Patenttvist stoppar Iphone-försäljning i Colombia

Permalänk
Melding Plague

Patenttvist stoppar Iphone-försäljning i Colombia

Apples konflikt med svenska Ericsson eskalerar ytterligare och bolaget döms för intrång på telekomjättens 5G-patent.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det hände nyligen även något liknande i Tyskland där Nokia stämde Oppo för patentintrång. Oppo/Oneplus ska därför säljstoppas. https://www.gizmochina.com/2022/07/08/german-court-rules-noki...

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Ericsson är på många sätt ett smutsigt företag, men det är en Svensk David mot Amerikansk Goliat och åsikterna går via hjärtat här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Det hände nyligen även något liknande i Tyskland där Nokia stämde Oppo för patentintrång. Oppo/Oneplus ska därför säljstoppas. https://www.gizmochina.com/2022/07/08/german-court-rules-noki...

Nokia och Ericsson sitter väl på en del patent då de var tidiga på marknaden. Alltid lite bonusklirr i kassan när man kan vifta med patent och få in licenspengar. Kommer ihåg när Microsoft köpte Nokia för att sälja Windows Phone. Nya HMD Nokia har väl lyckats hyfsat med sina rena Android telefoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Nokia och Ericsson sitter väl på en del patent då de var tidiga på marknaden. Alltid lite bonusklirr i kassan när man kan vifta med patent och få in licenspengar. Kommer ihåg när Microsoft köpte Nokia för att sälja Windows Phone. Nya HMD Nokia har väl lyckats hyfsat med sina rena Android telefoner.

De gamla patenten från när Ericsson tjänade nåt på telefonerna bör ha gått ut, men Ericsson lägger stora pengar på forskning och utveckling av nya standarder eftersom de jobbar med basstationerna så lite patentpengar blir det nog i lång tid framöver. Vad som är en rimlig peng har jag absolut ingen aning om. Det var lite tjafs för några år sen när någon (tror det var Qualcomm?) ville ta ut licenspengar som procent av försäljningspriset och fick smäll på fingrarna om detta (avgifterna skall vara "rättvisa", och enligt domstol var det inte rättvist att ta ut mer för att modemet satt inbyggt i en dator än om det var en separat dongel) men efter det har det varit lugnt. De löser väl det här också så småningom. Ett försäljningsstopp i Colombia när det ändå är elektronikbrist lär inte påverka Apple speciellt.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk

Vill minnas att under senaste årtiondet hade Ericsson hade som affärsidé att köpa patent för att driva in licenspengar…

Permalänk

Undra hur de tänkte på Ericsson. Kanske tittade de på kvartalsrapporterna och tänkte att det är värt dålig PR för chansen att öka intäkterna som minskar.

Bara för att Apple har råd ska de inte acceptera vilken avgift som helst. De borde komma överens utan stämningar hit och dit. Jag hoppas egentligen inte att det går dåligt för Ericsson men de har nog inte mycket att sätt emot Apples maskineri.

Kvartalsrapport Ericsson: https://www.ericsson.com/498604/assets/local/investors/docume...
Kvartalsrapport: Apple: https://www.apple.com/newsroom/pdfs/FY22_Q2_Consolidated_Fina...

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Skrivet av mpat:

De gamla patenten från när Ericsson tjänade nåt på telefonerna bör ha gått ut, men Ericsson lägger stora pengar på forskning och utveckling av nya standarder eftersom de jobbar med basstationerna så lite patentpengar blir det nog i lång tid framöver. Vad som är en rimlig peng har jag absolut ingen aning om. Det var lite tjafs för några år sen när någon (tror det var Qualcomm?) ville ta ut licenspengar som procent av försäljningspriset och fick smäll på fingrarna om detta (avgifterna skall vara "rättvisa", och enligt domstol var det inte rättvist att ta ut mer för att modemet satt inbyggt i en dator än om det var en separat dongel) men efter det har det varit lugnt. De löser väl det här också så småningom. Ett försäljningsstopp i Colombia när det ändå är elektronikbrist lär inte påverka Apple speciellt.

Det har varit så Apple har betalat till Qualcomm under många år. Och det är förmodligen det de har trätat om lika länge. Vet inte om de gjorde upp om det nyligen innan det skulle bli rättegång.

Själv tycker jag att det verkar aningen orättvist att man skall betala i procent av omsättningen när det finns Androidtillverkare som säljer billigt (och med förlust) uppbackade av tex sin stat (tex den Kinesiska). De betalar alltså betydligt mindre i absoluta dollar än vad Apple gör. För exakt samma sak. Inte undra på att Apple vill tillverka sina egna kretsar.

Lyckas de så kommer det att innebära att Apple (såsmåningom) kan sänka priset på sina mobiler utan att för den skull tappa marginaler. Samma som de kommer att kunna göra med sina egna SOC:ar när den (enorma) investeringen är avbetald.

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Medlem

Men om man har patent på X pryl så behöver man ju skydda det för att inte förlora det. Och om företag Y använder sig utan pryl X utan att betala licens så är det ju klart att man stämmer dem.
Oavsett storlek och vilka bolag som är inblandade. Jag tycker Ericsson gjort rätt här även om jag inte är världens fan av dem.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Patentlagarna är skit. Men folk bryr sig inte så mycket. Argument brukar vara företag ska få göra som de vill.

I det aktuella fallet så vet jag inte mycket, jag orkar heller inte sätta mig i detaljerna, som troligen även gäller de flesta som kommenterar här.

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Men om man har patent på X pryl så behöver man ju skydda det för att inte förlora det. Och om företag Y använder sig utan pryl X utan att betala licens så är det ju klart att man stämmer dem.
Oavsett storlek och vilka bolag som är inblandade. Jag tycker Ericsson gjort rätt här även om jag inte är världens fan av dem.

Det som är svårare att förstå för en lekman är varför Apple skall stämmas när de köper sina chip helt och hållet från tredje part (Qualcomm)? Mig veterligen använder de inte sina egna (5G) kretsar än...

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Skrivet av Jonteponte:

Inte undra på att Apple vill tillverka sina egna kretsar.

Jag kan ha fel, men jag vill minnas att 5G är sådan att man inte att göra en 5G kompatibel krets på egen hand utan betala licenspengar till Huawei och säkerligen Ericssson.
Lite på samma sätt som en tillverkare inte på egen hand kan göra en lightingkontakt.

Så problemet med patent är komplicerat. Att patentlagarna är skit tycker nog de flesta tekniknördar, men formulera en som i praktiken skulle fungera bättre är svårare.

Självklart måste något form av skydd finnas, företag skulle ej satsa miljardbelopp på något som andra sedan kan kopiera rakt av. Men för extrem patentregler får motsatt effekt och härmar utvecklingen.

Permalänk
Medlem

Alla nätverksstandarder innehåller essentiella patent (SEP), annars hade inte utvecklingen av nätverken gått framåt. För att man skall kunna vara med i en standard måste man lova att licensiera sina patent enligt s.k. FRAND-termer. Det enda som återstår är att komma överens om hur mycket det skall kosta, och det tar uppenbarligen lite tid.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Om du inte försvarar dina patent så kan du förlora dom.
Så inte direkt konstigt att Ericsson plockar fram stridsyxan om dom anser att en räv ligger begraven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonteponte:

Det som är svårare att förstå för en lekman är varför Apple skall stämmas när de köper sina chip helt och hållet från tredje part (Qualcomm)? Mig veterligen använder de inte sina egna (5G) kretsar än...

Ja precis, jag som lekman i detta fall har ingen aning om vad, hur eller varför. Men jag kan iaf förstå grundproblemet och "lösningen". Situationen är såklart tusen gånger mer komplicerad än så med säkert hundratals advokater/jurister inblandade.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Om du inte försvarar dina patent så kan du förlora dom.
Så inte direkt konstigt att Ericsson plockar fram stridsyxan om dom anser att en räv ligger begraven.

Det är inte många som vet om det. Det är därför man kan läsa om företag som stämmer ett annat för att ett namn är likt deras. Larvigt men lagen är korkad som tvingar fram stämningar.

Permalänk
Medlem

Ericsson som sade upp väldigt många tjänstemän inblandade i projektet som var grundstenen till 5G teknologin när de beslutade att lägga ned all tillverkning i Sverige. Dessa tjänstemän som snoddes av Huawei med högre löner och villkor.

Ericsson gav Kina 5G pga kortsiktiga besparingar och kapitalistiska idéer. Lite sent att skylla på andra nu.

Permalänk
Medlem

45 SEK per enhet motsvarar 4,5 promille på en telefon som kostar 10 000.
Hur viktigt är det för Apple att använda Ericssons 5G-delar i sina telefoner?
Hur mycket mindre kommer de att sälja om man avlägsnar Ericssons 5G-delar?
Kanske 4,5 promille kanske inte är så mycket när allt kommer omkring....

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

45 SEK per enhet motsvarar 4,5 promille på en telefon som kostar 10 000.
Hur viktigt är det för Apple att använda Ericssons 5G-delar i sina telefoner?
Hur mycket mindre kommer de att sälja om man avlägsnar Ericssons 5G-delar?
Kanske 4,5 promille kanske inte är så mycket när allt kommer omkring....

Det var en nyhet för inte länge sen om att Apple inte lyckats med sitt eget 5G modem än. Vet inte om det hänger ihop dock, som det sas ovanför kan det vara en licens som är oberoende hårdvaran.
https://www.macworld.com/article/797431/apple-has-reportedly-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Undra hur de tänkte på Ericsson. Kanske tittade de på kvartalsrapporterna och tänkte att det är värt dålig PR för chansen att öka intäkterna som minskar.

Bara för att Apple har råd ska de inte acceptera vilken avgift som helst. De borde komma överens utan stämningar hit och dit. Jag hoppas egentligen inte att det går dåligt för Ericsson men de har nog inte mycket att sätt emot Apples maskineri.

Kvartalsrapport Ericsson: https://www.ericsson.com/498604/assets/local/investors/docume...
Kvartalsrapport: Apple: https://www.apple.com/newsroom/pdfs/FY22_Q2_Consolidated_Fina...

Ja det verkligen dålig PR att försvara sina egna patent.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Undra hur de tänkte på Ericsson. Kanske tittade de på kvartalsrapporterna och tänkte att det är värt dålig PR för chansen att öka intäkterna som minskar.

Bara för att Apple har råd ska de inte acceptera vilken avgift som helst. De borde komma överens utan stämningar hit och dit. Jag hoppas egentligen inte att det går dåligt för Ericsson men de har nog inte mycket att sätt emot Apples maskineri.

Kvartalsrapport Ericsson: https://www.ericsson.com/498604/assets/local/investors/docume...
Kvartalsrapport: Apple: https://www.apple.com/newsroom/pdfs/FY22_Q2_Consolidated_Fina...

I kommentarerna till tidigare artiklar om denna långdragna tvist så vill jag minnas att vi mer eller mindre kom fram till att det verkar som att stämningar kors och tvärs verkar vara hur bolagen förhandlar om pris i detta sammanhang.

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Ja precis, jag som lekman i detta fall har ingen aning om vad, hur eller varför. Men jag kan iaf förstå grundproblemet och "lösningen". Situationen är såklart tusen gånger mer komplicerad än så med säkert hundratals advokater/jurister inblandade.

Ja verkligen, jag skulle personligen önska mig mer bakgrund om man skriver artiklar här om denna här typen av ämnen (dvs, juridik gällande techbolag snarare än teknik i sig). Eftersom nu detta är inte Patentclockers så behöver målgruppen (mig definitivt inkluderad) tydligt hjälp att förstå vad som är nomalt, vad olika åtgärder faktiskt betyder, osv, annars blir det mest bara ett förvirrat flamewar som resultat.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Om du inte försvarar dina patent så kan du förlora dom.

…i USA. Möjligen också i andra länder med ”common law”-system för rättvisa. Inte hört om det någon annanstans.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Bara för att Apple har råd ska de inte acceptera vilken avgift som helst. De borde komma överens utan stämningar hit och dit. Jag hoppas egentligen inte att det går dåligt för Ericsson men de har nog inte mycket att sätt emot Apples maskineri.

Haha var väl Apple som fick patent på rundade hörn för ett antal år sedan
Löjligt att ens försöka få patent på, sedan helt åt skogen om något sådant går igenom

Kasta inte sten om du står i Apple's glashus!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Om du inte försvarar dina patent så kan du förlora dom.

Nej, du blandar ihop varumärke (trademark) med patent.

Varumärken måste regelbundet förnyas, men du kan inte ansöka om ett varumärke som är generiskt.

Patent gäller i de flesta länder ~20 år från ansökan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Haha var väl Apple som fick patent på rundade hörn för ett antal år sedan
Löjligt att ens försöka få patent på, sedan helt åt skogen om något sådant går igenom

Kasta inte sten om du står i Apple's glashus!

Jo, det där var rätt illa men inte hört hur det gått efter 2015. Finns liksom rätt mycket "prior art" att hänvisa till också.
https://fortune.com/2015/08/19/apple-patents-rounded-corners/

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Jag hoppas egentligen inte att det går dåligt för Ericsson men de har nog inte mycket att sätt emot Apples maskineri.

Har gått alldeles utmärkt flera gånger tidigare.

Permalänk
Sötast

45:- är inte mycket att bråka om när man har en markup på 50-75% per enhet.
Det är rent av skitlöjligt.
Varför inte bara öka med 450:- till per telefon och skylla på ericsson? Inte så att Apple fans slutar köpa dem oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShieldPad:

Vill minnas att under senaste årtiondet hade Ericsson hade som affärsidé att köpa patent för att driva in licenspengar…

Då vill Du minnas fel. Ericsson är rätt duktiga på att uppfinna själva.
https://www.ericsson.com/en/patents

Permalänk
Medlem

45kr på en telefon för 10 000 är för dyrt, dvs 0.45%
Samtidigt tycker dom att det är rimligt att ta 30% för att en app ska finnas i deras butik och för betalningslösningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

45kr på en telefon för 10 000 är för dyrt, dvs 0.45%
Samtidigt tycker dom att det är rimligt att ta 30% för att en app ska finnas i deras butik och för betalningslösningen.

För att inte tala om licensavgifter de kräver av alla som vill använda deras lightning-kontakt...
Undrar om Ericsson inte lagt ner lite mer pengar på 5g-utveckling än Apple lagt ner på sitt kontaktdon...

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water