Vill börja filma - vilken kamera?

Permalänk
Medlem

Vill börja filma - vilken kamera?

Halloj!

Har länge varit sugen på att skaffa en kamera som jag kan filma mina fisketurer (och annat) med och har svårt att välja, så jag behöver lite tips / rådgivning.

Läser på om alla möjliga modeller men fattar typ inte vad som är bra eller dåligt och hur det skulle påverka mina filmer ändå. Men jag misstänker att man helst skall lägga lite mer krut på objektivet (som också är en djungel att förstå sig på).

Inga direkta krav finnes förutom att det helst skall kunna köpas hus och någon form av objektiv för under 10 000 kr. Sneglar på en Panasonic GH5 som går att köpa som demo-exemplar för 8 990 kr med ett 12-60/3,5-5,6-objektiv. Den verkar ju rätt lovande om man läser recensioner.

Tar även gärna emot tips på tillbehör och annat som kan vara bra att ha med sig när man filmar ute i naturen och på sjön. En gimbal känns obligatorisk med tanke på att det kan skumpa på rätt bra när man vandrar runt / gungar på havet.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Inaktiv

Varför inte en GoPro med en GoPro Bröstsele som alla fiskare på Youtube har? Ser smidiga ut och du kan spela in i 4K med rätt kameramodell.

Permalänk
Medlem

En GH5 är en riktigt bra kamera som även proffs använder. Nackdelen är att den är, för det som du ska använda den till, ganska stor och klumpig. Jag förmodar att du ska ha med dig en del fiskeutrustning också? Ska du dessutom ha en gimbal med denna så blir det ännu klumpigare och tyngre att bära. Bildkvalitén blir sjukt bra dock...

Jag skulle faktiskt rekommendera, som Injen här ovanför gjorde, en GoPro av senaste modell. Den har en sjukt bra inbyggd bildstabilisering som fixar normalt skak på ett mycket bra sätt utan behovet av en gimbal. Investera i några extra batterier och minneskort så är du klar att gå och fiska

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon25463:

Varför inte en GoPro med en GoPro Bröstsele som alla fiskare på Youtube har? Ser smidiga ut och du kan spela in i 4K med rätt kameramodell.

Skrivet av Bläckman:

En GH5 är en riktigt bra kamera som även proffs använder. Nackdelen är att den är, för det som du ska använda den till, ganska stor och klumpig. Jag förmodar att du ska ha med dig en del fiskeutrustning också? Ska du dessutom ha en gimbal med denna så blir det ännu klumpigare och tyngre att bära. Bildkvalitén blir sjukt bra dock...

Jag skulle faktiskt rekommendera, som Injen här ovanför gjorde, en GoPro av senaste modell. Den har en sjukt bra inbyggd bildstabilisering som fixar normalt skak på ett mycket bra sätt utan behovet av en gimbal. Investera i några extra batterier och minneskort så är du klar att gå och fiska

Bra koll man har på tråden såhär i semestertider

Skall man gå och skaffa en Hero10 direkt eller bör man kika på någon äldre modell? Tänker att man filmar som högst i 4K.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Jag tänkte slå ett slag för Sonys A6000-serie.
Dom finns i ett gäng olika prisklasser med olika egenskaper. Oftast kan man få dom i andra hand för ett bättre pris. Kompetenta för både video och stillbild och dom har en stor uppsjö tillbehör och objektiv.
Vad man tycker om deras användargränssnitt är subjektivt men personligen tycker jag det är rätt schysst.

Permalänk
Medlem

Har själv bl.a. en gh5(s) hemma (med gimbal) och visst är det en fin kamera att filma med, och roligt att ha olika objektiv att byta med mm. Men utifrån det du skriver undrar jag också om inte en gopro (eller liknande) är bäst. Jag har själv svårt att se mig balansera en gh5:a med gimbal i en mindre båt. Och sen är det väl detta också med att havet är rätt blött, en gopro tål väl att bada ned till 10m, det gör ju få större kameror (oavsett panasonic, sony eller annat märke). Det öppnar ju också möjlighet för bilder i/under vattenytan kan jag tänka mig…

Permalänk
Medlem

Varför inte börja med t.ex telefonen? Så du inte ger dig ut på djupt vatten och ångrar ett köp på flera tusen du inte nyttjar.
Annars är nog en GoPro en väldigt bra början som inte är allt för dyrt heller.

Permalänk
Medlem

Så som jag förstått det så används mycket Gopro när det är lite tuffare miljöer när man filmar. Kvalitén har blivit så bra. Du kan ha den på huvud, bröst, litet lätt stativ, gimbal osv.

Men de har säkert sina nackdelar också.

Permalänk
Rekordmedlem

En fråga som inte kommit är om du bara ska filma andra eller om du ska fiska själv ? Att hålla på med en systemkamera och även fiska blir nog väldigt bökigt men en systemkamera kan funka om du enbart ska filma men ska du göra annat än bara filma borde du nog ta en gopro eller liknande actionkamera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hade köpt begagnat och gärna något med bildstabilisering inbyggt. Blir det en kamera med utbytbart objektiv så hade jag investerat i en instegsmodell, med möjlighet att skala upp i kamera-serien vid senare tillfälle, och lägga själva krutet på objektivet.

Permalänk
Medlem

Bara jag som googlade vad en gimbal är för något?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Jag tänkte slå ett slag för Sonys A6000-serie.
Dom finns i ett gäng olika prisklasser med olika egenskaper. Oftast kan man få dom i andra hand för ett bättre pris. Kompetenta för både video och stillbild och dom har en stor uppsjö tillbehör och objektiv.
Vad man tycker om deras användargränssnitt är subjektivt men personligen tycker jag det är rätt schysst.

Det är nog den och Panasonics kameror som jag har bollat mest emellan. Men får alltid beslutsångest när det finns så mycket modeller som alla har för och nackdelar

Skrivet av danwi:

Har själv bl.a. en gh5(s) hemma (med gimbal) och visst är det en fin kamera att filma med, och roligt att ha olika objektiv att byta med mm. Men utifrån det du skriver undrar jag också om inte en gopro (eller liknande) är bäst. Jag har själv svårt att se mig balansera en gh5:a med gimbal i en mindre båt. Och sen är det väl detta också med att havet är rätt blött, en gopro tål väl att bada ned till 10m, det gör ju få större kameror (oavsett panasonic, sony eller annat märke). Det öppnar ju också möjlighet för bilder i/under vattenytan kan jag tänka mig…

Ja, en GoPro i båten och något annat till resterande filmning är väl vad det lutar åt. Tyckte att 8990 (eller vad det var) för en GH5 med objektiv lät som ett bra pris.

Skrivet av m4gnify:

Varför inte börja med t.ex telefonen? Så du inte ger dig ut på djupt vatten och ångrar ett köp på flera tusen du inte nyttjar.
Annars är nog en GoPro en väldigt bra början som inte är allt för dyrt heller.

Jag har kört lite med telefonen men det känns lite osmidigt på något sätt. Fördelen med GoPro (vet inte om alla modeller har det) var ju hindsight-inspelning. Perfekt när man fiskar t.ex.

Skrivet av mrqaffe:

En fråga som inte kommit är om du bara ska filma andra eller om du ska fiska själv ? Att hålla på med en systemkamera och även fiska blir nog väldigt bökigt men en systemkamera kan funka om du enbart ska filma men ska du göra annat än bara filma borde du nog ta en gopro eller liknande actionkamera.

Kan tänka mig att det kan bli lite både och. Jag har ju någon illusion om att jag kommer bygga en superb stabiliserings-anordning i båten som kameran kan sitta på. Sen så är jag sällan ute i hårdare sjö så det lär aldrig bli farligt mycket gung och skvätt.

Lutar dock som sagt åt en GoPro till båtturerna, verkar mycket smidigt

Skrivet av CooingPendulum:

Hade köpt begagnat och gärna något med bildstabilisering inbyggt. Blir det en kamera med utbytbart objektiv så hade jag investerat i en instegsmodell, med möjlighet att skala upp i kamera-serien vid senare tillfälle, och lägga själva krutet på objektivet.

Är väl precis det jag tänker mig. Har bara svårt att välja vilken modell och tillverkare. Verkar finnas så mycket bra som är bra på olika saker och som helt oinsatt förstår jag inte alltid nackdelarna heller.

Dom jag har kikat mest på är väl Sony A6000-serie, Panasonic G80/GH5 och Fujifilm X-T30.

Men en GoPro känns given.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Börja med en GoPro eller din Smartphone. Du kan skaffa dig en gimbal till din mobiltelefon och börja filma med den. Även om kvaliten blir lidande så är det bättre lära sig hur man vill filma, redigera etc och få rätsida på den biten innan man skaffar sig en mer proffsig kamera. Det kostar pengar och kanske inte är värt besväret beroende på vad du vill göra. För min del är stabil video betydligt viktigare än att man har en värsting kameran, även ljudet kan vara viktigt beroende på om det blåser mycket etc.

Tittar man på YT så är det stor skillnad på vilka videos som är bra eller inte och många gånger använder folk INTE den bästa utrustningen som finns men det går att göra otroligt mycket med även billigare utrustning. Man måste bara tänka på de begränsningar som finns så att man ser till att maximera möjligheten till bästa möjliga video med de prylar man har.

Annars duger APS-C fint så länge man inte ska filma då det är otroligt dåligt ljus eller mörker. Sony A6000 är inte så bra för video, numera är det bättre satsa på t.ex. a6300, a6500 eller lite mer uppdaterade a6400 eftersom dessa kameror har många flera punkter för fokusering som hjälper mycket om man vill förlita sig på auto-fokus i kameran. Sedan ser jag du skriver fisketurer, då blir det nog viktigt med möjligheten att använda polariserande filter. Det blänker ganska på sjön och blir jobbigt för kameran att hantera det intensiva ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Börja med en GoPro eller din Smartphone. Du kan skaffa dig en gimbal till din mobiltelefon och börja filma med den. Även om kvaliten blir lidande så är det bättre lära sig hur man vill filma, redigera etc och få rätsida på den biten innan man skaffar sig en mer proffsig kamera. Det kostar pengar och kanske inte är värt besväret beroende på vad du vill göra. För min del är stabil video betydligt viktigare än att man har en värsting kameran, även ljudet kan vara viktigt beroende på om det blåser mycket etc.

Tittar man på YT så är det stor skillnad på vilka videos som är bra eller inte och många gånger använder folk INTE den bästa utrustningen som finns men det går att göra otroligt mycket med även billigare utrustning. Man måste bara tänka på de begränsningar som finns så att man ser till att maximera möjligheten till bästa möjliga video med de prylar man har.

Annars duger APS-C fint så länge man inte ska filma då det är otroligt dåligt ljus eller mörker. Sony A6000 är inte så bra för video, numera är det bättre satsa på t.ex. a6300, a6500 eller lite mer uppdaterade a6400 eftersom dessa kameror har många flera punkter för fokusering som hjälper mycket om man vill förlita sig på auto-fokus i kameran. Sedan ser jag du skriver fisketurer, då blir det nog viktigt med möjligheten att använda polariserande filter. Det blänker ganska på sjön och blir jobbigt för kameran att hantera det intensiva ljuset.

Ja, jag börjar nog med en GoPro + mobilen, så får man se vad som händer därefter. Tack för input (speciellt angående polariserande filter)

Visa signatur

Grubblare