Tjänst för att se om det finns fiber.

Permalänk
Medlem

Tjänst för att se om det finns fiber.

Elpriserna och skyhöga skatteavgifter gör att jag nog blir tvungen att sälja mitt hus och flytta till lägenhet någonstans i Sverige under Vänerns breddgrader. Någon som vet en bra tjänst där man kan kolla om husen har fiber? Eller är det bara https://www.bredbandsval.se/ som gäller.

Riktigt detektivarbete att kolla blocket och kartor på hitta.se för att få exakt adress. På blocket Bostad står bara Internet och det är helt meningslöst fakta för det kan ju alla få genom mobilen.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Du kan se om ett område har tillgång till fiber (250x250m som minsta storlek) genom PTS egna tjänst Bredbandskartan där du kan söka på adress. Det säger dock inte om en specifik adress har tillgång då detta ligger hos leverantören, så där är nog Bredbandsval bästa alternativet (eftersom de går igenom alla leverantörer automatiskt).

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Tror du måste ha en exakt adress för att veta vilka tjänster du kan få, olika husägare kan ju ha använt olika leverantörer när fibern drogs in. Sen testa olika leverantörer eller stadsnät som visar vilka som kan/får leverera på angiven adress. Använder jag bredbandsval på min adress så kommer exempelvis inte Bahnhof upp vilka jag har som leverantör. Således känns den tjänsten vinklad.

Permalänk
Medlem

Tack! Man kan visserligen också fråga men det tar tid att söka och få svar så bäst är att man innan kontakten kan solla bort ej fiberanslutna hyreshus.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]