Permalänk

Dator till vardagsrummet

Hejsan!

Tänkte dela med mig av mitt bygge jag satte ihop nu under semestern.

Det började med att jag och min son ville ha en dator vid TVn (LG OLED C1 65), då vi båda helst spelar med handkontroll.

Så jag började kolla runt på mItx chassin och valet föll på Fractal Designs Torrent Nano. Dels för att jag tycker det är ett fint chassi samt att det verkade vara en kul utmaning att vattenkyla ett system i ett chassi som nog mer är tänkt för luftkylning.

Gick hyfsat bra att få ihop bygget, behövde endast borra hål för pump-res combon samt göra ett hål för en fillport (som jag inte har nyttjat ännu) blir ett senare komplement.

Temps är hyffsade, alla fläktar styrs genom vattentemperaturen i lopen och ligger på ca 45 grader vid några timmars spelande (Shadow of the Tomb Raider) med fläktar på runt 80%.

Lite beroende på spel här, vid guardians of the galaxy på max med ray tracing noterades vattentemperaturer på 55 grader med fläktar på 80%. Med fläktarna på 100% så sänks tempen med 5 grader men corsairfläktarna låter som flygplan då, så kommer antagligen byta ut dem i framtiden vid behov alt leva med risken att PETG-rören viker sig :-). (jag har inserts i rören vid kopplingarna)

Vid idle är vattentemperaturen på runt 25-30 grader beroende på väderlek och datorn är då knäpptyst. (krav från sambon)

Komponentlista:

Chassi: Fractal Design Torrent Nano Svart - Mörk TG

CPU-Vattenblock: EK-Quantum Velocity D-RGB AMD Nickel + Plexi

Pump-Res combo: EK-Quantum Kinetic FLT 80 D5 PWM D-RGB - Plexi

Kopplingar: EK-Quantum Torque HDC 16mm

Rör: EK-HD PETG Tube 12/16mm

Radiator (front): Alphacool NexXxos HPE ST20 240mm (20mm tjock)

Fläktar (front): 2/Noctua NF-A12x15 PWM Chromax black swap

Radiator (bak): EK-CoolStream RAD SE (120) Slim Single (26mm tjock)

Fläkt (bak): Noctua NF-A12x25 PWM Chromax Black

Fläktar (botten): 2/140mm Corsair LL Series

Fläktstyrning: Corsair Commander Pro

Kylvätska: EK-CryoFuel Acid Green

Moderkort: Asus strix b550-i gaming

CPU: AMD 5600x

GPU: XFX Radeon RX 6900 XT ZERO EKWB

PSU: EVGA G3 1000W

RAM: G.Skill 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z RGB

Besök galleriet här

Visa signatur

(Asus Z87-A && i7-4770K && ASUS Strix GTX 970 && Fractal Design Define R4 && Corsair CX500M && Samsung 840 Evo 500GB && Noctua NH-U9B SE2 && (Arch Linux 4.2.3-1 || Windows 10 Pro))

Permalänk
Medlem

Snyggt jobbat! Torrent ser schysst ut!

(Jag undrar dock vem det är som systematiskt verkar sätta en etta på alla byggen som dyker upp, jag kollar in i princip alla byggen och jag vet inte hur länge men varje bygge verkar få en etta. Även de helt galna som de flesta verkar älska)

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

Coolt. Tänkt lite i samma bana "kul utmaning att vattenkyla ett system i ett chassi som nog mer är tänkt för luftkylning." Det här bygget hjälpte ju inte att stilla de tankarna

Permalänk
Medlem

Snyggt!

Hur är tempen när du eldar i kakelugnen?

Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)

Permalänk
Skrivet av haikopaiko:

Snyggt!

Hur är tempen när du eldar i kakelugnen?

Den är plomberad och används mer som en gigantisk ljusstake. Annars hade det nog blivit lite svettigt 😅

Visa signatur

(Asus Z87-A && i7-4770K && ASUS Strix GTX 970 && Fractal Design Define R4 && Corsair CX500M && Samsung 840 Evo 500GB && Noctua NH-U9B SE2 && (Arch Linux 4.2.3-1 || Windows 10 Pro))

Permalänk
Medlem

Schysst lösning med stativet till TVn, har själv funderat på något liknande.
Hur har du gjort med lådan som står mellan hyllorna, kapat av benet? hemsnickrad låda för kablar?

Permalänk
Skrivet av fm_buli:

Schysst lösning med stativet till TVn, har själv funderat på något liknande.
Hur har du gjort med lådan som står mellan hyllorna, kapat av benet? hemsnickrad låda för kablar?

Initialt hade jag en kabellåda under stativet. Men det såg lite ”off” ut.
Så istället köpte jag två breda vita golvsocklar och spikade ihopa dessa. Samt skar ut ett spår till benet för tv-stativet. Både för att dölja kabelhärvan och få en lite mer integrerad lösning med bokhyllorna.

Visa signatur

(Asus Z87-A && i7-4770K && ASUS Strix GTX 970 && Fractal Design Define R4 && Corsair CX500M && Samsung 840 Evo 500GB && Noctua NH-U9B SE2 && (Arch Linux 4.2.3-1 || Windows 10 Pro))