COD: WARZONE - Spelar 1 eller 2 games, sedan kraftig FPS-dropp?

Permalänk
Medlem

COD: WARZONE - Spelar 1 eller 2 games, sedan kraftig FPS-dropp?

Tjenare alla Warzone (eller allmänt kunniga) figurer!

Jag är fortfarande rätt så torsk på Warzone och streamar 95% av de gånger jag spelar med blyga ~150 followers. Så man kan säga att jag verkligen gillar spelet, även om jag är fruktansvärt tävlingsinriktad fortfarande och kan bli rätt bitter ibland, haha.

Nåväl. Det har hänt under senaste halvåret att mitt spel fungerar superbra och väldigt smooth första gamesen, men efter det så bli min fps som värst kapad i hälften. Det gör det ospelbart för mig, då jag är en prestandajagare och behöver MINST 120fps i first person shooters för att känna att jag kan hänga med och spela competetive.

Hur är det med er andra, blir det såhär för er också? Att det först fungerar fint, FPS på plats och allt känns smooth till att grafiken laggar massor? Jag har kollat youtube videos för evenutella fixes för detta, jag goolat och accpeterat cookies på ett oändligt antal hemsidor men det tycks inte fungera.

En "hotfix" för detta problem var att dra i render resolution-spaken till 200 och sen tillbaka till 100, men det tycks inte fungera lika bra längre. Ibland verkar det fungera men ibland inte, eller så är det att jag gör det många gånger, vad vet jag. Jag kör fullscreen borderless för att kunna "tabba" in och ut snabbt mellan streamlabs, discord och annat för att kommunicera med folk. För att fixa laggproblem har jag då provat render resolution grejen, jag har provat gå till fullscreen och tillbaka till fullscreen borderless, pressat escape flera gånger i rad (ännu en hotfix).

Har ni nåra erfarenheter eller förslag? För det enda som faktiskt fixar detta problem är att stänga av spelet helt och starta om det, även om det är en fix så är Warzone extremt trögt att starta och trögt att till och med stänga av, och då är det installerat på en nVME ssd.

Tacksam för råd, tips samt erfarenheter!

P.S. 'Viktigaste' PC info syns i min signatur!

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6K Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk

Jag hade problem förr med mitt warzone, blev helt galen.

Har du provat att inte ha igång discord?

Har du testat att cappa fps?

Har du varit inne i Adv_option mappen och ändrat rendererworkercount?

Ping/ms?

Visa signatur

Fractal Design Meshify C. Asus Z270H. i5-7600k. ASUS GeForce GTX 1070. Corsair Vengeance LPX Black 16GB. Seasonic FOCUS+ 550W Gold. Noctua NH-D15. Benq XL2411.

Permalänk

Jag hade precis samma problem, och det som tillslut hjälpte var att ändra VideoMemoryScale (i filen ADV_Options) från 0.85 till typ 0.6 eller 0.55 (minns inte exakt värde).

Är enligt mig helt ologisk då jag tycker att det borde bli mer problem, men efter det är FPSen stabil även efter flera games. Spelet måste verkligen ha en minnesläcka.

En av alla trådar om problemet: https://www.reddit.com/r/CODWarzone/comments/gzvv2h/why_does_...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chillkungen:

Jag hade problem förr med mitt warzone, blev helt galen.

Har du provat att inte ha igång discord?

Har du testat att cappa fps?

Har du varit inne i Adv_option mappen och ändrat rendererworkercount?

Ping/ms?

Skrivet av uuunknownnn:

Jag hade precis samma problem, och det som tillslut hjälpte var att ändra VideoMemoryScale (i filen ADV_Options) från 0.85 till typ 0.6 eller 0.55 (minns inte exakt värde).

Är enligt mig helt ologisk då jag tycker att det borde bli mer problem, men efter det är FPSen stabil även efter flera games. Spelet måste verkligen ha en minnesläcka.

En av alla trådar om problemet: https://www.reddit.com/r/CODWarzone/comments/gzvv2h/why_does_...

Oj äntligen ett par svar, kul!

Jag har provat att ha discord av samt använda discord i webläsare gentemot att använda det som program i datorn, det verkar inte hjälpa. (Har hört många som nämner samma sak att discord verkar sänka prestanda).

Cappa FPS har jag inte testat dock. Jag har varit inne i adv_options och pysslat med memory och render worker count, men det var på den tiden mest för att kräma ur prestanda så mycket jag kunde när jag körde på mitt gamla GTX 1080 - sedan dess har jag kört default, men ska helt klart testa dra ner video memory scale då!

Verkar vara olika värden på just video memory scale från mitt 1080 till 2080 ti som default dock, så vet inte vad jag ska skriva i (eller alltså hur mycket jag "törs" sänka värdet). Jag provar mig fram helt enkelt.

Ja spelet har ju problem överlag med varje update på flera GB och spelet i sig tar enorm plats, vet inte riktigt hur de arbetar!

Tack för era inputs!

EDIT: Provar nu köra Video Memory Scale på 0.6 och Render Worker Count på 4 - samt att jag cappar FPS ingame.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6K Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipmiX:

Oj äntligen ett par svar, kul!

Jag har provat att ha discord av samt använda discord i webläsare gentemot att använda det som program i datorn, det verkar inte hjälpa. (Har hört många som nämner samma sak att discord verkar sänka prestanda).

Cappa FPS har jag inte testat dock. Jag har varit inne i adv_options och pysslat med memory och render worker count, men det var på den tiden mest för att kräma ur prestanda så mycket jag kunde när jag körde på mitt gamla GTX 1080 - sedan dess har jag kört default, men ska helt klart testa dra ner video memory scale då!

Verkar vara olika värden på just video memory scale från mitt 1080 till 2080 ti som default dock, så vet inte vad jag ska skriva i (eller alltså hur mycket jag "törs" sänka värdet). Jag provar mig fram helt enkelt.

Ja spelet har ju problem överlag med varje update på flera GB och spelet i sig tar enorm plats, vet inte riktigt hur de arbetar!

Tack för era inputs!

EDIT: Provar nu köra Video Memory Scale på 0.6 och Render Worker Count på 4 - samt att jag cappar FPS ingame.

Har själv likande problem med WZ, riktigt frustrerande . Blev det bättre när du testade att ändra detta?
Själv upplever jag stora diffar när jag har Nvidia filters på. Fungerar bra ett antal matcher, sen blir det segt och FPS sjunker markant. Kan dock inte spela wz utan filters nu, när jag vant mig med bilden och skärpan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Core86:

Har själv likande problem med WZ, riktigt frustrerande . Blev det bättre när du testade att ändra detta?
Själv upplever jag stora diffar när jag har Nvidia filters på. Fungerar bra ett antal matcher, sen blir det segt och FPS sjunker markant. Kan dock inte spela wz utan filters nu, när jag vant mig med bilden och skärpan.

Tjena. Ja det är ruskigt frustrerande! Jag låste FPS till 150 men han bara spela något game igår natt innan jag behövde lägga mig. Ska se efter mer ikväll tänkte jag men det hölls sig på 145-150fps hela tiden i alla fall. Jag använder inte filters personligen men kör i alla fall upp digital vibrance från 50% default till 65% för att få färgerna att poppa lite mer. Jag gör en edit senare här!

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6K Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

Istället för att göra en EDIT på tidigare post så skriver jag nytt meddelande så jag vet att de som följer tråden ser det; (förlåt mods). Efter jag satte dit fps cap på 150fps och skrev in Video memory scale på 0.6 samt Render worker count på 4 så har jag inte tappat prestanda ännu, det efter cirka 6-7 games! Tack för all hjälp!

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6K Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipmiX:

Istället för att göra en EDIT på tidigare post så skriver jag nytt meddelande så jag vet att de som följer tråden ser det; (förlåt mods). Efter jag satte dit fps cap på 150fps och skrev in Video memory scale på 0.6 samt Render worker count på 4 så har jag inte tappat prestanda ännu, det efter cirka 6-7 games! Tack för all hjälp!

Inga problem att "bumpa" en tråd så länge du har nytt info att dela med dig av
Skönt att det löste sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Inga problem att "bumpa" en tråd så länge du har nytt info att dela med dig av
Skönt att det löste sig

Haha okej, hade för mig det var "frowned upon" men dåså! Ja tack det är så skönt att det äntligen flyter så man slipper starta om spelet!

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6K Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

Grymt! då ska jag testa det. Hoppas att det är liknande för min del med

Permalänk

Lyckan och exalteringsnivån blandat med känslan av ”det här kommer säkert inte funka för mig och då är det bara att slänga datorn” när jag läser den här tråden! Har haft exakt samma problem ni beskriver och varvat Youtube utan att det löst sig. Ska prova samma saker ☝🏼🙏🏼

Permalänk
Medlem
Skrivet av Core86:

Grymt! då ska jag testa det. Hoppas att det är liknande för min del med

Skrivet av steffypop:

Lyckan och exalteringsnivån blandat med känslan av ”det här kommer säkert inte funka för mig och då är det bara att slänga datorn” när jag läser den här tråden! Har haft exakt samma problem ni beskriver och varvat Youtube utan att det löst sig. Ska prova samma saker ☝🏼🙏🏼

Lycka till Core86 och Steffypop. Jag spelade säkert 15 games totalt igår och det fungerade under hela den tiden, så jag hoppas det går för er också! Normalt sett så går det 2 games och sen får jag framedrops men inte denna gång!

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6K Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Skrivet av zipmiX:

Lycka till Core86 och Steffypop. Jag spelade säkert 15 games totalt igår och det fungerade under hela den tiden, så jag hoppas det går för er också! Normalt sett så går det 2 games och sen får jag framedrops men inte denna gång!

Verkar som att jag har något annat problem än "bara" det potentiellt. Men ja, 1-2 games för mig också sen sjunker det. Det som gör det lite knepigare för mig är att jag har noll koll på PC och nyss skaffat en som jag tror verkligen borde krossa 140-150 fps utan större problem så det är rätt frustrerande xD Det hoppar väldigt mycket upp och ner mellan 80 och 160 för mig under spelet med vilket jag inte fattar.

Har ett RTX 3080 och 16gb ram med en i7 8700k så ~90 fps och lagg känns orimligt haha. Anyhow, det gav lite hopp att det löste sig för dig med samma problem iaf så jag får gräva vidare efter vad det kan vara.

Edit:
Hur gick det för dig Core86? Löste det problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av steffypop:

Verkar som att jag har något annat problem än "bara" det potentiellt. Men ja, 1-2 games för mig också sen sjunker det. Det som gör det lite knepigare för mig är att jag har noll koll på PC och nyss skaffat en som jag tror verkligen borde krossa 140-150 fps utan större problem så det är rätt frustrerande xD Det hoppar väldigt mycket upp och ner mellan 80 och 160 för mig under spelet med vilket jag inte fattar.

Har ett RTX 3080 och 16gb ram med en i7 8700k så ~90 fps och lagg känns orimligt haha. Anyhow, det gav lite hopp att det löste sig för dig med samma problem iaf så jag får gräva vidare efter vad det kan vara.

Edit:
Hur gick det för dig Core86? Löste det problemet?

Inte hunnit testa det än! Vart svårt att hitta tiden för game tyvärr, men blir nog lite spelandes i veckan. Så håller tummarna för att det löser fps problemen. Återkommer när jag hunnit ge det några matcher

Permalänk
Medlem
Skrivet av steffypop:

Verkar som att jag har något annat problem än "bara" det potentiellt. Men ja, 1-2 games för mig också sen sjunker det. Det som gör det lite knepigare för mig är att jag har noll koll på PC och nyss skaffat en som jag tror verkligen borde krossa 140-150 fps utan större problem så det är rätt frustrerande xD Det hoppar väldigt mycket upp och ner mellan 80 och 160 för mig under spelet med vilket jag inte fattar.

Har ett RTX 3080 och 16gb ram med en i7 8700k så ~90 fps och lagg känns orimligt haha. Anyhow, det gav lite hopp att det löste sig för dig med samma problem iaf så jag får gräva vidare efter vad det kan vara.

Edit:
Hur gick det för dig Core86? Löste det problemet?

Skrivet av Core86:

Inte hunnit testa det än! Vart svårt att hitta tiden för game tyvärr, men blir nog lite spelandes i veckan. Så håller tummarna för att det löser fps problemen. Återkommer när jag hunnit ge det några matcher

Trist att det inte fungerade Steffypop. Vi har ju likvärdiga system, jag har nyare processor men du har en generation nyare grafikkort. Warzone är på något vis väldigt tungdrivet, jag ser "pro" streamers/gamers som sitter på 200fps och har likvärdiga system som oss vilket alltid har förbluffat mig, jag har finlirat alla mina grafikinställningar också nämligen men min fps hoppar allt från 120 till 200, 200 har jag bara nått på nya "fortunes keep" men den stora mapen caldera där kan jag bara få 120-150, men efter låsning av fps till 150 så tycks den hålla sig där för mig.

Så du testade inställningarna nu alltså, de som jag provade också? 0.6 och 4 men det hjälpte inte?

Det jag provat med är att gå in i energiinställningarna i windows och valt prestandaläge/optimal prestanda istället för balanserat läge, samma sak i nvidia control panel, där är det också performance mode för att alltid ha optimal kraft, windows inbyggda gaming läge är avstängd, "game mode". Kan skriva in min lista av grafikinställngar jag har i spelet här senare också.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6K Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6K Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Skrivet av zipmiX:

Oj äntligen ett par svar, kul!

Jag har provat att ha discord av samt använda discord i webläsare gentemot att använda det som program i datorn, det verkar inte hjälpa. (Har hört många som nämner samma sak att discord verkar sänka prestanda).

Cappa FPS har jag inte testat dock. Jag har varit inne i adv_options och pysslat med memory och render worker count, men det var på den tiden mest för att kräma ur prestanda så mycket jag kunde när jag körde på mitt gamla GTX 1080 - sedan dess har jag kört default, men ska helt klart testa dra ner video memory scale då!

Verkar vara olika värden på just video memory scale från mitt 1080 till 2080 ti som default dock, så vet inte vad jag ska skriva i (eller alltså hur mycket jag "törs" sänka värdet). Jag provar mig fram helt enkelt.

Ja spelet har ju problem överlag med varje update på flera GB och spelet i sig tar enorm plats, vet inte riktigt hur de arbetar!

Tack för era inputs!

EDIT: Provar nu köra Video Memory Scale på 0.6 och Render Worker Count på 4 - samt att jag cappar FPS ingame.

Testa att cappa en under t.ex om du kör 144hz kör 143 cap osv

Visa signatur

Fractal Design Meshify C. Asus Z270H. i5-7600k. ASUS GeForce GTX 1070. Corsair Vengeance LPX Black 16GB. Seasonic FOCUS+ 550W Gold. Noctua NH-D15. Benq XL2411.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chillkungen:

Testa att cappa en under t.ex om du kör 144hz kör 143 cap osv

Hej. Ja, tack, jag har lyckats lösa mitt problem som TS men ett par andra här i tråden verkar inte ha lyckats lika bra som mig dessvärre. Det räckte för mig att cappa på 150fps, gjorde det som test bara men det fungerade kanonbra. Kör på 170hz.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6K Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

Fungerade faktist för mig med. Körde säkert 10 matcher i WZ. Inte alls samma drops i fps som tidigare. Flyter inte på perfekt, men betydligt bättre än innan

Permalänk
Skrivet av zipmiX:

Lycka till Core86 och Steffypop. Jag spelade säkert 15 games totalt igår och det fungerade under hela den tiden, så jag hoppas det går för er också! Normalt sett så går det 2 games och sen får jag framedrops men inte denna gång!

Även om det är lite late notice nu så var tydligen main-problemet för mig att min CPU inte hade tillräckligt stöd för min GPUs kraft på något sätt (insert språk jag inte förstår här) men en granne hjälpte mig byta CPU och moderkort och nu studsar jag mellan 130 och 200 på Caldera typ. Ska börja justera lite med render worker counten och video memoryt och se om det kan göra det ännu stabilare Har en AMD nu istället för Intel som tidigare och 8 istället för 6 kärnor.

Permalänk
Medlem

Hade detta problem for någon patch sedan men det verkar ha forsvunnit nu, Tycker det hjälper FPSen att ta bort Call of Duty Mappen helt och starta en ny shader optimization. Alltså Documents / Call Of Duty Modern Warfare.

Att ändra adv_options har inte gjort något alls fps mässigt for mig.

ligger på 150-170 fps i 3440x1440 180Hz skärm cappat på 171fps

ni som kor vad har ni for KD? lirar rätt mkt om det är nogon som vill teama lite har själv en KD på 2.0 de jag spelar med ligger lite over mig.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av steffypop:

Även om det är lite late notice nu så var tydligen main-problemet för mig att min CPU inte hade tillräckligt stöd för min GPUs kraft på något sätt (insert språk jag inte förstår här) men en granne hjälpte mig byta CPU och moderkort och nu studsar jag mellan 130 och 200 på Caldera typ. Ska börja justera lite med render worker counten och video memoryt och se om det kan göra det ännu stabilare Har en AMD nu istället för Intel som tidigare och 8 istället för 6 kärnor.

Skrivet av Oneone:

Hade detta problem for någon patch sedan men det verkar ha forsvunnit nu, Tycker det hjälper FPSen att ta bort Call of Duty Mappen helt och starta en ny shader optimization. Alltså Documents / Call Of Duty Modern Warfare.

Att ändra adv_options har inte gjort något alls fps mässigt for mig.

ligger på 150-170 fps i 3440x1440 180Hz skärm cappat på 171fps

ni som kor vad har ni for KD? lirar rätt mkt om det är nogon som vill teama lite har själv en KD på 2.0 de jag spelar med ligger lite over mig.

Härligt Steffypop att du kunde lösa ny CPU/MOBO bara sådär! Glad för din skull!

Har inte provat ta bort map och installera om shader optimization men kanske provar det nästa gång det krånglar!

Jag ligger på runt 1.5 K/D men har inte direkt haft team mates på min nivå utan jag spelar med vänner för att ha något att göra, så att teama vore ju jättekul om man kan få nån som till och med är bättre än en själv. Jag har polare som spelar FPS-spel men ingen gillar warzone, jag har själv tagit mig en paus från spelet just nu, men kanske är åter igen om ett par veckor. Kände att det var dags att gå bort från spelet ett slag.

Posta PM/eller här och ge mig din/er battle.net tag/activision tag så lägger jag gärna till er!

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6K Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √