Permalänk
Medlem

Kalibrering tv förstörd?

Hej. Köpte en tv från media markt, en Lg b1, som var kalibrerad. Jag har dock bläddrat igenom bildinställningarna och undrar ifall det har ”förstört” kalibreringen. Jag har kollat på inställningarna och tex ljusstyrkan (som jag kan ändra), är fel jämte mot kalibreringen. Den är som den ska vara original. Men gamma är som den ska vara kalibrerad. Denna meny är inte ens tillgänglig att ändra…

Är tvn ”som den ska vara” eller har jag förstört kalibreringen?

Visa signatur

Mvh.

Permalänk
Medlem

Inte hundra, men om jag minns rätt så är det vissa menyer som inte går att ändra beroende på vilket preset du har valt. Vet ej vad dom heter på den modellen men typ som "Spel" "Film" "Standard" etc. Kolla om du får mer alternativ beroende på vilket du har aktivt.

Kalibrering Optimering (Förlåt, använde detta ord löst med Elgiganten i samma mening eftersom dom kalibrerade(löst) TV i början på Elgiganten, mitt fel) som man får från t.ex Elgiganten eller Media Markt så kan man inte riktigt förstöra något.

I värsta fall bara att göra en factory reset å slå in dina egna värden i efterhand

Förtydligande av ordet "Kalibrering" tillsammans med Elgigantens nuvarande tjänst :)
Permalänk
Medlem

Så du säger att det inte går att ta bort kalibreringen, har jag förstått dig rätt då?

Visa signatur

Mvh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle2154:

Så du säger att det inte går att ta bort kalibreringen, har jag förstått dig rätt då?

Jo, genom att ändra värden på inställningarna (i det läge som kalibrering gjordes i) så har du ju "kalibrerat om".

Sen känns det väl något osäkert hur mycket kalibreringen de gjort är värd för dig och ditt hem.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Jo, genom att ändra värden på inställningarna (i det läge som kalibrering gjordes i) så har du ju "kalibrerat om".

Sen känns det väl något osäkert hur mycket kalibreringen de gjort är värd för dig och ditt hem.

Okej. Såg även på pappret att det stod att kalibreringen var gjord på hdmi 1 och att man skulle kopiera över inställningarna (nåt sånt) till resterande hdmi port. Jag kör på hdmi 3, har jag alltså kört utan kalibreringen hela tiden?

Visa signatur

Mvh.

Permalänk
Skrivet av olle2154:

Okej. Såg även på pappret att det stod att kalibreringen var gjord på hdmi 1 och att man skulle kopiera över inställningarna (nåt sånt) till resterande hdmi port. Jag kör på hdmi 3, har jag alltså kört utan kalibreringen hela tiden?

Gjordes kalibreringen hemma hos dig där tvn står nu ? Annars har du nog kört utan kalibrering hela tiden.

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Medlem

Kalibreringen sker på en port och du har fått med papper på alla inställningar. Byter du bort så är det standardinställningar.

På Philips så byts även inställningar när man kör appar vid vissa tillfällen. Så alla ställen där du vill köra inställningarna ska du lägga in dom.

Permalänk
Bildexpert 📺

Media Markt kalibrerar vanligtvis på HDMI 1. Rapporten bör innehålla alla menyändringar som är genomförda på det exemplaret. Detta ifall man vill ansluta enheter på andra HDMI-portar eller om man vill använda det interna systemet. Framför allt är det den backup man har ifall inställningarna skulle ändras eller återställas.

Så i TS fall blir det så som det blir antagligen för att han tittat i inställningarna för det interna systemet

LG:s menyer är komplexa, så kan man inte ändra på OLED-pixelljusstyrkan är TV:n i energisparläge och då måste man stänga av det läget. LG ändrar sin menyer hela tiden så man måste lära sig egentligen varje årsmodell. Går igenom en hel del i testet av 42C2 som fungerar nästan likadant med 2021-modeller: https://www.sweclockers.com/test/34436-lg-oled-42c2-tv-som-fu...

Skrivet av Kovu:

Kalibrering som man får från t.ex Elgiganten eller Media Markt så kan man inte riktigt förstöra något.

El-giganten kalibrerar inte, utan ägnar sig åt falsk marknadsföring där någon kalibrerar ett enda exemplar och sedan används samma inställningar på alla TV av den modellen som de säljer. Du som kund får heller ingen rapport som bekräftar att det är ditt exemplar som kalibrerats och hur just det exemplaret presterar. Du får heller ingen dokumentation om vilka inställningar som är ändrade. Därmed har du heller ingen backup ifall TV:n återställs eller om du vill ändra något. Vilket iofs är sak samma eftersom de inställningarna i vilket fall inte är relevanta för ditt exemplar. Du betalar i praktiken för något som faktiskt är mindre effektivt än att själv googla efter inställningar.

Media Markt gör det rätt med en rapport om hur det individuella exemplaret beter sig och vilka inställningar som gäller för det exemplaret. Det finns personer som har erfarenhet av flera tusen kalibreringar sedan flera år där man kan ha hundratals LG OLED:s bakom sig. Samt förstås andra som är mer gröna. Du får hela tiden en rapport som bekräftar allt, inklusive backup på de inställningar som är gjorda.

Tråd i ämnet: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1654837

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Media Markt kalibrerar vanligtvis på HDMI 1. Rapporten bör innehålla alla menyändringar som är genomförda på det exemplaret. Detta ifall man vill ansluta enheter på andra HDMI-portar eller om man vill använda det interna systemet. Framför allt är det den backup man har ifall inställningarna skulle ändras eller återställas.

Så i TS fall blir det så som det blir antagligen för att han tittat i inställningarna för det interna systemet

LG:s menyer är komplexa, så kan man inte ändra på OLED-pixelljusstyrkan är TV:n i energisparläge och då måste man stänga av det läget. LG ändrar sin menyer hela tiden så man måste lära sig egentligen varje årsmodell. Går igenom en hel del i testet av 42C2 som fungerar nästan likadant med 2021-modeller: https://www.sweclockers.com/test/34436-lg-oled-42c2-tv-som-fu...

El-giganten kalibrerar inte, utan ägnar sig åt falsk marknadsföring där någon kalibrerar ett enda exemplar och sedan används samma inställningar på alla TV av den modellen som de säljer. Du som kund får heller ingen rapport som bekräftar att det är ditt exemplar som kalibrerats och hur just det exemplaret presterar. Du får heller ingen dokumentation om vilka inställningar som är ändrade. Därmed har du heller ingen backup ifall TV:n återställs eller om du vill ändra något. Vilket iofs är sak samma eftersom de inställningarna i vilket fall inte är relevanta för ditt exemplar. Du betalar i praktiken för något som faktiskt är mindre effektivt än att själv googla efter inställningar.

Media Markt gör det rätt med en rapport om hur det individuella exemplaret beter sig och vilka inställningar som gäller för det exemplaret. Det finns personer som har erfarenhet av flera tusen kalibreringar sedan flera år där man kan ha hundratals LG OLED:s bakom sig. Samt förstås andra som är mer gröna. Du får hela tiden en rapport som bekräftar allt, inklusive backup på de inställningar som är gjorda.

Tråd i ämnet: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1654837

#19432158

Tack för infon I vilket fall