EA kategoriserar spelstilar med nytt patent

Permalänk
Melding Plague

EA kategoriserar spelstilar med nytt patent

Det patenterade systemet ska kunna sortera in spelare i olika kategorier baserat på spelstil och anpassa både spel och annonser från profilen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Moderator
Forumledare

Undrar hur lång tid det tar innan vi ser memes av detta.

EA+kategorisering av spelare= ❤️

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Orkade inte läsa igenom, för det är EA vi pratar om här.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Finns det en sak jag absolut hatar i spel så är det när datorn fuskar för att jämna ut oddsen. Typ mer HP/dmg eller snabbare bilar, bara för att jag är för duktig? Jag vill att spel ska vara svåra, men när jag övat länge så vill jag kunna äga allt o alla.

Fast kanske deras nya patent kan inse detta med mig och stänga av alla fusk?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Äckligt företag.

Permalänk
Medlem

Skummade patentet (eller ansökan, kollade inte om det var beviljat) och gjorde ett försök att koka ner det till något kärnfullt men blev bara så trött på dels vad företag patenterar och hur missanpassat patent är för mjukvara. Kan inte tänka mig att många av deras claims skulle hålla vid en tvist pga prior art.

Visa signatur

data, representation av värden, text etc. lämpad för överföring, tolkning eller bearbetning av människor eller maskiner.
dator, digital automatisk beräkningsmaskin som styrs av ett i dess minne lagrat program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Finns det en sak jag absolut hatar i spel så är det när datorn fuskar för att jämna ut oddsen. Typ mer HP/dmg eller snabbare bilar, bara för att jag är för duktig? Jag vill att spel ska vara svåra, men när jag övat länge så vill jag kunna äga allt o alla.

Fast kanske deras nya patent kan inse detta med mig och stänga av alla fusk?

Eller värre, när det är Scriptat att du ska misslyckas/förlora. Bilar som konstant teleporterar framför dig etc.

Permalänk
Medlem

Detta påminner mig om Activision Blizzards patent på hur dom ska matchmaka spelare mot folk med bättre vapen, skins och DLC, så att man skulle bli sugen på att köpa nya vapen och liknande för riktiga pengar. Osäker på vad som hände efter det.

https://www.pcgamer.com/activision-wins-patent-that-uses-matc...

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av nu1mlock:

Osäker på vad som hände efter det.

Man släppte diablo immortal? Sorry, kunde inte låt bli

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Jag hade inte klagat om denna funktion fanns på Steam/Epic/GoG som jag fattade det samlas information in hur du spelar och de kan likt spotify sen föreslå...

Makes sense hos Steam/Epic/GoG men som enskilt EA vill de antagligen åt parametrar för att göra en smash hit.

Dock så kittlar det i foliehatt nerven att det ska studeras hur jag spelar, integritet?

Permalänk
Testpilot

Känns som en marknadsföringspatent mer än något annat, för en gång skull inte något super-mega-dystopi-patent som ämnar att förstöra upplevelsen till absoluta max-potensen

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

När det gäller EA så är inledande tanke alltid profit från deras sida, sällan eller långt längre ner på listan kommer oss spelare.
Har tyvärr 0 respekt och förtroende för EA.

Permalänk
Medlem

För att de ska kunna tweaka spelupplevelsen™ och styra spelaren mot fler köp i spelet. /Foliehatt

Är (nog?) att måla fan på väggen - men har inte höga tankar om EA. Jag har inget emot att spendera pengar för att jag tycker om ett spel. Men det känns som att det oftare går mot att man tvingar in spelaren i det snarare än lockar.

Permalänk

Imponerande tankesätt det var nog inte många 14 åringar som hade samma tanke år 2022 före Kristus födelse. EA får dock skynda sig med att få Patent innan andra hinner före.

*edit*
Självklart kan patentet innehålla mer. Men flödesschemat m.m imponerar inte det minsta på mig.
Att göra ett superbra implementation är en helt annan femma. Oftast är just implementation att få något att fungera riktigt bra som är det riktigt svåra, inte komma på en sak som är självklar.

Och orsaken till min kritik är att jag inte anser EA ska få patent för något så generellt och banalt. Däremot deras exakta implementation kan produktskydds på något sätt.

Permalänk
Medlem

Marketing är inte problemet, EA borde pröva att släppa bra spel istället för massa ofärdig skit.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker de har för lite titlar för att jag ska behöva ha någon katerkorisering alls

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

Undrar hur lång tid det tar innan vi ser memes av detta.

EA+kategorisering av spelare= ❤️

Den dagen så säger jag "Patentera detta! (visar nåot man inte får, bara för att förstöra för advertisers).

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Permalänk

Antar viktigaste funktionen för dem är att kategorisera vilka som är whales, och leda de vidare till de mest mikrotransaktionstunga delarna!

Permalänk
Medlem

EA vill ta ett gemensamt patent på:
1) Information insamling
2) Inriktade annonser

Är de narkomaner mytomaner som jobbar på deras marknadsförings avdelning?

Permalänk
Medlem

Hmm. De flesta kategoriseringar av personers beteenden brukar vara rätt usla och ha ungefär samma pricksäkerhet som horoskop.

Permalänk
Medlem

Med "content" menar de säkert bara skräp de kan kränga med microtransaktioner.

Permalänk
Medlem

Hur klassas man av EA om man inte spelar deras spel måntro?

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

Svenska Adverty jobbar med liknande och det är dynamisk reklam ingame.
Med tanke på att F2P verkar vara de nya så kommer vi definitivt se mer av detta.

Permalänk
Medlem

Med tanke på EA's breda spelportfölj är det förvånande att de inte haft detta sedan länge. Låter bra i mina öron!