Hjälp med uppgradering från Oneplus 6

Permalänk

Hjälp med uppgradering från Oneplus 6

Tjena! Nu behöver jag hjälp med att byta lur då jag inte lyckas själv.

Har haft min Oneplus 6 sedan den släpptes och den funkar fortfarande utmärkt förutom högtalaren som är körd pga jobb/svetsdamm och nu på sistone har batteriet börjat blivit dåligt.

Så nu är jag på jakt efter en värdig ersättare. Största prioriteringar är buggfri, laggfri osv. Dock är det väl enbart iPhone 13 pro som är verkligen 100% fri från stutters?

Köpte mig en begagnad Oneplus 7t pro jag hade mellan slutet på sommaren och halva vintern, men jag tror/hoppas det var något allvarligt fel på den då den segade ner sig totalt och buggar från förbannelse. Att t.ex föregående ägare verkligen misshandlat den.

Efter några månaders användning gick den knappt att använda, prestanda likvärdigt Nexus 7 2013. Behövdes omstart varje dag. Appar brukade bara laddas in halvt.
Gick tillbaka till Oneplus 6an igen och blev överraskad vilken 'uppgradering' det blev haha.

Kortfattade fel:
Buggar, oavsett android 11 eller 12.
Lagringen upplevdes som en trasig/långsam hårddisk, som när genvägarna på skrivbordet kommer en efter en vid uppstart av dator..
Widevine l3, så vart bara 'sd' kvalite på Netflix osv.

Och nu skaffade jag mig en Sony Xperia 5 III med abonnemang som verkligen hade allt jag ville ha, på papper..

Men problemen jag upplevt redan första dagen med telefonen är vid enkel scrollning på Facebook blir den överhettad och stryper prestandan/60hz.
Den är 35+ grader när den bara ligger i fickan och spelar Spotify till bluetooth hörlurar.

Max ljusstyrka är låg, iaf om man jämför med Oneplus 6.

Kameran är inte alls nå bra på Snapchat. Lika som Oneplus 6 skulle jag säga.

Det känns som Xperian hade varit perfekt om det inte varit för snapdragon 888..

Finns det någon telefon som kan jämföras med en Oneplus 6 med android Oreo 8.1?

Har kollat mycket på Oneplus Nord 2 men sen när man jämför så verkar Oneplus 8t bättre på alla sätt men den går inte att få tag i för rimligt pris..

Edit: uppdaterade till senaste android 12 på experian och har märkt att det vill jag absolut inte ha. Förutom massa vanliga funktioner har försvunnit osv så överhettar den och throttlar inte lika enkelt, men bara du laddar den med den medföljande laddaren så överhettar den omgående utan att du använder telefonen.

Dessutom är jag lite allergisk mot som Sony har gjort nu att du inte kan ångra dig och nedgradera os. Once you update you can never go back.

Varken aux eller microsd är ett krav men stora plus, det som var så gött med Sony att dom inte hängt med 'trenderna' med att plocka bort 3.5mm, sdkort osv. Kamera är inte heller så viktigt men roligt med wide och zoom. Absolut max 6.5" skärm och ej över 180g, då jag knappt kunde använda min Oneplus 7t pro utan att lillfingret skulle gå av efter en stund haha.

Enda Iphonen som känns som en värdig uppgradering är 13 pro iom 120hz men den är alldeles för dyr då jag har den i jobbet.

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk

Undvik OnePlus 8. Jag och flera andra har stora problem.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Undvik OnePlus 8. Jag och flera andra har stora problem.

Vanliga?

Jag har 7T Pro och super nöjd.

Sambon har 8T Pro och också super nöjd.

Inga direkta problem.

-

Är inte Xiaomim Poco något du kan tänka dig? Mycket mobil för pengarna!
Fick tag på en Xiaomi 11T 8+128GB för 2190:- till en kompis. Han mer än nöjd. Kom från en Huawei P30 Pro .

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Skrivet av AxxT:

Vanliga?

Jag har 7T Pro och super nöjd.

Sambon har 8T Pro och också super nöjd.

Inga direkta problem.

-

Är inte Xiaomim Poco något du kan tänka dig? Mycket mobil för pengarna!
Fick tag på en Xiaomi 11T 8+128GB för 2190:- till en kompis. Han mer än nöjd. Kom från en Huawei P30 Pro .

Oneplus 8T är det jag har My bad!

Haft OnePlus 2, 5, 6 och nu 8T och aldrig igen om dom inte får ordning på dom. Nu efter android 12 balla det ur helt.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Jag går i samma banor som dig, har OnePlus 6 och batteritiden börjar bli helt kass. Väldigt vanligt att jag måste ladda 2-3 gånger per dag nu.

Jag är dock helt förälskad i volym/ljudlöst/inget-slidern, och eftersom OnePlus har spårat helt verkar det som så tänker jag vänta till september för att se nya iPhonen. En stor fördel med iPhone är att bilderna på snap inte blir helt förstörda.

iPhone saknar dock viktiga grejer för mig i dagsläget som snabbladdning tex, så jag hoppas iPhone 14 får det. Annars vettefan vad det blir för ny telefon.. :/ Inget android-märke som lockar egentligen.

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Snusfri

Jag gick från OP6T till en Xiaomi Mi 11i som jag hade 3 månader innan jag köpte en Oneplus 9 på MM för 4400:- som jag är riktigt nöjd med.

OnePlus 9 ligger något dyrare nu, men är en riktigt bra telefon imho.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av THB:

Jag gick från OP6T till en Xiaomi Mi 11i som jag hade 3 månader innan jag köpte en Oneplus 9 på MM för 4400:- som jag är riktigt nöjd med.

OnePlus 9 ligger något dyrare nu, men är en riktigt bra telefon imho.

Låter gött, men du har inga problem med överhettning iom Snapdragon 888?

Tänkte uppdatera lite bara hur det gått 😄

Som sagt så skickade jag tillbaka Sonyn och fick tag i en Oneplus 8t till riktigt bra pris.

Och faktiskt varit sjukt nöjd med allt med telefonen fram tills nu.

Så fort jag t.ex åker bil tappar jag mottagning. Är som att den inte byter mast automatiskt. Enda lösningen är att ta på och avflygplansläge då har jag full mottagning igen.

Igår när jag var på väg hem så försvann mottagningen, men jag tänkte se om den nån gång kopplar upp sig igen av sig själv, och efter jag kommit hem och startar wifi så hoppade täckningen på igen.

Är jag bara hemma eller på samma plats verkar det inte va några problem, just när jag är ute och rör mig antagligen mellan master.

Jäkla skumt problem, och det är väl en av de simplaste sakerna tycker jag man kan begära av en telefon idag? Att förbli uppkopplad till mobilnätet?

Missar viktigt samtal och meddelanden.

Har sökt en hel del och hittat massor med trådar på både Oneplus egna forum och andra, där jag inte sett någon kommit med en lösning.

Enda jag hittat är detta:

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile