Storbritannien granskar Microsofts förvärv av Activision Blizzard

Permalänk
Melding Plague

Storbritannien granskar Microsofts förvärv av Activision Blizzard

Brittiska konkurrensmyndigheter vill utreda om jätteaffären på 623 miljarder kronor riskerar hämma konkurrensen på marknaden eller försämra för konsumenter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Brittiska konkurrensmyndigheter vill utreda om jätteaffären på 623 miljarder kronor riskerar hämma konkurrensen på marknaden eller försämra för konsumenter.

Känns ju inte direkt som att det kommer göra det i detta fall. Men vad vet jag!

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Konstigt att i spelvärlden och teknikvärlden ska saker granskas stenhård men samtidigt är det typ 4 megaföretag som säljer nästan all mat, kosttillskott, dryck och godis vi konsumerar. Är det för mäktiga personer i dom här andra megaföretagen eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Undvid Nestle, usch.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Dom är vidriga, undviker också dom så gott de går. Hur fick du bilden att funka? Det ser inte ut som att den funkar på min kommentar haha

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Moton:

Konstigt att i spelvärlden och teknikvärlden ska saker granskas stenhård men samtidigt är det typ 4 megaföretag som säljer nästan all mat, kosttillskott, dryck och godis vi konsumerar. Är det för mäktiga personer i dom här andra megaföretagen eller?

Om de stora livsmedelsjättarna börjar köpa varandra har jag svårt att tro att de affärerna inte skulle granskas Konkurrensmyndigheternas granskning i fall som dessa handlar nog minst lika mycket om storleken på affären som vilka bolag och vilken bransch de tillhör. Men att det råder brist på konkurrens inom livsmedelsindustrin är svårt att säga emot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Dom är vidriga, undviker också dom så gott de går. Hur fick du bilden att funka? Det ser inte ut som att den funkar på min kommentar haha

Är det bara jag, eller? Förutom minimala mängder läsk, fanns det inget företag som jag noterade på bilden som jag skulle köpa

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Dom är vidriga, undviker också dom så gott de går. Hur fick du bilden att funka? Det ser inte ut som att den funkar på min kommentar haha

Jag valde "Länka bild" och du måste ha enbart bilden. Så om du är på google får du högerklicka och öppna bild i ny flik. Tog dock min bild från en annan källa så vet inte om det är något trasigt från din sida eller källan.
Din länk är tex https://static.independent.co.uk/s3fs-public/thumbnails/image... så kommer det fungera tror jag men den var så suddig att jag tog en lite bättre.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Många företag är inte med, Nestlé äger ju bland annat Hälsans Kök, Zoegas, Hemglass, Mövenpick tex

Permalänk
Skrivet av Wyver:

Är det bara jag, eller? Förutom minimala mängder läsk, fanns det inget företag som jag noterade på bilden som jag skulle köpa

Mycket i svenska butiker ägs av Orkla (Bild nedan är från 2016, men borde fortfarande stämma överlag)

Edit: Hela listan med varumärken finns på deras hemsida

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Ju mer pengar inblandat desto större friheter. Ta OPEC som ett exempel. Det är en uttalad kartell fastän karteller är olagligt. Men eftersom de handskar med obsena summor pengar så låter alla stater dem vara. Tragiskt.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Bra are det granskas. Det kan ju gå bra när saker granskas ibland, som när Nvidia försökte köpa ARM. Nu är väl detta inte riktigt en affär av samma magnitud. Men det är ju klart att de måste kolla så att det inte får negativa konsekvenser för oss konsumenter.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Var det inte i just storbritanien blizzard tjänade massa pengar, men inte betalade skatt dessutom (men fick tillbaka mängder på skatten oavset genom nåt kryphål)? Undrar om den delen kommer påverka något alls.

Permalänk
Forumledare

Bra att det undersöks, såklart.
Dock är det lite ironiskt att man undersöker om affären försämrar för konsumenter än om affären inte blir av

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Avstängd

Visa en bild på Disney och andra företag som äger i stort sett all media.

Permalänk
Medlem

Folie-hatt på: "Granskning" = vill ha lite pengar under bordet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Visa en bild på Disney och andra företag som äger i stort sett all media.

Säkert gammal bild fyi.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Många företag är inte med, Nestlé äger ju bland annat Hälsans Kök, Zoegas, Hemglass, Mövenpick tex

Tror inte Nestlé äger hemglass längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Folie-hatt på: "Granskning" = vill ha lite pengar under bordet?

Nä, brukar inte funka så i länder med hyfsad rättsordning. Andra former av korruption förkommer definitivt, som exempelvis vänskapskorruption, men pengar under bordet...

Om vi säger såhär, Det är sannolikt välbetalda tjänstemän som granskar det här. Säkert personer med familj, barn, villa, Volvo osv. Välordnade liv med god ekonomi.

Hur mycket pengar skulle du ta under bordet under liknande förhållanden? Du riskerar fängelse och hela din karriär förstörd - vem anställer dig efter att du begått mutbrott och suttit i finkan?

Det ska vara bra jäkla mycket pengar och låg risk för att åka fast innan det blir intressant. Och just därför är den typen av korruption rätt ovanlig i rikare länder.

Permalänk
Medlem

Fattar inte alls, vad har storbritannien för rättigheter att säga bä eller bu om affären? Vad jag förstår så är både Microsoft och Blizzard amerikanska företag, no?

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Fattar inte alls, vad har storbritannien för rättigheter att säga bä eller bu om affären? Vad jag förstår så är både Microsoft och Blizzard amerikanska företag, no?

Om de vill sälja till britter så får de följa deras lagar. Alternativet är att spärra GB, men det är för många potentiella kunder för det.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Knappast något som är livsnödvändigt med spel. Nu bygger Activision Blizzard på att de köpt massa utvecklare tidigare och då var britterna med i EU, en union som är emot monopol. Varför har man inte lyft ögonbrynen då? Här snackar vi om byråkrater som behöver motivera sina löner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Fattar inte alls, vad har storbritannien för rättigheter att säga bä eller bu om affären?

De har rättigheter att neka dem tillstånd att driva fortsatt verksamhet i deras land.
Det påverkar värdet av köpet.

Permalänk
Medlem

Är det inte så de startade sin spelstudio. Köpa ny lovande företag. Var det inte så AoE kom under MS. Eller Halo för den delen.
Vi får se vad som händer.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nä, brukar inte funka så i länder med hyfsad rättsordning. Andra former av korruption förkommer definitivt, som exempelvis vänskapskorruption, men pengar under bordet...

Om vi säger såhär, Det är sannolikt välbetalda tjänstemän som granskar det här. Säkert personer med familj, barn, villa, Volvo osv. Välordnade liv med god ekonomi.

Hur mycket pengar skulle du ta under bordet under liknande förhållanden? Du riskerar fängelse och hela din karriär förstörd - vem anställer dig efter att du begått mutbrott och suttit i finkan?

Det ska vara bra jäkla mycket pengar och låg risk för att åka fast innan det blir intressant. Och just därför är den typen av korruption rätt ovanlig i rikare länder.

I de lugnaste vatten...

Men som sagt, folie-hatten på, så allt är nog helt i sin ordning i det här fallet.

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Ju mer pengar inblandat desto större friheter. Ta OPEC som ett exempel. Det är en uttalad kartell fastän karteller är olagligt. Men eftersom de handskar med obsena summor pengar så låter alla stater dem vara. Tragiskt.

Nu sätter inte OPEC priser, då hade det blivit en del diskussioner, däremot så försöker de ju påverka priser genom att sätta produktionskvoter som de ofta inte är överens om eller är dåliga på att hålla.

Dessutom så är det ju stater som förhandlar och inte bolag och de är en del av marknaden, långt ifrån något monopol, ingen bra jämförelse.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Bra are det granskas. Det kan ju gå bra när saker granskas ibland, som när Nvidia försökte köpa ARM. Nu är väl detta inte riktigt en affär av samma magnitud. Men det är ju klart att de måste kolla så att det inte får negativa konsekvenser för oss konsumenter.

Helt rätt, behöver verkligen granskas iom att Pyttemjuk just köpte Bethesda, tycker att de får en väl stor andel av marknaden om detta köpet går igenom, speciellt på konsollmarknaden.