Varför minns jag "Easy Tiger"? Vilket spel är det?

Permalänk
Medlem

Varför minns jag "Easy Tiger"? Vilket spel är det?

Är det någon som känner till ett TV-spel, vari huvudkaraktären åkte i hissar, höjde ett svärd och utbrast "Easy Tiger"?

Frågan grundas i att jag - när jag var ungefär fem år gammal kring år 1993 - spelade TV-spel på NES, SNES och Sega Mega Drive, av vad jag minns, och ett av spelen, som jag knappt har något minnne av, är ett där huvudkaraktären åkte i hissar och utbrast "Easy Tiger".

Ta inte frasen "Easy Tiger" bokstavligt, för som femåring kunde jag inte engelska, men du kanske kan minnas något spel om stämmer överens med dessa minnen. Med andra ord kunde andra ord ha använts i spelet, som för mig lät som "Easy tiger" när jag var ungefär fem år gammal.

Jag önskar hitta tillbaka till detta kära spelminne.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Blir nog och leta ett tag då action platformers / hack & slash var i överflöd under 16 bit eran.
T ex Strider, Golden Axe, Golden Axe II, Alien soldier, Revenge of Shinobi, Magic Sword, X-Kaliber 2097, Act Raiser, The Lost Vikings och många fler.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

Blir nog och leta ett tag då action platformers / hack & slash var i överflöd under 16 bit eran.
T ex Strider, Golden Axe, Golden Axe II, Alien soldier, Revenge of Shinobi, Magic Sword, X-Kaliber 2097, Act Raiser, The Lost Vikings och många fler.

Tack får dina tips!

Så här ungefär 30 år senare är det nog nästan omöjligt att finna rätt spel från förr. Jag vet dock att jag spelade och tyckte om Act Raider, The Lost Vikings och Golden Axe, och har tydliga minnen av dessa, så det är nog inget av dem.

Jag ska givetvis undersöka övriga spel vidare.

Om jag minns rätt hade spelet en blå/svart färgpalett, vilket innebär att det försökte att framstå som mindre tecknat än övriga spel. Spelet liknade He-Man - The Ilearth Stone, men hade nog en aning smidigare animationer.

Alla spel som jag har spelat sedan det eftersökta spelet har säkerligen färgat mitt minne, men om jag ska lita på minnet såg spelet ut som Magic Sword med färgpaletten från det första Prince of Persia-spelet - ungefär.