Intel skrotar snabb Optane-lagring för gott

Permalänk
Melding Plague

Intel skrotar snabb Optane-lagring för gott

Trots skiftat fokus till datacenter- och serversegment har Optane och tekniken 3D Xpoint gått rejält back och når nu vägs ände.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

En misslyckad produkt till pris/prestanda
Men i framtiden kanske nått att ta fram och damma av ???

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Typiskt Intel. Briljanta ingenjörer men klent begåvad ledning som inte begriper att förvalta innovationerna på ett vettigt sätt. Såg idag dessutom en video från Moores law is dead som I princip säger att deras grafikkort kanske inte ens lanseras i år. Så de verkar ha många problem på många fronter. Synd på en intressant teknik.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Typiskt Intel. Briljanta ingenjörer men klent begåvad ledning som inte begriper att förvalta innovationerna på ett vettigt sätt. Såg idag dessutom en video från Moores law is dead som I princip säger att deras grafikkort kanske inte ens lanseras i år. Så de verkar ha många problem på många fronter. Synd på en intressant teknik.

Problemet är väl snarare att tekniken kom ett halvt decennium för sent. Åtminstone för alla som har råd med "riktigt" lagring. Att förvalta en glorifierad cahche som inte längre behövs är inte försvarbart i min mening så frågan är om inte ledningen överträffat sig själva denna gång

Edit: Missade att man lägger ner sin företagsprodukt också. Ovan åsikt gäller konsumentversionen.

Avbön
Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Optane hade ett fönster när man trodde att SSD-produktionen inte skulle skala. Tillförlitligheten gick ner för varje krympning, och utan krympning kunde man inte nå de storlekar som behövdes för lagring, i den situationen fanns det eventuellt en möjlighet att köra med en Optane-cache och roterande rost för stora volymer. Nu blev det inte så, eftersom NAND-tillverkarna lyckades stapla sina kretsar så att man kunde fortsätta köra med gamla noder och ändå ha mycket lagring. Samtidigt hade Optane problem med tillförlitligheten i launch-fasen, så det fanns ingen anledning att ens titta på den.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Problemen är väl snarare att tekniken kom ett halt decennium för sent. Åtminstone för alla som har råda med "riktigt" lagring. Att förvalta en glorifierad cahche som inte längre behövs är inte försvarbart i min mening så frågan är om inte ledningen överträffat sig själva denna gång

Åh-ja, nu ska vi inte vara sånna, optane är mer än glorifierad cache på många sätt.
Även jämfört med "riktig" lagring så är det betydligt mycket bättre, framförallt i det återkommande "real world" snarare än att kopiera stora filer mellan två diskar

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Tråkigt att Intel skrotar snabb lagring.

Permalänk
Medlem

Intels två senaste VDar innan nuvarande har nog i olika grad inte varit någon höjdare. Speciellt den ena som var inriktad inom ekonomi. Minns inte vilken, men har för mig att en blev anklagad för saker också.

Pat Gelsinger som är nu är dock som han själv uttrycker det, en tekniknörd, han var med och tog fram 486 och efter det CTO på Intel. Så man kan nog hoppas på bättre beslut framöver. Han har bara suttit i drygt 1,5 år och som bekant så är Intel ett stort företag och teknik tar tid att ta fram, så man får nog ge det lite tid....

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Optane har alltid varit overkill och knappt märkbart för konsumenter. Och i enterprise världen känns Non-Volatile RAM (NVRAM) som riktningen många lagrings-system använder. Det är lugnt att Intel lägger ner Optane, det finns massa andra trevliga NVDIMMs att köra.

Men som sagt, för en vanlig konsument så är det rätt meningslöst att köra persistent memory, imo. Om man inte vill labba med det såklart.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Optane har alltid varit overkill och knappt märkbart för konsumenter.

Det blir ju dock i princip så att ingen utvecklar någon programvara för konsumenter som inte kan köras på befintlig hårdvara, och med det begränsade genomslag Optane-enheter fick bland konsumenter så är det inte så konstigt att det aldrig hann komma något som drog nytta av tekniken.

Det ser man ju tydligast på spel där olika typer av illusioner används i grafiken för att ge spelaren en känsla av en större synlig spelvärld än det egentligen är, något som mestadels berott på begränsningar i bandbredden från lagringsenheter när det gäller alla s.k. open world-spel, vilket i sin tur varit p.g.a. att spelen blivit för stora och komplexa för att hålla i RAM.

Nu ser det ju ut som att DirectStorage är det konsumenter får som lösning på långsamma lagringsenheter istället, så förlusten av Optane är nog ingenting konsumenter behöver gå och gråta över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det blir ju dock i princip så att ingen utvecklar någon programvara för konsumenter som inte kan köras på befintlig hårdvara, och med det begränsade genomslag Optane-enheter fick bland konsumenter så är det inte så konstigt att det aldrig hann komma något som drog nytta av tekniken.

Det ser man ju tydligast på spel där olika typer av illusioner används i grafiken för att ge spelaren en känsla av en större synlig spelvärld än det egentligen är, något som mestadels berott på begränsningar i bandbredden från lagringsenheter när det gäller alla s.k. open world-spel, vilket i sin tur varit p.g.a. att spelen blivit för stora och komplexa för att hålla i RAM.

Nu ser det ju ut som att DirectStorage är det konsumenter får som lösning på långsamma lagringsenheter istället, så förlusten av Optane är nog ingenting konsumenter behöver gå och gråta över.

True, det har du helt rätt i.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Intels två senaste VDar innan nuvarande har nog i olika grad inte varit någon höjdare. Speciellt den ena som var inriktad inom ekonomi. Minns inte vilken, men har för mig att en blev anklagad för saker också.

Brian Krzanich fick lämna (2018) delvis för att han hade haft ihop det med en underställd, och det var i mångt och mycket under honom som det började gå fel för Intel, men han har en rejäl teknikbakgrund - började som processtekniker. Bob Swan som kom efter var däremot en finanskille, men han verkar ha varit en ganska motvillig VD.

Det är lite svårt att säga varför Intel började gå åt skogen efter Otellini, men teorin jag har sett är att ingen höll koll på processteknikerna, som fick ta hur stora risker som helst. Krzanich som själv kom från det hållet verkar mest ha låtit dem hållas, och den oentusiastiske finanskillen verkar inte ha velat ta tag i det. Får se hur Gelsinger klarar av att tygla bolaget, för Intel verkar inte vara lätt att styra. Minns hur de körde helt i diket under Craig Barett (före Otellini), så det är inte första gången.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Hur var det med Optane egentligen på riktigt, jag har minnen av att jag var intresserad av att skaffa en sådan för de skulle vara sjukt bra mot slitage, så hade tänkt skaffa en sådan för scratch disk för swapfiler,Minecraftvärldar etc. Men när den väl släpptes så såg jag inte att det nämndes nånting om tåligheten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Brian Krzanich fick lämna (2018) delvis för att han hade haft ihop det med en underställd, och det var i mångt och mycket under honom som det började gå fel för Intel, men han har en rejäl teknikbakgrund - började som processtekniker. Bob Swan som kom efter var däremot en finanskille, men han verkar ha varit en ganska motvillig VD.

Det är lite svårt att säga varför Intel började gå åt skogen efter Otellini, men teorin jag har sett är att ingen höll koll på processteknikerna, som fick ta hur stora risker som helst. Krzanich som själv kom från det hållet verkar mest ha låtit dem hållas, och den oentusiastiske finanskillen verkar inte ha velat ta tag i det. Får se hur Gelsinger klarar av att tygla bolaget, för Intel verkar inte vara lätt att styra. Minns hur de körde helt i diket under Craig Barett (före Otellini), så det är inte första gången.

Ja så var det, bra att du benade ut det hela, minns inte allt. Ett superfel man gjorde, var tydligen att när man skulle gå till 10 nm så gjorde man alldeles för stort hopp i täthet. Är den förklaring som jag har läst....

Blir spännande att följa. Känns som att om inte Pat skulle klara att få ordning på Intel så lyckas nog ingen. Jag hoppas så klart att man lyckas, eftersom jag köpt en del aktier i Intel.

Det som talar för att man lär sig av sina misstag är att man har flera parallella tekniker under utveckling samtidigt i olika faser. Intel 4 skall lanseras till hösten och sedan Intel 3, 2A och 1,8A. Så om en nod fallerar så kan man fortsätta med de andra.

Som jag förstått med 10 nm så var ett annat misstag att det inte fanns någon backup-plan.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Ja så var det, bra att du benade ut det hela, minns inte allt. Ett superfel man gjorde, var tydligen att när man skulle gå till 10 nm så gjorde man alldeles för stort hopp i täthet. Är den förklaring som jag har läst....

Japp. Uppenbarligen var det så att när man gick till den första FinFET-noden på 22nm, så krympte man inte alls så mycket som planerat. 22nm borde nog ha hetat 26nm om man skulle vara ärlig. Detta är inte unikt - i princip alla andra som gick till FinFET krympte inte alls i det sammanhanget (TSMCs 16nm FinFET är precis lika tät som 20nm platt, till exempel) - men Intel hade som plan att ”komma ikapp” över två noder till. Först 14nm, som borde hetat 16nm, och var rätt problematisk den också (Broadwell var så sen att den krockade med Skylake, och Skylake hade flest buggar av alla CPU-kärnor Intel har gjort), och sen då det sista skuttet att försöka komma ikapp tillbaka till 10nm som gick helt åt skogen.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Åh-ja, nu ska vi inte vara sånna, optane är mer än glorifierad cache på många sätt.
Även jämfört med "riktig" lagring så är det betydligt mycket bättre, framförallt i det återkommande "real world" snarare än att kopiera stora filer mellan två diskar

Okey, jag syftade på konsumentmarknaden där jag står fast vid min åsikt. Missade att Intel även droppar företagslösningen där dessa muskler får flexa på riktigt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Synd att de skrotar Optane lagring helt. Har några konsumentriktade modeller ur 905p serien och de spöar alla nyare SSD'er i allt utom sekventiell läsning/skrivning. Har just nu en Storage Space konfigurerad med en Optane 480GB som cache för två WD SN850 NVMe diskar. Använder den för lagring av spel. Vet inte om jag kan se skillnad mot att bara använda NVMe diskarna som de är, men det är ju alltid kul med stora siffror:

3DMark Storage Benchmark - Microsoft Storage Spaces

Visa signatur

Happy Face!

Permalänk
Medlem

Tråkigt,, men vad gör man när SSD/RAM är det prisvärdare alternativet i alla lägen.

Permalänk
Medlem

Valt Intel Optane i några lägen till beräkningsdatorer som beställts åt kunder, där det funnits krav på skrivtålighet.
Skriver man någon PB årligen krävs ju lite mer rejäla saker än vad bl a datorleverantören kan erbjuda.
Där har priset oftast inte spelat någon större roll, men är det mer priskänsligt el inte lika stora krav på skrivtålighet duger oftast vanliga PCIe M.2 NVMe-diskar mer än väl.

Priset har ju som det också nämnts varit det stora hindret för tekniken, påminner väl på det sättet lite om RAMBUS-minnen.

Permalänk
Datavetare

Optane diskarna, framförallt för konsument, kändes rätt poänglösa redan från start då det inte alls gick att fullt ut utnyttja fördelarna med 3D Xpoint över NVMe gränssnittet. Där var ju en stor fördel att 3D Xpoint hade långt lägre latens, men latensen över NVMe begränsas primärt av gränssnittet själv och inte minnestekniken.

Att 3D Xpoint uppenbarligen inte heller fungerade som "persistent RAM" känns mer som prisfråga. Att det 3D Xpoint var långsammare var ingen överraskning, utan fanns hela tiden med i beräkningen.

Poängen där var dels att kunna ha högre RAM-kapacitet per $. Dels att sakerna lagrade i 3D Xpoint blev persistent och därmed inte behövde speglas mot disk. Vettigt för vissa prestandakritiska databasapplikationer, men uppenbarligen en allt för smal nisch för att vara affärsmässig.

"Problemet" för Intel verkar ha varit att både NAND och traditionellt RAM har kunna skalats i storlek bättre än väntant alt. så har 3D Xpoint skalat sämre än väntat.

För som persistent RAM fanns ändå en klar potential hos 3D Xpoint, men en av pelarna för att kunna realisera denna potential var att 3D Xpoint också skulle ge mer kapacitet per $ (och verkar som det fallerat på denna punkt...).

Skrivet av mpat:

Japp. Uppenbarligen var det så att när man gick till den första FinFET-noden på 22nm, så krympte man inte alls så mycket som planerat. 22nm borde nog ha hetat 26nm om man skulle vara ärlig. Detta är inte unikt - i princip alla andra som gick till FinFET krympte inte alls i det sammanhanget (TSMCs 16nm FinFET är precis lika tät som 20nm platt, till exempel) - men Intel hade som plan att ”komma ikapp” över två noder till. Först 14nm, som borde hetat 16nm, och var rätt problematisk den också (Broadwell var så sen att den krockade med Skylake, och Skylake hade flest buggar av alla CPU-kärnor Intel har gjort), och sen då det sista skuttet att försöka komma ikapp tillbaka till 10nm som gick helt åt skogen.

Givet att Intel kallade sin 22 nm just för 22 nm så var 14 nm "rätt" namngivning om man utgår från transistordensiteten respektive nod tillåter.

Räknar man lite här ser man också att Intel fick hybris av att deras försprång var så enormt när det gick till 22 nm. Steget till 14 nm är faktiskt också den 2,7 gångers ökning i densitet som man sedan satt som mål för 10 nm.

14 nm strulade initialt, men man fick ordningen på den relativt snabbt. Men redan där borde man kanske funderat om 2,7 gånger (mot mer normala 2,0) kanske var lite väl stora tuggor...
Edit: mer normal skalning numera verkar vara mindre än 2,0. Nog klokt givet att det ändå strular ibland (Samsung har haft strul med 5 nm, TSMC verkar ha strul med 3 nm)

Även TSMCs 16 nm och Samsungs 14 nm var relativt "korrekt" namngivna ställt mot Intel, 17 nm resp. 15 nm hade varit det närmaste man kunna komma.

Vid 10 nm spårade namngivningen ur totalt.

Frågan är varför man inte bara går över till MTr/mm²? I det läget får man en mer logisk "större är bättre"...

Sen är i.o.f.s. inte ens det helt sant. MTr/mm² siffran är högsta möjliga. I Intels/AMDs högpresterande kretsar är man en bra bit från denna siffra (i genomsnitt över hela kretsen) för att få vettig kylning, är främst olika former av systemkretsar som ligger nära denna nivå. En (av flera) orsaker till att Apple/Qualcomm/Samsungs CPU-designer inte klockar mer än ~3 GHz på samma nod som Intel/AMD kan klocka >5 GHz är att de förra primärt utnyttjar densiteten medan de senare primärt utnyttjar möjligheterna med lägre effekt ISO-frekvens.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

På konsumentsidan så tycker jag Intel har totalt missat att sälja in Optane som produkt för jag som ändå känner mig insatt och bygger en hel del datorer samt hänger här på Swec dagligen har typ noll koll vad jag skulle få för nytta av att använda Optane lagring. Varje gång man sett någon artikel om det så har det bara kännts som någon annan skrev en glorifierad dyr cache.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av holo:

Hur var det med Optane egentligen på riktigt, jag har minnen av att jag var intresserad av att skaffa en sådan för de skulle vara sjukt bra mot slitage, så hade tänkt skaffa en sådan för scratch disk för swapfiler,Minecraftvärldar etc. Men när den väl släpptes så såg jag inte att det nämndes nånting om tåligheten?

Ja det är sant, hade jag haft råd så skulle jag väldigt gärna vilja ha en 480GB av företagsdiskarna då de är extremt slittåliga och har mycket lägre latens än vanliga SSD:er.
Det är synd att Micron aldrig släppte den där revolutionerande disken de hade pratat om, skulle innehålla ungefär samma teknik som Optane fast ha en bandbredd på typ 9000 MB/s.

Testade köra fotogrammetrisk rendering på en konsumentoptane en gång, en sådan där liten stackare på 32 (egentligen 28) GB.
De är verkligen kattskit mot företagsdiskarna då de har en bandbredd i stil med typ en Micro-SD modell bättre fast de sitter på en M.2-port.
Begränsade vanliga RAM i windows till typ 2 eller 4GB, vad som nu var lägsta möjliga för att köra windows på. Sedan fick resterande 28GB på Optanedisken jobba som virtuellt minne.

Tappade kanske 10% i renderingstid mot att köra renderingen på DDR4, men det var överraskande bra resultat ändå då det skulle innebära att en företagsdisk skulle göra jobbet mycket bättre.
Just Metashape som jag körde med är extremt minmeskänsligt. Man kan ha en ungefärlig hum innan hur mycket som kan behövas, men om det visar sig att minnet tar slut efter två dagars rendering så bara skrotar programmet allt den gjort hittills och ger ett felmeddelande.
Och det är inte heller några problem att köra slut på 128GB minne med det programmet, om man har några hundra bilder som ska pusslas ihop till en högupplöst modell.

Däremot testade jag spela Forza med den konfigurationen också.
Flöt på jättebra i typ 2 sekunder, sedan frös spelet i två sekunder för att fylla på optanedisken, sedan repeterade det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Ja det är sant, hade jag haft råd så skulle jag väldigt gärna vilja ha en 480GB av företagsdiskarna då de är extremt slittåliga och har mycket lägre latens än vanliga SSD:er.
Det är synd att Micron aldrig släppte den där revolutionerande disken de hade pratat om, skulle innehålla ungefär samma teknik som Optane fast ha en bandbredd på typ 9000 MB/s.

Testade köra fotogrammetrisk rendering på en konsumentoptane en gång, en sådan där liten stackare på 32 (egentligen 28) GB.
De är verkligen kattskit mot företagsdiskarna då de har en bandbredd i stil med typ en Micro-SD modell bättre fast de sitter på en M.2-port.
Begränsade vanliga RAM i windows till typ 2 eller 4GB, vad som nu var lägsta möjliga för att köra windows på. Sedan fick resterande 28GB på Optanedisken jobba som virtuellt minne.

Tappade kanske 10% i renderingstid mot att köra renderingen på DDR4, men det var överraskande bra resultat ändå då det skulle innebära att en företagsdisk skulle göra jobbet mycket bättre.
Just Metashape som jag körde med är extremt minmeskänsligt. Man kan ha en ungefärlig hum innan hur mycket som kan behövas, men om det visar sig att minnet tar slut efter två dagars rendering så bara skrotar programmet allt den gjort hittills och ger ett felmeddelande.
Och det är inte heller några problem att köra slut på 128GB minne med det programmet, om man har några hundra bilder som ska pusslas ihop till en högupplöst modell.

Däremot testade jag spela Forza med den konfigurationen också.
Flöt på jättebra i typ 2 sekunder, sedan frös spelet i två sekunder för att fylla på optanedisken, sedan repeterade det.

Har själv kikat på att köpa en 900p eller 905p för att ha som cache/VM/dockerdisk på min unraid-server, kollar på Ebay, får se om hjärnans villhöverdel någonsin tycker att ~5k är billigt...

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sweisdapro:

Har själv kikat på att köpa en 900p eller 905p för att ha som cache/VM/dockerdisk på min unraid-server, kollar på Ebay, får se om hjärnans villhöverdel någonsin tycker att ~5k är billigt...

Nja, det är självklart fortfarande väldigt dyrt för att så smalt användsningsområde.
För låt säga att du ska ha spel på disken, då är en modern SSD helt klart i framkant både på pris och bandbredd.

Skriver man inte extremt mycket på disken så är det endast latensen som är en fördel, och redan där blir användningsområdet extremt smalt.

Fast senaste priset jag såg var 2000 för en använd 240GB 900P. Den försvann väldigt kvickt.
Med tanke på att de kommer bli mer och mer sällsynta så tippar jag på att 5000 i ditt fall är ett av de bättre bud du hittar innan de blir omsprungna av DDR5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Nja, det är självklart fortfarande väldigt dyrt för att så smalt användsningsområde.
För låt säga att du ska ha spel på disken, då är en modern SSD helt klart i framkant både på pris och bandbredd.

Skriver man inte extremt mycket på disken så är det endast latensen som är en fördel, och redan där blir användningsområdet extremt smalt.

Fast senaste priset jag såg var 2000 för en använd 240GB 900P. Den försvann väldigt kvickt.
Med tanke på att de kommer bli mer och mer sällsynta så tippar jag på att 5000 i ditt fall är ett av de bättre bud du hittar innan de blir omsprungna av DDR5.

Nej, huvudorsaken hade ju varit skrivtåligheten när man dels kör den som write-cache lagringen och docker/VM så vill man inte råka skriva sönder en konsumentdisk
Troligare att jag nöjer mig med 240Gb istället (har dock för mig att den är långsammare) xD

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Inte ett dugg oväntat men ändå synd tycker jag. Som jag tror det framgår i min signatur har jag ett Optane-minne som cache till min mekaniska disk. Jag gillar det! Inte så att jag inte skulle kunna leva utan det men det är najs tex när jag kommer hem med 20 GB foton att tanka in på disken.

Hoppas mitt Optane-minne går att flytta med till nästa dator.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk

Det lättaste sättet att lycka med något är att göra en produkt för den stora massan. Jag vet många som talade starkt om Optane på flera sätt, även som alternativ i budgetdatorer. Men den var väldigt begränsad, det var ytterst få som optane var det bästa valet för.

Jag tycker det är gött att Optane dog ut som ej var en öppen standard och jag det mesta som inte är öppet ska dö ut. Undantag kan vara extremt nischade produkter för att spara pengar, men i den mån det går ska öppna standarder användas.

Permalänk
Medlem

Optane marknadsfördes på ett mycket rörigt sätt. Optane var namnet på de små cache-diskarna (32 GB osv) som skulle användas i kombination med något större och långsammare. Det krävdes dessutom specifik stöd i BIOS för att nyttja detta koncept och det innebar krångel och begränsningar. Just detta marknadssegement försvann dessutom när SSDer blev billiga under senare år. Detta gav Optane ryktet av att vara en udda och krånglig budget-produkt.

Optane var också namnet på de ruskigt snabba produkterna som 905p (high end men tillgängligt för konsumenter) och P5800x (datacenter). Dessa har galet bra prestanda men något dyra. Dessa funkar som vilken SSD som helst.

Det som förvånar mig är att Intel Optane 905p inte fick större genomslag i entusiastkretsar. Visst, den kostade väl ~5500kr för 380 GB NVME, men sedan är den extremt viktiga Q1T1 4K random read prestandan omkring 3 - 4 ggr bättre än Samsung 980 Pro och liknande.

Eftersom många entusiaser lägger denna summa och mer för att bara uppgradera en eller två CPU generationer - med målet att få ~20% bättre CPU prestanda så borde det ha gått att hitta ett segment för de som vill ha ruskigt snabb systemdisk.

Permalänk
Medlem

Man vill ha färre delar i sin dator inte fler. Att M2 slagit igenom är nog en stor anledning att det på ett enkelt sätt integreras i moderkortet inga sladdar eller funderingar på monteringsplattas i chassit. Enda problemet jag ser är vid byte av M2 när Os finns på M2an.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Synd bra tekniker försvinner på löpande band, firewire, optane en av dom nu.
Edsff blir nästa krav för mig vid köp av ny dator (ersättaren till m.2) Ser ut som att åtminstånde saphire rapids har stöd för detta, håller verkligen tummarna att det dyker upp på deras workstation moderkort.
m.2 är en mardröm på moderkorten före en som vill ha lite pci-e platser att utnyttja.tex min optane 905p

Visa signatur

Arne Berg