Stabil och snabb 5G router/modem till villa

Permalänk
Medlem

Stabil och snabb 5G router/modem till villa

Hej,

Jag har en villa som just nu bara har VDSL på 30megabit via Telia. Detta har fungerat mycket bra under många år och är väldigt stabilt. Men nu har flera i hushållet börjat jobba mer hemifrån har vårt bandbreddskrav därmed blivit högre. Så jag behöver titta på andra lösningar än VDSL. 30megabit VDSL är max vi kan få via koppar.

I dagsläget går det inte att beställa Fiber till fastigheten, detta är dock högst på önskelistan.

Villan är placerad i Mölndal och här finns bra 4G täckning och 5G finns i området och vid villan. (kontrollerat med 5G mobil)
Så då är min tanke att skaffa ett obegränsat 5G abonnemang med 5G modem/Router som interimslösning tills fiber finns tillgängligt. Fiber kan dock dröja några år.

Så mina frågeställningar är följande:

  1. Vilket 5G modem är stabilast och har stöd för alla frekvenser nu och i framtiden?

  2. Har alla 5G modem fallback till 4G?

  3. Vilka frekvenser ska ett 5G modem ha stöd för att kunna hantera 5G,5GPlus och 5G ultra

  4. Har alla 5G modem stöd för att låsa mot en viss frekvens för att förbättra stabiliteten?

  5. Alternativt om 5G inte är lämpligt just nu, vilket 4G modem är stabilast och har stöd för alla frekvenser nu och i framtiden?

  6. Vilket 5G/4G abonnemang är verkligt obegränsade?

Permalänk

Det finns en uppsjö med tillverkare av både routrar och modemen som sitter i routern.
Modemen tillverkas enligt olika specifikationer beroende i vilken del av världen dessa ska till, exempel

North America
Latin America
Europe
Asia-Pacific

Beroende på vilken region används olika frekvenser i modemen för uppkoppling mot mobilnätet.
Om man tar exempel på en 5G router vi säljer på företaget jag arbetar på har den support för dessa BAND i Europe.
De som jag fetmarkerat är band som används av operatörer i Sverige

4G/LTE Bands:
B1, B2, B3, B4, B5, B7, B8, B12, B13, B14, B18, B19, B20, B21, B25, B26, B28, B29, B30, B32, B34, B38, B39, B40, B41, B42, B43, B46, B48, B66, B71

5G NR Bands:
n1, n2, n3, n5, n7, n8, n12, n20, n25, n28, n38, n40, n41, n48, n66, n71, n77, n78, n79

Att därför säga att modemen är framtidssäkra för ALLA frekvenser i framtiden kan vi lägga åt sidan och koncentrera oss på vad som finns här och nu.

De flesta routrar har fallback mellan olika generationer av mobilnäten.
Med det sagt bör du undersöka själv om just den routern du vill köpa har fallback.

Jag har hört talas om 5G "light" men inte de andra som 5GPlus och kommer in på Telias sida där du betalar lite extra varje månad för att få "premium" hastighet. Det fysiska modemet har fortfarande support för x-antal band Telia använder.
Här låter det mer som operatören gör något i sitt back-end system att ditt SIM-kort får tillgång till högre hastigheter.

Vissa modem/routrar har support att kunna låsa mot frekvenser. Vissa har det inte.
Här blir det att titta på den routern du är intresserad av.

De 5G routrar vi har sålt är bland annat till operatörer och deras slutkunder.
Då är det Enterprise klassade routrar som kostar 25 000kr+ och då pratar vi stabila saker

5G router för konsument (finns ett par styck) tycker jag som privatperson ligger för högt i pris fortfarande för att köpa.
Jag var ute på en ö för ett tag sedan där jag fick 240Mb/s på 4G nätet. Med det sagt kan du testa att stänga av 5G funktionen i mobilen och tvinga den att gå över på 4G och se om hastigheten du får där är tillräckligt för att du ska vara nöjd.

Gör testet av 4G utomhus runt huset på ett par ställen så inte din fastighet stör frekvenserna.

Permalänk
Medlem

Hej,

Bra svar tack!

Vad var det för 4G modem du hade ute på ön? Har du något 4G modem som du kan rekommendera? så jag iallafall vet vad jag kan börja kolla på.

Permalänk

Det var min telefon jag gjorde testet som har Snapdragon X60 som chipset/modem.
Han som hade huset på ön körde med en Teltonika RUT240 router som gav 2Mb/s. Han kommer göra sig av med den routern.

Om ett företag ställt frågan till mig med "work-from-home" scenario hade jag sagt Cradlepoint E102 (ägs av Ericsson)
https://cradlepoint.com/product/endpoints/e102-series-enterpr...
Är flera operatörer i USA som använder E100 routern för privatmarknad.

E102 är för EU marknaden medans E100 är för USA

Konsumentrouter vet jag inte då jag inte har erfarenhet av dessa tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Multicast:

Det finns en uppsjö med tillverkare av både routrar och modemen som sitter i routern.
Modemen tillverkas enligt olika specifikationer beroende i vilken del av världen dessa ska till, exempel

North America
Latin America
Europe
Asia-Pacific

Beroende på vilken region används olika frekvenser i modemen för uppkoppling mot mobilnätet.
Om man tar exempel på en 5G router vi säljer på företaget jag arbetar på har den support för dessa BAND i Europe.
De som jag fetmarkerat är band som används av operatörer i Sverige

4G/LTE Bands:
B1, B2, B3, B4, B5, B7, B8, B12, B13, B14, B18, B19, B20, B21, B25, B26, B28, B29, B30, B32, B34, B38, B39, B40, B41, B42, B43, B46, B48, B66, B71

5G NR Bands:
n1, n2, n3, n5, n7, n8, n12, n20, n25, n28, n38, n40, n41, n48, n66, n71, n77, n78, n79

Att därför säga att modemen är framtidssäkra för ALLA frekvenser i framtiden kan vi lägga åt sidan och koncentrera oss på vad som finns här och nu.

De flesta routrar har fallback mellan olika generationer av mobilnäten.
Med det sagt bör du undersöka själv om just den routern du vill köpa har fallback.

Jag har hört talas om 5G "light" men inte de andra som 5GPlus och kommer in på Telias sida där du betalar lite extra varje månad för att få "premium" hastighet. Det fysiska modemet har fortfarande support för x-antal band Telia använder.
Här låter det mer som operatören gör något i sitt back-end system att ditt SIM-kort får tillgång till högre hastigheter.

Vissa modem/routrar har support att kunna låsa mot frekvenser. Vissa har det inte.
Här blir det att titta på den routern du är intresserad av.

De 5G routrar vi har sålt är bland annat till operatörer och deras slutkunder.
Då är det Enterprise klassade routrar som kostar 25 000kr+ och då pratar vi stabila saker

5G router för konsument (finns ett par styck) tycker jag som privatperson ligger för högt i pris fortfarande för att köpa.
Jag var ute på en ö för ett tag sedan där jag fick 240Mb/s på 4G nätet. Med det sagt kan du testa att stänga av 5G funktionen i mobilen och tvinga den att gå över på 4G och se om hastigheten du får där är tillräckligt för att du ska vara nöjd.

Gör testet av 4G utomhus runt huset på ett par ställen så inte din fastighet stör frekvenserna.

Du missade B7 på 4G och N1 på 5G (Tre har iallafall använt N1)

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Nighthawk M1 är väl, som jag förstår, en av de bättre routers man kan ha.
Vidare är tydligen GL-X750V2 mycket bättre än Teltonika Rut240, men den borde ändå ge bättre hastighet än ovan.

Viktigaste brukar, som jag förstår det vara en bra utomhusantenn, mimo-antenn, med korta kablar till routern.
Jag testade Tele2 vid McDonald's vid Söderleden idag. 170 mbps ned och ca 30 upp med iPad Pro.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Multicast:

Det var min telefon jag gjorde testet som har Snapdragon X60 som chipset/modem.
Han som hade huset på ön körde med en Teltonika RUT240 router som gav 2Mb/s. Han kommer göra sig av med den routern.

Om ett företag ställt frågan till mig med "work-from-home" scenario hade jag sagt Cradlepoint E102 (ägs av Ericsson)
https://cradlepoint.com/product/endpoints/e102-series-enterpr...
Är flera operatörer i USA som använder E100 routern för privatmarknad.

E102 är för EU marknaden medans E100 är för USA

Konsumentrouter vet jag inte då jag inte har erfarenhet av dessa tyvärr.

Det är rätt intetsägande att uppge vad RUT 240 klarar utan att ange förutsättningarna. Är routern kopplad till en skaplig riktantenn eller står den i ett plåtskåp i källaren?

Permalänk
Skrivet av Hubertus:

Det är rätt intetsägande att uppge vad RUT 240 klarar utan att ange förutsättningarna. Är routern kopplad till en skaplig riktantenn eller står den i ett plåtskåp i källaren?

Förutsättningarna var att RUT240 stod vid ett fönster som inte var energiglas. Huset är en trästuga. Det fanns en gjutjärnskamin som potentiellt kan blockera lite varav RUT240 flyttades till andra fönster i samtliga väderstreck utan någon större skillnad i prestanda.

Ingen riktantenn används. Våra mobiltelefoner använder inte heller riktantenner. Tester gjordes med flera olika mobiltelefoner med olika operatörer så nära RUT240 som möjligt, varav hastigheten på mobilerna var 100Mb+ för samtliga vs RUT240 2-6Mb

Permalänk
Medlem

För bäst effekt är det givetvis externa och eventuellt riktningsbara antenner som gäller. Vet inte hur stabilt 4g och 5g är men min bror flydde från 3g trots bra hastighet till 8mbit adsl för att man tappade kontakten hela tiden. Påverkade inte vanligt användande men spel var omöjligt.
Drog ett oväder eller var en snöig eller regnig dag var det inte ens att tänka på.
Han körde bara antenner på routern inomhus.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.