Dåligt nätagg, CPU, minnen eller moderkort? Ger ingen bild, men fläktar igång.

Permalänk

Dåligt nätagg, CPU, minnen eller moderkort? Ger ingen bild, men fläktar igång.

Är det nån som känner igen dessa symtom och kan säga vad som är fel, eller kan det vara olika komponenter?

Vi snackar i alla fall en gammal Pentium 4 socket 423. Kondensatorerna ser bra ut på moderkortet och när jag försöker starta den så går alla fläktar igång men ingen bild på skärmen. Har provat byta grafikkort men det hjälpte inte. Datorn har ingen hårddisk, så jag vet inte om den lever förutom fläktarna. Jag provade plocka ut och byta minnena men det hjälpte inte, även om den åtminstone gav felsignaler när jag lämnade slot 1 tom med ett minne i slot 2, så lite med verkar den vara!

Problemet med eländet är att det är Compaq så det går inte bara att byta moderkort eller nätaggregat hur som helst eftersom de har sina speciallösningar. Men en kvalificerad gissning vore bra!

En till fråga som fick mig att klia mig lite i huvudet var att alla fyra minnesslots var fyllda, men endast två av stickorna hade kretsar på sig, de andra två var endast gröna kretskort utan några minneskretsar. Varför ser det ut så?

Permalänk
Medlem

Så de 2 "extra" minnena är terminatorer för RDRAM, kallas C-RIMM.
Har du en fläkt kopplad till CPU'ns fläktplats?
Piper den om du inte har något grafikkort alls inkopplat?
Och beroende på vilket moderkort det är så kan det vara standard ATX 2.0 kontakter.
Många S423 moderkort var bara Intels referens design med lite läppstift.

Permalänk
Medlem

Vad har du använt datorn tills den slutade fungera? Eller kan det vara så att du skaffat dig en ny skärm? Kan vara så att om skärmen är för ny, så kan det vara så att den inte kan stöder signalerna som lämnas av grafikkortet. Annars är det troligast nätaggregatet som inte levererar riktigt som den ska.

Visa signatur

Första bygget: A7M266 | 2500+XP-M@2703Mhz 1,95V | PC2100 1gig 2.2.2.6.9.8 | SB Live 5.0 | 6800NU@6800GT
Andra vattenkylt: NF7-S v2 | 2400+XP-M@220x12.5 1.9V | XMS4400C25 | 9500pro@400/310 |3dmark01 18084
HP rp 5700 | E7600 | 8gig DDR2 | gt 1030 pci-e riser adapter | 128 gig SSD | win 10
Dell 9020, 7010, 960, HP pro 3300, Asus konfigurationer mfl.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Så de 2 "extra" minnena är terminatorer för RDRAM, kallas C-RIMM.
Har du en fläkt kopplad till CPU'ns fläktplats?
Piper den om du inte har något grafikkort alls inkopplat?
Och beroende på vilket moderkort det är så kan det vara standard ATX 2.0 kontakter.
Många S423 moderkort var bara Intels referens design med lite läppstift.

Något sent svar här men jag skruvade lite med datorn idag igen. Jag får korrigera mig då jag i inlägget skrev att jag provar byta minne - det är fel, blandare ihop den här datorn med en annan då jag har lite olika retroprojekt igång.

Så här ligger det till efter noggrannare undersökning:

Datorn går igång i den mån att hårddisk hoppar igång (för att sedan tystna direkt), alla fläktar snurrar. Den är inte responsiv som i att tangentbordet inte fungerar (startar inte om med ctrl alt del, NumLock lyser inte). Den är relativt död, så när som på att den varnar om jag satt i rdram-minnet fel. Den säger inget om jag inte har nåt grafikkort i.

Är det moderkortet som är dött (dock är det i väldigt fint skick med fina kondensatorer) så ger jag upp.

Är det ram minnet så är ju inte det mer bekymmer än att få tag på nytt rdram.

Är det processorn så får jag ett spännande projektet utöver att beställa socket 423 Pentium på Ebay - cpu-kylarflänsen verkar vara fastskruvad genom baksidan av plåten som moderkortet sitter på, och den plåten i sig är fastnitad i chassit.

Men det kan ju bli ett udda men lärorikt projekt mest för att vara lite envis!

I övrigt så har jag bytt ut nätaggregat och grafikkort m.m. Det är ram, CPU eller moderkort helt enkelt. Vad tros? När jag tänker efter så fick jag datorn med cpu-fläkten oinkopplad, medan resten var anslutet. Möjligen en bränd processor?