Stor skillnad på färdigbyggd och bygga själv?

Permalänk
Medlem

Stor skillnad på färdigbyggd och bygga själv?

Tjabba tjena hallå!

Ska köpa en dator för prisklassen runt 13K kan gå upp till 15K om man verkligen får en bra mycket bättre dator i den klassen, men ja är noob gällande datorer alltså har noll koll så vill ju helst ha en färdigbyggd dator, då undrar jag får man en bra mycket bättre dator om man bygger en egen än om man köper en färdigbyggd eller en dator som kanske INET bygger ihop åt en?

Permalänk
Medlem

Färdigbyggd:

Allt är klart, bara slå på power och köra, kan hända att det är massa bloatware vilket är mindre bra.

- Färre möjligheter att uppgradera pga BIOS som kan vara låsta, färre portar för olika enheter än vanliga moderkort i eget bygge osv.

Bygga själv:

+ Det mesta går att uppgradera väldigt långt in i framtiden, förutsatt att du köper någorlunda moderna prylar, är ganska lätt att söka sig fram till.

+ Du kan framtidssäkra lite genom att köpa snabba minnen, bättre nätagg ( som antagligen håller 10+ år om du satsar lite pengar på det ) osv.

+ Går en komponent sönder så behöver du inte skicka in hela datorn.

- Du måste bygga själv ( om du inte betalar för det ), vilket inte är svårt och installera Windows har aldrig varit lättare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Färdigbyggd:

Allt är klart, bara slå på power och köra, kan hända att det är massa bloatware vilket är mindre bra.

- Färre möjligheter att uppgradera pga BIOS som kan vara låsta, färre portar för olika enheter än vanliga moderkort i eget bygge osv.

Bygga själv:

+ Det mesta går att uppgradera väldigt långt in i framtiden, förutsatt att du köper någorlunda moderna prylar, är ganska lätt att söka sig fram till.

+ Du kan framtidssäkra lite genom att köpa snabba minnen, bättre nätagg ( som antagligen håller 10+ år om du satsar lite pengar på det ) osv.

+ Går en komponent sönder så behöver du inte skicka in hela datorn.

- Du måste bygga själv ( om du inte betalar för det ), vilket inte är svårt och installera Windows har aldrig varit lättare.

Okej, ja är ju sugen att be inet bygga den åt mig isf. 1000kr kan väl ändå kanske vara värt det tänke rja för en som inte ha rbra koll, då vet man att den gör proffsigt och att de funkar. En annan sak vrf kostar windows 11 så mycket för liksom 1k?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilbro:

Okej, ja är ju sugen att be inet bygga den åt mig isf. 1000kr kan väl ändå kanske vara värt det tänke rja för en som inte ha rbra koll, då vet man att den gör proffsigt och att de funkar. En annan sak vrf kostar windows 11 så mycket för liksom 1k?!

1,7k och 1-3k tom sen vet ja inte skillnaden på PRO och vanliga

Permalänk
Medlem

Här har du en grym speldator för knappt 15 000 med montering inkluderat. Windows kan du köpa online för någon hundring.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/NuMEAY3soVd5axBJhjxuhsU7SeQ/15-000

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilbro:

Tjabba tjena hallå!

Ska köpa en dator för prisklassen runt 13K kan gå upp till 15K om man verkligen får en bra mycket bättre dator i den klassen, men ja är noob gällande datorer alltså har noll koll så vill ju helst ha en färdigbyggd dator, då undrar jag får man en bra mycket bättre dator om man bygger en egen än om man köper en färdigbyggd eller en dator som kanske INET bygger ihop åt en?

Skillnaden är nog cirka 2000:-, bygger du själv kan du nog få ihop samma datorvärde för 13K som en färdigbyggd för 15K.
Så det är ju en fråga om hur mycket du värderar din tid.

https://www.inet.se/datorbygge/b1309605/15k

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=6029091

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Oj nu fick ju två grymma förslag här.

Permalänk
Hedersmedlem

Det generella svaret är ja, du får en bättre dator för samma pengar om du bygger själv.

Det lite mer nyanserade svaret:
Det finns ju två typer av färdiga datorer.

1. Datorer som byggs enligt din specifikation av Inet, Komplett mfl.
I dessa fallen så tappar du ju strax under 1000kr för bygget som du skulle kunna använda för att köpa bättre komponenter. För en billigare dator blir ju detta en större del än för en dyrare.

2. Märkesdatorer, typ HP, Acer osv.
Dessa datorer kan variera mycket vad gäller både vilka komponenter som används och priset för datorn. Oftast är detta ingen fördel för konsumenten. Jag tycker att tillverkarna är ganska dåliga på att skapa balanserade byggen, vilket så klart driver upp priset kontra vad man får.
Med det sagt så går det ibland att hitta väldigt prisvärda byggen på rea, i fyndhörnor osv. Det har förekommit sådana deals som man inte kan möta med en dator man bygger själv. Men ska man leta sådana klipp behöver man ha god kännedom om vad saker kostar och vad man vill få ut.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Inaktiv

Är "watermarking" fortfarande en sak i Windows? Jag vill påstå att man kan ladda ner Win11 från deras hemsida och helt enkelt skita i att aktivera nyckel, speciellt på en gamingdator om man inte bryr sig om de små limitations det inkluderar som tema-inställningar etc.

Edit. Har du en gammal windows nyckel kopplat till ditt microsoft konto så aktiveras den automatiskt på nya datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det generella svaret är ja, du får en bättre dator för samma pengar om du bygger själv.

Det lite mer nyanserade svaret:
Det finns ju två typer av färdiga datorer.

1. Datorer som byggs enligt din specifikation av Inet, Komplett mfl.
I dessa fallen så tappar du ju strax under 1000kr för bygget som du skulle kunna använda för att köpa bättre komponenter. För en billigare dator blir ju detta en större del än för en dyrare.

2. Märkesdatorer, typ HP, Acer osv.
Dessa datorer kan variera mycket vad gäller både vilka komponenter som används och priset för datorn. Oftast är detta ingen fördel för konsumenten. Jag tycker att tillverkarna är ganska dåliga på att skapa balanserade byggen, vilket så klart driver upp priset kontra vad man får.
Med det sagt så går det ibland att hitta väldigt prisvärda byggen på rea, i fyndhörnor osv. Det har förekommit sådana deals som man inte kan möta med en dator man bygger själv. Men ska man leta sådana klipp behöver man ha god kännedom om vad saker kostar och vad man vill få ut.

okej! tack. har du nå tips på en dator med olika delar man slänger ihop själv som inet kan bygga åt en som kostar max 15k med ihoppbyggnation med

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

1. Datorer som byggs enligt din specifikation av Inet, Komplett mfl.
I dessa fallen så tappar du ju strax under 1000kr för bygget som du skulle kunna använda för att köpa bättre komponenter. För en billigare dator blir ju detta en större del än för en dyrare.

Mjo, plus att man kan tappa lite extra pengar på att det företaget troligen inte har bästa priset på alla tillgängliga komponenter... (gäller även priset på windows)
Men i det stora hela inte några jättepengar

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Bara så du/andra har begreppen rätt här.
Det finns egentligen 3 alternativ.
Bygg själv.
Färdig monterad. (samma saker men butiken bygger åt dig, dom kan dock ha paket priser osv)
Färdigbyggd OEM (Tex MSI, Dell, Asus osv)

Dom två övre bör inte vara någon skillnad alls på.
Du har samma uppgraderingsmöjligheter, samma komponenter och allt. (om du väljer dom dvs)
Skillnaden är bara att dom installerar windows/program samt sätter ihop den åt dig.
Ev får du med någon bloatware, men dom större återförsäljarna har blivit bättre med det där ändå, speciellt om du väljer delarna helt själv, och inte väljer någon som dom satt namn på, tex: "Super 1337 monster gamer 2k22"

Om du känner dig bekväm med att installera windows, drivrutiner och program själv och du kan välja det alternativet, så gör det.
Windows går att köpa för under femtiolappen online, och du sparar ganska många hundralappar på det.
Dessutom slipper du ev bloatware helt och hållet.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilbro:

Tjabba tjena hallå!

Ska köpa en dator för prisklassen runt 13K kan gå upp till 15K om man verkligen får en bra mycket bättre dator i den klassen, men ja är noob gällande datorer alltså har noll koll så vill ju helst ha en färdigbyggd dator, då undrar jag får man en bra mycket bättre dator om man bygger en egen än om man köper en färdigbyggd eller en dator som kanske INET bygger ihop åt en?

Äpplen och päron, ser man till storlek på RAM, SSD, grafikkort och processor kommer en OEM alltid vara mer prisvärd men också alltid sämre på;
Kvalitet på nätaggregat
Kvalitet på moderkort
Kylare CPU
Ljudnivå
Bandbredd/hastighet RAM
Bandbredd/hastighet SSD
Kvalitet Chassi
Kvalitet fläktar

Utöver detta kan den färdiga från OEM ha
Proprietärt nätaggregat som inte kan bytas
Proprietära strömkontakter på moderkort så att nätaggregat ej kan bytas
Proprietärt kylarfäste så att CPU-kylare ej kan bytas
Ej standard moderkortsstorlek så att chassi och moderkort ej kan bytas separat

En färdigbyggd från OEM kan vara vettig som en slit och slängdator som håller i tre år och sedan säljs/kasseras i sin helhet. En egenbyggd kan vissa delar hålla i flera decennier, exempelvis chassi och nätaggregat medans andra delar kan bytas oftare.

OEM kan har tillgång till mycket bra priser på operativsystem, CPU och GPU vilket gör att de kan konkurrera prismässigt med hembyggen.

Mellantinget, sk boutique-byggen som exempelvis Webbhallens (Config), Kompletts (Komplett-PC) och Inets (Taurus/Koncept) färdiga byggen har standardkomponenter och är relativt välbalanserade för en vettig peng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Bara så du/andra har begreppen rätt här.
Det finns egentligen 3 alternativ.
Bygg själv.
Färdig monterad. (samma saker men butiken bygger åt dig, dom kan dock ha paket priser osv)
Färdigbyggd OEM (Tex MSI, Dell, Asus osv)

Dom två övre bör inte vara någon skillnad alls på.
Du har samma uppgraderingsmöjligheter, samma komponenter och allt. (om du väljer dom dvs)
Skillnaden är bara att dom installerar windows/program samt sätter ihop den åt dig.
Ev får du med någon bloatware, men dom större återförsäljarna har blivit bättre med det där ändå, speciellt om du väljer delarna helt själv, och inte väljer någon som dom satt namn på, tex: "Super 1337 monster gamer 2k22"

Om du känner dig bekväm med att installera windows, drivrutiner och program själv och du kan välja det alternativet, så gör det.
Windows går att köpa för under femtiolappen online, och du sparar ganska många hundralappar på det.
Dessutom slipper du ev bloatware helt och hållet.

De låter ju lockande att välja ihop delar som inet sedan bygger ihop åt mig (detta kostar ”bara” 800KR) sen köper man windows 11 online, folk säger att de inte är så svårt att installera så de kanske man klarar av med lite guides

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Har du en gammal windows nyckel kopplat till ditt microsoft konto så aktiveras den automatiskt på nya datorn

Så verkar det vara. Jag gjorde det i våras och datorn aktiverades direkt, trots att datorn som jag en gång installerade Windows på (billig nummerlicens från Ebay) var såld. Bara att tacka och ta emot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilbro:

De låter ju lockande att välja ihop delar som inet sedan bygger ihop åt mig (detta kostar ”bara” 800KR) sen köper man windows 11 online, folk säger att de inte är så svårt att installera så de kanske man klarar av med lite guides

Jag tror så här: Om du inte lockas av tanken på att själv skruva ihop din dator, då kan du gott låta Inet skruva ihop den åt dig för ett gäng hundralappar. Fördelen med att bygga ihop sin dator själv är egentligen bara för att underhålla ett intresse och lära sig mer. Är man inte intresserad av att pilla runt i en dator och lära sig om det, och gärna slipper det för 800 spänn, då blir det nog inte en sämre slutprodukt (förmodligen bättre) om du låter Inet sätta ihop den.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Jag tror så här: Om du inte lockas av tanken på att själv skruva ihop din dator, då kan du gott låta Inet skruva ihop den åt dig för ett gäng hundralappar. Fördelen med att bygga ihop sin dator själv är egentligen bara för att underhålla ett intresse och lära sig mer. Är man inte intresserad av att pilla runt i en dator och lära sig om det, och gärna slipper det för 800 spänn, då blir det nog inte en sämre slutprodukt (förmodligen bättre) om du låter Inet sätta ihop den.

Blir nog så att inet får bygga ihop den sen försöka hitta sån windows 11 nånstans och installera, kanske man kan gå de billigare än inets pris.

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

Skillnaden är nog cirka 2000:-, bygger du själv kan du nog få ihop samma datorvärde för 13K som en färdigbyggd för 15K.
Så det är ju en fråga om hur mycket du värderar din tid.

https://komponentkoll.se/bild/OYatl.png
https://www.inet.se/datorbygge/b1309605/15khttps://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1309605/15k

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=6029091

Hallå!

Lånar den här tråden då jag själv går runt i liknande tankar som OP. Jag är inne på ungefär samma prisklass som OP, men skulle vilja slänga med en större hårddisk på 4TB för långtidslagring. Jag har även i min nuvarande burk två stycken SSD på 500gb, där jag åtminstone vill kunna koppla in en av dem också. Kommer det att vara något problem med moderkortet som föreslås på Inet?

Undrar även om du har något förslag på ett diskret chassi utan glasfönster som passar med hårdvaran? Känner att det inte passar min inredning att ha en dator som lyser som en julgran

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvstroganoff:

Hallå!

Lånar den här tråden då jag själv går runt i liknande tankar som OP. Jag är inne på ungefär samma prisklass som OP, men skulle vilja slänga med en större hårddisk på 4TB för långtidslagring. Jag har även i min nuvarande burk två stycken SSD på 500gb, där jag åtminstone vill kunna koppla in en av dem också. Kommer det att vara något problem med moderkortet som föreslås på Inet?

Undrar även om du har något förslag på ett diskret chassi utan glasfönster som passar med hårdvaran? Känner att det inte passar min inredning att ha en dator som lyser som en julgran

RGB går oftast att stänga av, moderkortet har 2st M.2 platser och 4st SATA, så det borde funka.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

RGB går oftast att stänga av, moderkortet har 2st M.2 platser och 4st SATA, så det borde funka.
https://komponentkoll.se/bild/ceoSa.png

Tack så mycket! Också satans vilken prisskillnad det ska vara på ett "neutralt" chassi och ett flashigt gaming-chassi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvstroganoff:

Tack så mycket! Också satans vilken prisskillnad det ska vara på ett "neutralt" chassi och ett flashigt gaming-chassi...

Det finns billigare, men då blir det sämre luftflöde:
https://komponentkoll.se/produkt/109325-be-quiet-pure-base-50...
eller
https://komponentkoll.se/produkt/301-fractal-design-core-1100

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.