Xbox först ut med Discord – trots samarbete med Sony

Permalänk
Melding Plague

Xbox först ut med Discord – trots samarbete med Sony

Trots Sonys investeringar i Discord blir konkurrenten Microsoft först ut med en officiell integration av den populära plattformens röstchatt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mycket goda nyheter! Ser fram emot att använda Discord på Xboxen

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem

Blir perfekt för Diablo 4-lirandet med konsoll-polarna 😎

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Avstängd

När jag läser discord i datorsammanhang så kan inte låta bli att tänka på System Shock 2: "Silence the discord"

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Inaktiv

Äntligen! Riktigt efterlängtat från min sida.

Permalänk
Medlem

Är inte detta något som förekommer rätt så ofta hos Sony? Tog något år för att man skulle kunna använda egna SSD på konsolen. Tog något år innan de införde VRR, och nu är det samma sak med Discord? Känns som om de kommer med ett uttalande och lovar något ett år för tidigt gång på gång?

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Hasson39:

Är inte detta något som förekommer rätt så ofta hos Sony? Tog något år för att man skulle kunna använda egna SSD på konsolen. Tog något år innan de införde VRR, och nu är det samma sak med Discord? Känns som om de kommer med ett uttalande och lovar något ett år för tidigt gång på gång?

Det underliga är att de ändå investerat i Discord den här gången och lagt pengar på samarbetet s.a.s.

Spontant gissar jag dock att det här har och göra med kompatibilitet. Det skulle inte förvåna mig om det kort och gott bara var enklare att integrera det med Xbox och Microsofts system bara och att det därför blev klart först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Det underliga är att de ändå investerat i Discord den här gången och lagt pengar på samarbetet s.a.s.

Spontant gissar jag dock att det här har och göra med kompatibilitet. Det skulle inte förvåna mig om det kort och gott bara var enklare att integrera det med Xbox och Microsofts system bara och att det därför blev klart först.

Allt verkar enklare att implementera hos Xbox gång på gång vilket ju också säger en del.

Permalänk
Medlem

Kanske inte så relevant till nyheten men jag har beställt en
Xbox Wireless kontroll med trådlös adapter för Windows 10
för
Microsoft Xbox Series X, Microsoft Xbox Series S, iOS, Android, PC, Xbox One

Finns inte i lager och inget datum.
Så jag vet inte om/när den kommer.
Men de borde väl fortfarande tillverkas? Så borde väl komma förr eller senare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Är inte detta något som förekommer rätt så ofta hos Sony? Tog något år för att man skulle kunna använda egna SSD på konsolen. Tog något år innan de införde VRR, och nu är det samma sak med Discord? Känns som om de kommer med ett uttalande och lovar något ett år för tidigt gång på gång?

Detta har Sony hållt på med ända sen PS3 tiden. Den som slår mig hårdast är Linux på PS3 som blev avstängt via firmware update.

Sony's broken promises PS3 - https://www.wired.com/2013/02/sony-ps3-promises/
Sony's broken promises PS4 - https://www.gamezone.com/originals/the-broken-promises-of-ps4...

Jag har ägt varje PS sen ettan släpptes, är ett stort fan av de exklusiva spelen som Sony har, men företaget är som alla andra, vinstdrivet. Microsoft är inte mycket bättre.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Detta har Sony hållt på med ända sen PS3 tiden. Den som slår mig hårdast är Linux på PS3 som blev avstängt via firmware update.

Fast det var på sätt och vis ännu värre.
För där fanns det något som fungerade ... och som de dessutom fått en del possitiv publicitet för
... som de sen aktivt valde att sabotera.

Det är ändå en viss skillnad på att bara vara lat och omotiverad jämfört med att aktivt vandalisera.
Uttrycket kanske passar bättre på individnivå än på företag. Men principen är den samma.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Hasson39:

Är inte detta något som förekommer rätt så ofta hos Sony? Tog något år för att man skulle kunna använda egna SSD på konsolen. Tog något år innan de införde VRR, och nu är det samma sak med Discord? Känns som om de kommer med ett uttalande och lovar något ett år för tidigt gång på gång?

Alltså, eller hur?

Sony verkar alltid trilskas och ställa sig på tvären. Vägrar crossplay för t.ex. Rocket League, segar med att släppa VRR samt Dolby Atmos, deras lastgen-konsoler klarar inte 4k-bluray, och massa sånt.

Det är klart, Microsoft har ju 18 gånger högre börsvärde än Sony, så dom har nog lättare att få igenom såna här saker, men ibland känns det som att Sony sitter och har nån slags Japanskt gammaldags sätt att tänka.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Alltså, eller hur?

Sony verkar alltid trilskas och ställa sig på tvären. Vägrar crossplay för t.ex. Rocket League, segar med att släppa VRR samt Dolby Atmos, deras lastgen-konsoler klarar inte 4k-bluray, och massa sånt.

Det är klart, Microsoft har ju 18 gånger högre börsvärde än Sony, så dom har nog lättare att få igenom såna här saker, men ibland känns det som att Sony sitter och har nån slags Japanskt gammaldags sätt att tänka.

Ja känns som att msft varit en större advocate för crossplay än Sony. Minns nåt uttalande att de anser att även mus och tangentbord ska ha full stöd på konsoler och på så sätt suddas gränsen mellan pc och konsol. Jag välkomnar nåt liknande med tanke på vad en vettig gamingdator kostar idag.

Permalänk
Medlem

Microsoft går från klarhet till klarhet på senare tid, gamepass är ljusår bättre än vad Sony kan erbjuda. Sony har väl historiskt haft exklusiva titlar att stoltsera med, men med tanke på Microsofts affärer på senare tid så blir det ett allt mindre argument. Nu detta, Microsoft är ikapp och förbi på många fronter. Det finns ju nån form av halvdan integrering mot ps5 för discord, men det är typ status i spel om jag inte missminner mig, ursäkta ordvalet men vilket skämt.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Personligen är discord inte lika viktigt till xbox för att pc och xbox spelare kan chatta med varandra då Windows har funktionen att prata via Xbox appen. Det är inte dåligt att Xbox får discord, det är inte vad jag menar men hade gärna velat ha det till PS5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Sony verkar alltid trilskas och ställa sig på tvären. Vägrar crossplay för t.ex. Rocket League, segar med att släppa VRR samt Dolby Atmos, deras lastgen-konsoler klarar inte 4k-bluray, och massa sånt.

Sony vill tjäna pengar på sitt sätt. Deras TV-apparater har inte haft VRR-stöd förrän alldeles nyligen, så varför skulle deras konsol behöva ha det (enligt dom)? Crossplay var väl länge sedan Sony bråkade om (tidigt Fortnite) och numera finns ju crossplay i var och varannan titel som använder det - Rocket League inkluderat.

Dolby Atmos har dom aktivt valt bort för spel, då dom slipper betala licensavgifter. Dom tycker istället att utvecklare ska använda deras (sämre) Tempest-motor för dugligt ljud i spel. Detta fungerar förstås bara någorlunda okej med hörlurar (TV-stöd finns men det kan vi ju ignorera av uppenbara skäl) och då finns förstås inget stöd för höjdkanaler. Men det fungerar ändå bra för vad det är i spel som t.ex. Returnal.

Du har helt rätt i att Sony trilskas och sätter sig på tvären, men mångt och mycket är pga. att dom tror sig veta bäst och ska göra allt på sitt sätt. På gott och ont (endast ont).

Skrivet av jehuty:

Personligen är discord inte lika viktigt till xbox för att pc och xbox spelare kan chatta med varandra då Windows har funktionen att prata via Xbox appen. Det är inte dåligt att Xbox får discord, det är inte vad jag menar men hade gärna velat ha det till PS5.

Vad jag känner till så har inte Xbox-appen något vettigt sätt att filtrera bort bakgrundsljud som Discord har, så Discord har ju fortfarande den enorma fördelen att det låter vettigt. Jag har dock inte testat Xbox-appen (eftersom alla jag känner använder Discord) men PS5 och PS4 har både sjukt dålig kvalitet, samt släpper igenom exakt allt ljud och ger därmed en enormt dålig upplevelse.

Jag kör Airpod i ena örat och Discord på mobilen och högljudda högtalare igång. Discord filtrerar bort allt ljud som kommer från högtalarna. Det är en rätt kass upplevelse för alla andra med tanke på den kassa mikrofonen i Airpods, men jämfört med att använda PS5:ans inbyggda så är det en enorm förbättring.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Alltså, eller hur?

Sony verkar alltid trilskas och ställa sig på tvären. Vägrar crossplay för t.ex. Rocket League, segar med att släppa VRR samt Dolby Atmos, deras lastgen-konsoler klarar inte 4k-bluray, och massa sånt.

Det är klart, Microsoft har ju 18 gånger högre börsvärde än Sony, så dom har nog lättare att få igenom såna här saker, men ibland känns det som att Sony sitter och har nån slags Japanskt gammaldags sätt att tänka.

Det är som med andra Japanska bolag. Det ska först testas i 2 år innan man kommer till skott.
Sen är väl Sonys mjukvarusida inte av samma kaliber som Microsofts dito. Creds till Sony i varje fall för att inte stoppa Discord till Xbox. Edit. Sonys partnerskap med Discord innebar ingen konsol exklusivitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerd Moyen:

Det är som med andra Japanska bolag. Det ska först testas i 2 år innan man kommer till skott.
Sen är väl Sonys mjukvarusida inte av samma kaliber som Microsofts dito. Creds till Sony i varje fall för att inte stoppa Discord till Xbox.

Sony har en liten minoritetsdel i Discord och har därmed inte mycket att säga till om. Att dom skulle "stoppa" Discord att komma till Xbox finns inte på kartan.

Tvärtom så är risken högre att Sony numera, efter att Discord har kommit till Xbox, väljer att inte implementera det med Playstation. Sony har aldrig riktigt brytt sig om konsumenten (PS3-linux, PS4 bluray, Bravia/PS5 VRR, Atmos etc.), så det ligger helt i stil med vad dom skulle kunna tänkas göra.

Inga creds till Sony här.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Sony har en liten minoritetsdel i Discord och har därmed inte mycket att säga till om. Att dom skulle "stoppa" Discord att komma till Xbox finns inte på kartan.

Tvärtom så är risken högre att Sony numera, efter att Discord har kommit till Xbox, väljer att inte implementera det med Playstation. Sony har aldrig riktigt brytt sig om konsumenten (PS3-linux, PS4 bluray, Bravia/PS5 VRR, Atmos etc.), så det ligger helt i stil med vad dom skulle kunna tänkas göra.

Inga creds till Sony här.

Ok, tack för rättelsen. Kollade Sonys pressmeddelande och de siktade faktiskt på att föra Discord och PSN närmare varandra i början av 2022. Kan intresset från deras sida ha svalnat eller är det andra hinder som kommit i vägen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerd Moyen:

Ok, tack för rättelsen. Kollade Sonys pressmeddelande och de siktade faktiskt på att föra Discord och PSN närmare varandra i början av 2022. Kan intresset från deras sida ha svalnat eller är det andra hinder som kommit i vägen?

Som konsument är det omöjligt att svara på, men om jag skulle gissa så tar det nog bara extra lång tid av någon anledning. Min förhoppning är förstås att Sony implementerar Discord på något sätt med Playstation, men om jag känner Sony rätt så kommer dom göra det på "sitt sätt". Det skulle inte förvåna mig om det blir bra krångligare än på Xbox.

Drömmen vore ju att Discord tog över hanteringen av Playstations voice chat, men det är nog på tok för mycket att önska. Microsoft gick ju inte ens med på det iom att dom började erbjuda Discord, utan man måste "skicka över" Discord-ljudet till Xbox-appen på mobil och dant. Har inte provat så ska inte säga exakt hur det fungerar (ska dock vara relativt lätt).

Xbox har ingen Discord-app, vilket kanske är vad man önskar. Man får använda Discord-appen på mobilen, sedan skicka över samtalet till Xbox-appen. Man har ingen åtkomst till Discord-servrar på Xbox. Xbox skulle ju kunna ha en Discord-app i bakgrunden, då Xbox kan hantera flera program samtidigt, vilket Playstation inte kan.

Sony själva tycker säkert att deras egna voice chat fungerar ypperligt, då ingen på Sony verkar ha testat den (fungerar kasst). Men förhoppningsvis är det bara en tidsfråga.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Kan man ansluta till en Discord-server / kanal direkt från Xboxen? Har för mig att jag hörde någon nämna att man först startar ”samtalet” från mobil-appen, sen skicka vidare samtalet till Xboxen. Mobilen måste i så fall ha både Discord- samt Xboxappen.

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke_JKUR:

Kan man ansluta till en Discord-server / kanal direkt från Xboxen? Har för mig att jag hörde någon nämna att man först startar ”samtalet” från mobil-appen, sen skicka vidare samtalet till Xboxen. Mobilen måste i så fall ha både Discord- samt Xboxappen.

Jag skrev det i inlägget ovanför ditt. Svaret är tyvärr nej.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag skrev det i inlägget ovanför ditt. Svaret är tyvärr nej.

Hehe ok. Läste igenom forumtråden lite väl snabbt innan jag svarade

Ska bli intressant o se hur de utvecklar Discord framöver.

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers