Fråga om hårdvara till Teamspeak 3 server.

Permalänk

Fråga om hårdvara till Teamspeak 3 server.

Tjo.

Jag har länge haft en NPL licens (Non Profit License) till Teamspeak 3.
Det jag funderar på är hur mycket den hårdvaran jag har nu klarar av.

Det är en gammal Dell optiplex GX620:
CPU: Intel Pentium D (dualcore 2.8 GHz)
RAM: 4 GB DDR2
HDD: 80 GB SATA HDD

Jag fick en dator av en granne som är ett ITX system.
Gammal dator det med men den är bättre än den jag har nu till Teamspeak. Behöver dock fixa en nätdel till den.
CPU: AMD A6-6310 (4 core, 4 threads 1.8GHz Turbo 2.4GHz APU)
RAM: 8 GB DDR3 (1x8 GB sticka)
LAN 10/100 Mbit/s

Det sitter ett wlan kort i den ansluten till mini PCI-e. Jag är osäker om 100 mbit/s lan är tillräckligt.

Räcker 100 mbit/s LAN (Har 500/500 mbit/s fiber)?

Är det bättre att ha 2 stickor ram? Eller det kanske inte spelar någon roll?

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

Vad du behöver för bandbredd beror helt och hållet på hur många samtida användare du har och vilken codec som används. Antal användare gånger codec-bitrate, och sen lite marginal ovanpå det.

Permalänk
Medlem

Kollar man på TS3 egna FAQ så ska det inte vara några problem
https://support.teamspeak.com/hc/en-us/articles/360002710657-...-

Sen angående RAM så blir det ju dual channel med två stickor men jag tror inte TS3 är speciellt RAM intensivt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Tjo.

Jag har länge haft en NPL licens (Non Profit License) till Teamspeak 3.
Det jag funderar på är hur mycket den hårdvaran jag har nu klarar av.

Det är en gammal Dell optiplex GX620:
CPU: Intel Pentium D (dualcore 2.8 GHz)
RAM: 4 GB DDR2
HDD: 80 GB SATA HDD

Jag fick en dator av en granne som är ett ITX system.
Gammal dator det med men den är bättre än den jag har nu till Teamspeak. Behöver dock fixa en nätdel till den.
CPU: AMD A6-6310 (4 core, 4 threads 1.8GHz Turbo 2.4GHz APU)
RAM: 8 GB DDR3 (1x8 GB sticka)
LAN 10/100 Mbit/s

Det sitter ett wlan kort i den ansluten till mini PCI-e. Jag är osäker om 100 mbit/s lan är tillräckligt.

Räcker 100 mbit/s LAN (Har 500/500 mbit/s fiber)?

Är det bättre att ha 2 stickor ram? Eller det kanske inte spelar någon roll?

Kör en TS3-server hos Amazon. 1 core och 1 GB ram om jag inte minns fel.
Fungerar utan problem (Upp till 32 pers iaf. Vet inte om du tänkt nyttja hela NPL-licensen)

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk

Ts3's hårdvaru belasning är i princip obefintlig.

Och kör du komprimerad ljudkodec så är i princip närverkskravet obefintligt också.

Körde en ts3 server typ nån gång runt 2010 på en 8/1Mbit lina utan problem för upp till 30 pers. Och var aldrig något problem då iaf.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Kör en TS3-server hos Amazon. 1 core och 1 GB ram om jag inte minns fel.
Fungerar utan problem (Upp till 32 pers iaf. Vet inte om du tänkt nyttja hela NPL-licensen)

jag kommer troligtvis inte att nyttja hela licensen (512 clienter). För jag hade ett 50-tal personer som hade tillgång till Teamspeak 3 servern innan Discord släptes. Så jag behövde licensen då. Och jag kan komma att behöva licensen igen då jag har hört att teamspeak 5 använder samma servermjukvara som Teamspeak 3.
Men det är inget jag har fått bekräftat.
Teamspeak 5 skall visst vara ganska likvärdigt med Discord.

Skrivet av Rouge of Darkness:

Ts3's hårdvaru belasning är i princip obefintlig.

Och kör du komprimerad ljudkodec så är i princip närverkskravet obefintligt också.

Körde en ts3 server typ nån gång runt 2010 på en 8/1Mbit lina utan problem för upp till 30 pers. Och var aldrig något problem då iaf.

Om man kör med en ljud codec bode det väl belasta CPU:n en del va?
Men det kanske inte belastar CPU:n så mycket. Men det beror ju på hur många det är som är anslutna till servern.

Jag fick datorn på ett villkor dock. Att se till att man inte kan återskapa någon information från hårddisken. Och den var faktiskt på 1TB.
Men jag bytte ut den till en 80GB.
Det enda jag behöver nu är en strömadapter.
Det är en strömadapter som används till laptop.
Jag funderar på att uppgradera den med en 1 gbit/s nätverkskort (mini pci-e LAN).
Jag hade funderingar på att sätta in en SSD disk med. Men jag tror inte att jag gör det då jag behöver inte den prestandan för Teamspeak. Men kanske om jag beslutar på att köra något mer på den t.ex Webserver. Men då kommer jag att skapa en mjukvaru RAID (RAID 1) för att vara på den säkra sidan oavsett om det är SSD diskar eller mekaniska diskar.
Men det beror helt på hur mycket teamspeak 3 drar av hårdvaran.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Skrivet av Hasseman84:

Om man kör med en ljud codec bode det väl belasta CPU:n en del va?
Men det kanske inte belastar CPU:n så mycket. Men det beror ju på hur många det är som är anslutna till servern.

ganska säker på att komprimeringen sker på clientsidan och servern agerar bara hub och skickar bara vidare ljuddatan mellan clienterna.

dvs varje client står för sin egen ljudkomprimering.

att du sen kan ställa en codec i servern är mer bara en generell regel som säger vilken codec clienterna ska använda för komprimeringen när de är anslutna till servern istället för personligen inställd på varje client.

har för mig att ställer du ingen där alls så kan clienterna köra vilken codec de vill av de tillgängliga men servern kommer behöva mer/mindre data trafik till följd av den större/mindre dataströmmen beroende på vald codec i clienten.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows