Kontaktlinsprototyp bestyckas med Micro LED och ARM M0-processor

Permalänk
Medlem
Skrivet av llxt:

Cool ide. Och man har väll anat att detta skall komma. Men jag använder heldre någon typ av glasägon skärm som google va inne på ett tag. Som tidigare nämts, vad fasen händer om något går fel / hackad och man är ute i trafiken? Det är ju inget man kan ta ut "bara sådär"

Jag skulle vara mer orolig för vad som händer när batteriet bestämmer sig för att explodera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Jag skulle vara mer orolig för vad som händer när batteriet bestämmer sig för att explodera.

Haha ja. Läskig uppfinning minsan

Permalänk
Medlem

Ser man på, då är vi ett steg närmare "The Matrix"

Permalänk
Medlem

Kan man verkligen fokusera på saker så nära ögat?

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Kan man verkligen fokusera på saker så nära ögat?

Jag undrar också hur detta fungerar rent optiskt. Varje pixel måste ju hamna på rätt plats på hornhinnan så att säga. En vanlig genomskinlig skärm på linsen skulle inte fungera.

Permalänk
Medlem

Bara jag som kom att tänka på denna gamla pärla när man läste vem som utvecklade linsen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Hur kan de göra en display med MicroLED som har 14 000 PPI när TV-appareter med 4K Micro-LED knappt går att få under 100 tum för att pixlarna blir för små då...?
Är det verkligen samma teknik?

Oavsett om det är samma teknik eller inte så är det ju helt sinnessjuk täthet.

Jo, det är samma teknik. De menar att de lyckats krympa pixlarna till 1.8u. Linserna är dock monokromatiska så det är bara gröna pixlar.

Permalänk
Medlem

VD'n behöver en bättre keps. Den ramlar ner över öronen.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

VD'n behöver en bättre keps. Den ramlar ner över öronen.

Tycker Sweclockers kan skicka en propellerkeps mot att de får en prototyp att testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Jag är inte klaustrofobiskt lagd, men fick ändå lite klaustrofobikänslor mot slutet av videon där de visar hur GUI:t hänger med vart man än tittar. Jag menar... man kan inte direkt bara blunda och låtsas som att det inte är där. 😶
Undrar om det kommer vara ett problem som de behöver hantera framgent.

I övrigt, mycket tufft

Skrivet av landmarks:

Det tänkte jag inte på faktiskt, men nu när du säger det känns det lite obehagligt med något som typ... lyser upp under ögonlocken 🙃 Hittills verkar de bara haft på linsen i väldigt korta perioder samtidigt, men jag tänker att värme också borde bli något att hantera? Även om det inte är några stora superkomponenter lär de ju alstra viss värme vid användning över tid.

Kan tänka mig att de kommer slockna om man blundar en längre stund än en normal blinkning.
Eller så blir det det nya. Folk sitter och blundar på bussen eller tåget för att se bättre när de surfar

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Tycker Sweclockers kan skicka en propellerkeps mot att de får en prototyp att testa.

Frugan sa att jag inte fick köpa…

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ELF:

Kan tänka mig att de kommer slockna om man blundar en längre stund än en normal blinkning.
Eller så blir det det nya. Folk sitter och blundar på bussen eller tåget för att se bättre när de surfar

Det låter som ficktjuvarnas paradis.
Om inte annat kanske det bara dyker upp en blottare på tunnelbanan och viftar med kroppsdelarna framför ansiktet på intet ont anande människor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

<Uppladdad bildlänk>Frugan sa att jag inte fick köpa…

Tjusigt!

Kvinnor är märkliga. Först heter det: "Neeej! Du ska inte ha någon jäkla propellerkeps!". Sen står man ändå där med propellerkepsen på, som en kung, och "woosh!" åker kläderna av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Jag har lite svårt inte tänka på hur fruktansvärt obekväma de måste vara. "Gamla" hårda linser var som jag förstår det ingen höjdare och kan skava rätt rejält. Men det vore sjukt coolt med linser som på digital väg bättre kunde kompensera för vissa synfel t.ex, även om det kanske inte riktigt är syftet med dessa.

Skrivet av flashen:

Jag kan inte ens ha vanliga linser utan att det skaver och man får huvudvärk, detta känns som framtiden (om några år, många år) om de får ner storleken osv

Tjenare, optiker här.

En stabil/formstabil/hård (kärt barn har många namn) lins kan absolut kännas mer än en mjuk lins, men ger i gengäld betydligt bättre förutsättningar för god syn och god ögonhälsa i det långa loppet. En väl tillpassad corneallins (vilar på hornhinnan, når ej ögonvitan) behöver inte vara särskilt obekväm heller. Det är bara kanten som ligger an, resten av linsen har ingen kontakt med hornhinnan.

Den här linsen ser betydligt större ut och borde därmed vara skleral eller semiskleral - dvs den vilar på ögonvitan som är mycket mindre känslig än hornhinnan. En sådan lins kan många gånger vara bekvämare än en mjuk lins. Nackdelen är densamma som med alla linser som täcker hela hornhinnan: begränsning av syretillförsel, eftersom hornhinnan andas direkt från luften. Detta hanteras med moderna silikonmaterial och rimliga begränsningar i bärtid.

Hoppas det var till hjälp!

Visa signatur

Den enda riggen som räknas:
Hagström Swede -> pedalbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Det låter som ficktjuvarnas paradis.
Om inte annat kanske det bara dyker upp en blottare på tunnelbanan och viftar med kroppsdelarna framför ansiktet på intet ont anande människor.

Är det en blottare om offret inte sett det?

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av kboman:

Tjenare, optiker här.

En stabil/formstabil/hård (kärt barn har många namn) lins kan absolut kännas mer än en mjuk lins, men ger i gengäld betydligt bättre förutsättningar för god syn och god ögonhälsa i det långa loppet. En väl tillpassad corneallins (vilar på hornhinnan, når ej ögonvitan) behöver inte vara särskilt obekväm heller. Det är bara kanten som ligger an, resten av linsen har ingen kontakt med hornhinnan.

Den här linsen ser betydligt större ut och borde därmed vara skleral eller semiskleral - dvs den vilar på ögonvitan som är mycket mindre känslig än hornhinnan. En sådan lins kan många gånger vara bekvämare än en mjuk lins. Nackdelen är densamma som med alla linser som täcker hela hornhinnan: begränsning av syretillförsel, eftersom hornhinnan andas direkt från luften. Detta hanteras med moderna silikonmaterial och rimliga begränsningar i bärtid.

Hoppas det var till hjälp!

Väldigt intressant input, kul att höra från någon som faktiskt arbetar med ögon och synfel! Begränsningen av syretillförsel känns som det potentiellt knepigaste, om man måste ha hårda lager som håller all elektronik på plats? Nu använder jag inte linser längre sedan lång tid tillbaka, men jag vet att det alltid var något min optiker varnade för ang. sova i linser. Begränsar man syret för länge/ofta kan det skada ögat. Minns inte så mycket mer än det, mer än att man får typ fler blodkärl i ögat för att det ska lyckas syresätta sig?

Jag antar att man även skulle behöva fylla linsen med någon slags vätska innan applicering, om det är en s.k skleral eller semiskleral?

Permalänk
Medlem

Undra om det blir några skador på ögat om batteriet kortsluts...

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem

sjukt coolt hade dock helre haft det i glasögon form i en sleek vanlig designbåge

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Väldigt intressant input, kul att höra från någon som faktiskt arbetar med ögon och synfel! Begränsningen av syretillförsel känns som det potentiellt knepigaste, om man måste ha hårda lager som håller all elektronik på plats? Nu använder jag inte linser längre sedan lång tid tillbaka, men jag vet att det alltid var något min optiker varnade för ang. sova i linser. Begränsar man syret för länge/ofta kan det skada ögat. Minns inte så mycket mer än det, mer än att man får typ fler blodkärl i ögat för att det ska lyckas syresätta sig?

Jag antar att man även skulle behöva fylla linsen med någon slags vätska innan applicering, om det är en s.k skleral eller semiskleral?

Ska blir intressant att se hur elektroniken påverkar linsens syreprestanda, en killgissning är att den försämras en del (hänger säkert ihop med hur den monteras t.ex.).

Du minns ganska rätt
Syreunderskott behöver kompenseras, det sker mkt riktigt genom att nya kärl bildas från limbus, området mellan hornhinnan och ögonvitan, som letar sig in på hornhinnan för att syresätta den så istället. Syrebrist kan i förlängningen bl.a. leda till ödem och att hornhinnan gradvis blir disig. Kärl som får fortsätta växa utan åtgärd kommet till slut börja täcka pupillen och begränsa ögats synfält permanent.
Åtgärden är enkel: använd bra linser i silikonmaterial och använd dem inte all vaken tid.

Och yes, du fyller semisklerala linser med koksaltlösning innan isättning.

Visa signatur

Den enda riggen som räknas:
Hagström Swede -> pedalbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Kan man verkligen fokusera på saker så nära ögat?

Ja det fungerar ju i VR headsets mer eller mindre så det borde inte vara problem.

Jag undrar om det är tänkt att man har en flytande skärm/gui med sig hela tiden. Eller om man även ska kunna placera ut saker i "rummet", som man kan med vr headsets med kameror som känner av omgivningen och låter en röra sig fritt.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Äntligen, har längtat sedan jag läste om sådana i sciencefiction romaner på 70-80talen, kan ha varit i något av William Gibson, ja ni vet han som myntade uttrycket "cyberspace".

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja det fungerar ju i VR headsets mer eller mindre så det borde inte vara problem.

Jag undrar om det är tänkt att man har en flytande skärm/gui med sig hela tiden. Eller om man även ska kunna placera ut saker i "rummet", som man kan med vr headsets med kameror som känner av omgivningen och låter en röra sig fritt.

Jo men de är ju åtminstone 1 cm från ögat, dessa blir ju 0 mm från ögat....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Jo men de är ju åtminstone 1 cm från ögat, dessa blir ju 0 mm från ögat....

Jo men jag tänker att det är nå liknande. En "VR Bild" på en plattskärm ser väldigt förvrängd ut mem rätt ut i VR.
Känns som kan man korrigera synfel med tunna linser så är det nog inte att få en bild som man någotsånär kan se svårt

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

När man läste artikeln tänkte man på Black Mirror serien t.ex reklamen som man blir tvingad att se. Förvisso är det litet rum som han är i men tänk istället att det flyttas över till linsen istället.

Samma sak kan ju hända t.ex. en avsnitt att man blir blockad från staten eller sina vänner vill blocka en. Då ser personerna en som siluett.

En bra film som jag rekommendera att ni ser är "Anon" som finns på Netflix. Filmen handlar om att linsen blir hackad och ändrar vad man ser i verkligheten. Trailern visar hur det kan gå till.

Man kanske kan använda linsen som skyddar sina barn vad dem får se och inte i en sådan scenario t.ex.
Tänk om man ger en sådan lins till ett barn och blottare hoppar fram och visar sin ding dong.
Då kommer det fram en tecknad figur i linsen som barn skyddas från blottare. Medan barnen pekar mot den tecknade figuren och skrattar. Andra personer runt om barnen undrar varför skrattar barnen mot en blottare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jarl:

Äntligen, har längtat sedan jag läste om sådana i sciencefiction romaner på 70-80talen, kan ha varit i något av William Gibson, ja ni vet han som myntade uttrycket "cyberspace".

Mmm, tex Molly i Neuromancer (och i andra Gibson böcker) som hade permanent monterade ”solglasögon” som hade en liten hud med klocka
(Och så hade hon rakbladsvassa knivar dolda under fingernaglarna också men det blir inte högsta mode hoppas jag )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.