Permalänk
Medlem

Laddkabel Samsung S21

Hur svårt kan det vara att hitta en orginal laddkabel till samsung egentligen? Finns inte att köpa på deras sida, finns inte på någon erkänd återförsäljare mer än väggadapter eller väggadapter + kabel!? Det enda jag hittar är på sidor med svårt dåligt omdöme där kunder inte får rätt prylar eller inget alls...

Är jag blind, eller är Samsung bara obrydda? Apple kan iaf ta sig tiden att sälja orginalprylar.
Och innan någon påpekar, ja man kan köpa eftermarknadskabel, men för nästan samma pris som orginal väggadapter+kabel kostar. Kan jag tycka är onödigt.

Visa signatur

Cooler Master HAF 912 Plus Midi Tower | Gigabyte GA-970A-UD3 | AMD FX-8120 4.2GHz O.C | Noctua NH-C14 (Kylare) | Sapphire Radeon R9 280x Toxic | Kingston ValueR DDR3 1333MHz 8 GB (4GB x2 Sticks) | Cooler Master GX Lite 600W | Samsung SSD 830 128GB | Win. 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Det finns med bland annat dessa artikelnummer: EP-DA705 (1m, 3A), EP-DA905 (1m, 5A), EP-DG977 (1m, 5A), EP-DX310 (1.8m, 3A), EP-DN975 (1m, 5A).

Permalänk

Du är nog "blind" finns många altenativ på samsung.com/fi/se för mig iaf

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cad_edis:

Det finns med bland annat dessa artikelnummer: EP-DA705 (1m, 3A), EP-DA905 (1m, 5A), EP-DG977 (1m, 5A), EP-DX310 (1.8m, 3A), EP-DN975 (1m, 5A).

Ja det har jag sett. Men hittar som sagt ingen sida att beställa ifrån, som inte är hög risk för scam dvs.

Visa signatur

Cooler Master HAF 912 Plus Midi Tower | Gigabyte GA-970A-UD3 | AMD FX-8120 4.2GHz O.C | Noctua NH-C14 (Kylare) | Sapphire Radeon R9 280x Toxic | Kingston ValueR DDR3 1333MHz 8 GB (4GB x2 Sticks) | Cooler Master GX Lite 600W | Samsung SSD 830 128GB | Win. 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av CaptainRedbeard:

Du är nog "blind" finns många altenativ på samsung.com/fi/se för mig iaf

Ja det finns på Samsung.com/se också, men det går inte att beställa som jag sagt......

Visa signatur

Cooler Master HAF 912 Plus Midi Tower | Gigabyte GA-970A-UD3 | AMD FX-8120 4.2GHz O.C | Noctua NH-C14 (Kylare) | Sapphire Radeon R9 280x Toxic | Kingston ValueR DDR3 1333MHz 8 GB (4GB x2 Sticks) | Cooler Master GX Lite 600W | Samsung SSD 830 128GB | Win. 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Köp laddare och kabel i ett. Så farligt dyrt är det inte.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av djiviak:

Eller du har säkert inte letat alls utan ville att vi skulle göra jobbet?

Den finns absolut ingenstans? https://www.prisjakt.nu/search?search=EP-DA705
Dustin Home, Elgiganten, Skalhuset, Komplett medmera är jävliga skumma sidor?

Det går att förhandsboka EP-DX310 och EP-DN975 på Samsungs hemsida

Inet är en jävligt skum sida:
https://www.inet.se/produkt/1973514/samsung-laddkabel-usb-c-t...
https://www.inet.se/produkt/1967091/samsung-laddkabel-usb-c-t...

Dold text
Permalänk
Medlem

Finns hos Amazon också

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd lätt rensad*

Nu försöker vi hålla god ton mot varandra

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

https://www.teknikdelar.se/samsung-galaxy-s20-usb-c-till-usb-...

s20 - s21 och s22 kör alla på samma kablar och adaptrar.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Eller du har säkert inte letat alls utan ville att vi skulle göra jobbet?

Den finns absolut ingenstans? https://www.prisjakt.nu/search?search=EP-DA705
Dustin Home, Elgiganten, Skalhuset, Komplett medmera är jävliga skumma sidor?

Det går att förhandsboka EP-DX310 och EP-DN975 på Samsungs hemsida

Inet är en jävligt skum sida:
https://www.inet.se/produkt/1973514/samsung-laddkabel-usb-c-t...
https://www.inet.se/produkt/1967091/samsung-laddkabel-usb-c-t...

Dold text

Suck. Efter att ha letat i ett par dagar så ja, då ställer jag frågan i ett forum, eller de kanske jag inte ska göra?
De ni länkar har jag redan tittat på, och antingen är de inte i lager, eller så är de scam sida, eller så är det bara mellanhand som CDON, elgiganten mm. Som inte tar ansvar för om köpet skiter sig.

Visa signatur

Cooler Master HAF 912 Plus Midi Tower | Gigabyte GA-970A-UD3 | AMD FX-8120 4.2GHz O.C | Noctua NH-C14 (Kylare) | Sapphire Radeon R9 280x Toxic | Kingston ValueR DDR3 1333MHz 8 GB (4GB x2 Sticks) | Cooler Master GX Lite 600W | Samsung SSD 830 128GB | Win. 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av djiviak:

Suck. Efter att ha letat i ett par dagar så ja, då ställer jag frågan i ett forum, eller de kanske jag inte ska göra?
De ni länkar har jag redan tittat på, och antingen är de inte i lager, eller så är de scam sida, eller så är det bara mellanhand som CDON, elgiganten mm. Som inte tar ansvar för om köpet skiter sig.

Teknikdelar har jag beställt ifrån flera gånger, har aldrig krånglat.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av djiviak:

Suck. Efter att ha letat i ett par dagar så ja, då ställer jag frågan i ett forum, eller de kanske jag inte ska göra?
De ni länkar har jag redan tittat på, och antingen är de inte i lager, eller så är de scam sida, eller så är det bara mellanhand som CDON, elgiganten mm. Som inte tar ansvar för om köpet skiter sig.

Utmärkt, flera av butikerna har ju faktiskt i lager.
Elgiganten är inte så illa, inte proshop heller. Definitivt inte Inet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Utmärkt, flera av butikerna har ju faktiskt i lager.
Elgiganten är inte så illa, inte proshop heller. Definitivt inte Inet..

Elgiganten är endast mellanhand, dvs dem åtar sig inget ansvar om de skiter sig, men men.
Tackar för hjälpen med Inet, konstigt att jag själv inte får upp Inet om jag googlar.

Visa signatur

Cooler Master HAF 912 Plus Midi Tower | Gigabyte GA-970A-UD3 | AMD FX-8120 4.2GHz O.C | Noctua NH-C14 (Kylare) | Sapphire Radeon R9 280x Toxic | Kingston ValueR DDR3 1333MHz 8 GB (4GB x2 Sticks) | Cooler Master GX Lite 600W | Samsung SSD 830 128GB | Win. 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Amazon hade minst en som de själva står som säljare och leverantör, vilket ger deras "bästa" skydd.

https://www.amazon.se/-/en/dp/B07T99CGDF/

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Skrivet av djiviak:

Elgiganten är endast mellanhand, dvs dem åtar sig inget ansvar om de skiter sig, men men.
Tackar för hjälpen med Inet, konstigt att jag själv inte får upp Inet om jag googlar.

Jag förstår nada vad du är ute efter. Elgiganten är lika säker som Samsung egna sida. Det är tillverkat hos en extern aktör sedan är det bara att det är märkt med Samsung logga. Kabeln på de senaste Samsung är en helt vanlig standard med USB C. Adaptern är lite olika. Det har mest att göra med hur mycket ström den kan ta från väggen. Adaptrar går också att använda till de olika Samsung. Med andra ord det är en universell lösning de har gjort för att följa de direktiv som finns för att få lov att sälja inom de olika länder.
Apple är ännu värre när de inte ens har USB C utan en egen CP kontakt.
Du får gärna förklara vad du oroar dig över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steffe:

Amazon hade minst en som de själva står som säljare och leverantör, vilket ger deras "bästa" skydd.

https://www.amazon.se/-/en/dp/B07T99CGDF/

Köpte den när du länkade, den kostade 80:- då. Den fungerar med snabbladdning, men den är tunn, styv och det står inte Samsung på den. Den är totalt 95 cm och inte 1 m som det står att den ska vara.

Permalänk
Medlem

Hur allvarligt kan något egentligen ”skita sig” när man köper en sladd? Maken till icke-problem har jag knappt sett.

Visa signatur

Jag har en tigerrandig vakthund... akta er

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tossefar:

Hur allvarligt kan något egentligen ”skita sig” när man köper en sladd? Maken till icke-problem har jag knappt sett.

Det är ju det här med snabbladdning som kan ställa till det. Är det en sladd som inte är avsedd för snabbladdning, klarar den inte strömmen och kan t.o.m börja brinna om det vill sig riktigt illa. Före "snabbladdningens tidevarv", när USB bara laddade i 5-10W kvittade det, då kunde man ta vilken sladd som helst.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Networker:

Det är ju det här med snabbladdning som kan ställa till det. Är det en sladd som inte är avsedd för snabbladdning, klarar den inte strömmen och kan t.o.m börja brinna om det vill sig riktigt illa. Före "snabbladdningens tidevarv", när USB bara laddade i 5-10W kvittade det, då kunde man ta vilken sladd som helst.

De flesta (alla?) USB-C PD sladdar kan du ladda moderna telefoner med.. brukar ladda min S8+ med en äldre HP Laptop laddare hemma.

Exempel: (har en, styv så in i helvete och sitter inte bra) https://www.kjell.com/se/produkter/dator/mac-tillbehor/luxorp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291473:

De flesta (alla?) USB-C PD sladdar kan du ladda moderna telefoner med.. brukar ladda min S8+ med en äldre HP Laptop laddare hemma.

Exempel: (har en, styv så in i helvete och sitter inte bra) https://www.kjell.com/se/produkter/dator/mac-tillbehor/luxorp...

Jo, med betoning på PD! Sedan finns det olika tiers också. Risken är att man köper en noname-sladd från Kina som inte är avsedd för snabbladdning. Jag använde en några år gammal USB-C-kabel till min Xiaomi, då jag hade originalsladden i en dator och var för lat för att gå till annat rum för att hämta den. Xiaomin laddar 33W. Sladden blev kännbart varm. Var en sladd jag köpt på Kjell, för att ersätta trasig originalsladd till en Samsung A5, och till den funkar det bra. Då A5 förvisso har snabbladdning, men inte lika stark.

Risken är ganska liten att få fel sladd idag, om man köper från bra handlare. Att nödvändigtvis köpa en originalsladd är inte tvunget.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Networker:

Jo, med betoning på PD! Sedan finns det olika tiers också. Risken är att man köper en noname-sladd från Kina som inte är avsedd för snabbladdning. Jag använde en några år gammal USB-C-kabel till min Xiaomi, då jag hade originalsladden i en dator och var för lat för att gå till annat rum för att hämta den. Xiaomin laddar 33W. Sladden blev kännbart varm. Var en sladd jag köpt på Kjell, för att ersätta trasig originalsladd till en Samsung A5, och till den funkar det bra. Då A5 förvisso har snabbladdning, men inte lika stark.

Risken är ganska liten att få fel sladd idag, om man köper från bra handlare. Att nödvändigtvis köpa en originalsladd är inte tvunget.

Om man vill köpa "finare" saker som fungerar: https://www.elgiganten.se/brand/cable-matters
Finns säkert nån hake, men den här osar koenigsegg jämfört de andra USB-C PD kablar jag själv ägt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291473:

Om man vill köpa "finare" saker som fungerar: https://www.elgiganten.se/brand/cable-matters
Finns säkert nån hake, men den här osar koenigsegg jämfört de andra USB-C PD kablar jag själv ägt.

Verkligen överpris!
Cable Matterssladdarna har bra kvalitet, senaste jag köpte var en DP-sladd till min nya skärm. Kostade 95 kronor.
Men inte på Elgiganten då, som överprisar kablage. Jag köper CM-kablaget här, direkt utan mellanhänder.

Edit: Tror jag hittade passande kabel till TS Samsung S21. S21 laddar med 25W max, kabel USB-C-USB-C?
I så fall denna CM-kabel i tvåpack för 89kr. Den klarar 60W.

Hittade kabeln som TS behöver tror jag.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Det är ju det här med snabbladdning som kan ställa till det. Är det en sladd som inte är avsedd för snabbladdning, klarar den inte strömmen och kan t.o.m börja brinna om det vill sig riktigt illa. Före "snabbladdningens tidevarv", när USB bara laddade i 5-10W kvittade det, då kunde man ta vilken sladd som helst.

Vanlig USB3 5V-laddning är begränsad till 2 Ampere, och praktiskt sällan går över 1.5 Ampere av spänningsfallet i kabeln om man inte kör med mycket kort USB-kabel (detta av observation i laddande av olika powerbank), ibland kan också 2.4 Ampere anges. Adaptrarna/regulatorerna skall strömbegränsa sig själv om man försöker ta ut mer ström och typiska kina-laddare brukar krokna med sänkande spänningen långt innan man ens kommit i närheten av dess angivna ström...

QC/PD-kompatibla laddare startar alltid med max 2A/5Volt precis som laddare utan QC/PD-chip i sig och spänningen höjs (och strömmen sänks i regel) först efter genomförd förhandling där även spänningsfallet i kabeln mäts och kompenseras för.

USB-C kablarna skall klara 3 Ampere, om det inte har ökats ytterligare senare tid - det är kontakterna som begränsar med risken för hot-spot uppvärmning i kontakt-element (dom är inte stora... och 3 Ampere är mycket ström sedd på ledar-arean på kontaktelementet) vid lite sämre kontakt efter slitage som är stället som kan ge varmgång och inte kabeln i sig som är mer tålig även om temperaturen höjs lite av strömmen.

Med PD-laddning har man oftast lägre ström än vid ren klassisk 5V-USB-laddning då man förhandlar en högre spänning och mindre med ström (typiskt 1-1.5 Ampere) just för att kablar har tunna ledare och ganska mycket spänningsfall (=förluster) när man tutar på med 2 Ampere och högre. Med förhandlingen så mäter de också spänningsfall i kabeln och jag är rätt säker på att de minskar strömmen om spänningsfallet är utanför de förväntade nivåerna och når aldrig dom nivåerna som kan resultera i kontakt/kabelbrand och självantändning även om hela förlusteffekten skulle vara en punktuppvärmning som en glappande kontaktstift i en USB-anslutning.

Brända SATA-matningskontakter har vi sett då och då på Forumet - men jag tror aldrig jag sett en nedsmält och koksad USB-kontakt i någon inlägg ännu... rätta mig om jag har fel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Vanlig USB3 5V-laddning är begränsad till 2 Ampere, och praktiskt sällan går över 1.5 Ampere av spänningsfallet i kabeln om man inte kör med mycket kort USB-kabel (detta av observation i laddande av olika powerbank), ibland kan också 2.4 Ampere anges. Adaptrarna/regulatorerna skall strömbegränsa sig själv om man försöker ta ut mer ström och typiska kina-laddare brukar krokna med sänkande spänningen långt innan man ens kommit i närheten av dess angivna ström...

QC/PD-kompatibla laddare startar alltid med max 2A/5Volt precis som laddare utan QC/PD-chip i sig och spänningen höjs (och strömmen sänks i regel) först efter genomförd förhandling där även spänningsfallet i kabeln mäts och kompenseras för.

USB-C kablarna skall klara 3 Ampere, om det inte har ökats ytterligare senare tid - det är kontakterna som begränsar med risken för hot-spot uppvärmning i kontakt-element (dom är inte stora... och 3 Ampere är mycket ström sedd på ledar-arean på kontaktelementet) vid lite sämre kontakt efter slitage som är stället som kan ge varmgång och inte kabeln i sig som är mer tålig även om temperaturen höjs lite av strömmen.

Med PD-laddning har man oftast lägre ström än vid ren klassisk 5V-USB-laddning då man förhandlar en högre spänning och mindre med ström (typiskt 1-1.5 Ampere) just för att kablar har tunna ledare och ganska mycket spänningsfall (=förluster) när man tutar på med 2 Ampere och högre. Med förhandlingen så mäter de också spänningsfall i kabeln och jag är rätt säker på att de minskar strömmen om spänningsfallet är utanför de förväntade nivåerna och når aldrig dom nivåerna som kan resultera i kontakt/kabelbrand och självantändning även om hela förlusteffekten skulle vara en punktuppvärmning som en glappande kontaktstift i en USB-anslutning.

Brända SATA-matningskontakter har vi sett då och då på Forumet - men jag tror aldrig jag sett en nedsmält och koksad USB-kontakt i någon inlägg ännu... rätta mig om jag har fel...

Det fetade råkade jag ut för när jag skulle ladda Samsung A5 som hade våt honkontakt pga. regn. Originalsladden smälte. Därav Kjell-sladden jag köpte till den, och som blev varm när jag laddade min Xiaomi.

Man ska kolla vad telefonen har för laddström, och välja kabel efter det. Samsung S21 har 25W som max, så då bör kabeln klara minst 25W. Speciellt om man kopplar kabeln mellan telefonen och en snabbladdare.
Här är ett tvåpack för 89 kronor som klarar 60W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Det fetade råkade jag ut för när jag skulle ladda Samsung A5 som hade våt honkontakt pga. regn. Originalsladden smälte. Därav Kjell-sladden jag köpte till den, och som blev varm när jag laddade min Xiaomi.

Man ska kolla vad telefonen har för laddström, och välja kabel efter det. Samsung S21 har 25W som max, så då bör kabeln klara minst 25W. Speciellt om man kopplar kabeln mellan telefonen och en snabbladdare.
Här är ett tvåpack för 89 kronor som klarar 60W.

P=U*I

Ergo, watt är inte samma sak som ström/ampere. Sedan behöver man förvisso större isolationsavstånd om man höjer spänningen tillräckligt mycket.

Jag tittade på min 65 W till den bärbara datorn och den maxar på 3,25 A. 18 W-laddaren till telefonen maxar vid 3 A. Skillnaden är att telefonladdaren ger max A vid 5 V, medan datorladdaren gör det vid maxspänning (noterade inte vad det var, orkar inte kolla igen*). Faktum är att datorladdaren kan lämna mindre (2 A) vid 5 V än telefonladdaren.

*Bör dock vara 20 V givet 65/3,25. Den senaste standarden går väl upp till 48 V eller något i den stilen för att få upp effekten, plus upp till 5 A.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

P=U*I

Ergo, watt är inte samma sak som ström/ampere. Sedan behöver man förvisso större isolationsavstånd om man höjer spänningen tillräckligt mycket.

Jag tittade på min 65 W till den bärbara datorn och den maxar på 3,25 A. 18 W-laddaren till telefonen maxar vid 3 A. Skillnaden är att telefonladdaren ger max A vid 5 V, medan datorladdaren gör det vid maxspänning (noterade inte vad det var, orkar inte kolla igen*). Faktum är att datorladdaren kan lämna mindre (2 A) vid 5 V än telefonladdaren.

*Bör dock vara 20 V givet 65/3,25. Den senaste standarden går väl upp till 48 V eller något i den stilen för att få upp effekten, plus upp till 5 A.

Jag köper av princip inte för klena kablar, när godkända för 60W bara kostar 45 kronor styck.
Finns annat som kan vara klenare i en kabel som inte är rätt typad. Skulle inte sova gott om natten med sådan laddning på gång.

I USA fick Target dra tillbaka lightningkablar där kontakterna gick varma . Kan lägga in länk när jag sitter vid datorn. Mobil ändrar allt jag skriver.

Fixade stavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Jag köper av princip inte för klena kablar, när godkända för 60W bara kostar 45 kronor styck.
Finns annat som kan vara klenare i en kabel som inte är rätt typad. Skulle inte sova gott om natten med sådan laddning på gång.

En dålig kabel är förstås en dålig kabel, men det finns ingen automatik i att högre watt/effekt leder till högre ström, vilket var min poäng. Det är hur hög strömmen är som leder till värmeutveckling. Det är precis samma princip som gör att elöverföringen i stamnätet sker med väldigt hög spänning. Man kan överföra mycket över långa sträckor utan att få skyhöga värmeförluster. Av samma skäl får de i USA ha högre avsäkring och grövre kablar om de vill få ut ordentligt med ström effekt ur sina 110 V-uttag.

Citat:

I USA fick Target dra tillbaka lightningkablar där kontakterna gick varma . Kan lägga in länk när jag sitter vid datorn. Mobil ändrar allt jag skriver.

Låter som denna:

https://www.cpsc.gov/Recalls/2019/Target-Recalls-USB-Charging...

"The metal around the cord can become electrically charged if it contacts the USB wall charger plug prongs while charging, posing shock and fire hazards."

Det handlar alltså om en hel annan typ av problem. Ett problem som, om jag förstås felbeskrivningen rätt, dessutom inte går att få till med svenska eluttag om inte laddaren också är felaktigt utformad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

En dålig kabel är förstås en dålig kabel, men det finns ingen automatik i att högre watt/effekt leder till högre ström, vilket var min poäng. Det är hur hög strömmen är som leder till värmeutveckling. Det är precis samma princip som gör att elöverföringen i stamnätet sker med väldigt hög spänning. Man kan överföra mycket över långa sträckor utan att få skyhöga värmeförluster. Av samma skäl får de i USA ha högre avsäkring och grövre kablar om de vill få ut ordentligt med ström ur sina 110 V-uttag.

Låter som denna:

https://www.cpsc.gov/Recalls/2019/Target-Recalls-USB-Charging...

"The metal around the cord can become electrically charged if it contacts the USB wall charger plug prongs while charging, posing shock and fire hazards."

Det handlar alltså om en hel annan typ av problem. Ett problem som, om jag förstås felbeskrivningen rätt, dessutom inte går att få till med svenska eluttag om inte laddaren också är felaktigt utformad.

Ser klena kablar som en säkerhetsfråga, inte som prestandafråga hur snabbt kabeln laddar.

TS har en poäng i sitt tänkande, även om den kanske inte var den förväntade.

Kabelbränder är inget att leka med.

Permalänk
Medlem

För klena kablar är inte möjligt om man håller sig till att köpa kablar som följer USB-standarden. Alla USB-C till USB-C kablar klarar 3A, klarar de 5A så är de identifierbara med chip. Godkända för 60W = 3A (3A*20V = 60W), dvs den klenare varianten.

Samsungs 45W laddare ger som mest 3A.

Icke standard USB-C som ex. Dells 6,5A (130W) har vanligtvis icke löstagbar kabel för att den inte ska kunna ersättas med en för klen kabel.