Nån som provat Apollo 68080?

Permalänk

Nån som provat Apollo 68080?

Permalänk
Medlem

Ganska dyr retro pryl för hobby bruk. Här är en recension: http://donovancolbert.blogspot.com/2021/02/apollo-vampire-v4-...

Permalänk
Medlem

Var på väg att köpa ett Vampire till min A500 men ändrade mig. Kommer skaffa en pistorm istället. Billigare och tillräckligt med prestanda.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, jag har haft både en Vampire v2 i min A500 och en Vampire v4 SA.
Gemensamt för dessa är att de ger dig en snabb 680x0-kompatibel CPU, IDE-interface, Nätverk och RTG-grafik med HDMI. En lite modernare Amiga helt enkelt.

Visst kan man tycka att en Vampire är dyr, men ska man skaffa en accelerator, nätverk och grafikkort till en Amiga idag så blir det i många fall mycket dyrare.

Det beror lite på vad man är ute efter, men jag tycker att MiSTer FPGA är en mycket mer mångsidig pryl att köpa om man vill köra retro men inte vill hålla på med den äldre hårdvaran. MiSTer låter dig lägga in många olika system, inte bara en Amiga. Priset är ungefär det samma.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Var på väg att köpa ett Vampire till min A500 men ändrade mig. Kommer skaffa en pistorm istället. Billigare och tillräckligt med prestanda.

Hur fungerar Pistorm egentligen?
Man ska ha RPi3 med eller utan ARM CPU....?
Är det bara grafiken man använder?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Greyguy1948:

Hur fungerar Pistorm egentligen?
Man ska ha RPi3 med eller utan ARM CPU....?
Är det bara grafiken man använder?

PiStorm använder en rPi för att ge din Amiga en snabbare CPU, Grafik, WiFi mm. Så du behöver både själva PiStorm-kortet och en rPi 3. Sedan kör du en speciell programvara på rPi'n för att det hela ska fungera.

En nackdel med både Vampire 2 och (om jag är korrekt underrättad) PiStorm är att du inte får ut alla upplösningar på HDMI. Grafik som använder Amigans interna grafikkretsar visas via den vanliga monitorporten. Det gör att du behöver switcha skärm manuellt eller ha två skärmar på skrivbordet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Permalänk
Medlem

Egentligen behöver jag inget sådant då jag har en 68030-accelerator med 64MB ram till min A500. Det räcker mer än väl för den datorn. Önskar däremot att det kom något liknande som passar i min A4000. Även om den har en 060/50 så vore det trevligt med något ännu snabbare i den. Tyvärr finns varken Vampire eller pistorm till den.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Öppnar gammal tråd. Försöker hitta accelerator till min A4000. Jag har haft 040+ppc604e men brukade ppc 1% typ.
Vill helt enkelt inte stoppa i det kortet i A4000 längre. Så, åker 030.

Sitter och scannar marknaden. Tydligen finns det försök att köra Pistorm32-lite från A1200 i 4000 med någon form av converter.
Frågan är, har någon av Er som sitter med bigbox amigas som sett något som använder Apollomodellen?

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM