Nvidia Shield TV får automatiskt låglatensläge och nattläge

Permalänk
Melding Plague

Nvidia Shield TV får automatiskt låglatensläge och nattläge

Med Night Listening Mode kan ljudet aktivt regleras för att dämpa potentiellt störande ljud vid TV-tittande under dygnets senare timmar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Alla de här automatiskta lägena funkar ju inte när man streamar spel lokalt? Samma med min Sony TV, jag kör ju allt via shielden och den vet ju inte om man spelar eller kollar film.

Permalänk
Medlem

"Den nya versionen bjuder bland annat på ett nytt nattläge kallat Night Listening Mode. Förutsatt att enheten ansluts via HDMI kan läget aktivt reglera ljudet för att inte störa lika mycket vid nattligt tittande. Exempelvis kan höga ljud som explosioner dämpas, samtidigt som delar med lågmälda konversationer förblir hörbara."

Undra om det här fungerar även om shielden inte sköter avkodning, skulle gissa på inte.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Hehe, det där nattläget kommer man ju vilja ha på hela tiden, riktigt skönt att kunna höra tal i filmer utan att få fönstrena utblåsta när det börjar smälla typ

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Ja! Precis vad jag önskat mig. Har gett upp att använda funktionen i soundbaren då den ständigt glöms i nattläge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Undra om det här fungerar även om shielden inte sköter avkodning, skulle gissa på inte.

Sannolikt inte, men det har varit standard på recievers i typ 20 år. Heter Dynamic Range Compression normalt sett. Ingen aning om hur det är med billiga soundbars.

AppleTV har det också, vet inte hur länge de haft det dock.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av kaput:

Hehe, det där nattläget kommer man ju vilja ha på hela tiden, riktigt skönt att kunna höra tal i filmer utan att få fönstrena utblåsta när det börjar smälla typ

Ja nu kommer man äntligen kunna titta på svenska filmer 🙃
Men det får vänta tills jag skaffat mig en shield..., 🥲

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

"Den nya versionen bjuder bland annat på ett nytt nattläge kallat Night Listening Mode. Förutsatt att enheten ansluts via HDMI kan läget aktivt reglera ljudet för att inte störa lika mycket vid nattligt tittande. Exempelvis kan höga ljud som explosioner dämpas, samtidigt som delar med lågmälda konversationer förblir hörbara."

Undra om det här fungerar även om shielden inte sköter avkodning, skulle gissa på inte.

Flesta förstärkare har DRC och eller Audyssey Dynamic Volume/PFC. Det senare är ett bättre alternativ för nattlyssning utan höga spikes/filtrera bort bas som sprider sig genom väggar.

Permalänk
Medlem

Känns som att de som köpte en Shield TV 2015 gjorde århundradets köp än så länge. Känns lite konstigt att den fortfarande kan vara en av de populäraste och bästa på marknaden

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av medbor:

Känns som att de som köpte en Shield TV 2015 gjorde århundradets köp än så länge. Känns lite konstigt att den fortfarande kan vara en av de populäraste och bästa på marknaden

Lätt typ en av bästa köp jag gjort för pengarna för streaming.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Känns som att de som köpte en Shield TV 2015 gjorde århundradets köp än så länge. Känns lite konstigt att den fortfarande kan vara en av de populäraste och bästa på marknaden

Jo, det är definitivt ett av de där köpen man kan tänka tillbaks på och tycka man fått valuta för pengarna i efterhand, trots att den var rätt dyr jämfört med konkurrenterna när det begav sig

Det är väl ganska allmänt etablerat i användarbasen att Nvidia har skött mjukvarustödet väldigt bra.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Intressant. Jag hade köpt en Nvidia shield idag om det inte vore så att jag köpte en Appletv till en nära anhörig som vägrade använda denna och köpte en ny smarttv istället och jag fick överta Appletvn.
Det ironiska är att motsatsen hände nyligen mig med en ny Androidplata som hindrar mig att köpa en iPad, då jag en ny Android liggande.

Men jag skulle vilja testa NVIDIA shielden mer, det är så mycket jag stör mig på Appletv och är gräset grönare hos Nvidia?

Permalänk
Medlem

Finns det nåt rykte om en uppdaterad version i nuläget? Den senaste är från 2019 om jag förstår det rätt?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Inte helt relevant till nyheten i fråga men min Shield är också det bästa köp jag gjort i streaming-väg. Helt fantastisk Blir till att testa de nya funktionerna ikväll!

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Ja nu kommer man äntligen kunna titta på svenska filmer 🙃
Men det får vänta tills jag skaffat mig en shield..., 🥲

Tycker ALLA serier / filmer har det här probelmet om man kör med vanliga TV högtalare, inte enbart svenska. Amazon-prime är bland de värsta

Permalänk
Medlem

Samma här, min 2015 Shield som jag köpte beggat för ett par år sen är riktigt kung, speciellt efter lite customizing av den.
Lär dock inte uppdatera eftersom varken 9.1 eller 9.0 har nåt som är av intresse för mig, dessutom så var ju 9.0 en redig bugg-fest så jag har ingen lust att riskera att laga nåt som inte är trasigt

Permalänk
Medlem

Skrev lite om detta i Nvidia Shield tråden.
Efter att ha varit sjukt nöjd med min 2017 version så föll valet på 2019 när det var dags att uppgradera för Dolby Vision.
Under tiden då jag hade 2017 versionen så såg jag i stort bara på material i Plex appen, den svalde ju i stort alla format förutom iso och nåt mer och jag fick ut riktigt atmos.

Sen dess har jag nu tre streamingtjänster, och avsaknaden av Auto Frame Rate är ju sjukt stor, för även om det finns en Beta version som gör att man kan matcha frame rate så tycker jag att den buggar en hel del.

Jag är nu inne på att ersätta min 2019 mot en Apple TV och sen antingen behålla min Shield för när jag vill titta på något som är remux eller ersätta den med en Zidoo z1000pro.

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem

Vi har tre shield hemma. En till varje TV. Tycker shield är perfekt. AV1 saknas och det är väl där dom kommer pensioneras till slut.

Permalänk
Medlem

På relaterat not så gjorde nya uppdateringen att volymjusteringen till receivern genom Shield-kontrollen fungerar myyyycket bättre! Förut var det en märkbar fördröjning, men nu är det nästan som att köra med receiverns egen kontroll. Antar att det är nåt i CEC som blivit bättre.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av ryeshack:

Flesta förstärkare har DRC och eller Audyssey Dynamic Volume/PFC. Det senare är ett bättre alternativ för nattlyssning utan höga spikes/filtrera bort bas som sprider sig genom vägar.

Ja, men tyvärr 100x för osmidgt att dra igång varenda dag här hemma.

Kräver typ hela 4-5 knapptryckningar och in i 2 olika menyer på min sony.

Grannarna får fortsätta överleva.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Hehe, det där nattläget kommer man ju vilja ha på hela tiden, riktigt skönt att kunna höra tal i filmer utan att få fönstrena utblåsta när det börjar smälla typ

Det är ett problem, dvs. dynamiken i moderna ljudsystem alltså. Själv brukar jag slå på textning för hörselskadade när jag kollar film/TV nattetid. Mina TV-apparater har visserligen "nattläge" för ljudet, och läge för att "öka tydlighet för tal", men hjälper sådär. I princip är det bara text som hjälper. Eller hörlurar.

Permalänk
Medlem

Tyvärr inget 5.1 ljud med nattläget aktiverat. Undrar varför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enterthewoid:

Tyvärr inget 5.1 ljud med nattläget aktiverat. Undrar varför.

Ett par bra hörlurar för nattläge eller Denon/Marantz med Audyssey är nog överlägset Nvidias nattläge.

Permalänk
Musikälskare

Ska testas sen ikväll, har två Shields till mina TVs och älskar dom! Rekommenderas verkligen, PLEX fungerar också bra

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Skrivet av Qubeista:

Tycker ALLA serier / filmer har det här probelmet om man kör med vanliga TV högtalare, inte enbart svenska. Amazon-prime är bland de värsta

Mycket möjligt, men där har man ju "alltid" subtitles vilket gör låg volym lättare.

Permalänk
Proffsmoddare

Ska testas. Är det någon som vet om det finns någon "snabbfunktion" med night mode på färgerna direkt i shielden? Tänker typ ett som ändrar färgtempen och minskar "ljusa" scener så att säga. Har en LG som man kan sätta "Eye Comfort Mode" men då måste jag hela tiden byta profil och leta reda på en till fjärr

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Skrev lite om detta i Nvidia Shield tråden.
Efter att ha varit sjukt nöjd med min 2017 version så föll valet på 2019 när det var dags att uppgradera för Dolby Vision.
Under tiden då jag hade 2017 versionen så såg jag i stort bara på material i Plex appen, den svalde ju i stort alla format förutom iso och nåt mer och jag fick ut riktigt atmos.

Sen dess har jag nu tre streamingtjänster, och avsaknaden av Auto Frame Rate är ju sjukt stor, för även om det finns en Beta version som gör att man kan matcha frame rate så tycker jag att den buggar en hel del.

Jag är nu inne på att ersätta min 2019 mot en Apple TV och sen antingen behålla min Shield för när jag vill titta på något som är remux eller ersätta den med en Zidoo z1000pro.

Ja, jag gav till sist upp att vänta på Auto frame Rate och skaffade en AppleTV istället till projektorn. Himla märkligt att de inte kan få den funktionen ur beta?

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Känns som att de som köpte en Shield TV 2015 gjorde århundradets köp än så länge. Känns lite konstigt att den fortfarande kan vara en av de populäraste och bästa på marknaden

Bytte min HTPC till en shield och det måste ha varit årtiondets bästa köp.

Permalänk
Medlem

Såå nöjd med min Shield. Minns tiden man krånglade med RaspBerry Pi för att få Kodi att funka, sen blev det ett kort år med BoxeeBox men sen kom Shield! Har haft 2017 och numera 2019 Pro (vad gör man inte för att få lite Ai-uppskalning).

Permalänk
Medlem

Lätt bästa streaming enheten, med Kodi så kan man t.o.m välja streaming kvalitet och Atmos ljud utan att måsta ha en HDR tv.
Jag fick min gratis av Philips 2015, då jag köpte en PUS8809 där dom skulle släppa en tillhörande UHD spleare (som aldrig släpptes), och vi fick då Shielden gratis.
Detta 8 månader efter att teven inköptes och hann återkallas (skrotas) p.g.a fel på skärmen, men Philips höll sitt avtal.
Så den har använts flitigt av mig.

Visa signatur

Moderkort: Asus X570-E Gaming, CPU: Ryzen 5800x, Kylning: Noctua D15S.chromax, Minne: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32 GB 3600 MHz, PSU: EVGA 750W G2, Lagring: Sandisk 256 GB SSD (Systemdisk), M.2 Samsung 980 PRO 512GB (Spel), 4 mekaniska i olika storlekar + 4 externa usb diskar.
Chassi: Cheifetc Mesh ca-01b-bl-b Full Tower.