Förlorar snart förståndet - ny dator = problem kernel power 41 (63)

Permalänk
Medlem

Förlorar snart förståndet - ny dator = problem kernel power 41 (63)

Köpte ny dator under förra veckan enligt följande setup från @INET

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz 36MB
be quiet! Pure rock 2
Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance
Corsair RM750 750W (2019)
ASUS ROG STRIX B550-F GAMING
GK ASUS PCIe ROG-STRIX- RTX3080-O10G-V2-GAMING

Denna har strulat från dag 1 och håller på att göra mig komplett vansinnig. För att etablera kunskapsnivå så har jag byggt datorer under snart 30 år. Med det sagt är jag givetvis inte fullärd men så ni får en uppfattning.

Byggde ihop datorn enligt konstens alla regler (till och med dubbla antistat armband). Bootade på första gången och gick hur fint som helst till en början.....sen började problemen.

Datorn kraschar om och om igen. Event loggen visar kernel power 41 (63) vilket kan betyda vad som helst egentligen. Börjar googla och felsöka. Datorn kraschar random och ibland ett par åt gången innan den stabiliserar sig.

Felsökning:
Kopplat ut allt och monterat in bit för bit utan förändring.
Tog ut moderkortet igen och tittade montering utan anmärkning
Omställning/reset bios/uppdatera utan förändring.
Byter GPU till annan för att testa utan förändring.
Ominstallerar windows 10 (tre gånger), windows 11 en gång.
Kört memtest för ramminne, dock bara med 4 passes men än dock
Kört chkdsk utan problem

Gör några ytterligare inställningar efter tips på t ex sweclockers som att ställa om lite under avancerade energiinställningar i windows. Detta ser ut att fungera....i något dygn sedan krasch igen ett par gånger.

Ikväll kändes det rätt stabilt och körde lite spel utan problem. Kollade loggen under dagen och såg att den kraschat en gång då jag inte var hemma.

Senare vid 23-tiden så kraschar den helt och startar inte längre upp direkt som den brukar göra. Inget liv. Jag hör ett litet klick bara från datorn då jag trycker på power-knappen.
Jag testade nu med ett nätagg jag vet fungerar från en äldre dator (ett 650w) UTAN gpu dvs har tagit ut kortet. Nu hör jag inget alls men fortfarande död. Kopplar tillbaka 750w psu och hör klicket igen men inget liv.

Blir så jävla trött (ursäkta språket) då jag felsökt nu i över en vecka.

Vad tror ni? kaputt?

Visa signatur

Intel Core i7 13700K | ASUS PRIME Z790-P | 32gb DDR5 5600mhz | Asus Strix RTX3080 10gb | CORSAIR 850W Gold | Samsung m2x2 | NZXT H5 Flow Matte Black | Logitech G Pro X Superlight | Razer Huntsman v2 TKL | LG 27'' UltraGear QHD Nano IPS 180 Hz + 2x27" 1440p | Corsair iCUE H115i ELITE CAPELLIX

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Testat äldre drivrutiner? Bytt kablar och/eller PSU? Vad säger tillförlitlighetsövervakaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Testat äldre drivrutiner? Bytt kablar och/eller PSU? Vad säger tillförlitlighetsövervakaren?

Står i inlägget lite längre ner. Datorn startar inte längre och har testat en äldre psu som jag vet fungerar.

"Senare vid 23-tiden så kraschar den helt och startar inte längre upp direkt som den brukar göra. Inget liv. Jag hör ett litet klick bara från datorn då jag trycker på power-knappen.
Jag testade nu med ett nätagg jag vet fungerar från en äldre dator (ett 650w) UTAN gpu dvs har tagit ut kortet. Nu hör jag inget alls men fortfarande död. Kopplar tillbaka 750w psu och hör klicket igen men inget liv."

Visa signatur

Intel Core i7 13700K | ASUS PRIME Z790-P | 32gb DDR5 5600mhz | Asus Strix RTX3080 10gb | CORSAIR 850W Gold | Samsung m2x2 | NZXT H5 Flow Matte Black | Logitech G Pro X Superlight | Razer Huntsman v2 TKL | LG 27'' UltraGear QHD Nano IPS 180 Hz + 2x27" 1440p | Corsair iCUE H115i ELITE CAPELLIX

Permalänk
Medlem

Kan ju inte vara annat än att moderkortet gett upp. Kontakta Inet!

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Testa nya nätagget i gamla datorn så att nätagget fungerar. Jag har råkat ut för liknande problem men datorn har aldrig lagt av som för dig.

Mitt problem var ena minnesstickan som inte klarade utvidgade testet. Snabbtest visade inga fel.

Annat som kan kollas är kylningen på CPU.

Tillägg: Såg att moderkortet har kylflänsar. Sitter kylflänsarna ordentligt? För en massa år sedan hade jag ett moderkort där en kylfläns var löst monterad och orsakade överhettning med omstart som resultat.

Hoppas du kommer fram till en lösning.

Permalänk
Hedersmedlem

Beror säkert inte på dina dubbla antistatarmband, men det är inte säkert att två är bättre än ett.
Var kopplade du andra ändarna av dina armband?

Har du monterat moderkortsdistanser på rätt ställen i din låda så du inte kortsluter något?
Man kan också plocka ur delarna ur lådan och köra dem lösa på skrivbordet för att se om man kan få den att posta. Förslagsvis då med minimalt antal delar, moderkort, cpu, ram och grafikkort.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Inaktiv

Ingen skruv som orsakar kortslutning?

Permalänk
Medlem

@inet

Var inne till butiken i Malmö. Fantastisk service och stor eloge till personal . Gjordes test på plats och den rullar igång. Vi får se om ett nytt nätaggregat fungerar. Tog ett lite större denna gång.

Till er som kommenterat så är det inga problem med skruvar eller annat i den bemärkelsen. Den har fungerat klockrent periodvis dvs inget med kortslutning att göra.

Visa signatur

Intel Core i7 13700K | ASUS PRIME Z790-P | 32gb DDR5 5600mhz | Asus Strix RTX3080 10gb | CORSAIR 850W Gold | Samsung m2x2 | NZXT H5 Flow Matte Black | Logitech G Pro X Superlight | Razer Huntsman v2 TKL | LG 27'' UltraGear QHD Nano IPS 180 Hz + 2x27" 1440p | Corsair iCUE H115i ELITE CAPELLIX

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hybenos:

@inet

Var inne till butiken i Malmö. Fantastisk service och stor eloge till personal . Gjordes test på plats och den rullar igång. Vi får se om ett nytt nätaggregat fungerar. Tog ett lite större denna gång.

Till er som kommenterat så är det inga problem med skruvar eller annat i den bemärkelsen. Den har fungerat klockrent periodvis dvs inget med kortslutning att göra.

Perfekt, hoppas datorn ger dig glädje numera istället för hårförlust, hehe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343162:

Perfekt, hoppas datorn ger dig glädje numera istället för hårförlust, hehe.

Blir att testa lite senare. Dock lite skeptisk till att det skulle lösa alla problem. Hade det varit direkt relaterat till spel och högt uttag av effekt hade jag köpt det rakt av. Men datorn dyker, enligt logg, när den bara står och jag inte ens är på plats dvs idle dyk

Men vi ser helt enkelt.

Visa signatur

Intel Core i7 13700K | ASUS PRIME Z790-P | 32gb DDR5 5600mhz | Asus Strix RTX3080 10gb | CORSAIR 850W Gold | Samsung m2x2 | NZXT H5 Flow Matte Black | Logitech G Pro X Superlight | Razer Huntsman v2 TKL | LG 27'' UltraGear QHD Nano IPS 180 Hz + 2x27" 1440p | Corsair iCUE H115i ELITE CAPELLIX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybenos:

Blir att testa lite senare. Dock lite skeptisk till att det skulle lösa alla problem. Hade det varit direkt relaterat till spel och högt uttag av effekt hade jag köpt det rakt av. Men datorn dyker, enligt logg, när den bara står och jag inte ens är på plats dvs idle dyk

Men vi ser helt enkelt.

Jag skulle säga att det är CPU som är defekt, alla Zen 3 beter sig som du beskriver om man ändrar kurvan för vcore genom Curve Optimizer för mycket. Om din beter sig så när allt är default så är CPU defekt, AMD känner till problemet och en reklamation ska bli godkänd.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Crashar den även med minimalt med delar i? Om så så bör problemet ligga i lagringen, cpu eller moderkortet förut satt att ramet är bekräftat okej och det är dom enda delarna du kör med.

Pröva annan lagring. Pröva nytt mobo/cpu om möjligt. Kanske en kompis eller kollega har där du snabbt kan byt låna cpu?
Hans kunskaps nivå kan vara låg för du lär nog få höra om hans dator helt plötsligt börjar crasha.

Prata med inköpsstället och kör med minimalt med delar på rma om de inte kräver att allt skickas in.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Testa sänka SoC Power, det kan lösa konstiga problem med AMD.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Crashar den även med minimalt med delar i? Om så så bör problemet ligga i lagringen, cpu eller moderkortet förut satt att ramet är bekräftat okej och det är dom enda delarna du kör med.

Pröva annan lagring. Pröva nytt mobo/cpu om möjligt. Kanske en kompis eller kollega har där du snabbt kan byt låna cpu?
Hans kunskaps nivå kan vara låg för du lär nog få höra om hans dator helt plötsligt börjar crasha.

Prata med inköpsstället och kör med minimalt med delar på rma om de inte kräver att allt skickas in.

Skrivet av Json_81:

Testa sänka SoC Power, det kan lösa konstiga problem med AMD.

Uppdaterar:
Den kraschade lite när den ville innan även in windows. Jag hade in och ut allt i princip (del för del) men inget hjälpte. Som sagt som ni såg så hade jag nog alla problem och gjorde allt man kunde.

Men det slutade faktiskt med att den nya lite kraftigare PSU löste problemet. Även fast att 3080 kortet rekommenderade 750w så var detta tydligen i underkant. Kanske är lite beroende på andra komponenter i datorn också som kylning, ljudkort (sound blaster), 5st diskar etc.

Så sedan jag bytte har jag inte haft någon krasch. Den ger dock samma kritiska kod även nu men väldigt sällan. Frågade lite kamrater dvs bad dem att kolla sina loggar och även här fanna det kritiska kernel-power fast utan att man visste om det.

Så problemet verkar alltså löst med ny lite kraftigare PSU vilket jag själv inte trodde.

Visa signatur

Intel Core i7 13700K | ASUS PRIME Z790-P | 32gb DDR5 5600mhz | Asus Strix RTX3080 10gb | CORSAIR 850W Gold | Samsung m2x2 | NZXT H5 Flow Matte Black | Logitech G Pro X Superlight | Razer Huntsman v2 TKL | LG 27'' UltraGear QHD Nano IPS 180 Hz + 2x27" 1440p | Corsair iCUE H115i ELITE CAPELLIX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybenos:

Uppdaterar:
Den kraschade lite när den ville innan även in windows. Jag hade in och ut allt i princip (del för del) men inget hjälpte. Som sagt som ni såg så hade jag nog alla problem och gjorde allt man kunde.

Men det slutade faktiskt med att den nya lite kraftigare PSU löste problemet. Även fast att 3080 kortet rekommenderade 750w så var detta tydligen i underkant. Kanske är lite beroende på andra komponenter i datorn också som kylning, ljudkort (sound blaster), 5st diskar etc.

Så sedan jag bytte har jag inte haft någon krasch. Den ger dock samma kritiska kod även nu men väldigt sällan. Frågade lite kamrater dvs bad dem att kolla sina loggar och även här fanna det kritiska kernel-power fast utan att man visste om det.

Så problemet verkar alltså löst med ny lite kraftigare PSU vilket jag själv inte trodde.

Va bra att du hittade problemet, din PSU kanske var gammal eller billigt märke? Kör själv ett agg som fick bäst i test hos sweclockers för flera år sedan, tror det är på 650 watt och det fungerar bra. Är det något man verkligen inte bör snåla på så är det bra agg, kvalitets agg håller dessutom väldigt länge, har nog haft mitt i ca 5 år nu.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Hmm.. det är alltså relaterad till VRM (Voltage Regulator module) på moderkortet, eller snarare att den har problem att hålla spänningen mot CPU för att matningen från PSU har för hög impedans när man har pulslaster - vilket dagens processorer har mycket av när olika kärnor aktiveras och stängs av på kanske ms-basis.

Det kan vara flera olika led som tillsammans gör att man klarar det eller inte klarar det - som hur mycket resovarkondingar det är på moderkortet - både före och efter regleringen, kablarna från PSU:s area och längd samt hur mycket kapacitans det fins på utgången av själva PSU och dess inre resistanser vid olika frekvenser (en puls i pulslasten har stor bandbredd) samt regleringens snabbhet hos PSU switchare.

Dessa parametrar jag skriver här har inte automatiskt skalning med PSU:s kapacitet räknat i Watt utan det kan variera mellan olika PSU-modeller och fabrikat även som nya - men har den ålder på sig så är PSU:s kapacitans på utgångarna sannolikt mindre än ny då det är ofta våta elektrolyter och dess torkar sakta och får allt högre inre resistans (Ri) med tiden och då ripplar spänningen mer mot VRM på moderkortet vid pulslaster och kanske inte riktigt räcker till alla gånger och man får varningen.

Har du dessutom 5 st 3.5" mekaniska snurrdiskar så drar dessa också ström på 12V-sidan och ger mindre marginal mot VRM framförallt för pulslaster och det kan göra att det inte fungerar med MB/CPU-kombinationen på en redan i lite underkant fungerande PSU.

Nu har du löst problemet med större PSU och det har inte så mycket att göra hur mycket effekt PSU kan ge kontinuerligt utan det är förmågan att kunna ge höga effekter under mycket kort tid i pulser som skiljer agnarna från vetet, tillsammans med hårddiskars behov och GPU:s behov (som också ha VRM) och förmodligen tankar mest effekt från just 12V där också.

Permalänk
Medlem

Som en ren killgissning (som jag tidigare gjorde) så tror jag fortfarande att moderkortet inte mår bra. Din nya PSU har typ satt plåster på såret, och min gissning är ditt moderkort i framtiden kommer att ge upp. Jag baserar min gissning på att du fortfarande har felkoder och att datorn kraschade tidigare även i idle och i idle spelar nog inte antal watt på PSU'n någon roll.

Sorry för negativt inlägg!

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Håller med att något inte verkar rätt om du fortfarande får kritiska fel i event loggen. Jag får också meddelanden relaterade till kernel power, men de är bara "Information", inte varningar eller fel.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Som en ren killgissning (som jag tidigare gjorde) så tror jag fortfarande att moderkortet inte mår bra. Din nya PSU har typ satt plåster på såret, och min gissning är ditt moderkort i framtiden kommer att ge upp. Jag baserar min gissning på att du fortfarande har felkoder och att datorn kraschade tidigare även i idle och i idle spelar nog inte antal watt på PSU'n någon roll.

Sorry för negativt inlägg!

Ingen fara!

Man får alltid spekulera! Har dock inte haft några fel sedan den 5 juni dvs inga kritiska fel. Två kamraters datorer har jag kollat (4 respektive 3 år gamla) har haft ett kritiskt fel sista 7 dagarna men inget man märkt. Dessa försvinner sedan ur loggen.

Så visst kanske det är något galet. Men jag kan inte lämna in moderkortet på felsökning (eller försöka byta det på garanti då inget fel finns just nu) för ett fel som eventuellt kan komma i framtiden. Datorn går strålande just nu iaf sedan byte av PSU.

Visa signatur

Intel Core i7 13700K | ASUS PRIME Z790-P | 32gb DDR5 5600mhz | Asus Strix RTX3080 10gb | CORSAIR 850W Gold | Samsung m2x2 | NZXT H5 Flow Matte Black | Logitech G Pro X Superlight | Razer Huntsman v2 TKL | LG 27'' UltraGear QHD Nano IPS 180 Hz + 2x27" 1440p | Corsair iCUE H115i ELITE CAPELLIX

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

thebeardeditguy på tiktok använder PC Doctor, kan vara nåt att kolla in?

Körde en massa olika (gratis) program både i windows och även bootbara program. Inga fel upptäcktes alls. Just det du länkar till testade jag inte. Men då datorn går som blixten nu avvaktar jag med nya diagnoser men håller det i minnet!

Visa signatur

Intel Core i7 13700K | ASUS PRIME Z790-P | 32gb DDR5 5600mhz | Asus Strix RTX3080 10gb | CORSAIR 850W Gold | Samsung m2x2 | NZXT H5 Flow Matte Black | Logitech G Pro X Superlight | Razer Huntsman v2 TKL | LG 27'' UltraGear QHD Nano IPS 180 Hz + 2x27" 1440p | Corsair iCUE H115i ELITE CAPELLIX

Permalänk

necroar tråden med lite info:

En snubbe från en microsoft learn-tråd skrev att han fixade sitt kernel-power 41 (63) prob genom att byta från displayport till hdmi, samt dra ur all usb från skärmen, flera som hyllade hans tips.

Permalänk
Medlem

Hade ett liknande problem, med ungefär samma hårdvara. Bytte till ett duktigt överdimensionerat PSU och poof har inte haft problem sen dess. Power-transiences hos 3080 är lagom galet