Laptop som slocknar hyfsat slumpmässigt

Permalänk
Medlem

Laptop som slocknar hyfsat slumpmässigt

Min gamla trotjänare har börjat strula

Den har under många år blåskärmat kanske månadsvis, men inte tänkt så mycket mer om det

Men i förrgår slocknade den totalt (svart skärm) och gick inte att starta igen på en stund

Kollade med hwmonitor, men kan inte få någon temperatur att gå över 90C

Testat ramstickorna individuellt

Idag satt vi och spelade (Lego Harry Potter) i flera timmar utan strul, men nu slocknade den igen

Den slocknar likadant i både windows, spel, och bios…

Asus N550JK med i7 4000-serien

Permalänk
Medlem

Lyckades få två snabba blåskärmar nu:

Permalänk
Medlem

En till:

Permalänk
Medlem

Haha, vad händer?!

Permalänk
Medlem

Börjar med att testa andra ramstickan nu

Edit: ingen skillnad… verkar vara temperatur ändå kanske? När den väl börjar strula är det problem direkt efter igen vid omstart, men får den stå en stund så går den igång…

Vad ska man köpa för kylpasta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Börjar med att testa andra ramstickan nu

Edit: ingen skillnad… verkar vara temperatur ändå kanske? När den väl börjar strula är det problem direkt efter igen vid omstart, men får den stå en stund så går den igång…

Vad ska man köpa för kylpasta?

Inget fel på någon RAM-sticka? För de 2 första BOSD skulle jag tippa på något problem med någon RAM-sticka. Du kan inte testa med 2 andra RAM-stickor?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Inget fel på någon RAM-sticka? För de 2 första BOSD skulle jag tippa på något problem med någon RAM-sticka. Du kan inte testa med 2 andra RAM-stickor?

Inte alls omöjligt, tror dock inte jag har med DDR3 att testa med, och varför skulle båda paja exakt samtidigt?

Ska leta lite bland mina gamla laptops och se vad jag hittar

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Inte alls omöjligt, tror dock inte jag har med DDR3 att testa med, och varför skulle båda paja exakt samtidigt?

Ska leta lite bland mina gamla laptops och se vad jag hittar

Det räcker nog med att 1 sticka har problem för att få BOSD så behöver inte vara båda som gått sönder om du kört med båda samtidigt när du fick BOSD

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det räcker nog med att 1 sticka har problem för att få BOSD så behöver inte vara båda som gått sönder om du kört med båda samtidigt när du fick BOSD

Testat en i taget, i båda ram-slottarna separat, inget hjälpte tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Testat en i taget, i båda ram-slottarna separat, inget hjälpte tyvärr

Ah, hmm :/ Skulle ju vara tråkigt om det är någon av själva RAM facken som gått sönder.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Har denna batteri kapacitet kvar eller kör du på laddaren helt ?
Tänker ifall det är laddaren som är på väg att bli kass ifall du kör via laddaren bara och den sjunker i spänning och blir instabil och krashar.

Haft en laddare här som fick backlight på en äldre laptop att krångla då den sjönk i spänning, testade inte under någon belastning utan bytte laddare på en gång här till en annan jag hade liggandes som passade.

Kan även testa och köra fps limiter via rivatuner server statistics som kommer med msi afterburner och se ifall du kör begränsning på belastningen via det om den håller sig stabilt då i spel.

Kan eventuellt vara drivrutiner som får den att krasha i windows.
Kanske kan göra en bootbar usb sticka med linux och köra något spel via proton eller leta på några program som belastar cpu & gpu i linux.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

Har denna batteri kapacitet kvar eller kör du på laddaren helt ?
Tänker ifall det är laddaren som är på väg att bli kass ifall du kör via laddaren bara och den sjunker i spänning och blir instabil och krashar.

Haft en laddare här som fick backlight på en äldre laptop att krångla då den sjönk i spänning, testade inte under någon belastning utan bytte laddare på en gång här till en annan jag hade liggandes som passade.

Kan även testa och köra fps limiter via rivatuner server statistics som kommer med msi afterburner och se ifall du kör begränsning på belastningen via det om den håller sig stabilt då i spel.

Kan eventuellt vara drivrutiner som får den att krasha i windows.
Kanske kan göra en bootbar usb sticka med linux och köra något spel via proton eller leta på några program som belastar cpu & gpu i linux.

Den går ca 30 minuter på batteri, men sitter inkopplad hela tiden. Kanske ska testa att dra ner på energisparläge och se om det hjälper?

Testar ett billigt byte och ser om det hjälper alls

Permalänk
Medlem

Startade GPU-testet i OCCT och det verkar fungera fint efter byte av kylpasta (dock bara 9 minuter in än så länge)

Igår slocknade den efter ca 30 sekunder när jag gjorde samma.

Datorn är också märkbart varmare på undersidan, vilket för mig betyder att värmeavledningen fungerar bättre nu

Kanske var det så enkelt att kylpastan torkat och spruckit loss, den var helt klart torr den jag skrapade bort alltså

Permalänk
Medlem

Nu kanske du hittat orsaken, men om det om det kommer tillbaka kan ju flera av de där blåskärmarna eventuellt peka mot dålig disk/korrupta filer också. Kollat disken?
Annars hade jag först misstänkt någon drivrutin, men du säger att den stänger av sig i BIOS också...

Får hålla tummarna för att det var värmeproblem, det stämmer ju in med det övriga också!

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Nu kanske du hittat orsaken, men om det om det kommer tillbaka kan ju flera av de där blåskärmarna eventuellt peka mot dålig disk/korrupta filer också. Kollat disken?
Annars hade jag först misstänkt någon drivrutin, men du säger att den stänger av sig i BIOS också...

Får hålla tummarna för att det var värmeproblem, det stämmer ju in med det övriga också!

Den slocknade tyvärr några minuter senare, så värmen är inte hela svaret

Disken är en gammal 256GB SSD, så den kan såklart vara på gång, men Crystal Disk Info såg inga fel

Precis, när den precis kraschat så startade jag den in i BIOS och den slocknade där med, så hårdvarufel är det enda rimliga jag kan gissa mig till

Permalänk
Medlem

Igår ’klarade’ den att stå på idle i windows massa timmar, men sen startade jag svtplay i browsern så dog den på några minuter… max temp var inte alls hög (och bara 90C vid occt stresstest)

Permalänk
Medlem

Senaste uppdateringen är att den verkar fungera fint, men inte när jag kopplar den till min TV (LG 77B1)

Kan det vara något med anslutningen (HDMI) mellan dem som spökar? Noterade till exempel att TVn inte har en jordad kontakt… dock sitter båda via samma förgreningsdosa/eluttag (samma som de gjort i snart ett år)

TVn fungerar fint med en annan laptop

Permalänk
Medlem

Har du några USB enheter inkopplade? Tangentbord, mus, blåtandssändare etc.
Testa koppla ur och se om det funkar bättre.
Hade en mus för några år sedan som skapade samma fenomen som du beskriver nu. Fast på en stationär dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazok:

Har du några USB enheter inkopplade? Tangentbord, mus, blåtandssändare etc.
Testa koppla ur och se om det funkar bättre.
Hade en mus för några år sedan som skapade samma fenomen som du beskriver nu. Fast på en stationär dator.

Nu satt jag med datorn i knät och kollade på svtplay, den slocknade efter ca 30 minuter. Innan detta körde jag lite blandade OCCT-test i över en timme utan problem. Detta var alltså med bara laddaren inkopplad

Kommer ihåg för länge sedan att den ibland krashade när jag körde VLC och bytte avsnitt. Det var så länge sedan senast att jag helt glömt det

Skulle tro det är media/ljud som strular som det känns nu spontant, men blir sjukt osäker…

Värme på huvudkomponenterna är det inte i alla fall. Sjukt störigt är det helt klart, ingen aning vad jag kan göra

En till sak att nämna är att när den slocknar går fläktarna igång och sedan måste den vila lite innan den går att starta igen (därför jag trodde det var värme ursprungligen)

Jag vet inte riktigt vad mer jag kan göra… gissar att windows är en idé, typ testa en usb-boot istället, men den har slocknat i BIOS också, då finns ju inga drivrutiner eller mjukvara

Edit: testade att spela lite nu, fungerade fint i typ 10 minuter sen slocknade den. Sedan efter omstart fick jag blåskärm (hann inte ta bild) men med något liknande ’attemped to write read only memory’. Testade andra ramstickan, men samma typ av oförklarlig krasch hände ändå

Blir tokig…

Permalänk
Medlem

Man blir ju lätt tokig. Sista blåskärmen låter ju återigen som att det skulle vara en drivrutin som ballat ur, men du säger som sagt var att den startat om i UEFI/BIOS också, så min sista gissning om det inte är hårdvarufel är isåfall någon firmware som har ballat ur.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Man blir ju lätt tokig. Sista blåskärmen låter ju återigen som att det skulle vara en drivrutin som ballat ur, men du säger som sagt var att den startat om i UEFI/BIOS också, så min sista gissning om det inte är hårdvarufel är isåfall någon firmware som har ballat ur.

Tror jag måste testa en helt oberoende ram-sticka för att vara helt säker, men firmware låter rimligt.

Kanske ska nolla bios då? Såg ett biosbatteri brevid ramslottarna (kanske det som är urladdat?!), borde ju nollställa saker precis som på vanliga datorer tänker jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tror jag måste testa en helt oberoende ram-sticka för att vara helt säker, men firmware låter rimligt.

Kanske ska nolla bios då? Såg ett biosbatteri brevid ramslottarna (kanske det som är urladdat?!), borde ju nollställa saker precis som på vanliga datorer tänker jag?

Tänkte mest om det är någon firmware som uppdaterats senaste tiden som inte beter sig som den ska, men den kanske är för gammal datorn för att det ska ha kommit några på ett tag nu?

Tror väl tyvärr också att det är något som börjar ge sig, har haft något liknande en gång när moderkortet gav upp, smygande fel som sen blev allt mer frekventa för att till slut ge upp helt.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Tänkte mest om det är någon firmware som uppdaterats senaste tiden som inte beter sig som den ska, men den kanske är för gammal datorn för att det ska ha kommit några på ett tag nu?

Tror väl tyvärr också att det är något som börjar ge sig, har haft något liknande en gång när moderkortet gav upp, smygande fel som sen blev allt mer frekventa för att till slut ge upp helt.

Har tänkt lite mer, och tror det är dags att handla ny. Detta är min bästa spelmaskin, men har bara 850M, vad jag än köper idag är ju snabbare. Orkar nog inte spendera mer tid, vi får se

Permalänk
Medlem

Letade laptops senaste veckan, men hittade inget vettigt under 10000kr 🥺 (hade minst 3060 som mål)

Dessutom hade alla sjukt kassa skärmar, bara FHD (visserligen 144Hz på de flesta, men ändå…)

Så jag gav denna gamling en sista chans, tog ut moderkort och allt, borstade damm med en tandborste, tog bort gammal kylpasta runt cpu/gpu lite mer ordentligt. Då hittade jag lite komponenter (resistorer?) runt framförallt CPU som hade gammal gegga på sig

Ny kylpasta för tredje gången gjorde alltså susen! Drog igång Teardown idag (min req säger 1060 3GB), funkade smärtfritt!! Visserligen 720p, men det motsvarar ju typ Steam Deck i alla fall?

Sen föll äntligen reservationen in så Steam Deck är beställd… nöjd för stunden igen, men ska hålla koll på datorer framöver, tänker många med 3000 lär reas ut under BF när nya serierna är på gång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Så jag gav denna gamling en sista chans, tog ut moderkort och allt, borstade damm med en tandborste, tog bort gammal kylpasta runt cpu/gpu lite mer ordentligt. Då hittade jag lite komponenter (resistorer?) runt framförallt CPU som hade gammal gegga på sig

Vad var det för gegga, det är inte kondensatorer som har läckt? Det skulle förklara rätt mycket.

Har drabbats av det en gång på ett moderkort, ger otroligt slumpmässiga fel som är svåra att bli klok på. Det här var dock under "kondensator-pesten" tidigt 00-tal, så det blev snabbt sämre. Efter ett tag gick bara fläktarna igång när man startade och då öppnade jag datorn och såg att kondesatorerna buktade kraftigt i toppen och att vissa hade öppnat sig helt och läckte.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Vad var det för gegga, det är inte kondensatorer som har läckt? Det skulle förklara rätt mycket.

Har drabbats av det en gång på ett moderkort, ger otroligt slumpmässiga fel som är svåra att bli klok på. Det här var dock under "kondensator-pesten" tidigt 00-tal, så det blev snabbt sämre. Efter ett tag gick bara fläktarna igång när man startade och då öppnade jag datorn och såg att kondesatorerna buktade kraftigt i toppen och att vissa hade öppnat sig helt och läckte.

Nej det var kylpasta som jag inte gjorde rent ordentligt senast. Spelade flera timmar imorse, sen slocknade den igen…

Nu går den inte ens igång alls, inte fläktar eller något dags att ge upp igen, synd bara att alla datorer är så dyra

Visst är det inte värt att gå på 4GB-kort som 3050 nu för tiden?

Hatar att alla nya datorer har så kassa skärmar

Permalänk
Medlem

Kanske den här skulle kunna vara något att ha...
Lenovo Legion 5 Pro 16

Den kanske inte är som önskad budget under 10.000kr men det är ett bra pris för den här portföljdator-modellen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik.:

Kanske den här skulle kunna vara något att ha...
Lenovo Legion 5 Pro 16

Den kanske inte är som önskad budget under 10.000kr men det är ett bra pris för den här portföljdator-modellen.

Vad menas med portföljdator? Bättre skärm har den helt klart

Annars finns denna med liknande spec:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5928945

Eller möjligen denna:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=7006226

Permalänk
Medlem

Fina datorer du länkade till.

Jag var i liknande sits när jag skulle skaffa en ny bärbar dator och ville gå från FHD (1920x1080) till QHD (2560x1440) eller mer.

Vill man ha en RTX 3060 med 2560x1440 eller 2560x1600 skärm så är de dyrare just nu.
Datorn jag länkade till ligger i ett betydligt lägre i pris än den jag till slut köpte, och ja, det gör ont och se vad vilka pengar jag kunde ha lagt ut för min nya dator en vecka senare .

Var jag fick uttrycket ifrån...
Portföljdator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik.:

Fina datorer du länkade till.

Jag var i liknande sits när jag skulle skaffa en ny bärbar dator och ville gå från FHD (1920x1080) till QHD (2560x1440) eller mer.

Vill man ha en RTX 3060 med 2560x1440 eller 2560x1600 skärm så är de dyrare just nu.
Datorn jag länkade till ligger i ett betydligt lägre i pris än den jag till slut köpte, och ja, det gör ont och se vad vilka pengar jag kunde ha lagt ut för min nya dator en vecka senare .

Var jag fick uttrycket ifrån...
Portföljdator

Det är denna jag kommer ifrån:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3001278#properties

Alldeles ypperlig 4k@60hz-skärm

Kommer svida att gå ner sig på den fronten