Permalänk
Medlem

Suddiga bilder windows?

Hej. Har fått ett udda fenomen på datorn, numera när jag tittar på raw filer i windows bild visare så är dom sjukt suddiga?
Men öppnar jag dom i LR eller PS så är dom skarpa som alltid.

Någon mera som varit ute för detta?

ARW-filer är det de handlar om.

Permalänk
Medlem

Det visas nog bara en liten miniatyr av bilden tills den öppnas i ett program som kan avläsa filen i sin helhet.

Permalänk
Medlem

Vild teori: använder du skalning i windows? Kan den isåfall möjligen orsaka någon bieffekt i windows bildvisare?
Får du samma om du kör i fönster och fullskärm?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Har Windows bildvisare någonsin visat dem skarpa?

Tänk på att en råfil inte är en bild i sig utan bara rådata från kameran, den datan måste tolkas av ett program som t.ex. LR och kommer se annorlunda ut beroende på vilket program du använder. Detta är troligtvis inget som bildvisaren gör utan den visar nog bara den lilla inbäddade JPG-bilden som brukar finnas i råfilerna.

Permalänk

nvme disk?

jag har extrema problem med utforskaren i windows från min samsung nvme disk, måste hela tiden uppdatera för den ska visa filer och ibland funkar det problemfritt, men 7/10 så slutar den ladda in fillistan mitt i eller inte alls, detta fenomen händer endast med nvme disken, inte ssd eller hdd, jag vet inte om det går lite för fort för os:et emellanåt eller vad det är frågan om

det skulle kunna förklara dina problem då vad jag vet så läser den bara in en "förhandsgranskning" utav bilden, alltså inte hela bilden på en gång (för att snabbt kunna visa bilden) för sen ladda in hela bilden och visa slutgiltiga bilden

bara ren gissning dock

Permalänk
Medlem

Ja för ca 6 månader sedan så visades bilderna i full skärpa trots att det var raw fil. Men som sagt nu ser dom otroligt suddiga ut. Men ja det sitter nvme disk i datorn 🤔.
Kan mycket väl varit vid bytet till det som detta började. Inte tänkt på det.
Någon som har tips på en bildvisare som liknar Windows egna annars som man kan använda?. Alltså inte en som har ett eget bibliotek, redigerare osv som dom flesta verkar ha.