Gigabyte släpper 54-tummare i gränslandet mellan TV och skärm

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte släpper 54-tummare i gränslandet mellan TV och skärm

Den nya jätteskärmen i Aorus-familjen får utöver 4K-upplösning och uppdateringsfrekvens i 120 Hz även inbyggt Android TV och fjärrkontroll.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Jag kommer aldrig kalla en 16:9 panel över 32" för skärm, det är en TV imo

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av anon201296:

Jag kommer aldrig kalla en 16:9 panel över 32" för skärm, det är en TV imo

Jag tror ändå jag kan sträcka mig uppåt 40-42, men när det inte längre får plats på ett skrivbord, har högtalare, fjärrkontroll och inbyggd Android TV känns det tvek. Särskilt när linjär TV ersatts av streamingtjänster för mig personligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Jag tror ändå jag kan sträcka mig uppåt 40-42, men när det inte längre får plats på ett skrivbord, har högtalare, fjärrkontroll och inbyggd Android TV känns det tvek. Särskilt när linjär TV ersatts av streamingtjänster för mig personligen.

Samma här, så länge sedan jag kollade på "vanlig" tv-sändning. Streaming är allt för mig numera. Sen är det inte så intressant vad den kallas, om det är en "skärm" eller TV bryr jag mig inte så mycket i. Den skulle användas som gamingmonitor och streaming.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av anon201296:

Jag kommer aldrig kalla en 16:9 panel över 32" för skärm, det är en TV imo

Korppi besöker NASA:s Johnson Space Center i Texas och brister ut "Jösses vilka stora TV!"

Permalänk

Hade önskat scart.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

Har testat (jobbat med) VA panel på 40”, tror verkligen inte det var rätt val av teknik. Vill man ha denna storlek känns ju OLED B1/C1/B2/C2 som uppenbara valen för stunden. B1 kostar en bra bit under 10000kr (8490kr) idag med samma skärmingångar som denna…

Med rätt skärmteknik och pris hade den säkert kunna vara vettig, men känner mig skeptisk

Permalänk
Snusfri

Riktigt nöjd med min LG OLED 55" C1 jag kör som skärm.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Hade önskat scart.

Räcker väl gott med RF-modulator.

Permalänk
Medlem

Borde dom inte ha display port in också ?

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Är det något som skulle köpa en skärm med enbart TV-funktion i dagens läge? alla TV-apparater som säljs är väl skärmar med TV-funktion.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Fenrisulvfan:

Är det något som skulle köpa en skärm med enbart TV-funktion i dagens läge? alla TV-apparater som säljs är väl skärmar med TV-funktion.

Gränslandet TV/skärm och de tekniska skillnaderna mellan olika displayer är sedan länge ett suddigt och flytande område. "TV" syftar mer på den roll man ger sin display ifall den är center i ett vardagsrum med typiskt en soffa framför. Det som kallas TV i butiken kan fungera som en renodlad skärm på ett skrivbord med kontorsstol. Och förstås vice versa: vad som som säljs som en skärm kan mycket väl fungera som en "TV" beroende på kraven man ställer. Konsol och streaming utan att man använda någon form TV-mottagare blir trots allt vanligare och vanligare och suddar ut gränserna än mer.

Bildskärmar är inte automatiskt bundna till (det egna) skrivbordet. Skärmar kan ha roller på (andras) skrivbord eller utanför skrivbordet utan att för den delen ta rollen som en "TV".

Permalänk
Medlem

Hur många har 30+ tums skärmar och varför? Har ni stora rum kanske? Jag antar att ni inte sitter 50cm ifrån den som jag gör? Jag har 24 tums och det klarar jag mig bra på.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av Sysop:

Räcker väl gott med RF-modulator.

Har inte så mycket kunskap om det, har hört att om man vill koppla in VHS, N64 och ev. andra konsoller så ska det vara bäst med något i stil med Retrotink.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

VA går bort direkt. Jag avskyr de panelerna. Drömskärmen är ~50" | OLED | 21:9 (3840 x 1600) | 144 Hz | 4 x HDMI 2.1 | 2300R. Kommer nog aldrig en sådan tyvärr.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av landmarks:

Jag tror ändå jag kan sträcka mig uppåt 40-42, men när det inte längre får plats på ett skrivbord, har högtalare, fjärrkontroll och inbyggd Android TV känns det tvek. Särskilt när linjär TV ersatts av streamingtjänster för mig personligen.

Jag har problem redan med 27" på jobbet och tycker den är för stor för ett 60cm skrivbord men det är nog delvis eftersom upplösningen är så låg också. Hade jag haft ett 80-100cm djupt skrivbord hade jag högst antagligen varit ok med 32" (Men att sitta 60cm från 24" hade ändå varit mitt första val, den upplevs ju lika stor men du får tätare upplösning)

Skrivet av Laxpudding:

Korppi besöker NASA:s Johnson Space Center i Texas och brister ut "Jösses vilka stora TV!"

https://www.nasa.gov/sites/default/files/styles/946xvariable_height/public/jsc2013e090898.jpg

Haha den var bra 😂 TV i min benämning kanske inte riktigt är vad en TV faktiskt är utan jag går mer på känslan. Alltså är skärmen så stor att det känns som att sitta på en stol framför TV så kallar jag den kallt för "TV" 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

VA går bort direkt. Jag avskyr de panelerna. Drömskärmen är ~50" | OLED | 21:9 (3840 x 1600) | 144 Hz | 4 x HDMI 2.1 | 2300R. Kommer nog aldrig en sådan tyvärr.

48C1 är väl närmast, tekniskt sett är ju den skärmen ganska flexibel också om man monterar isär den, men tveksamt att man kommer lyckas bra att böja den hemma

21:9 är inget problem på en oled, man kan ju få det med black bars

Permalänk
Medlem
Citat:

När blir en skärm en TV?

På tjockskärmstiden, med CRT, då var det ganska tydligt vad som var en datorskärm och vad som var en TV.

Jag tycker att redan när man kom in på "platt skärmar" (tidiga modeller av plattskärmar vara ganska tjocka), upplösning 1280x720 eller högre och HDMI och/eller andra digitala ingångar så började gränsen för vad som är en skärm och vad som är en TV bli diffus.

Skrivet av Fenrisulvfan:

Är det något som skulle köpa en skärm med enbart TV-funktion i dagens läge? alla TV-apparater som säljs är väl skärmar med TV-funktion.

Jag tycker Fenrisulvfan formulerade det bra.
Men fenomenet är inte nytt utan ungefär så här har det väl varit någonstans runt de senaste 10-20 åren.

Typ när PlayStation 2, GameCube och första Xboxen lanserades var det mer tydligt vad som var en TV och vad som var en skärm.
Men redan runt PlayStation 3 och Xbox 360 tiden var det inte lika tydligt var gränsen mellan TV och skärm går.
Det var faktiskt mer än 10 år sedan PlayStation 3 och Xbox 360 lanserades.

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Hur många har 30+ tums skärmar och varför? Har ni stora rum kanske? Jag antar att ni inte sitter 50cm ifrån den som jag gör? Jag har 24 tums och det klarar jag mig bra på.

Jag sitter två meter från skärmen. 55 tum är egentligen lite för litet, hade helst velat ha en ultrawide på minst 65 tum.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

På tjockskärmstiden, med CRT, då var det ganska tydligt vad som var en datorskärm och vad som var en TV.

Jag tycker att redan när man kom in på "platt skärmar" (tidiga modeller av plattskärmar vara ganska tjocka), upplösning 1280x720 eller högre och HDMI och/eller andra digitala ingångar så började gränsen för vad som är en skärm och vad som är en TV bli diffus.

Jag tycker Fenrisulvfan formulerade det bra.
Men fenomenet är inte nytt utan ungefär så här har det väl varit någonstans runt de senaste 10-20 åren.

Typ när PlayStation 2, GameCube och första Xboxen lanserades var det mer tydligt vad som var en TV och vad som var en skärm.
Men redan runt PlayStation 3 och Xbox 360 tiden var det inte lika tydligt var gränsen mellan TV och skärm går.
Det var faktiskt mer än 10 år sedan PlayStation 3 och Xbox 360 lanserades.

Tycker t.ex Swedx med deras ’skärmar’ som var exakt samma bara utan tv-modul (för att slippa radiotjänst) gjorde saken ganska klar, det är bara användningen som avgör vad det bör kallas. Detta var alltså kanske 2010 eller så

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att denna knappast blir så enormt populär.
Den är tveklöst för stor för att ha på bord med rimlig ergonomi, men samtidigt för liten som ersättare för TV el liknande.
En idé kunde ju vara att montera den på ett golvstativ, men sådana verkar inte hemskt vanliga och de är antingen inte alls justerbara eller enormt dyra.

Varför inte släppa någon bra skärm på runt 40-45"?
De släppte ju några halvmediokra förra året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av källarinvånare:

Jag sitter två meter från skärmen. 55 tum är egentligen lite för litet, hade helst velat ha en ultrawide på minst 65 tum.

Får man inte röra rätt mycket på huvudet eller att man lätt missar saker i spel, om du spelar då?
Tänker även att man kanske får titta upp om skärmen står på skrivbordet?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Får man inte röra rätt mycket på huvudet eller att man lätt missar saker i spel, om du spelar då?
Tänker även att man kanske får titta upp om skärmen står på skrivbordet?

Har skärmen på en bänk framför soffan och centrum på skärmen är i ögonhöjd. I verkliga livet har man ju en "skärm" som täcker hela synfältet. Jag har inga problem med det i verkliga livet och tror nog inte att det hade varit ett problem i spel om hård- och mjukvara varit anpassat för det. Zlaner spelar ju med en fet TV rakt framför ansiktet och de flesta skulle nog ranka honom som topp 10 i världen i Warzone.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Rekordmedlem

Äntligen en skärm med vettiga funktioner och storlek, klart intressant som uppgradering från min 43" are, fjärrkontroll och Android-tv är ju helt rätt och äntligen kommer det på en skärm och har den bara bra bild så > VILL HA!

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av källarinvånare:

Har skärmen på en bänk framför soffan och centrum på skärmen är i ögonhöjd. I verkliga livet har man ju en "skärm" som täcker hela synfältet. Jag har inga problem med det i verkliga livet och tror nog inte att det hade varit ett problem i spel om hård- och mjukvara varit anpassat för det. Zlaner spelar ju med en fet TV rakt framför ansiktet och de flesta skulle nog ranka honom som topp 10 i världen i Warzone.

Kanske är en vanesak och att ha den på rätt avstånd helt enkelt. Skulle nog inte gå om man som jag har lite begränsat uteymme.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.