Tips på ljusstark projektor till ljust rum som bara sitter ca 1 m från duken?

Permalänk
Medlem

Tips på ljusstark projektor till ljust rum som bara sitter ca 1 m från duken?

I vår uterum skulle jag vilja montera en projektor innanför en limträbalk så att den inte syns utifrån och därmed inte lockar in några tjuvar. Jag tänkte sen ha en nedfällbar duk att projicera på. Jag förstår att en pigg tjuv kan se duken och räkna ut att det kanske finns en projektor men jag tänkte iaf göra vad jag kan för att minska risken.

Utmaningarna är att projektorn a) måste vara ganska ljusstark då det är ett ljust rum och b) att det bara är 125 cm utrymme att klämma in projektorn på. Jag vet att det inte är optimalt med projektor i ljusa uterum men användningen är inte primärt film med höga cineastiska krav utan någon fotbollsmatch då och då och i övrigt lite serier/TV under mörka höstkvällar så det måste inte vara suveränt. Jag får inte plats med en TV större än ca 40" på ytan i fråga - vilket är för litet - och vill ändå inte ha en TV på väggen som stör rummets Feng Shui då det är så sällan den kommer användas. Därav sneglandet på projektor.

Som om inte ovan kravbild var krånglig nog vill jag gärna ha en bildyta på minst 70" men går det krama ut mer yta på detta begränsade avstånd är jag förstås inte negativt inställd till det :-). Den ska även ha HDMI-ingång och gärna full-HD-upplösning.

Och slutligen vill jag inte att det går på mer än max 5 k för själva projektorn, så det är väl begagnat jag behöver sikta in mig på. Har sett nån avsevärt dyrare laserprojektor från Xiaomi som kan projicera mastodontbilder på väldigt kort avstånd men den kostar ca 3 ggr min önskade budget och var inte heller särskilt ljusstark.

Se bifogad Paint-mästerverk för förtydligande och om det finns något vettigt som kan lösa mina behov tar jag gärna emot tips.

TLDR;
Ljusstark projektor som kan få till < 70" på typ 1 m avstånd och inte kostar mer än max 5 k - gärna mindre. HDMI in och full-HD. Får såklart nöja mig med begagnat. Är detta ens möjligt?

P.S. jag har ritat projektorn på limträbalken men den monteras kanske snarare i taket (?), och oavsett så tar ju projektorns djup en del av de blotta 125 cm som finns till godo.

Permalänk
Medlem

Har letat vidare och det är nog en omöjlig kravlista jag har lagt upp skulle jag tro?

Om det går att få något mindre bild, säg minst 60" är det en OK kompromiss.

Och om det också är ouppnåeligt ihop med övriga önskemål så får jag väl ha en projektor jag tar fram och ställer på en bänk på golvet när det ska kollas, och sen plockar undan igen. Alltså för att få mer avstånd mellan projektor och duk. Inte lika smutt men verkligheten är ju verkligheten.

Så om tips på mitt initiala inlägg är obefintliga tar jag gärna rekommendationer med kompromisser enligt ovan också. Tack!

Permalänk
Bildexpert 📺

Det finns nog ingen/väldigt få projektorer som projicerar som du hoppas eftersom det inte svarar mot allt för mycket typisk användning. Det närmaste du kan komma är UST-projektorer (ultra short throw) som i princip hänger några decimeter framför duken. Men jag tror din budget är för klen för den typen av projektorer eftersom de är mer optiskt komplicerade.

ST-projektorer (short throw) har ofta ett kastförhållande på 0,7–0,8 gånger bildens bred. 70 tum är ca 155 cm så de kan hamna på runt 120 cm från duken.

Du kan ju ha en mer traditionell modell som hänger från taket längre in i rummet. Typiskt kastavstånd är som närmast 1,3–1,5 ggr dukens bredd. Där finns det också ett större utbud av budgetmodeller och begagnat att få tag på. Många av dessa skjuter med en fast offset på 10 procent.

Tänk bara på att lamport som regel är slutkörda efter 1000-2000 timmar när du köper begagnat. Håller bara hälften eller mindre av den ursprungliga ljusstyrkan.

Ifall du kan: en enkel 70-75-tums basklass-TV på golvstativ med hjul kommer vara så mycket enklare och ge så pass bättre bild. Räkna på det också.

Permalänk
Medlem

Det blev en begagnad Benq med 4000 ansi lumen som ställs fram på ett litet bord och plockas bort igen efteråt. Helt OK då det inte är så ofta den används. I fullt dagsljus duger det inte men nån timme innan solnedgång funkar det helt OK, särskilt om jag täcker för några fönster lite provisoriskt.

Tack för svaren ni insatta.

Skrev felaktigt 5000 lumen, ska vara 4000
Permalänk
Bildexpert 📺

Ah, spännande! Vilken modell exakt och hur länge hade lampan gått?

Permalänk
Medlem

Ouch, nu hetsade jag nog upp dig i onödan för det var 4000 inte 5000 ansi lumen - sorry

SP840 heter den och lampan har gått ca 500 h. Det är säkerligen inte det bästa som går att få tag på, men för en tusing och lite kikande under avslappnade former gör den jobbet bra nog för mina preferenser.

Permalänk
Bildexpert 📺

SP840, från 2010 – den är rimligen inte fullt ut 4000 lumen då den har en UHP-lampa som körs med 300 Watt. Kan vara exakt samma lampa i produkter som på pappret får väldigt olika specade lumen. Hemmabiomodeller av i grunden samma hårdvara brukar i praktiken nå runt 1000 lumen men har då oftast ett färghjul byggd för bättre färgomfång. Presentationsmodellerna har ofta ett färghjul som prioriterar ljusstyrka så de kan kan komma högre.

Dessa modeller brukar också vara rejält starkare i högt lampläge även om det låter mycket. Kan också finnas olika inställningar som ger mycket mer ljus men inte är enormt bra i färgerna. Har projektorn ett Brilliant-color-färghjul går det att få ytterligare ljus den vägen med en inställning i menyerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

SP840, från 2010 – den är rimligen inte fullt ut 4000 lumen då den har en UHP-lampa som körs med 300 Watt. Kan vara exakt samma lampa i produkter som på pappret får väldigt olika specade lumen. Hemmabiomodeller av i grunden samma hårdvara brukar i praktiken nå runt 1000 lumen men har då oftast ett färghjul byggd för bättre färgomfång. Presentationsmodellerna har ofta ett färghjul som prioriterar ljusstyrka så de kan kan komma högre.

Dessa modeller brukar också vara rejält starkare i högt lampläge även om det låter mycket. Kan också finnas olika inställningar som ger mycket mer ljus men inte är enormt bra i färgerna. Har projektorn ett Brilliant-color-färghjul går det att få ytterligare ljus den vägen med en inställning i menyerna.

Nu fungerar denna tillräckligt bra för min del, men får jag mersmak kanske jag byter upp mig nu när konceptet är beprövat och då vill jag gärna veta mer om detta. Förstår jag rätt att din uppskattning är att denna kanske endast är på 1000 lumen i praktiken? Går det att mäta upp det på något rimligt sätt själv? För om det i praktiken är 1000 lumen jag har så skulle ju 2000 vara en rejäl förbättring, och då ökar ju urvalet enormt.

Det är ju trist om man inte kan lita på det som tillverkarna märker upp sina produkter med. Falsk marknadsföring?

Tack för att du tar dig tid

Permalänk
Medlem

Att ta i beaktning är också vilken duk du använder, om du inte öht mörklägger så kommer det fortfarande slå en massa solljus i duken. Detta kan motarbetas något med en reflekterande duk som primärt reflekterar ljus som kommer in från en riktning Wiki-artikel, tillverkare som var populär när det begav sig för mig.

Inte omöjligt att det går att fynda något nu i ev. hårdare kristider begagnat. Däremot vet jag inte om de någon gång lyckades få till en upprullningsbar variant.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | Prime B350-plus | Carbide 270R
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Brent:

Det är ju trist om man inte kan lita på det som tillverkarna märker upp sina produkter med. Falsk marknadsföring?

Specifikationer är just vad det är. Enkla indikatorer på hur tillverkaren klassificerar sin produkt. Det är inga absoluta siffror eller konkreta faktorer om kvalitet. Men många tolkar dem på det sättet.

En projektor med 4000 Lumen på pappret kanske mycket väl kan nå 4000 Lumen om man kör lampan utan filtrering och utan optisk motor i sin fulla gröna prakt de 50 första timmarna. När man viktar in behovet att återge färger och en bild som svarar mot någon form av krav finns det inte 4000 Lumen kvar till sådant som att återge rött och blått eller för den delen ens en rörlig bild.

En annan tillverkare kan speca enligt andra förutsättningar, till exempel när man faktiskt ska återge färger också och inte enbart lampans teoretiska gräns. Men det där är godtyckligt och varierar med produktens avsedda marknad. 4000 lumen för en hemmabioprojektor är galet hög siffra, det finns inte på kartan riktigt. Men det är helt "rimligt" som godtycklig siffra på en presentationsprojektor.

Det kan vara två snarlika produkt som båda använder exakt samma lampmodell. Fast den proj som säljs för hemmabiobruk får 2500 Lumen på pappret och lyser med 1000 lumen i praktiken. Presentationsmodeller får 4000 lumen på papper och lyser med 1500 i praktiken fast då med sämre färgomfång än hemmabiomodellen eftersom den optiska motorn är byggd för ljusstyrka, inte färgomfång.

Det går inflation i siffrorna, där köpare som är ute efter en presentationsprojektor söker sig 4000+ lumen. Då blir det svårt att sälja en projektor med 2000 ärliga lumen trots att den kanske är ljusstarkare än ovanstående som har 4000 på pappret men 1500 i verkligeheten. Och eftersom få har tiden, kunskapen och utrustning att mäta av ljuset blir branschen som den är.

Permalänk
Medlem

Sån har jag inne i huset, men i uterummet där temperatur och luftfuktighet varierar kraftigt med säsongen är det inget bra alternativ. Och så blir det mindre bild än jag önskar. Men har löst det med en beg. projektor, se lite längre upp. Tack ändå.