Få tyst på datorn, chassiebyte?

Permalänk

Få tyst på datorn, chassiebyte?

Jag behöver råd på ett chassie som är tystare än det jag har, Fractal Design Meshify. Jag testade att bygga med ett luftigt chassie men det blev inte bra för mig. När jag drar igång spel så spinner fläktarna upp och de sitter ju bakom nätet framtill så jag tänker att det borde finnas ett chassi där detta sker utan lika mycket oväsen på utsidan, Lian-Li O11 Dynamic EVO kanske där radiatorn sitter inne i burken?

CPU: AMD 5800X
AIO: EK Waterblocks EK-AIO Elite 360 med svindyra Noctua-fläktar
GPU: RTX 3080 men det låter inte alls

Jag är öppen för att jag kanske kan
1. behålla chassit och köra ett Noctua-torn. Tar gärna kommentarer på det också.
2. byta till heltäckande lurar är väl biligast men det blir så varmt.
3. byta till en svalare processor

Visa signatur

AMD 7600X@? | RTX 3080 |

Permalänk
Medlem

Hur kontrollerar du fläktarna?

Själv kör jag en 5900x på ett ASUS 570 prime pro med en NH-D15.
Egna fläktkurvor i UEFI som inte tillåter max flås på fläktarna.
Och jag kör CPU'n i 65 watt läget, påverkar inte spelprestanda alls.

Permalänk
Medlem

Nu är jag ingen expert men vad jag vet så är det ju grafikkortets fläktar som spinner upp vid start av spel. Chassi fläktar ska väl inte låta så mycket. Eller?

Permalänk
Medlem

Köp en Corsair Commander och koppla alla fläktar till den. Skapa sedan en vettig fläktkurva baserad på grafikkortets temperatur och vattnet i AIO (om möjligt).

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Jag kontrollerar mina Noctua PWM fläktar via moderkortet (asus fan xpert). Gäller både cpu och chassifläkt. Det kan ta lite justerande, och någon vecka innan, man hittar rätt kompromiss mellan låga varv och inget ljud vid låg belastning kontra luftflöde och kylning men ändå tyst när datorn jobbar.

Bra fläktar med PWM och någon sorts temperaturbaserad fläktstyrning med bra fläktkurva är det som gäller. I princip 95% av alla fläktar som följer med chassin är undermåliga, gäller även fractal design.

Permalänk
Medlem

Testa att installera FanControl och testa att styra chassifläktarna med det. Antagligen snurrar de för snabbt vilket skapar oljud.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Hur kontrollerar du fläktarna?

Själv kör jag en 5900x på ett ASUS 570 prime pro med en NH-D15.
Egna fläktkurvor i UEFI som inte tillåter max flås på fläktarna.
Och jag kör CPU'n i 65 watt läget, påverkar inte spelprestanda alls.

5900x är väl erkänt mer lättkyld än 5800x? Men jag ska testa att hålla nere effekten på prollen

Skrivet av Fortitude:

Nu är jag ingen expert men vad jag vet så är det ju grafikkortets fläktar som spinner upp vid start av spel. Chassi fläktar ska väl inte låta så mycket. Eller?

En gåta för mig med men så är det, turboketchupeffekt när jag startar spel, knäpptyst 2 sek efter jag stängt av.

Skrivet av CFSsss:

Jag kontrollerar mina Noctua PWM fläktar via moderkortet (asus fan xpert). Gäller både cpu och chassifläkt. Det kan ta lite justerande, och någon vecka innan, man hittar rätt kompromiss mellan låga varv och inget ljud vid låg belastning kontra luftflöde och kylning men ändå tyst när datorn jobbar.

Bra fläktar med PWM och någon sorts temperaturbaserad fläktstyrning med bra fläktkurva är det som gäller. I princip 95% av alla fläktar som följer med chassin är undermåliga, gäller även fractal design.

Kör också fan expert men har inte bytt chassifläktar, de kommer nog höras om jag får ordning på radiatorns fläktar.

Skrivet av Saddl3r:

Testa att installera FanControl och testa att styra chassifläktarna med det. Antagligen snurrar de för snabbt vilket skapar oljud.

Ja, antingen håller jag nere temperaturen eller tvingar fläktarna att tat lugnt - vill inte steka prollen dock..

Visa signatur

AMD 7600X@? | RTX 3080 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel Raftö:

5900x är väl erkänt mer lättkyld än 5800x? Men jag ska testa att hålla nere effekten på prollen

En gåta för mig med men så är det, turboketchupeffekt när jag startar spel, knäpptyst 2 sek efter jag stängt av.

Kör också fan expert men har inte bytt chassifläktar, de kommer nog höras om jag får ordning på radiatorns fläktar.

Ja, antingen håller jag nere temperaturen eller tvingar fläktarna att tat lugnt - vill inte steka prollen dock..

Vad tycker du är varmt för processorn då? I min erfarenhet så ändrar inte chassifläktarna temperaturen särskilt mycket. Testa att stresstesta CPU:n och sänka chassifläktarnas hastighet tills de låter lika högt som CPU-kylaren.

Permalänk
Medlem

Ett alternativ kan vara att skaffa förlängskablar och placera datorn längre bort där den inte stör lika mycket.

Permalänk
Medlem

Med risk för att vara lite sen på bollen, men vad har du för temp när de börjar låta och vid vilken RPM tycker du de låter för mycket?
Om inte tempen är ett problem är det ju bara att justera fläktkurvan, och man tycker ju inte att CPU-tempen borde vara ett problem med en 360 AIO och svindyra Noctua-fläktar?

Permalänk

äh, jag är så jävla dum. Nu när jag letat lite noggrannare bland inställningar och stoppat och startat fläktar mha Fan Control inser jag att det är grafikkortets fläktar som rampar upp, inte alls mina AOI-fläktar :/ Jag behöver en GPU-kylare! Men tack för alla svar, de hjälpte mig att kamma igenom systemet.

Visa signatur

AMD 7600X@? | RTX 3080 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel Raftö:

äh, jag är så jävla dum. Nu när jag letat lite noggrannare bland inställningar och stoppat och startat fläktar mha Fan Control inser jag att det är grafikkortets fläktar som rampar upp, inte alls mina AOI-fläktar :/ Jag behöver en GPU-kylare! Men tack för alla svar, de hjälpte mig att kamma igenom systemet.

Jag trodde väl det. I så fall är det väl vattenkylning av grafikkort som återstår om du inte vill ha fläktar som "rampar upp". Vilken modell av 3080 har du?

Permalänk
Skrivet av Fortitude:

Jag trodde väl det. I så fall är det väl vattenkylning av grafikkort som återstår om du inte vill ha fläktar som "rampar upp". Vilken modell av 3080 har du?

ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC (7 990 kr i sep 2020 ) Började kolla direkt på AIO men det måste nog bli något custom. Har inte hållt på med vatten på 10 år, men det kan det vara värt då detta kort kommer stå sig många år som jag använder det.

Visa signatur

AMD 7600X@? | RTX 3080 |

Permalänk
Medlem

Det kan ju faktiskt vara så enkelt att lite ny kylpasta och en noggrann montering av kylaren får stopp på de temp spikar som får fläktarna att rusa.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Det kan ju faktiskt vara så enkelt att lite ny kylpasta och en noggrann montering av kylaren får stopp på de temp spikar som får fläktarna att rusa.

Då bryter man väl garantin på grafikkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Då bryter man väl garantin på grafikkortet?

gör han väl om han byter till vattenblock och custom loop också

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Undervolt 👌
https://youtu.be/FqpfYTi43TE

Jag har testat med 1080ti,2080ti, 3090 & 3090ti. Fungerat briljant med samtliga kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel Raftö:

ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC (7 990 kr i sep 2020 ) Började kolla direkt på AIO men det måste nog bli något custom. Har inte hållt på med vatten på 10 år, men det kan det vara värt då detta kort kommer stå sig många år som jag använder det.

Testa underklocka först så ska du se att det både kan bli snabbare och tystare på en gång

https://www.sweclockers.com/artikel/30574-guide-sankt-spannin...

Gpu-fläktar kan också begränsas i vilken maxfart de får ha

Permalänk
Medlem

Undervolta 3080 och eventuellt ta bort det filter som sitter i framsidan av chassit (jag har gjort det på mitt meshify). Dock så blir det mer damm i datorn men det är bara att blåsa ur lite oftare. Luftflödet blir markant bättre med det relativt tjocka filter som är där borttaget.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Skrivet av henkrik92:

Undervolta 3080 och eventuellt ta bort det filter som sitter i framsidan av chassit (jag har gjort det på mitt meshify). Dock så blir det mer damm i datorn men det är bara att blåsa ur lite oftare. Luftflödet blir markant bättre med det relativt tjocka filter som är där borttaget.

Will do, har bevakat temp nu ett tag och jag ligger kring 85 grader. Direkt när jag startar åker jag över 75, sen stiger det medans systemet mättas med värme. Fy fan ärligt talat, och inga vettiga AIO-kylare.

Visa signatur

AMD 7600X@? | RTX 3080 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel Raftö:

Will do, har bevakat temp nu ett tag och jag ligger kring 85 grader. Direkt när jag startar åker jag över 75, sen stiger det medans systemet mättas med värme. Fy fan ärligt talat, och inga vettiga AIO-kylare.

Dax för lite moddning då kanske?
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1544991-2080ti-aio-kyl...
Kör fortfarande samma kort och är väldigt nöjd med min mod.
Startar upp afterburner kanske en gång i månaden för att kolla att alla temperaturer är OK.
Och hittills har jag inte behövt göra annat än att ta bort lite damm.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Dax för lite moddning då kanske?
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1544991-2080ti-aio-kyl...
Kör fortfarande samma kort och är väldigt nöjd med min mod.
Startar upp afterburner kanske en gång i månaden för att kolla att alla temperaturer är OK.
Och hittills har jag inte behövt göra annat än att ta bort lite damm.

Något i den stilen kanske. Svalt och fint fick han!

Visa signatur

AMD 7600X@? | RTX 3080 |