Xiaomi kamerasatsar med flaggskeppstelefon

Permalänk
Medlem

inge fel på nallen men jag gillar inte att de sticker kameralinsen sticker ut kan bli lite problem på laddplattan för om man har en större qi-platta

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Ser väldigt intressant ut. Haft två Xiaomi tidigare. En Poco F1 och min nuvarande 11T pro. Otroligt nöjd med båda telefonerna.

Visa signatur

AMD 5800X | MSI X570 Tomahawk | 4x8GB 3600CL18 | Palit 4080 OC Game Rock | Corsair AX860

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Själv nöjd mi10t pro användare. Aldrig några problem med den.

Reklamen i vissa medföljande appar är dock störande, då den återkommer vid systemuppgradering. (Slås på efter systemuppgradering, så man måste googla hur man stänger av den, då man glömt hur man gjorde förra gången).
Har Note 10 pro. Trevlig lur med Qualcomm 732G och 6,7'- Samsungs Super Amoled-skärm 120Hz+ Sonys 108MP kameradel.
Gorillaglas 5 på fram- och baksida. Batteriet räcker tre dygn vid min användning.
Ljudet är fantastiskt för att vara en mobil, verkar vara Dolby Athmos. Kostade 2990 förra sommaren.

Samsung envisas med sina "slöa" Equnos-CPU eller vad de heter i Europa. De säljer lurar med Qualcomm men bara i USA (Nordamerika) verkar det som. Jänkarna anses kanske kräsnare än bonniga européer som man kan lura på skräp?
Med Xiaomi får man Qualcomm. Nästa lur om något år blir antagligen en "likadan", fast nyare version och med 5G förstås.

Skulle inte betala "flaggskeppspriser" (Apple/Samsung S22-"pengar") för en mobil, någonsin. Speciellt inte för en Xiaomi, trots att jag är helnöjd.
(Jag vet att jag är inkonsekvent).

Permalänk
Snusfri
Skrivet av m4gnify:

Vad är det du inte gillar med den?

Skrivet av Mizccc:

Vad var det mer specifikt du inte gillade? Jag är inne på min 3e xiaomi och har aldrig varit nöjdare.
Tilläggas ska kanske att jag är en hyffsat "avancerad" användare som har för vana att roota och slänga in egen mjukvara i telefonen (oavsett märke). Och inte heller är blyg för att leka med utvecklarinställningarna för att få luren precis som jag vill ha den.

Dessa flaggskepp ser helt klart lockande ut förutsatt att priset är rimligt. En grym kamera i telefonen är väldigt trevligt för mig som fotar en hel del.

Skrev en liten mini-review här tidigare.
Men kortfattat, kameran är horribelt dålig, kanske kan mäta sig med en Sony Ericsson K750 från 2005 (med nöd och näppe).
MIUI är hemskt, den blev oerhört varm bla..

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Vill bara påpeka det att "1 inch sensor" bara är ett försäljningsknep. Egentliga storleken är bra mycket mindre. https://petapixel.com/why-1-inch-camera-sensor-is-myth/

Marknadsföringen är i princip lika ärlig som när Sony/Hitachi/Philips med flera sålde bergsprängare (ghetto-blasters) på 1980-talet på "500W", och som drevs av C-batterier.. Elanslutningen var typad kanske "10W"..

Å andra sidan så står det "60W" på LED-lampor som legacy från glödlampstiden.. Så det rör väl sig om legacy helt enkelt, som tillverkarna gärna omfamnar för att verka "bättre".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av THB:

Skrev en liten mini-review här tidigare.
Men kortfattat, kameran är horribelt dålig, kanske kan mäta sig med en Sony Ericsson K750 från 2005 (med nöd och näppe).
MIUI är hemskt, den blev oerhört varm bla..

Hmm OK, värmen kan man i alla fall förstå eftersom det sitter en snapdragon 888 i den.

"2022 flagships to be hot: it looks like Snapdragon 8 Gen1 has inherited overheating problem from Snapdragon 888. The top 2021 Snapdragon 888 processor is powerful, but too much "hot" chip."
Det här får man alltid kolla upp innan köp, senaste plus versionen ska vara bättre enligt videorecensionen jag länkade till tidigare.

Har aldrig märkt att min mi10t pro blir för varm, men då är det ju en CPU som inte är pressad till max för mer prestanda.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Skrev en liten mini-review här tidigare.
Men kortfattat, kameran är horribelt dålig, kanske kan mäta sig med en Sony Ericsson K750 från 2005 (med nöd och näppe).
MIUI är hemskt, den blev oerhört varm bla..

Du verkar ha fått ett måndagsexemplar. Har mätt min telefon med Fluke IR-ermometer, den ligger 5-10 grader över omgivningstemp. (Jag spelar inte på mobilen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Måste ju vara första gången sensorn ökar i storlek sedan Nokia 808 PureView med Symbian? Den hade en så kallad 1/1.2” sensor vilket är ganska nära denna

Undrar om det kommer gå att gråimportera dessa? Riktigt sugen faktiskt

Dessa har europeiska lager
https://tradingshenzhen.com/en/xiaomi-12s-xiaomi-12s-pro-xiao...

Men som sagt, den stöder inte band 20 och band 28 4g LTE som är dominerande utanför städer.
Åker för tillfället mellan Umeå och höga kusten och har nästan uteslutande koppling via band 20.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av skewgen:

Aa, att de ska va så tunna som möjligt är ett jävla påhitt. Iaf när det ändå sticker ut nånting!

Precis. Pardon my french men det är ett jävla påhitt med knölarna vi har på mobiltelefonerna vi har idag och man blir illa tvungen att använda silikonskal för att de ska kunna ligga normalt på bordet

Skrivet av Kaleid:

Tror de även vill undvika att göra dem för tunga också..

Det är definitivt en faktor som spelar in för många men jag hade föredragit en tyngre telefon som var platt och har bra batteritid.

Om något så kan de ju skippa glasbaksida för att få lägre vikt, bättre hållbarhet och ge bättre grepp utan silikonskal

Permalänk
Medlem

Jag tycker att på många sätt, framför allt handhavandemässigt så har det gått baklänges.
Jag skulle faktiskt hellre vilja ha en kompakt digitalkamera med ny teknik i än en smart-telefon.

Det var standard med: Automatiskt linsskydd. Teleskopisk optisk zoom, så att det bara behövs en sensor, som är bra. Handleds-rem så att man inte tappar den i marken. Tillräckligt tjock för att faktiskt sitta bra i handen, knapp för att ta bilden och separat zoom-reglage -- så att det går att använda den med en hand.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Dessa har europeiska lager
https://tradingshenzhen.com/en/xiaomi-12s-xiaomi-12s-pro-xiao...

Men som sagt, den stöder inte band 20 och band 28 4g LTE som är dominerande utanför städer.
Åker för tillfället mellan Umeå och höga kusten och har nästan uteslutande koppling via band 20.

Tack för informationen! Tråkigt att höra, men då får man snällt vänta till andra telefoner byggs med samma sensor

Permalänk
Medlem

Xiaomi 12S, pro och ultra kommer att säljas i Sverige i höst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Dessa har europeiska lager
https://tradingshenzhen.com/en/xiaomi-12s-xiaomi-12s-pro-xiao...

Men som sagt, den stöder inte band 20 och band 28 4g LTE som är dominerande utanför städer.
Åker för tillfället mellan Umeå och höga kusten och har nästan uteslutande koppling via band 20.

Kan det vara så att du hade haft koppling på andra band om du inte hade de banden? Eller är de banden de lägst prioriterade?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Kan det vara så att du hade haft koppling på andra band om du inte hade de banden? Eller är de banden de lägst prioriterade?

Då går man ned i hastighet, eller rent av falla med på 3g. Och 3g ska ju läggas ned.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Den där puckeln kommer bli repig.

För att inte tala om hur mycket känsligare ett stort glas är jämfört med ett mindre, lär ju bli ytterligare en grej som folk får skydda ifall man råkar tappa telefonen eller byta.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Keeper of Traditions

Hade det inte varit en Kina-telefon hade den kunnat vara riktigt intressant.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Kör Huawei P20 Pro och det känns svårt att hitta en lika bra telefon i storlek, prestanda och kamera. Batteriet är fortfarande hyfsat bra dessutom. Minst ett dygn. Tror jag köpte den på Black Friday 2018.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Oavsett om det rör sig om tillverkningsprocesser för kretsar eller storleken på kamerasensorer så verkar det här med måttenheter hanteras lite godtyckligt.

Både ja och nej. 1 tums kamerasensor betyder att glasrörets diameter är 1 tum på den tiden som radiorör var dominerande och sensorn satt i ett glasrör. Men multiplicera med 2/3 så får du fram måttet ungefär på själva sensorstorleken. Bra länk om det här ovan någonstans som beskriver detta. Det är alltså en kvarleva från förr med den typen av måttsättning, inte lika förvirrande som tillverkningsprocesser för kretsar för där har jag tappat bort mig för längesedan 🙂

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Hade det inte varit en Kina-telefon hade den kunnat vara riktigt intressant.

Hade oroat mig om jag beställt en gråimporterad avsedd för kinesiska marknaden. För jag antar du tänker på spyware och bakdörrar?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Networker:

Hade oroat mig om jag beställt en gråimporterad avsedd för kinesiska marknaden. För jag antar du tänker på spyware och bakdörrar?

Bland annat.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunder:

Bland annat.

Vilket inte bör vara ett problem om man skippar använda deras egna appar, android bör begränsa rätt rejält vad Xiaomi och andra tillverkare hittar på för fuffens.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Kaleid:

Vilket inte bör vara ett problem om man skippar använda deras egna appar, android bör begränsa rätt rejält vad Xiaomi och andra tillverkare hittar på för fuffens.

Njae, det är nog svårt för Android att göra.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Sjukt sugen!
Jag har en Mi11 Ultra och dottern har en Mi10 Ultra. Toppentelefoner på alla sätt.

Visa signatur

Odla hemma, odla borta.