Uppgradera barndator med gigabyte b450m och amd ryzen 3 3200g

Permalänk
Medlem

Uppgradera barndator med gigabyte b450m och amd ryzen 3 3200g

Barnet börjar få högre krav och jag funderar på att uppgradera datorn, om det går.

Moderkortet är Gigabyte B450m DS3H och processorn AMD Ryzen 3 3200G. Den har idag inget grafikkort, utöver det som ingår i processorn.

Enligt spec så klarar moderkortet av AMD Ryzen 5000. Men när jag googlar på det så hittar jag inte någon sådan processor. Jag kan ingenting om överklockning och kylning.

Det jag undrar är om jag kan uppgradera processorn, och vad som ni då rekommenderar? Budget är ca 2000-3000 kr.

Undrar också vilket grafikkort som ni rekommenderar. Inte heller här är budgeten jättehög. Men allt är ju bättre än att inte ha något grafikkort... Barnet som nu är 12 år börjar intressera sig för videoredigering...

Undrar även om jag behöver byta ut Corsair vs550 550w, eller om det fungerar även framöver.

Permalänk
Medlem

Antingen trycker du i en 5600g. Tänk på att I så fall behöver du uppdatera bios innan du tar ut det gamla. Borde vara typ dubbelt så snabb beroende på vad ni gör jämfört med det nu har.

Är det främst video redigering som gäller? Om man kan rendera på grafikkort så kan det vara en mer värd uppgradering, men beror ju på vad ni gör.

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem

Min bror har det moderkortet och stoppade nyligen in en 5600 i den, funkar kanon, men det är ganska många BIOS uppdateringar som ska installeras. (Vi gick F2 -> F32 -> F40 -> F63 om jag minns rätt)

Vet inte varför du inte hittar Ryzen 5000 processorer men här är tex alla Inet har:
https://www.inet.se/kategori/155/amd?filters=%7B%221297%22%3A...

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Tack för tipset! Förstår jag dig rätt i att 5600g innehåller ett grafikkort, precis som Ryzen 3? Låter ju som en lätt och prisvärd uppgradering, om jag lyckas uppdatera BIOS.

Barnet spelar mycket Minecraft och spelar ofta in med OBS. Och videoredigerar med något videoredigeringsprogram. Tror inte det är jätteavancerat, men videoredigering är ju ganska krävande ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Vet inte varför du inte hittar Ryzen 5000 processorer men här är tex alla Inet har:
https://www.inet.se/kategori/155/amd?filters=%7B%221297%22%3A...

Tack. Jag blev nog mest osäker eftersom inget kort heter"5000". Så även Ryzen 9 räknas som ett kort i 5000-serien?

Permalänk
Rekordmedlem

Du besöker moderkortets hemsida och läser vilka cpumodeller det stödjer och med viilen biosversion utifall du behöver uppdatera den om du inte redan har den senaste.
https://www.gigabyte.com/Ajax/SupportFunction/Getcpulist?Type...
Men hur som helst så klarar moderkortet 5600 både med och utan bokstäver på slutet och de är nog de mest prisvärda uppdateringarna, ska du ha en APU så välj 5600G och ska du ha ett grafikkors så borde du nog välja 5600 utan någon bokstav på slutet.

Nätdelen räcker troligen om du inte skaffar nått värstinggrafikkort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du besöker moderkortets hemsida och läser vilka cpumodeller det stödjer och med viilen biosversion utifall du behöver uppdatera den om du inte redan har den senaste.
https://www.gigabyte.com/Ajax/SupportFunction/Getcpulist?Type...
Men hur som helst så klarar moderkortet 5600 både med och utan bokstäver på slutet och de är nog de mest prisvärda uppdateringarna, ska du ha en APU så välj 5600G och ska du ha ett grafikkors så borde du nog välja 5600 utan någon bokstav på slutet.

Nätdelen räcker troligen om du inte skaffar nått värstinggrafikkort.

Tack. Verkar som jag behöver version F61 för 5600g. Kan jag uppgradera bios till den versionen direkt? Kan jag uppgradera bios till ännu nyare version?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kniska:

Tack. Verkar som jag behöver version F61 för 5600g. Kan jag uppgradera bios till den versionen direkt? Kan jag uppgradera bios till ännu nyare version?

Vilken BIOS version har du i nuläget?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kniska:

Tack. Verkar som jag behöver version F61 för 5600g. Kan jag uppgradera bios till den versionen direkt? Kan jag uppgradera bios till ännu nyare version?

Ja det står "efter biosversion" så de tar inte bort stöd för nån cpu utan lägger bara till, har du en för gammal version så bör och kan du uppdatera till den senaste.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Vilken BIOS version har du i nuläget?

Mvh

Kan tyvärr först kolla det om nån vecka eftersom jag är på landstället nu. Men jag har aldrig uppdaterat och moderkortet köptes december 2019

Permalänk
Medlem
Skrivet av kniska:

Kan tyvärr först kolla det om nån vecka eftersom jag är på landstället nu. Men jag har aldrig uppdaterat och moderkortet köptes december 2019

Okej, först och främst: Uppdatera alltid BIOS i BIOS miljön, aldrig i Windows. För detta kommer du behöva ett USB minne som du lägger BIOS filen på.

När det gäller detta moderkort så måste du först säkerställa att du har version F32, antingen om den redan är installerad eller om du uppgraderar till den.

Sen uppgraderar du till F40.

Slutligen så kan du installera F62, den hade jag valt. F63 versionerna är beta-bios och innehåller inget som du har någon nytta av ändå.

1) Uppdatera till senaste AMD chipset drivers.
2) F32.
3) F40.
4) F62.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av kniska:

Tack. Jag blev nog mest osäker eftersom inget kort heter "5000". Så även Ryzen 9 räknas som ett kort i 5000-serien?

"5000" är en serie av processorer (inte "kort", grafikkort) från AMD, tänk Volvo 900.
3000 är namnet på föregående processorserie för stationära datorer från AMD, tänk Volvo 700.
Ryzen (3,5,7,9) säger inte vilken generation/serie processorn tillhör - men vilket "segment", budget - premium

Värstingmodellerna inom 5000-serien heter 5900x och 5950x, dom kallas för "Ryzen 9". Även föregående generations värstingar kallas Ryzen 9, tex 3900x. Tänk Volvo 960, 760.

Näst-västingarna är tex 5800x, 3800x. Kallas för Ryzen 7.

"Svenssonmodellerna" heter Ryzen 5, tex 3600, 5600.

Budgetmodellerna heter Ryzen 3.

G-tillägg, tex 5600g, innebär att du kan ta bild från moderkortet. Bra om du inte har något grafikkort. Har man grafikkort är det ofta dumt att skaffa G-processor istället för den "vanliga" (tex 5600), då G-processorerna har sämre prestanda.
______

Konkurrenten Intel använder sig av i3 (budget) - i9 (premium).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Okej, först och främst: Uppdatera alltid BIOS i BIOS miljön, aldrig i Windows. För detta kommer du behöva ett USB minne som du lägger BIOS filen på.

När det gäller detta moderkort så måste du först säkerställa att du har version F32, antingen om den redan är installerad eller om du uppgraderar till den.

Sen uppgraderar du till F40.

Slutligen så kan du installera F62, den hade jag valt. F63 versionerna är beta-bios och innehåller inget som du har någon nytta av ändå.

1) Uppdatera till senaste AMD chipset drivers.
2) F32.
3) F40.
4) F62.

Mvh

Nu tänkte jag ta tag i detta. Jag har kollat datorn och den har idag version F41. Så det enda som behövs är en uppgradering till F62 om jag förstår rätt. Eller skall jag uppgradera till F63b som är den senaste?

Jag undrar också om jag behöver uppgradera till senaste AMD chipset drivers. Om ja, har jag förstått rätt att detta görs i Windows? Datorn i fråga har Windows 10, om det har någon betydelse.

Tack för hjälpen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kniska:

Nu tänkte jag ta tag i detta. Jag har kollat datorn och den har idag version F41. Så det enda som behövs är en uppgradering till F62 om jag förstår rätt. Eller skall jag uppgradera till F63b som är den senaste?

Jag undrar också om jag behöver uppgradera till senaste AMD chipset drivers. Om ja, har jag förstått rätt att detta görs i Windows? Datorn i fråga har Windows 10, om det har någon betydelse.

Tack för hjälpen.

Ja, uppdatera chipset i Windows först, innan du uppdaterar någon BIOS version. Jag hade valt F62 som sista då BIOS med en liten bokstav i namnet är betaversioner.

Lycka till!

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kniska:

Nu tänkte jag ta tag i detta. Jag har kollat datorn och den har idag version F41. Så det enda som behövs är en uppgradering till F62 om jag förstår rätt. Eller skall jag uppgradera till F63b som är den senaste?

Jag undrar också om jag behöver uppgradera till senaste AMD chipset drivers. Om ja, har jag förstått rätt att detta görs i Windows? Datorn i fråga har Windows 10, om det har någon betydelse.

Tack för hjälpen.

Uppdatera bios så rekommenderar jag inte att köra BETA-bios, då det oftast kan medföra problem med att man inte kan gå tillbaka till tidigare versioner, kör F62 sen behöver du inte mer

Ifall du har otur kan ett BETA bios förstöra mer en det gör nytta, speciellt om uppdateringen inte blir 100% klar, en del beta bios idag kan inte skrivas över/ominstallera med ett litet tidigare.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Ja, uppdatera chipset i Windows först, innan du uppdaterar någon BIOS version. Jag hade valt F62 som sista då BIOS med en liten bokstav i namnet är betaversioner.

Lycka till!

Mvh

Tack! Är det AMD Ryzen chipset driver jag skall installera? Jag hittade instruktioner på amd.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kniska:

Tack! Är det AMD Ryzen chipset driver jag skall installera? Jag hittade instruktioner på amd.com

Ja, det stämmer, välj rätt krets och operativsystem

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen. Det gick fint att uppdatera chipset och BIOS.

Nu är det dags att köpa ny processor. Är det fortfarande Ryzen 5600G som är mest prisvärd? (Vi har tänkt att köra utan separat grafikkort till att börja med, så får vi se hur det går).

Permalänk
Avstängd

Beror på, 5700G skulle jag säga mer prisvärd om ni inte ska kasta in en GPU, kostar ett par hundra mer en 5600G. Men upp till er beroende på kostnad för CPU

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem

Om du har en budget på cirka 3000kr hade jag satsat på en 5600 (Non X & G) samt köpt ett begagnat dedikerat grafikkort här på SweC marknad alt. Tradera, Blocket eller Marketplace.

Du kan säkerligen hitta ett GTX 970 eller 1060 för max 1000kr och dessa kort är minst dubbelt så snabba som den inbyggda grafikdelen i en 5600G trots att de båda är 6-8 år gamla.

Länkar ett exempel på 1060 från marknaden som pågår just nu!
https://www.sweclockers.com/marknad/217594-asus-geforce-gtx-1...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av edson:

Om du har en budget på cirka 3000kr hade jag satsat på en 5600 (Non X & G) samt köpt ett begagnat dedikerat grafikkort här på SweC marknad alt. Tradera, Blocket eller Marketplace.

Du kan säkerligen hitta ett GTX 970 eller 1060 för max 1000kr och dessa kort är minst dubbelt så snabba som den inbyggda grafikdelen i en 5600G trots att de båda är 6-8 år gamla.

Länkar ett exempel på 1060 från marknaden som pågår just nu!
https://www.sweclockers.com/marknad/217594-asus-geforce-gtx-1...

Nackdelen med det är att det inte funkar att koppla in en modern tv eller hårdvaruavkoda film, gamla grafikkort går nästan bara att spela med.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vi köpte fyndvara på Netonnet. Behövs extra kylpasta, eller är det tillräckligt? (Se Foto)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kniska:

Vi köpte fyndvara på Netonnet. Behövs extra kylpasta, eller är det tillräckligt? (Se Foto)

https://i.imgur.com/nH23BZB.jpeg

Skulle köpa iso alkohol och ta bort det där, sen köpa en bättre kylpasta att applicera ut på CPU och sprida det med tryck, ser ut som att den där redan blivit uttryckt sen avtagen.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.