Nackademin eller Chas Academy???

Permalänk
Medlem

Nackademin eller Chas Academy???

Hej!
Jag har sökt och kommit in på Nackademin utbildning: Webbutveckling Fullstack Open source och Chas Academys: Fullstack .NET samt Fullstack Javascript
Har varit helt inne på att börja på Nackademin och lutar väl fortfarande mest mot den men skulle vara så tacksam för lite input från er som kanske går eller gått någon av dessa utbildningar samt er i branschen kring vad som är smartast inför framtiden för att få jobb och kunna fortsätta utvecklas.

Jag är inte helt hundra på exakt vilka jobb jag vill söka mig till sen men är mest sugen på att jobba just som fullstack-utvecklare, att vara med och förstå hela kedjan. Vet ännu dock inte vilket av backend eller frontend jag vill nischa mig mer inom (då jag förstått att det kan vara bra att vara lite mer inriktad åt något av dem även om du jobbar som fullstack..?), tänker att jag kommer upptäcka det under resans gång(?). Tänker jag rätt?

Kommer från en helt annan bransch men har fastnat för programmering och känns hittills verkligen som att jag har hittat rätt!

Permalänk
Medlem

Min rekommendation är gå på .NET efter det jag läste i ditt inlägg.

Men viktigt att förstå är att oavsett val av front-end, back-end eller fullstack så är utbildningen bara första steget.

Det är vad du gör, hur mycket tar till dig och hur bra du blir som utvecklare är det som betyder någonting.
Vi (utvecklare) kan inte, som en läkare eller elektriker visa upp ett papper, och kunna säga att vi är certifierad utvecklare och att det skulle ha någon betydelse för en arbetsgivare. Det som betyder något är din nuvarande kompetens och framtida kompetens.

Vi som intervjuar dig tittar inte på vilken skola/utbildning du varit på, utan enbart på var du kan. Sedan testar vi dina praktiska kunskaper på det området och ser om du skulle passa in teamet.

Angående lön.
Efter att sagt detta så är software developer högst efterfrågat med helt OK löner överlag. Backend (inom större företag) (.NET/Java) har generellt högre löner än front-end utvecklare. Det är väldigt få som kan både front-end och back-end tillräckligt bra för att få lön över backend.

Liknande fråga och svar här:
Se inlägg #19648857