Permalänk
Medlem

Slumpmässig Bluescreen

Hej!

Har problem med min dator, den får random bluescreen, oavsett om jag spelar eller bara startar om dator. Jag kan köra Battlefield 5 på maxat i flera timmar utan att de händer något och vissa dagar går det 5-20 min.

Jag trodde de va mitt gamla grafikkort eftersom datorn vägra start med de och då köpte jag nytt.

Datorn startar men har smått problem med bluescreen kraschar.

Någon som har erfarenhet av felsökning?
Vanligaste problemen?
Nätaggregat dåligt?
Vatten CPU kylaren dålig?

De här är specen.

Prylar från 2014:

Xfx PROseries PSU 750w
https://www.komplett.se/product/760108?noredirect=true

Msi z87-g45 gaming

https://www.komplett.se/product/782065?noredirect=true

Intel i7-4770k

Cooler master seidon 120m CPU cooler

https://www.komplett.se/product/766852?noredirect=true

2 ssd diskar
3 SATA diskar

Grafikkort inköpt 2021
Geforce 1660gtx super dual

https://www.komplett.se/product/1142104?noredirect=true

Permalänk
Medlem

Kolla med t.ex WhoCrashed och kör Analyze och sen scrolla ner en bit, så ser du vad det är som orsakar BSOD

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Du måste kolla vad du får för stoppkod, annars är det som att säga att du har problem med bilen och säger att den "beter sig konstigt" och ber om en diagnos.

Starta event viewer och kika under system. Du borde ha critical errors där som kan ge ledtrådar, annars så fota skärmen när du får nästa BSOD och återkom/googla stoppkoden så finns det något att börja med.

Vanligaste BSOD när det är oregelbundna krascher enligt egen erfarenhet är en SATA-enhet som håller på att ge upp helt, inte tillräcklig spänning till CPU (brukar dock inte gälla om du kör stock) eller problem med drivrutiner.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Testa din ram minnen. Jag själv har nyligen haft lite liknande symtom

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Stoppkod: WHEA_UNCORRECTABL_ERROR

Har testat med att koppla bort SSD diskar, bytt till en ny SATA disk och installerat windows, men de börjar krascha så fort grafikkort drivrutinerna installeras för 1660 GTX.

Kör jag på Inbyggda grafikkorten är den stabil. Har inte testa minnet. Men kan de ha nått med nätagget, att den spikar eller dippar på spänningen. För det kommer random, räcker ibland att jag startar datorn efter en vecka hinner logga in i windows så går det 20 sek så blir det bluescreen.. sen kan man spela BF 5 utan problem i några timmar.

Mycket skumt, kan moderkortet vara diffust? Hur beter sig den då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akwante:

Stoppkod: WHEA_UNCORRECTABL_ERROR

Har testat med att koppla bort SSD diskar, bytt till en ny SATA disk och installerat windows, men de börjar krascha så fort grafikkort drivrutinerna installeras för 1660 GTX.

Kör jag på Inbyggda grafikkorten är den stabil. Har inte testa minnet. Men kan de ha nått med nätagget, att den spikar eller dippar på spänningen. För det kommer random, räcker ibland att jag startar datorn efter en vecka hinner logga in i windows så går det 20 sek så blir det bluescreen.. sen kan man spela BF 5 utan problem i några timmar.

Mycket skumt, kan moderkortet vara diffust? Hur beter sig den då?

Alltså, du petar på 50 olika möjligheter. Har du kört WhoCrashed som jag sa åt dig att göra i första inlägget?
Kör Analyze, scrolla ner så ser du vad för del det är som felat.

WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR är väldigt brett fel.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Hittade problemet!

RAM minnet. Har två 8 GB, totalt 16GB
Såg i felkoden att de var konflikt i minneshanteringen, bios visade bara 8GB trots att de fanns hårdvaru spec om båda, så när systemet kände av att de fanns egentligen 16 och ville tvinga fram det så blev de en konflikt.

Mycket skumt fel.

Lösningen var att ta bort en av minnet, starta dator med ett minne så den konfigureras med ett minne, sen montera tillbaka det andra.
Sen har de fungerat.