Veckans fråga: Vilken typ av mikrofon använder du?

Permalänk
Skäggig legend
Dold text

Nej, men när jag spelar Sennheiser game zero.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Røde Podmic kopplad till Røde AI-1, tycker det fungerar skitbra även om det kanske är lite Overkill till discord/teams

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Har en Shure SM7B som jag kör med en Behringer UltraVoice 1, skulle vilja prova en shotgun mick från Sennheiser för att se om man kan komma undan med lite längre avstånd till mikrofonen.

Permalänk
Medlem

SteelSeries Siberia 800 trådlöst headset. Älskad det. Kommer bli en sorgens dag när de går sönder.

Får man fråga varför så många har en separat fysisk mic? Finns någon fördel? Jag inbillar mig att jag skulle tycka att den är i vägen. Och när man spelar och snackar på discord har man väl ändå hörlurar på sig?

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Röde procaster mick
Behringer ljudkort
Akg k712 pro lurar.

Jobbar mycket hemifrån så bra mikrofon och hörlurar är väldigt skönt. Har AC och någon server på i rummet jsg sitter utan att det tas upp av micken.

Permalänk
Testpilot

XLR-versionen av Audio-Technica AT2020, som är parat med Xenyx Q802 mixerbord och Sennheiser HD579-kåpor är vad som utgör dagsaktuella utrustningen.

Annars har jag en Blue Yeti av USB-version samt ett gäng Sennheiser Game One/Zero-headset, Logitech G935 och Arctis 7 ligger som reserv eller om jag önskar köra trådlöst

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Shotgun kondensator ståendes på bordet. Pissbillig noname modell, men jämfört med gamingheadsets så är den väldigt bra. Kräver dock 48V phantom power.

Permalänk
Medlem

Jag slog till på en Blue YetiCaster (Blue Yeti mikrofon, Blue mikrofonbom och Blue shockmount) när Elgiganten sålde det för 999 kronor för typ 2-3 år sedan.

Jag är otroligt nöjd overall, Den enda nackdelen är mikrofonbommen som är ganska svår att få att stanna exakt där man vill ha den i början trots att man vrider fast lederna så hårt det är mänskligt möjligt typ. Med tiden har det dock blivit bättre. Och den ser bra och diskret ut dock, och väldigt trevligt med inbyggda kabelkanalen.

Då jag kör trådlöst headset är det även en nackdel att jag inte får någon live mic monitoring, så min halvlösning på det är att ha sidetone/mic monitoring aktiverat på mitt headset. Men det är ju långt ifrån optimalt.. Men får la duga för att spela med vänner och prata på Discord.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Om jag har distansmöten så brukar jag använda laptop med inbyggd kamera och mikrofon.

Annars så har jag Steelseries headset med integrerad mikrofon.
Men använder mestadels headsetet som hörlurar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

SteelSeries Siberia 800 trådlöst headset. Älskad det. Kommer bli en sorgens dag när de går sönder.

Får man fråga varför så många har en separat fysisk mic? Finns någon fördel? Jag inbillar mig att jag skulle tycka att den är i vägen. Och när man spelar och snackar på discord har man väl ändå hörlurar på sig?

För att hörlurar som fokuserar på att vara enbart hörlurar är bättre än gamingheadset när det kommer till ljud.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av XHI:

Nej, men när jag spelar Sennheiser game zero.

Jösses, this brings back memories. Var kom ens alla dessa micar från? Känns som att de fanns överallt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

För att hörlurar som fokuserar på att vara enbart hörlurar är bättre än gamingheadset när det kommer till ljud.

Rimligtvis borde väl även separata mikrofoner vara bättre än gamingheadset när det kommer till ljud?

Säg om jag är villig att lägga flera tusen på en separat mikrofon och sen ytterligare en slant på en bom där mikrofonen hänger stöt/vibrationsdämpat så borde jag väl även få en bättre mikrofon, än om jag köper ett gamingheadset för runt 2000kr som ska vara både hörlurar och mikrofon i ett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Rimligtvis borde väl även separata mikrofoner vara bättre än gamingheadset när det kommer till ljud?

Säg om jag är villig att lägga flera tusen på en separat mikrofon och sen ytterligare en slant på en bom där mikrofonen hänger stöt/vibrationsdämpat så borde jag väl även få en bättre mikrofon, än om jag köper ett gamingheadset för runt 2000kr som ska vara både hörlurar och mikrofon i ett.

Ja naturligtvis är det så, en dedikerad mikrofon från en seriös tillverkare som Shure, Sennheiser m.fl är tveklöst bättre på att vara mikrofon än en mick som är inbyggd i ett gamingheadset. Det är mer bara frågan om pris/prestanda och hur intresserad man är av att labba med mikrofoner och inställningar.

Permalänk
Medlem

Røde NT USB ihop med en Røde AI-1 DAC samt ett par Beyerdynamic dt Pro 770 250 ohm.

Så otroligt nöjd med denna kombo!

Permalänk
Medlem

En enkel dynamisk. Shure SM57, byggd som en tank, håller för allt.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Kör med något Plantronics från jobbet, headset. Jävligt bra ljud och mic!

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Entusiast

Audio Technica AT-2020 XLR - Förvånansvärt bra mic för den låga summan de kostade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Ja naturligtvis är det så, en dedikerad mikrofon från en seriös tillverkare som Shure, Sennheiser m.fl är tveklöst bättre på att vara mikrofon än en mick som är inbyggd i ett gamingheadset. Det är mer bara frågan om pris/prestanda och hur intresserad man är av att labba med mikrofoner och inställningar.

Det brukar vara värt det om man har det som en hyfsat stor hobby, och har några år framöver. En mikrofon har lång livslängd, lika så välbyggda hörlurar.

En stor del av "gejming-industrin" är rätt hypad med alla streamers som är sponsrade så helt plötsligt skulle man inte ha en vanlig dator/kontorsstol utan man som gejmer behöver såklart en gejming-stol!! (ironi).

Jag har inte stött på något headset för spelande som varit särskilt bra när jag tänker tillbaka, med få undantag i övre prisklasserna. För mig var det introduktionen till planar magnetic drives som fick mig att inse att vad jag trodde var bra ljud snarare var mediokert/okay.

Och sedan jag köpte en Blue Yeti och använt i något år och testade med ett headset (Steelseries Arctis Pro Wireless) mikrofonen så frågade folk (som själva använder exakt samma headset och dess inbyggda mikrofon) om jag köpt en mikrofon i fyndlådan på Ica Maxi för 49kr. Så för mikrofoner så kan jag bekräfta att det gör stor skillnad. En Blue Yeti plockar du kanske upp för 500kr begagnat, så det är inte överdrivet stor investering för flera år framöver om du lirar med polare någon/några timmar om dagen i snitt. Det finns dyrare och ännu bättre mikrofoner med XLR-interface osv, men det är kanske som datorspelare lite overkill.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Jag är inte så mikrofonkåt så använder den till headsetet trots att jag har en podmick på stativ.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem

Både gaming-headset och fristående mikrofon. Har en Blue Snowball iCE, men den är klumpig att ha stående på skrivbordet, och sätter jag den under skärmarna blir ljudet för svagt. Nån annan som har samma problem? Tips på kompatibla mikrofonarmar mottages.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F | Ryzen 9 5900X | be quiet! Dark Rock Pro 4 | Asus RTX 3070 Ti | 32GB Corsair Vengeance 3600MHz | Corsair RM650x | Corsair Carbide Air 540

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Enviro:

Jösses, this brings back memories. Var kom ens alla dessa micar från? Känns som att de fanns överallt.

Minns att vi fick dom i varje "datorpaket" som kom med förmån av päronens jobb. Blev väl 4 st innan man började bygga själv vid 2003/4?

En specific minns jag mycket väl, en IBM Aptiva... från typ 1999? <3

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Har en Shure SM7B som jag kör med en Behringer UltraVoice 1, skulle vilja prova en shotgun mick från Sennheiser för att se om man kan komma undan med lite längre avstånd till mikrofonen.

Det kommer du göra.. i princip kan du välja vilken kondensator mic som helst och du kommer få bättre avstånds känslighet, men karaktären din sm7b har är svårt att ersätta med kondensator mic.

Permalänk
Medlem

Zalman Mic1, clip-on på hörlurssladden.

Efter en tid utan multiplayerspelande var jag i behov av en ny lösning då jag började igen. Hade ett plantronicsheadset som var rätt dåliga som jag inte ville använda. Modmics var nya då, och tänkte att jag nog ville kombinera en sådan med ett nytt par lurar, visste dock inte vilka lurar jag ville ha, så köpte Mic1 för en hundring bara för att snabbt ha något så jag kunde använda mina dåvarande Creative Aurvana Live istället.

När jag spelade med dem frågade jag hur ljudkvalitén var, och det var aldrig någon som klagade, så det slutade med att jag aldrig kände att jag behövde ersätta den. Köpte senare ett par Philips Fidelio X2 som den nu sitter på (eller kanske snarare under).

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Har en Shure SM7B som jag kör med en Behringer UltraVoice 1, skulle vilja prova en shotgun mick från Sennheiser för att se om man kan komma undan med lite längre avstånd till mikrofonen.

Vilka avstånd sitter du med på din SM7B och vilket avstånd vill du ha? Vad har du upplevt för problem med avståndet du måste hålla till den i nuläget?

Själv har jag inte haft några problem med avståndet till min SM7B. Nån decimeter eller 2 funkar finfint.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir_Manfred:

Vilka avstånd sitter du med på din SM7B och vilket avstånd vill du ha? Vad har du upplevt för problem med avståndet du måste hålla till den i nuläget?

Själv har jag inte haft några problem med avståndet till min SM7B. Nån decimeter eller 2 funkar finfint.

Sitter med 30cm avstånd typ, det hörs enorm skillnad när man sätter sig med micken direkt intill munnen och pratar. SM7B är ju byggd för det avståndet, vilket gör den något suboptimal för min användning där jag gärna skulle ha micken på en armlängds avstånd.

Permalänk
Medlem

Påbyggnads med magnetfäste, jag använder den enbart och endast när jag absolut måste, dvs på möten när jag jobbar hemifrån.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Sitter med 30cm avstånd typ, det hörs enorm skillnad när man sätter sig med micken direkt intill munnen och pratar. SM7B är ju byggd för det avståndet, vilket gör den något suboptimal för min användning där jag gärna skulle ha micken på en armlängds avstånd.

Lite det jag gillar med den dock. Den plockar inte upp en massa ambience och reverb från rummet. Men yeah, om man rör sig mycket när man använder den så kan jag tänka mig att det blir ojämnt.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem

Den inbyggda mikrofonen i webbkameran.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem

Rode NT-USB. Folk säger det låter jävligt bra över discord så det är ju bra!