Permalänk
Medlem

Tips på färdig vattenkylarpaket

Har en Ryzon 5 3600 som jag är intresserad av att sätta en vattenkylare på.
Chassit är ett Fractal Design Define Mini och tänkte om någon kan rek ett vattenkylsystem som är komplett och färdig att sätta in.

Permalänk
Inaktiv

Känns bortkastat men vilken blingig 240mm kylare som helst kommer fungera fint

Permalänk
Medlem

Tack för ett snabb svar.
Är inte förtjust i blingbling men det gör ju inget då det är ett täckande chassi.
Det jag mest undrar om det går med vilken 240mm kylare är att passar de in på ett ATX kort. Liksom var sätter man fläktarna?
Får nog googla lite och se hur man sätter fast sådant

/UPDATE

Vad jag kan se så kan jag bara ha en 120 mm fläkt, dvs en singel.
Sedan får man se placeringen av fläkten.
Finns lite olika info men det gäller få plats då mitt chassi är ett mini så man undrar om man ska ha den utanför

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Artic Liquids AIO har fått bra kritik. https://www.proshop.se/CPU-flaektar/Arctic-Liquid-Freezer-II-...

I Define Mini så finns det bara plats för 240mm radiator i fronten men då får du nog ta ut bägge hårddiskburarna för att få plats.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Tack för snabb svar
Uppdaterade mitt inlägg för vad jag förstår så har jag bara plats för 120 mm fläktar eller en 140 mm i toppen typ
https://www.inet.se/produkt/6900464/fractal-design-define-min...

Så jag måste nog gå på 120 singel fläkt om jag nu inte byter ut hela chassit

Permalänk
Medlem

Varför vill du ha en AIO? om du knappt får plats kanske bättre med en luftkylare?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

jag kan tänka mig det mesta men det är två saker som är rätt så viktigt.
Ljudet och få ner kylan på CPU.
Det som verkligen blivit problem är när det blir så varmt och även om jag har en fläkt på CPU så blir sifforna rätt så höga på temperaturen.
Är visserligen standardfläkt som jag använder på 3600 men det ska räcka vad jag har fått info om.
Jag har en 120 mm fläkt som går på fullvarv där fram som blåser in luft och så har jag en 120 mm fläkt där bak som blåser ut men blir endå varmt.

Men skulle det finnas en luftkylare som inte låter högt och är effektiv på att kyla ner CPU så är jag givetvis intresserad av det med.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av TheCazz:

jag kan tänka mig det mesta men det är två saker som är rätt så viktigt.
Ljudet och få ner kylan på CPU.
Det som verkligen blivit problem är när det blir så varmt och även om jag har en fläkt på CPU så blir sifforna rätt så höga på temperaturen.
Är visserligen standardfläkt som jag använder på 3600 men det ska räcka vad jag har fått info om.
Jag har en 120 mm fläkt som går på fullvarv där fram som blåser in luft och så har jag en 120 mm fläkt där bak som blåser ut men blir endå varmt.

Men skulle det finnas en luftkylare som inte låter högt och är effektiv på att kyla ner CPU så är jag givetvis intresserad av det med.

Du kan få mycket bättre kylare än den som följer med processorn utan att spendera mycket pengar. https://www.inet.se/produkt/5323104/be-quiet-pure-rock-2?utm_...

Vill du minska hur mycket värme som processorn producerar får du undervolta/underklocka processorn, byta till en bättre kylare kommer bara göra så att mer värme kan föras bort från processorn.

Vill du få lägre temperatur i datorn så kan du köpa till fler chassifläktar så du får in mer luft i chassit, du kan köra på en AIO som blåser ut varmluften direkt i rummet eller byta chassi till en modell som har bättre luftflöde. Nackdelen med att köra AIO som skall blåsa ut luften i ditt chassi är att du blir begränsad till en 120/140mm AIO och det kan bli ett problem i framtiden om du skaffar en processor som generar mer värme än vad en 120/140mm AIO kan hantera utan att börja låta.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Den ser trevlig ut och kanske bra att satsa på den.

Det jag då får göra om jag nu inte blir tvungen att byta chassi är att köpa in två 120 mm till.
Så jag har två fläktar fram, ta bort den översta diskhållaren så bättre flöde kommer in.
Sedan får jag sätta en 120 mm fläkt i botten (Jag har datorn upphängd) som blåser ut.

Sedan får man som du säger tänka på att kanske byta ut chassit och det om man planerar uppgradera till en kraftigare processor.
Har haft dom tankarna med då mitt moderkort klarar både 7 och 9.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av TheCazz:

Den ser trevlig ut och kanske bra att satsa på den.

Det jag då får göra om jag nu inte blir tvungen att byta chassi är att köpa in två 120 mm till.
Så jag har två fläktar fram, ta bort den översta diskhållaren så bättre flöde kommer in.
Sedan får jag sätta en 120 mm fläkt i botten (Jag har datorn upphängd) som blåser ut.

Sedan får man som du säger tänka på att kanske byta ut chassit och det om man planerar uppgradera till en kraftigare processor.
Har haft dom tankarna med då mitt moderkort klarar både 7 och 9.

Jag skulle sätta en fläkt i toppen som blåser ut, så flödar luften in mot grafikkortet och processorkylaren och ut genom toppen och baksidan. Jag tänker att ha en fläkt i botten som ska blåsa ut inte kommer hjälpa så mycket mer än att störa luftflödet till grafikkortet och processorn. Om det går, rotera nedersta hårddiskburen 90 grader så luften flödar lättare fram och inte stoppas av något som liknar en vägg.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Hmm ska se om det går flytta den 90 grader hårddiskburen.
Den understa hårddiskburen kommer ha en SSD disk och 2 SAS diskar så det kanske får plats att vrida den.
Sätta en fläkt uppe är bra men vet inte hur bra det blir då datorn sitter under bordet och det är bara ca 30 mm mellan chassit och bordet.
Men det är kanske bättre en inget så man flyttar den fläkten under och sätter den över.