Apple presenterar lanseringsdatum för Macbook Air med M2-krets

Permalänk
Melding Plague

Apple presenterar lanseringsdatum för Macbook Air med M2-krets

Från och med fredag kan Apples omdanade Macbook Air beställas, för leverans i slutet av nästa vecka.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Det finns lite rykten om en billigare typ 15,6" och det vore bra.
Att vilja ha en "normalstor" laptop har inget med att vilja ha bättre hårdvara för mycket mer pengar.
Problemet med slöare 256GB ssd lär följa från Proversionen, där problemet är att 8GB ram versionen swapar mycket från ssd som gör att slöare ssd märks för saker som man ej trodde det skulle märkas för.

Rent generellt tycker jag de flesta laptops idag är dåliga, fastlött ram is the shit, de är inte heller tysta. Där poängen är att Apple inte är ensam om ej gå byta ram, tysta är de dock.

Permalänk
Medlem

Så pro är billigare än air med komplett gpu? Konstigaste pristrappan jag sett på ett tag, kan knappt förstå varför air finns där

Permalänk
Datavetare
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det finns lite rykten om en billigare typ 15,6" och det vore bra.
Att vilja ha en "normalstor" laptop har inget med att vilja ha bättre hårdvara för mycket mer pengar.
Problemet med slöare 256GB ssd lär följa från Proversionen, där problemet är att 8GB ram versionen swapar mycket från ssd som gör att slöare ssd märks för saker som man ej trodde det skulle märkas för.

Rent generellt tycker jag de flesta laptops idag är dåliga, fastlött ram is the shit, de är inte heller tysta. Där poängen är att Apple inte är ensam om ej gå byta ram, tysta är de dock.

Att RAM-modulerna är fastlödda på ultratunna har väl flera tekniska förklaringar? Dels tar det (ganska mycket) mindre plats. Dels har jag för mig att LPDDR4X och LPDDR5 modeler i praktiken måste lödas då de har betydligt högre krav på signal/brus än "vanlig" DDR4/DDR5, detta p.g.a. längre signalspänningsnivåer. Och specifikt Apple har ju RAM "on-package", något man utnyttjat bl.a. till att kunna ge iGPU ovanligt hög bandbredd (mer så i Pro/Max än instegsmodellen).

Ska man sitt och videoredigera eller göra något annat krävande kanske inte MBA är rätt val av dator till att börja med, för skolarbetet och "office" arbete verkar 8 GB RAM fungera hur bra som helst (vi har två 8 GB / 256 MB M1 MBA i familjen). MBA fungerar riktigt bra så länge man undviker just de mest krävande uppgifterna, för under riktigt tung CPU+GPU last kommer en även M1/M2 MBA börja trottla då den är helt passiv.

Edit: lite förtydligande, MBA är inte som Intel/AMD som når 100 C efter någon sekund och sedan drar ner frekvens. Är om man lastar den tungt under längre tid kylningen inte orkar med, 13" MBP fixar det tack vare fläkt.

Sen vet jag hur mycket "Pro" just 13" modellen är, Apple borde återinföra MacBook namnet för 13" då den inte är på samma nivå för krävande uppgifter som 14"/16" modellerna.

Skulle kalla min användning av datorn lite mer krävande är normalanvändaren (kör spelutveckling, Docker-containers, annan programmering etc), skulle inte klara mig med 8 GB RAM men det har gått långt bättre med de 16 GB RAM jag har i MacMinin än jag gissade från start. Har 32 GB i MBP, men så här långt hade det nog gått lika bra med 16 GB.

Då du gjort de där kommentaren i varje Apple-tråd nu: hur många Apple-maskiner har du och hur har detta påverkat dig så här långt? Vill bara förstå vad det är för problem man borde se

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Då du gjort de där kommentaren i varje Apple-tråd nu: hur många Apple-maskiner har du och hur har detta påverkat dig så här långt? Vill bara förstå vad det är för problem man borde se

Jag äger ingen macbook m2 8GB ram version med 256GB som ja syftade på. Men jag har sett väldigt många på youtube som testar denna dator och har kommit fram till att macbooken swapar mycket och man därför märker av prestandaskillnaden mellan Apples 256GB och 512GB version.
https://www.youtube.com/watch?v=H6Olqv5ChlQ
https://www.youtube.com/watch?v=QmIcFWu0US0

Korthet, 8GB ramminnet räcker inte, men när man har en supersnabb ssd så kan operativsystemet använda denna som ett slags ram och på så sätt få en dator som ändå fungerar med bra laster. Halverar man då hastigheten på swapdriven så visar det sig som i klippen ovanför.

Det blir intressant att hur Apple gör med Apple Air och om man även där bör gå upp till 512GB ssd versionen? Sedan kan man såklart säga att det de gjorde i testerna ovanför är laster man aldrig skulle utsätta sin laptop för och då räcker 256GB versionen om Air får samma lösning som pro.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag äger ingen macbook m2 8GB ram version med 256GB som ja syftade på. Men jag har sett väldigt många på youtube som testar denna dator och har kommit fram till att macbooken swapar mycket och man därför märker av prestandaskillnaden mellan Apples 256GB och 512GB version.
https://www.youtube.com/watch?v=H6Olqv5ChlQ
https://www.youtube.com/watch?v=QmIcFWu0US0

Korthet, 8GB ramminnet räcker inte, men när man har en supersnabb ssd så kan operativsystemet använda denna som ett slags ram och på så sätt få en dator som ändå fungerar med bra laster. Halverar man då hastigheten på swapdriven så visar det sig som i klippen ovanför.

Det blir intressant att hur Apple gör med Apple Air och om man även där bör gå upp till 512GB ssd versionen? Sedan kan man såklart säga att det de gjorde i testerna ovanför är laster man aldrig skulle utsätta sin laptop för och då räcker 256GB versionen om Air får samma lösning som pro.

Majoriteten av kunderna som köper en M2 sitter säkert och surfar och streamar Netflix. 8Gb räcker gott ock väl där. Youtube-videos som de ovan förutsätter att alla sitter och redigerar 4k videos eller är fotografer. Är man det tar man 16Gb eller mer. Det är såklart synd att disken är långsammare men det kommer inte vanligt folk sakna.

Permalänk
Skrivet av anon244477:

Majoriteten av kunderna som köper en M2 sitter säkert och surfar och streamar Netflix. 8Gb räcker gott ock väl där. Youtube-videos som de ovan förutsätter att alla sitter och redigerar 4k videos eller är fotografer. Är man det tar man 16Gb eller mer. Det är såklart synd att disken är långsammare men det kommer inte vanligt folk sakna.

Det bästa vore om de kunde sänka priset på m1 och ha den kvar då den räcker fint för de som gör det du ovanför skrev. Precis samma som hände pro. Någon kan säga priset har inte alls sjunkit. men de kan vi tacka inflation för.

Permalänk
Medlem

8gb ram.. lol...

Permalänk
Medlem

På tok för dyrt för att ens vara lite sugen, enbart för Mac-fanatiker imho

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

På tok för dyrt för att ens vara lite sugen, enbart för Mac-fanatiker imho

Det är precis vad de inte är, air är till för vanliga windowsanvändaren som ogillar en laggig dator.
Sen kommer Air bli en sån produkt som sjunker i pris med åren och som ändå kommer vara en kompetent maskin.

Permalänk
Skrivet av Harddrive:

8gb ram.. lol...

Om SSD:n hade varit SATA (eller en snurrdisk) hade det varit LOL. Nu är den inte det och eventuell swap märks knappt. För normal användning räcker det alldeles utmärkt. Men det här kommer såklart alltid att vara något det klagas på även om det är en baskonfiguration det handlar om. När Apple byter till 12GB (eller 16) så är det fördmodligen för lite för klagomuren även då. Det är i alla fall något som är HELT säkert.

Det finns gott om jämförelser på tuben om man känner sig osäker kring hur det drabbar en.

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Det är precis vad de inte är, air är till för vanliga windowsanvändaren som ogillar en laggig dator.
Sen kommer Air bli en sån produkt som sjunker i pris med åren och som ändå kommer vara en kompetent maskin.

Sa inte att den var dålig, men ~20k ÄR dyrt för en "surfmaskin"

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonteponte:

Om SSD:n hade varit SATA (eller en snurrdisk) hade det varit LOL. Nu är den inte det och eventuell swap märks knappt. För normal användning räcker det alldeles utmärkt. Men det här kommer såklart alltid att vara något det klagas på även om det är en baskonfiguration det handlar om. När Apple byter till 12GB (eller 16) så är det fördmodligen för lite för klagomuren även då. Det är i alla fall något som är HELT säkert.

Det finns gott om jämförelser på tuben om man känner sig osäker kring hur det drabbar en.

Det är väl det som är problemet med MBA M2, för 16.5k förväntar sig nog de flesta en dator som duger till mer än normal användning. Men M1 versionen finns ju kvar för 13.5k och är helt klart det bättre köpet för en "normal" användare.

M2 känns bara som ett sätt att locka med ett lågt "från pris"

Permalänk
Medlem

8 gig ram in en Macbook är inte = 8 gig ram i en intel / Amd laptop. Iom att Apple har fullt koll på alla komponenter och samspelet med operativsystemet så är nog 8 gig "apple ram" närmare 16gig ram i en "vanlig" laptop. Finns massor med reviews på youtube som går igenom detta.

OBS att jag inte har en Macbook i detta skede, så är ingen apple fanboy som försöker försvara. Jag är mer bekväm med Windows, men måste ändå erkänna att Apple gjort detta väldigt bra så att man blir ändå lockad.

Permalänk
Skrivet av konsum:

8 gig ram in en Macbook är inte = 8 gig ram i en intel / Amd laptop. Iom att Apple har fullt koll på alla komponenter och samspelet med operativsystemet så är nog 8 gig "apple ram" närmare 16gig ram i en "vanlig" laptop. Finns massor med reviews på youtube som går igenom detta.

OBS att jag inte har en Macbook i detta skede, så är ingen apple fanboy som försöker försvara. Jag är mer bekväm med Windows, men måste ändå erkänna att Apple gjort detta väldigt bra så att man blir ändå lockad.

Där de har kommit fram till den supersnabba ssdn är en stor förklaring.
Angående bra saker, så upplever jag dålig kvalite på de flesta andra märken, fläktar som whinar, throttling, dockningstationer som krånglar etc. Och man vet inte vad man ska köpa.
Är man lite kräsen så ser man brister på alla modeller.

När det gäller Apple vill jag ha en superenkel surf-laptop och det blir för dyrt för min plånbok med en Appleversoon av detta.

Permalänk
Skrivet av anon244477:

Majoriteten av kunderna som köper en M2 sitter säkert och surfar och streamar Netflix. 8Gb räcker gott ock väl där. Youtube-videos som de ovan förutsätter att alla sitter och redigerar 4k videos eller är fotografer. Är man det tar man 16Gb eller mer. Det är såklart synd att disken är långsammare men det kommer inte vanligt folk sakna.

Tech-influencers på youtube lägger en oproportionerlig vikt vid sitt egna användningsområde; video. Sen slänger de in kanske nått spel och någon kompilering för ”good measure”. Det är garanterat långt ifrån den typiska användningen i det här segmentet, som säkert har god spridning, men är gissningsvis viktad åt lättare kontorsprogram (office, etc) och surf

Permalänk
Medlem

4GB funkar ju fortfarande okej för lättare saker i Windows men gissar att MacOS kanske är mer krävande.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Måste erkänna att jag är sjukt nöjd med min Macbook Air (M1). Det enda som jag saknar är väl magsafe och en bättre webbkamera. Däremot föredrar jag fortfarande Windows framför MacOS, men att hitta en lika kraftfull, strömsnål och välbyggd PC för samma pris är i princip omöjligt. Just Macbook Airs otroliga batteritid gör att man kan använda datorn på ett helt annat sätt. Man behöver knappt tänka på att ladda, till skillnad från en PC där man hela tiden måste leta uttag för att ladda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Att RAM-modulerna är fastlödda på ultratunna har väl flera tekniska förklaringar? Dels tar det (ganska mycket) mindre plats. Dels har jag för mig att LPDDR4X och LPDDR5 modeler i praktiken måste lödas då de har betydligt högre krav på signal/brus än "vanlig" DDR4/DDR5, detta p.g.a. längre signalspänningsnivåer. Och specifikt Apple har ju RAM "on-package", något man utnyttjat bl.a. till att kunna ge iGPU ovanligt hög bandbredd (mer så i Pro/Max än instegsmodellen).

Ska man sitt och videoredigera eller göra något annat krävande kanske inte MBA är rätt val av dator till att börja med, för skolarbetet och "office" arbete verkar 8 GB RAM fungera hur bra som helst (vi har två 8 GB / 256 MB M1 MBA i familjen). MBA fungerar riktigt bra så länge man undviker just de mest krävande uppgifterna, för under riktigt tung CPU+GPU last kommer en även M1/M2 MBA börja trottla då den är helt passiv.

Edit: lite förtydligande, MBA är inte som Intel/AMD som når 100 C efter någon sekund och sedan drar ner frekvens. Är om man lastar den tungt under längre tid kylningen inte orkar med, 13" MBP fixar det tack vare fläkt.

Sen vet jag hur mycket "Pro" just 13" modellen är, Apple borde återinföra MacBook namnet för 13" då den inte är på samma nivå för krävande uppgifter som 14"/16" modellerna.

Skulle kalla min användning av datorn lite mer krävande är normalanvändaren (kör spelutveckling, Docker-containers, annan programmering etc), skulle inte klara mig med 8 GB RAM men det har gått långt bättre med de 16 GB RAM jag har i MacMinin än jag gissade från start. Har 32 GB i MBP, men så här långt hade det nog gått lika bra med 16 GB.

Då du gjort de där kommentaren i varje Apple-tråd nu: hur många Apple-maskiner har du och hur har detta påverkat dig så här långt? Vill bara förstå vad det är för problem man borde se

Jag har sett folk som jämför M1:an med AMD 5600x i prestanda. Stämmer detta när det kommer till råprestanda eller är det mer den subjektiva upplevelsen vid enklare laster som är jämförbar? Har folk i min närhet som funderar på att köpa och jag skulle uppskatta att ha lite på fötterna innan jag säger bu eller bä med M1/M2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

4GB funkar ju fortfarande okej för lättare saker i Windows men gissar att MacOS kanske är mer krävande.

Nej, min upplevelse är tvärtom. MacOS är mindre resurskrävande än Windows.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Balconette:

Jag har sett folk som jämför M1:an med AMD 5600x i prestanda. Stämmer detta när det kommer till råprestanda eller är det mer den subjektiva upplevelsen vid enklare laster som är jämförbar? Har folk i min närhet som funderar på att köpa och jag skulle uppskatta att ha lite på fötterna innan jag säger bu eller bä med M1/M2.

Grabben har 5600X i sin speldator, så har gjort lite småtester själv och dessa säger ungefär det du hört.

M1 är något snabbare räknat per "stor" kärna (den har 4 "stora" kärnor, 5600X har 6 "stora" kärnor) medan 5600X är något snabbare i sådant som skalar perfekt över alla CPU-trådar. Detta sett till "råprestanda".

Men det finns ett par potentiella fallgropar med M1, personligen drabbar det mig bara vid programutveckling men finns garanterat andra fall med samma problem. Detta har med x86_64 emulering via Rosetta2 att göra.

Rosetta2 är ett bandage som man vill komma bort ifrån. Går ändå inte att imponeras över vad Apple åstadkommit med tekniken kring Rosetta2. Applikationer man kör under längre tid, t.ex. spel, fungerar förvånansvärt bra under Rosetta2.

Men uppstartstiden är väldigt långt, så prestanda i fall med många kortlivande program, t.ex. kompilering, är katastrofdålig! Tar t.ex. spelutveckling med Unity, det går imponerande väl att göra på en M1 om man kör Apple silicon tool-chain. Det är en direkt hemsk upplevelse (siraps-segt) om man kör miljön under Rosetta2.

Stora styrkan hos M1, och än mer Pro/Max, är videoredigering. Men det har jag läst i tester, inget som jag själv pysslar med.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Nej, min upplevelse är tvärtom. MacOS är mindre resurskrävande än Windows.

Tänker mer på inläggen här så verkar folk beklaga sig över 8GB ram så verkar som det är tvärtom.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NoNamesWayne:

Tänker mer på inläggen här så verkar folk beklaga sig över 8GB ram så verkar som det är tvärtom.

Dom enda som beklagar sig är folk som kör PC/Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon244477:

Dom enda som beklagar sig är folk som kör PC/Windows

Ja, om dom bara kör ett OS och inga program, men börjar du pula i Lightroom/Photoshop/Premiere etc är 8GB väldigt lite

Sitter du bara och leker i OS?

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av the squonk:

Ja, om dom bara kör ett OS och inga program, men börjar du pula i Lightroom/Photoshop/Premiere etc är 8GB väldigt lite

Sitter du bara och leker i OS?

Majoriteten surfar och kollar steams, inte mitt fel. Behöver du mer köp mer. Dumt av Apple att sätta max i alla konfigs när det inte behövs, är det så svårt att förstå? Är väl inget Apple unikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon244477:

Majoriteten surfar och kollar steams, inte mitt fel. Behöver du mer köp mer. Dumt av Apple att sätta max i alla konfigs när det inte behövs, är det så svårt att förstå? Är väl inget Apple unikt.

Nej, bara priset är det

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det finns lite rykten om en billigare typ 15,6" och det vore bra.

Intressant. Kan du länka till dessa rykten?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Skrivet av anon244477:

Majoriteten surfar och kollar steams, inte mitt fel. Behöver du mer köp mer. Dumt av Apple att sätta max i alla konfigs när det inte behövs, är det så svårt att förstå? Är väl inget Apple unikt.

Tydlighet är bra vid köp. När nvidia släpper en konstig konfiguread grafikkort så är det inte mycket kätteriargument emot dem som kritikserar detta.
Problemet med otydlighet har alltid funnits, folk har köpt värsting androidmobiler som inte vid köp hade det senaste oset, men det skulle komma snart och vissa har väntat över 10år på att det ska komma och det ej har kommit.

Samma alla som köper dyra pc upptäcker fläkten låter förjävligt även vid låga vartak, throttling som gör att de ej kan utnyttja prestandan i verkligheten.

Brister finns, men vet man som kund om brister gör man sitt eget val.
Många på youtube rek m1 8GB 256GB varianter framför samma m2 när man tar hänsyn till priset. Här i tråden upplever jag mer åsikten är att man ej bryr sig huruvida vilken som är bäst.

Permalänk
Skrivet av Jumpcut:

Intressant. Kan du länka till dessa rykten?

https://macworld.idg.se/2.1038/1.748395/macbook-air-2023

Det finns lite olika när man googlar. Som sagt att vilja ha större laptop har absolut inget med att vilja ha bättre prestanda att göra. Det är två helt skilda saker.
Orsaken att vilja ha större är många, en orsak är att ju äldre man blir ju sämre blir ens motorik och syn. Så egentligen skulle man kunna kalla större laptop för seniordatorer, med lite humoristisk syn.

Jag själv testade min 20år gamla touthmobil nyligen, helt oanvändbar. Nen för 20år sedan var jag 20år yngre och mer fingergfärdig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

https://macworld.idg.se/2.1038/1.748395/macbook-air-2023

Det finns lite olika när man googlar. Som sagt att vilja ha större laptop har absolut inget med att vilja ha bättre prestanda att göra. Det är två helt skilda saker.
Orsaken att vilja ha större är många, en orsak är att ju äldre man blir ju sämre blir ens motorik och syn. Så egentligen skulle man kunna kalla större laptop för seniordatorer, med lite humoristisk syn.

Jag själv testade min 20år gamla touthmobil nyligen, helt oanvändbar. Nen för 20år sedan var jag 20år yngre och mer fingergfärdig.

Detta hade jag helt missat. Mycket intressant måste jag säga. Hoppas verkligen det stämmer. Jag märkte faktiskt nu under semestern att vissa användningsfall på min 13" MB Air är tuffa för mina ögon.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata