Löst/Solved: Krash och pixelerad röd färg

Permalänk
Medlem

Löst/Solved: Krash och pixelerad röd färg

Edit: Lyckades lösa detta genom: Omstart -> Safe Boot -> Restart. Det jag mig möjligheten att ställa in output color format - RGB vilket löste mitt problem. Hoppas detta kan hjälpa någon annan!

Hej,

Köpte för strax under 1 år sedan ny dator med nedan delar. I går så krashade datorn när jag spelade chivalry 2. Spelet stängdes ner, jag hamnade på en pixelerad och svartvit bild av desktopen, svårt att förklara hur det såg ut tänker er denna bild men där du kan se startfältsikoner osv.

Datorn rebootade senare och startade upp utan problem, till en början märkte jag ingen skillnad. Men har nu noterat att att dom röda färgerna är betydligt mer pixelerade än andra.

Som ni ser på bilden så är ikonerna med rött pixliga till skillnad från övriga färger, text osv. Är det sannolikt hårdvaran som gått sönder eller tror ni det kan räcka att installera om drivrutiner? Finns det något syfte i att ominstallera windows och hela datorn från början?

Har läst om folk med liknande problem på Sweclockers men inget exakt lika. Datorn är nyligen avdammad med luft, kanske ~2veckor sedan. Så jag har svårt att tro att det skulle vara det? Om någon har ett bra tool för att monitorera temp på GPUn så skulle jag kunna ge det en tid och se om jag hittar temp-spikar som står ut.

Såg även detta på Reddit men har inget alt. för output color format annat än YCbCr422.

https://www.reddit.com/r/Monitors/comments/e96dek/why_does_ev...

Monitor 1 (main): Asus VG27AQ1A (2560x1440)
Monitor 2: VG279 (1920x1080)

GPU: ASUS GeForce RTX3070Ti TUF OC

CPU: AMD Ryzen 5 5600X Processor

GPU-fläkt: Noctua NH-U12S SE-AM4 CPU Kylare

RAM: Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 2933MHz 16GB, 2x8GB

Moderkort: ASUS ROG Strix B550-F GAMING

PSU: Corsair TX850M, 850W PSU

Permalänk

ladda ner HWINFO och kolla tempsen

Visa signatur

Quad Q6600@ 3.2 ghz 24/7 lappad IHS --=-- Scythe Infinity --=-- Asus P5W DH Deluxe --=-- Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 3072MB CL4 --=-- ¤4870X2 @ orginal --=--corsair 750w --=--2Tb hårddisk --=-- SAMSUNG 226bw (S)

Permalänk
Medlem

Tack för tipset!

Det väldigt stabilt ut, noterade också att man såg en väldigt stor skillnad mellan gröna och röda i toolet. Syns mer direkt än när jag tar en PS dock...