Dålig svarstid(?) på WiFi jämfört med 4G

Permalänk
Medlem

Dålig svarstid(?) på WiFi jämfört med 4G

Har köpt mig en Asus RT-AX92U i hopp om att det skulle reducera vad jag upplever som dålig "svarstid" med BRF-routern. Vet inte om "svarstid" egentligen är rätt begrepp, men dels när jag ska ansluta till WiFi, alltså gå över från 4G till WiFi och dels ibland när hemsidor ska laddas tar det sekunder (ve och fasa) innan det lixom lossar och ansluter/laddas. Jämfört med 4G upplever jag mitt WiFi som rejält slött tack vare dessa fördröjningar. Vet inte riktigt hur jag ska beskriva det bättre, men vill gärna få veta om detta är vanligt, om det finns en term för det och vad man kan göra åt det. Och nej, byte av router verkar inte ha avhjälpt problemet. Kan det vara hos ISP:n?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

vad säger bredbandskollen?

Testa att byta DNS till 1.1.1.1 och se om det hjälper

Kör du statisk IP eller DHCP? Telefon eller laptop? Lika segt i bägge?

Permalänk
Medlem

Testa manuell DNS, tex googles 8.8.8.8 eller cloudflares 1.1.1.1 som primär.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

vad säger bredbandskollen?

Testa att byta DNS till 1.1.1.1 och se om det hjälper

Kör du statisk IP eller DHCP? Telefon eller laptop? Lika segt i bägge?

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Testa manuell DNS, tex googles 8.8.8.8 eller cloudflares 1.1.1.1 som primär.

Detta avser telefon. Ska testa med 1.1.1.1 och se om det hjälper.

Statisk IP är det inte direkt i något avseende, men behåller samma IP utåt så länge routern inte startas om och Bredband2 tilldelar mig en ny. Det lokala routernätet är DHCP, men de flesta enheter brukar återfå det IP det haft tidigare. Svarar det på frågan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nudeln:

Detta avser telefon. Ska testa med 1.1.1.1 och se om det hjälper.

Statisk IP är det inte direkt i något avseende, men behåller samma IP utåt så länge routern inte startas om och Bredband2 tilldelar mig en ny. Det lokala routernätet är DHCP, men de flesta enheter brukar återfå det IP det haft tidigare. Svarar det på frågan?

om det bara är 1 telefon som "har dåligt wifi" , så kan det ju vara telefonen som inte funkar bra med wifi. Behöver ju inte vara router/ISP.

Värt att prova med olika enheter

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Nudeln: Vad är det för telefon du använder?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

@Nudeln: Vad är det för telefon du använder?

Google Pixel 6, Fnac-importerad.

Permalänk
Medlem

Har likadan router och får ~14ms svarstid på mobilen över wifi.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Nudeln:

Google Pixel 6, Fnac-importerad.

Dum fråga, men har du testat att ”glömma” nätverket och sen logga in i det igen?
Jag har varit med om förr att mobiler kan börja uppföra sig väldigt märkligt om man tex byggt ett nytt nätverk men återanvänt samma SSID som förr.

Då kan liknande fel som dina uppstå

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Har likadan router och får ~14ms svarstid på mobilen över wifi.

Jag är inte säker på att det är svarstiden som är problemet. Det heter nog något annat. Här är en bild över 4G och över WiFi. Den mätning med hög svarstid är 4G, och ändå upplever jag 4G som snabbare, så problemet är något annat. Ofta är det sidor som uppdaterar i realtid utan att ladda om hela sidan, och om telefon varit "nedsläckt" en stund, som tar det flera sekunder innan realtidsdatan uppdaterats när telefonen "väcks" igen, kontra mot 4G då den uppdaterar direkt.

Bonusfråga: Mitt WiFi heter JL, men vad tusan är JL.m?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nudeln:

Jag är inte säker på att det är svarstiden som är problemet. Det heter nog något annat. Här är en bild över 4G och över WiFi. Den mätning med hög svarstid är 4G, och ändå upplever jag 4G som snabbare, så problemet är något annat. Ofta är det sidor som uppdaterar i realtid utan att ladda om hela sidan, och om telefon varit "nedsläckt" en stund, som tar det flera sekunder innan realtidsdatan uppdaterats när telefonen "väcks" igen, kontra mot 4G då den uppdaterar direkt. <Uppladdad bildlänk>

Så tycker jag WiFi kan bete sig om man har dålig signal, men det antar jag att du tänkt på. Inget slags energisparläge i mobilen annars?

JL.m kan kanske vara 2.4 GHz ifall du valt att separera banden? Eller gäst-wifi?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Vill bara svara och säga att jag upplever problemet som avfärdat, ifall för stunden. Kör med manuell DNS enligt tidigare tips, men kan ju inte säga om det är det som är fixen eller om det löstes annorstädes. Well, don't fix it if it ain't broken!