Jag följer diverse dator- och gamingforum på Reddit där jag sett att det snackas mycket om hur viktigt det är med förgrenare med överspänningsskydd för att skydda sin dyra hemelektronik, där majoriteten av de inläggen/kommentarna är folk som bor i USA.
Varför är det inte så stor "grej" att ha det här hemma i Sverige? Jag själv har många förgrenare hemma men ingen av de har något överspänningsskydd.
Har en sån. Var något som följde med en del hemdatorer runt millennieskiftet.
Vad jag förstår så är det lite överkurs. Vid riktigt stora spänningsöverslag hinner de inte skydda och i andra fall så har du skydd i de vanliga säkringarna i hemmet.
Med det sagt är det ju en extra säkerhet och det finns säkert exempel då de fungerat som tänkt och skyddat den inkopplade elektroniken. Men man ska nog inte räkna med att vara helt säker om man inte dragit ut prylarna från elnätet.
Edit:
Känner jag uttryckte mig klumpigt. Vad jag ville ha sagt var nog att om inte de vanliga säkringarna du har i hemmet inte lyckas skydda prylarna så gör nog inte en sån grendosa det heller.
Av vad man kan utdöma från forumet verkar det nästan alltid vara folk som bor på landet med luftburen ström som bränner utrustning. Bor du centralt är det förmodligen ganska säker då det även finns fler steg av säkerhetsfunktioner i elnätet än ute på vishan vad jag förstått.
Hur det är i usa vet jag inte men dom har väl rätt mycket luftburen ström där.
Jag drar dock alltid ur datorn och annan dyr utrustning om det åskar, man vet aldrig.