Telia kräver mig på pengar för en telefon jag aldrig fått.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lodisen:

Bra fråga, faktiskt.
Jag visste inte om de skickade Sim och telefonen separat. Så jag plockade bara ut båda paketen, men så fort jag såg ett var öppet så anade jag oråd.

Edit: Jag har ett foto som jag tog direkt när jag fick paketet, som visar att det är öppnat exakt samma minut som jag hämtade ut det.

EXIF data kan enkelt ändras, så betyder egentligen inte särskilt mycket alls fyi

Permalänk
Medlem

Kanske någon som nämt det tidigare, men hur mycket vägde paketen, det låter ju som det ena paketet borde väga mycket mindre. Har de själva noterat en skillnad mellan försändelserna? Det brukar ju framgå i PostNord appen.

Permalänk
Medlem

Normalt är det trotts alt chafs polisanmölan som gäller.
Hände för syrran då hon hade beställt en extern disk ifrån ett inte alt för okänt företag.
Man såg att någon skärt ut fraktsedeln och tejpat den på ett nytt paket. I den låg en ca 50kr engångskamera istället för ett extern HDD på någon eller några Tib.

Telia bör ha imei nummer på den telefon de säger du har fått. De kan spärra den samt kolla var den används. Men det kan nog behövas domstolsbeslut på.
Nummret brukar även stå på förpakningen.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Avstängd

Jag hämtade ut ett paket hos mitt ombud. PostNord. De var illa tilltygat och den som lämnade ut det sa att jag kunde välja att ta mot paketet eller vägra. Då hade jag visat leg och hon hade slagit in det på datorn.

I detta fall så var allting i paketet och det var endast ytterförpackningen som var skadat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ikariwarrior:

Kanske någon som nämt det tidigare, men hur mycket vägde paketen, det låter ju som det ena paketet borde väga mycket mindre. Har de själva noterat en skillnad mellan försändelserna? Det brukar ju framgå i PostNord appen.

Finns en annan tråd som diskuterar rapporterade vikt på paket och det går inte att lita på. Vissa paket under 2kg visas i appen som 70kg och vice versa. Så det säger ingenting.
Alldeles nyligen, förra veckan, ringde DHL och sa att de skulle leverera ett tungt paket på dryga 35kg och när chauffören dök upp frågade han hur mycket jag fick betala för leveransen då paketet vägde <1kg och innehöll en hundsele jag beställt.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Finns en annan tråd som diskuterar rapporterade vikt på paket och det går inte att lita på. Vissa paket under 2kg visas i appen som 70kg och vice versa. Så det säger ingenting.
Alldeles nyligen, förra veckan, ringde DHL och sa att de skulle leverera ett tungt paket på dryga 35kg och när chauffören dök upp frågade han hur mycket jag fick betala för leveransen då paketet vägde <1kg och innehöll en hundsele jag beställt.

De kanske vägde selen när den satt på en hund 😅

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ikariwarrior:

Kanske någon som nämt det tidigare, men hur mycket vägde paketen, det låter ju som det ena paketet borde väga mycket mindre. Har de själva noterat en skillnad mellan försändelserna? Det brukar ju framgå i PostNord appen.

Är typ 50/50 när vikten som anges stämmer för min del med Postnord. Små paket kan konstateras väga upp emot 2kg när innehållet är en kabel eller dylikt. Scootern som kom med hemleverans däremot var rätt så spot on.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Hur gör man när man när man vägrar att hämta ut paketet?
Man får ju alltid visa leg först innan man får se paketet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vickevire88:

Hur gör man när man när man vägrar att hämta ut paketet?
Man får ju alltid visa leg först innan man får se paketet.

I mitt fall efter jag fått det i näven och tagit 2 steg bort. Såg då en stor öppning. Snabbt stega tillbaka påpeka det och sa att detta kan jag inte ta emot. Då efter ett par försök från ombudet att få mig att behålla det så ringde hon Postnord. Fick verifiera att hon sett mig hela tiden och tog då tillbaka det i systemet.
Så När du får ditt paket så vrid och vänd på det innan du rör dig bortåt. Gnäller dom så påpeka att du inte fick möjlighet undersöka det innan dom skannat det. Alternativt innan dom hämtar ditt paket så säg att du vill undersöka det innan dom skannar ut det.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RVX:

Är typ 50/50 när vikten som anges stämmer för min del med Postnord. Små paket kan konstateras väga upp emot 2kg när innehållet är en kabel eller dylikt. Scootern som kom med hemleverans däremot var rätt så spot on.

DE gånger jag fått paket <2KG så brukar det oftast, för mig, stå 0.1 - 0.2kg. Verkar vara helt slumpmässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vickevire88:

Hur gör man när man när man vägrar att hämta ut paketet?
Man får ju alltid visa leg först innan man får se paketet.

Jag frågade nyss hos ombudet. Försändelsen är kvitterad först när de har skannat paketet inför kunden. Så instruera ombudet att avvakta med detta tills du har kollat paketet. Om man hittar skada eller annan avvikelse efter att sista skanningen har gjorts av ombudet får man vända sig till PostNord, inte ombudet. Plus att man givetvis ska kontakta säljaren/avsändaren.

Permalänk
Medlem

Det roliga är att båda paketen väger lika mycket. Båda hade samma innehåll när det skickades ifrån Telia till Postnord

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

DE gånger jag fått paket <2KG så brukar det oftast, för mig, stå 0.1 - 0.2kg. Verkar vara helt slumpmässigt.

Ja faktiskt...random.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Men visst är det väl så att det den som beställer frakten som ska reklamera till PostNord, dvs Telia i detta fallet? Det är Telia som köpt tjänsten av PostNord, som mottagare så kan man väl inte ens reklamera ett trasigt paket hos PostNord?

Permalänk
Hedersmedlem

Det viktigaste när sådant här händer är att man direkt kontaktar affären/säljaren man köpt av. Det är de som skickat ut varan, bokat frakten och kommer kräva kunden på betalning. Fraktbolaget kan man i princip strunta i, det är säljarens huvudvärk. Man ska under inga omständigheter vänta i flera månader med att kontakta säljaren, om man misstänker något gått fel.

Enda gången (enligt min erfarenhet) det kan vara bra att kontakta PostNord är när de slarvat bort ett paket helt och hållet, då det brukar kunna påskynda utredningen, så att man antingen får grejerna eller säljaren krediterar beloppet snabbare. Men då får man mail med reklamationsnummer och namn på ansvarig person, så det är inget man missar att ett ärende är påbörjat.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Slutade iaf med att Telia pratade med Postnord och strök kravet.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3