Lite gott och blandat windows tomtarpåloftet

Permalänk

Lite gott och blandat windows tomtarpåloftet

Tjena ny medlem här och jag tänkte att det här får bli debutposten.

Jag verkar ha gjort nånting i inställningar nånstans så konflikter uppstått. Jag är administratör och det är ett microsoft-konto (jag vet hur puckat det här är) och Win 10 Home edition fullt uppdaterad (misstänker att det kanske inte stämmer) Utgåva Windows 10 Home
Version 21H2
Installerad ‎2022-‎06-‎20
OS-version 19044.1806
Gränssnitt Windows Feature Experience Pack 120.2212.4180.0

Jag kommer tex inte åt alla inställningar i windows defender, det står att min it-administratör begränsat åtkomsten .... Det är endast jag på den här datorn ?!?

Och allmänt när man gör saker i inställningar som är kopplat till windows uppdate/felsökning så händer ingenting eller man får helt märkliga

Söka i utforskaren ger sällan ett skit.

finns det nån guide över vilka windowsfunktioner och appar men definitivt inte ska stänga av eller ta bort ?? för det finns ju enormt mycket skit som enbart stör.

jag har sökt och inte hittat nån vettig tråd för det här men jag haltar ibland i min sökeffektivitet, men flytta isåfall gärna in den här tråden i en sån tråd...

Ha en bra dag allihop !

*edit ... en fråga till. Jag har hört lite olika bud ang detta, men efter installation eller ändring av inställningar så är omstart bättre än att stanga och så starta upp??

tack

Visa signatur

Det här är ett riktigt trevligt forum med trevliga användare. Jag menar inte att va dryg eller så men jag är skadad från flashback, en rätt underlig ton på det stället. Ta mig i örat om jag inte kan uppföra mig korrekt =)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Det vi inte gör idag slipper vi göra om imorgon!
MSröj4K
Phanteks Enthoo Evolv X | ASRock Taichi B550 | AMD Ryzen 9 5950x | Samsung 980 PRO 1TB | G.Skill Trident 3600MHz CL14 Royal | NZXT Kraken Z73 360mm | EVGA GeForce RTX 3070 8GB XC3 ULTRA | MSI GeForce RTX 3080 10GB SUPRIM X | Asus ROG Thor 1200w | Noctua NF-A14 x3 |

Permalänk
Skrivet av Onicoz:

Har du ett antivirusprogram?

Jag har Eset Nod32 Antivirus fullt uppdaterat.

Inställningarna i detta är svårt att förstå sig på så jag kör på rekomenderat

Visa signatur

Det här är ett riktigt trevligt forum med trevliga användare. Jag menar inte att va dryg eller så men jag är skadad från flashback, en rätt underlig ton på det stället. Ta mig i örat om jag inte kan uppföra mig korrekt =)

Permalänk

nya mystiska saker, okänd app signerat certifikat

vadå okänd app?

vad sjutton innebär det ??

se här http://www.bilddump.se/bilder/20220705193557-188.150.109.132....

Visa signatur

Det här är ett riktigt trevligt forum med trevliga användare. Jag menar inte att va dryg eller så men jag är skadad från flashback, en rätt underlig ton på det stället. Ta mig i örat om jag inte kan uppföra mig korrekt =)

Permalänk

EN GREJ TILL

körde precis win update. pang den hittar en säkerhetsuppdatering till win defender och börjar laddar ner, kommer till 1% och sen blinkar det till och försvinner. sen hittas inget när jag söker igen

är det en krock med Nod32 antivirus??

Visa signatur

Det här är ett riktigt trevligt forum med trevliga användare. Jag menar inte att va dryg eller så men jag är skadad från flashback, en rätt underlig ton på det stället. Ta mig i örat om jag inte kan uppföra mig korrekt =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farbrogullan76:

körde precis win update. pang den hittar en säkerhetsuppdatering till win defender och börjar laddar ner, kommer till 1% och sen blinkar det till och försvinner. sen hittas inget när jag söker igen

är det en krock med Nod32 antivirus??

Prova att öppna upp säkerhetscenter (eller vad det hade för namn i win 10, jag kör win 11).
Kan öppna det genom att klicka på den där defender-ikonen med grön bock på.
- Skydd mot virus och hot
- Till höger står det "Vem skyddar mig?" Klicka på Hantera leverantörer.
Där ska det antingen stå Microsoft Defender Antivirus eller det antivirusprgram från tredje part som du installerat.
I detta fall Eset Nod32 Antivirus.
Om det står Microsoft Defender Antivirus, prova att byta till Eset.
Jag vet inte ifall windows kommer att fortsätta ladda ner definitoner till defender, men det kanske inte krockar längre.

Om inte detta hjälper mycket så kanske en ominstallation är något att prova. Alltså en helt ny fräsh installation, inte via en återställning eller något sånt.
Det kan vara något som spökar någonstans, och att försöka hitta och åtgärda kan ta timmar, om inte dagar.
En ominstallation bör inte ta lika lång tid om man jämför.
Vad jag ser är det flera små grejer som händer med din windows installation, sen om det är pga något program eller något annat har jag ingen aning om.

Permalänk

Skulle säga blås datorn igen och använd en annan nyckel vid installationen har sett fenomenet tidigare där os installerats med en nyckel registrerad till ett företag som sen från sin server syncat inställningarna för sina företagsdatorer.

50:- grånyckel köpt på typ aliexpress?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Skyehmm:

Prova att öppna upp säkerhetscenter (eller vad det hade för namn i win 10, jag kör win 11).
Kan öppna det genom att klicka på den där defender-ikonen med grön bock på.
- Skydd mot virus och hot
- Till höger står det "Vem skyddar mig?" Klicka på Hantera leverantörer.
Där ska det antingen stå Microsoft Defender Antivirus eller det antivirusprgram från tredje part som du installerat.
I detta fall Eset Nod32 Antivirus.
Om det står Microsoft Defender Antivirus, prova att byta till Eset.
Jag vet inte ifall windows kommer att fortsätta ladda ner definitoner till defender, men det kanske inte krockar längre.

Om inte detta hjälper mycket så kanske en ominstallation är något att prova. Alltså en helt ny fräsh installation, inte via en återställning eller något sånt.
Det kan vara något som spökar någonstans, och att försöka hitta och åtgärda kan ta timmar, om inte dagar.
En ominstallation bör inte ta lika lång tid om man jämför.
Vad jag ser är det flera små grejer som händer med din windows installation, sen om det är pga något program eller något annat har jag ingen aning om.

Det står Eset nod32 Aktiverat.
och att win defender är inaktiverat...trodde de körde parallellt ?!?

Visa signatur

Det här är ett riktigt trevligt forum med trevliga användare. Jag menar inte att va dryg eller så men jag är skadad från flashback, en rätt underlig ton på det stället. Ta mig i örat om jag inte kan uppföra mig korrekt =)

Permalänk
Medlem

Något liknande hände mitt MS-konto på jobbet. Fick en inbjudan av en kund vi arbetade med att gå med som support i en av deras TEAMS-grupper. Klickade lite fort på ok-ok-ja-ja och tänkte inte så mycket på det, allt verkade ju korrekt.

Några dagar efteråt ser jag att jag inte längre kan ändra i vissa, tidigare tillgängliga, inställningar i Windows, då detta nu sades skötas av min IT-administratör (dem). Samma med inställningar för uppdateringar.

Tyvärr kommer jag inte ihåg hur det löste sig då det var ett tag sedan, men tänkte att något ljus kanske går upp någonstans.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Farbrogullan76:

Det står Eset nod32 Aktiverat.
och att win defender är inaktiverat...trodde de körde parallellt ?!?

Aktiva skydd ska aldrig köras parallellt, det kan (kunde iaf) ställa till med mer besvär. Tredjepart kommer ta över om man tillåter det.

Skrivet av Yrpelle:

Något liknande hände mitt MS-konto på jobbet. Fick en inbjudan av en kund vi arbetade med att gå med som support i en av deras TEAMS-grupper. Klickade lite fort på ok-ok-ja-ja och tänkte inte så mycket på det, allt verkade ju korrekt.

Några dagar efteråt ser jag att jag inte längre kan ändra i vissa, tidigare tillgängliga, inställningar i Windows, då detta nu sades skötas av min IT-administratör (dem). Samma med inställningar för uppdateringar.

Tyvärr kommer jag inte ihåg hur det löste sig då det var ett tag sedan, men tänkte att något ljus kanske går upp någonstans.

Troligen är registerändringar/grupprinciper gjorda, då får man samma meddelanden.

Google "reset gpo settings and cache" kan hjälpa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrpelle:

Något liknande hände mitt MS-konto på jobbet. Fick en inbjudan av en kund vi arbetade med att gå med som support i en av deras TEAMS-grupper. Klickade lite fort på ok-ok-ja-ja och tänkte inte så mycket på det, allt verkade ju korrekt.

Några dagar efteråt ser jag att jag inte längre kan ändra i vissa, tidigare tillgängliga, inställningar i Windows, då detta nu sades skötas av min IT-administratör (dem). Samma med inställningar för uppdateringar.

Tyvärr kommer jag inte ihåg hur det löste sig då det var ett tag sedan, men tänkte att något ljus kanske går upp någonstans.

Det kanske bör påpekas att det även kan stå så när man själv ändrat gruppolicy i Pro eller bättre. Jag har ändrat i uppdateringsinställningarna den vägen sedan M$ i sin stora visdom tog bort den möjligheten via de vanliga inställningarna. Det gör att det står att vissa inställningar där kontrolleras av den onda organisationen, även fast det egentligen är jag som ändrat lokalt via gpedit.