Starta en minecraft bedrock server här hemma.

Permalänk

Starta en minecraft bedrock server här hemma.

Tjo,
Tänkte starta en Minecraft bedrock server här hemma som barnen kan spela på. Även kunna spela den utifrån vårt lan. Som jag har det i dag kan jag komma in i vårt lan utifrån med hjälp av wireguard, detta borde väll funka även om man skall spela minecraft som står i detta nätverket ?
Vad kräver en minecraft server som för hårdvara ?
Tänkte sätta upp ubuntu terminal hårdvaran är ssd 512gb 8gb ram cpu core i5 vpro. Internet uppkoppling 100/100
Vi kommer vara max 5 personer som kommer spela på den.
Vad tror ni, kommer det att funka ?

/Force

Permalänk
Medlem

Låter som att den kommer klara det galant, och ja, om du satt upp wg korrekt så ska det gå att komma åt den via wg

Permalänk
Medlem

Det låter utmärkt. För att öka prestanda kan det vara värt att köra en RAM-disk vilket är trivialt att sätta upp i Ubuntu. Det som är viktigt då är såklart att säkerhetskopiera regelbundet då all data försvinner vid en omstart.

How to create a RAMDRIVE

Dock gav det en rejäl skuts i prestanda för min del även om jag körde ssd i grunden.

/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem

Minecraft gillar cpu. Körde en i3770k i gamla servern och den svettades när de spelade 4-5 spelare(det funkade, men den fick jobba).

Nu har jag en i12600 i servern med 64gb minne, o då märks det knappt på maskinen när sonen startar minecraftservern

Permalänk

Stött på ett problem. Jag kopplar upp mig via wireguard till mitt privata lan jag har här hemma, minecraft servern står i detta lan. Jag startar minecraft appen på min mobil och/eller surfplatta så lägger jag till min minecraft server med rätt interna ip nr. Minecraft servern syns och att den är online, när jag skall ansluta till den står det:
Du verkar inte kunna ansluta till nätverket, kontrollera din internet anslutning. Och detta händer endast när jag provar via mobilsurf.
Kör jag mitt wifi och wireguard då funkar det utmärkt ?
Vad tror ni felet kan vara ?

Permalänk

Varför kan jag inte spela på min Minecraft bedrock server via wireguard ?

Tjo,

Har startat igång en minecraft bedrock server som står bakom en router. För att komma åt annat jag har bakom router använder jag mig av wireguard. Och det funkar kanon men att komma åt minecraft servern från det mobila bredbandet funkar inte.
Då står det : Du verkar inte kunna ansluta till nätverket, kontrollera din nätverksanslutning och försök igen.
Försöker jag connecta till andra enheter i samma nätverk funkar det direkt.

Någon som vet vad felet är ? Gissar att Minecraft servern inte gillar mobilt bredband av någon anledning.

/Force

Permalänk
Medlem

Spontant tänker jag brandvägg. Men vet inte hur din setup är. Kan du pinga?

Permalänk
Skrivet av varget:

Spontant tänker jag brandvägg. Men vet inte hur din setup är. Kan du pinga?

Jasså brandväggen i routern menar du då ?

Permalänk
Medlem

Du har inte råkat sätta server-ip i server.properties?
Den bör vara blank, eller satt till 0.0.0.0 om den ska lyssna på alla adresser. annars låser den sig till den man sätter där.
https://minecraft.fandom.com/wiki/Server.properties#server-ip

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Rekordmedlem

Mobilt bredband brukar innebära att du inte får ett publikt ip utan är bakom CGN, är det därför du använder nån VPN eller vad menar du med Wireguard, det intressanta är att det går att nå servern via ett publikt ip på nått sätt och felet ligger antagligen nånstans i att du inte kan nå den via ett publikt ip, om du använder VPN erbjuider tjänsten att du får ett publikt ip för att kunna ha en server ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Jasså brandväggen i routern menar du då ?

Nej på servern

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Mobilt bredband brukar innebära att du inte får ett publikt ip utan är bakom CGN, är det därför du använder nån VPN eller vad menar du med Wireguard, det intressanta är att det går att nå servern via ett publikt ip på nått sätt och felet ligger antagligen nånstans i att du inte kan nå den via ett publikt ip, om du använder VPN erbjuider tjänsten att du får ett publikt ip för att kunna ha en server ?

Så här står servern.
Först en asus router sedan en Raspberry pi som wireguard ligger på. Och den kopplar jag upp mig emot för att komma åt privata lanet. Och här står Minecraft servern och en nas server, nas servern kommer jag åt utan problem från mobila bredbandet men inte minecraft servern. Skall tillägga att jag har två publika ip nr från min isp, mitt egna lan här hemma där jag surfar ifrån via wifi. Och kör jag wireguard från mitt egna lan till mitt andra lan från isp:n funkar det att logga in på minecraft servern.

Permalänk
Skrivet av varget:

Nej på servern

Men jag har inte installerat någon brandvägg på servern.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@forcevision: *trådar sammanfogade*

Vänligen håll dig till en tråd när det är samma ämne. Du har blivit tillsagd tidigare och du är medveten om regeln.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av forcevision:

Men jag har inte installerat någon brandvägg på servern.

Ubuntu kommer med en brandvägg, fungerar det om du spelar på hemmaplan i nätverket?
OM Ja; kolla config i wireguard/router
OM Nej; kolla portar/ipadress

Vad är "från ditt egna lan till det andra" ??

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Ubuntu kommer med en brandvägg, fungerar det om du spelar på hemmaplan i nätverket?
OM Ja; kolla config i wireguard/router
OM Nej; kolla portar/ipadress

Vad är "från ditt egna lan till det andra" ??

Jag har två ip nummer från min isp. Ena ip nr surfar vi alla här hemma ifrån kan kalla detta lan 1, och det andra ip nr står bland annat Minecraft servern kan kalla detta lan 2. Om vi loggar in via wireguard från lan 1 till lan 2 funkar det att spela på minecraft servern. Men loggar vi in via mobilt breband kan vi inte spela på mincraft servern men vi kommer åt och kan använda nasen utan problem.

Permalänk
Medlem

Varför inte bara hyra en Realm?

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Jag har två ip nummer från min isp. Ena ip nr surfar vi alla här hemma ifrån kan kalla detta lan 1, och det andra ip nr står bland annat Minecraft servern kan kalla detta lan 2. Om vi loggar in via wireguard från lan 1 till lan 2 funkar det att spela på minecraft servern. Men loggar vi in via mobilt breband kan vi inte spela på mincraft servern men vi kommer åt och kan använda nasen utan problem.

Vilket av dessa lan är nasen på?

Permalänk
Skrivet av martengooz:

Vilket av dessa lan är nasen på?

Lan 2 samma som minecraft servern står på.

Permalänk
Skrivet av BadNewsBrod:

Varför inte bara hyra en Realm?

Ingen sport med det 😄
Jag har startat upp minecraft servrar innan utan problem dock aldrig med att logga in via wireguard. Men det skall inte vara några problem mig veterligen.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av forcevision:

Jag har två ip nummer från min isp. Ena ip nr surfar vi alla här hemma ifrån kan kalla detta lan 1, och det andra ip nr står bland annat Minecraft servern kan kalla detta lan 2. Om vi loggar in via wireguard från lan 1 till lan 2 funkar det att spela på minecraft servern. Men loggar vi in via mobilt breband kan vi inte spela på mincraft servern men vi kommer åt och kan använda nasen utan problem.

Vad är logga in på mobilt bredband och på wireguard från lan1 till lan2?
Om nu ansluter mot eran wireguard-vpn är ni ju hemma enl ansluteningen (väldigt grundläggande) om det funkar då men inte äver mobilt bredband är det brandväggsregler/portforwarding i routern

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Vad är logga in på mobilt bredband och på wireguard från lan1 till lan2?
Om nu ansluter mot eran wireguard-vpn är ni ju hemma enl ansluteningen (väldigt grundläggande) om det funkar då men inte äver mobilt bredband är det brandväggsregler/portforwarding i routern

Jag menar logga in på wireguard vpn som står på mitt lan 2.
Men om det är så att routerns portforwarding är fel borde jag väll inte komma åt nasen som står på samma lan som minecraft servern ?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av forcevision:

Jag menar logga in på wireguard vpn som står på mitt lan 2.
Men om det är så att routerns portforwarding är fel borde jag väll inte komma åt nasen som står på samma lan som minecraft servern ?

Njade är på två olika portar/adresser. Se över konfigfil för minecraft-servern också. Se över portarna i router och mjukvarubrandväggen

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Njade är på två olika portar/adresser. Se över konfigfil för minecraft-servern också. Se över portarna i router och mjukvarubrandväggen

Mmmm.. skall kolla minecraft servern. Det jag inte förstår är jag kommer åt minecraft servern om jag kör från lan 1 till lan 2 via wireguard. Men inte om jag kör från mobilt bredband via wireguard. Borde vara samma sak eftersom jag kör wireguard.

Permalänk

Hmmmm.... Nu när jag provade att köra på mobilt bredband via wireguard och fjärrstyra servern via putty. Kommer jag också åt servern. Så det måste väll vara någon inställning i minecraft servern då ?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av forcevision:

Mmmm.. skall kolla minecraft servern. Det jag inte förstår är jag kommer åt minecraft servern om jag kör från lan 1 till lan 2 via wireguard. Men inte om jag kör från mobilt bredband via wireguard. Borde vara samma sak eftersom jag kör wireguard.

Hur gör du i första fallet?

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Hur gör du i första fallet?

Hur menar du ?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av forcevision:

Hur menar du ?

"Det jag inte förstår är jag kommer åt minecraft servern om jag kör från lan 1 till lan 2 via wireguard"
varifrån ansluter du till servern i det här fallet? Från en enhet i nätverket eller är det också utanför precis som i fall 2? (Där du använder mobilt bredband)

Fall 1 Okänd plats > Okänd enhet > Wireguard > Server: OK
Fall 2: Okänd plats Okänd enheter / Mobild bredband > Server: Inte OK

Vad skiljer de olika fallen åt förutom mobila bredbandet?

Permalänk
Skrivet av tcntad:

"Det jag inte förstår är jag kommer åt minecraft servern om jag kör från lan 1 till lan 2 via wireguard"
varifrån ansluter du till servern i det här fallet? Från en enhet i nätverket eller är det också utanför precis som i fall 2? (Där du använder mobilt bredband)

Fall 1 Okänd plats > Okänd enhet > Wireguard > Server: OK
Fall 2: Okänd plats Okänd enheter / Mobild bredband > Server: Inte OK

Vad skiljer de olika fallen åt förutom mobila bredbandet?

Ja när tex plattan är i lan 1 via wifi och ansluter till lan 2 via wireguard funkar det.
Men så fort jag skall connecta från ett mobilt bredband via wireguard kan man inte nå servern. Men nå allt annat i lan 2 nätverket t.o.m fjärrstyra servern funkar utmärkt.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av forcevision:

Ja när tex plattan är i lan 1 via wifi och ansluter till lan 2 via wireguard funkar det.
Men så fort jag skall connecta från ett mobilt bredband via wireguard kan man inte nå servern. Men nå allt annat i lan 2 nätverket t.o.m fjärrstyra servern funkar utmärkt.

Varför använda wireguard i ditt nätverk?
I ena fallet där allt funkar är du hemma och i det andra är du utanför hemmet. Låter som en portforwarding/öppning behövs