Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicozy:

Nyreggad Edvin som säljer ett 4070ti billigt fiskar telenummer och ska förklara hur blocket köpskydd fungerar. Men om man skulle skicka in en betalning via blockets app, är scammen då att han stänger ner annonsen på blocket och tar bort den riktiga köpförfrågan och samtidigt dyker ett sms till scamsiten upp istället?

Om du skickar köpförfrågan via blocket kommer scammaren *inte* att acceptera det. Eftersom det kräver deras BankID verifikation.

De vill få ditt nummer, för att skicka sms med scam-länk oftast för phishing (få dina kortuppgifter) alternativt få betalningen på annat mindre spårbart sätt

Permalänk
Medlem

Telefonnummer scams går i båda riktningarna ser det ut som.

Jag la precis upp en annons och fick ett meddelande på 10 sekunder efter annonsen publicerats som frågade efter mitt nummer. Användaren är nytt konto registrerat idag. Lite komiskt satt och läste igenom den här tråden i samband med publiceringen då tråden ploppade upp i Aktiva Trådar

Visa signatur

GPU: 1050ti| CPU: Ryzen 7 3700x | Mobo: MSI B450 Tomahawk MAX | RAM: G.Skill FlareX 16GB | CPU kylare: Corsair H100i | Lagring: 32 TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sugu:

Telefonnummer scams går i båda riktningarna ser det ut som.

Jag la precis upp en annons och fick ett meddelande på 10 sekunder efter annonsen publicerats som frågade efter mitt nummer. Användaren är nytt konto registrerat idag. Lite komiskt satt och läste igenom den här tråden i samband med publiceringen då tråden ploppade upp i Aktiva Trådar
https://i.imgur.com/HBSqbF7.png

japp, sms phishing går mot båda riktningarna

Permalänk

Jag gick också i fällan på Blocket

Hej!
Egentligen förstår jag inte hur jag kunde vara så dum och inte kolla hur köp med skydd går till på Blocket. Jag ville köpa en matservis och säljaren var villig att skicka. Efter lite meddelanden hit och dit lämnade jag mitt mobilnummer och fick en sms-länk med betalningsuppgifter. Mitt kort hade en gräns på 5500 för internetköp och köpesumman var högre och jag såg att man kunde chatta via betal-länken. Man försökte få mig att betala igen men då anade jag att något var fel och chattade med Blocket som genast sa att det var bedrägeri. Från det att jag betalat tills jag ringde banken var det under 30 minuter och trots att beloppet bara stod som reserverat gick det inte att stoppa.
Polisanmälan idag men det känns som om det blir Brott kan inte styrkas trots att jag har skärmklipp på konversationen på Blocket och chatten via sms-länken. Blocket vet ju vem personen är eftersom man måste regga sig med bank-id men jag får inte veta namnet utan det måste gå via polisen.
Jag kunde aldrig tro att man försöker lura någon med porslin men det här blir en läxa.
Jag hittade det här forumet när googlade igår och tack för en del matnyttiga råd när det gäller banken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ainielina:

Hej!
Egentligen förstår jag inte hur jag kunde vara så dum och inte kolla hur köp med skydd går till på Blocket. Jag ville köpa en matservis och säljaren var villig att skicka. Efter lite meddelanden hit och dit lämnade jag mitt mobilnummer och fick en sms-länk med betalningsuppgifter. Mitt kort hade en gräns på 5500 för internetköp och köpesumman var högre och jag såg att man kunde chatta via betal-länken. Man försökte få mig att betala igen men då anade jag att något var fel och chattade med Blocket som genast sa att det var bedrägeri. Från det att jag betalat tills jag ringde banken var det under 30 minuter och trots att beloppet bara stod som reserverat gick det inte att stoppa.
Polisanmälan idag men det känns som om det blir Brott kan inte styrkas trots att jag har skärmklipp på konversationen på Blocket och chatten via sms-länken. Blocket vet ju vem personen är eftersom man måste regga sig med bank-id men jag får inte veta namnet utan det måste gå via polisen.
Jag kunde aldrig tro att man försöker lura någon med porslin men det här blir en läxa.
Jag hittade det här forumet när googlade igår och tack för en del matnyttiga råd när det gäller banken.

Det är nog någon målvakt som reggat kontot, tror tyvärr inte det kommer leda någonstans… det lönar sig med brott i dagens samhälle

Permalänk
Medlem

Om man blir ombedd av köparen att ange sin e-post i blocketchatten för att det behövs för köpförfrågan - då lär det vara scam....?

Permalänk
Medlem

Är jag den enda som INTE tycker att 7000 är "för billigt"? Jag tycker snarare att det är för dyrt. Vad det kostade en gång i tiden är totalt ointressant för en köpare. Jag tänker snarare att det går att få ett NYTT 4070 Super för 7800 så varför skulle någon ge 7000 för ett begagnat kort som har ungefär samma prestanda?

Med ett begagnat kort har du ingen aning om hur det är behandlat. Om det körts hårt, överklockats eller om personen varit ESD-skyddad när de tagit i det. Så jag tänker snarare att 7000 är för mycket...

Permalänk
Skrivet av Wilworin:

Är jag den enda som INTE tycker att 7000 är "för billigt"? Jag tycker snarare att det är för dyrt. Vad det kostade en gång i tiden är totalt ointressant för en köpare. Jag tänker snarare att det går att få ett NYTT 4070 Super för 7800 så varför skulle någon ge 7000 för ett begagnat kort som har ungefär samma prestanda?

Med ett begagnat kort har du ingen aning om hur det är behandlat. Om det körts hårt, överklockats eller om personen varit ESD-skyddad när de tagit i det. Så jag tänker snarare att 7000 är för mycket...

Trådstarten är 18 månader gammal och releasen av 3090Ti var bara sex månader före det. Så det var 7000kr för ett kort som då kostade 19000 nytt(eller vad det nu var).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wilworin:

Är jag den enda som INTE tycker att 7000 är "för billigt"? Jag tycker snarare att det är för dyrt. Vad det kostade en gång i tiden är totalt ointressant för en köpare. Jag tänker snarare att det går att få ett NYTT 4070 Super för 7800 så varför skulle någon ge 7000 för ett begagnat kort som har ungefär samma prestanda?

Med ett begagnat kort har du ingen aning om hur det är behandlat. Om det körts hårt, överklockats eller om personen varit ESD-skyddad när de tagit i det. Så jag tänker snarare att 7000 är för mycket...

För att vid tiden för inlägget så kostade ett nytt 3080Ti c:a 16.500kr och 4070 fanns inte ens på kartan?

Edit: Ah, tvåa på bollen.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Ahh, missade att någon hade väckt en gammal tråd till liv. Då hänger jag med. 😎

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wilworin:

Ahh, missade att någon hade väckt en gammal tråd till liv. Då hänger jag med. 😎

Ja det var jag
Utsattes för troligt scam-försök på - hör och häpna - Blocket. Personen påstod att min mailadress behövdes för att kunna göra ett köpförslag. Nonsens, jag har då aldrig varit med om det. Troligt ville de ha denna för att kunna använda min identitet för att scamma andra. Troligtvis är personen denne utgav sig för att vara egentligen en annan stackare som nu brottas med folk som mailar, ringer och undrar var deras grejer och/eller pengar är.

Första svaret på min dator på blocket liksom... suck. Annonsen åkte ner och nu upp här - detta place är i alla fall lite säkrare, även om man aldrig är 100% säker förstås...

Permalänk
Avstängd

säljare på blocket som inte är verifierade med BankID hoppar jag över

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockish:

säljare på blocket som inte är verifierade med BankID hoppar jag över

Kan man se det på något sätt när någon hör av sig?
Eller är ett telltale sign att de t.ex inte accepterar köpförfrågan på det normala sättet som man ska göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Kan man se det på något sätt när någon hör av sig?
Eller är ett telltale sign att de t.ex inte accepterar köpförfrågan på det normala sättet som man ska göra.

Har skett en del ändringar på blocket. För 2 år sedan behövda man bara mejl för att skapa nytt konto. För ett halvår sedan kunde man identifiera sig med ett tel-nummer. Som jag förstått det nu krävs bankid för att skapa de flesta annonser, allt som rör elektronik

I alla fall så kan man se att det står "verifierat" och visar blå checkmärke på kontot. Men bättre om kontot också har något omdöme, vilket betyder att de tidigare gjort verifierat affär via blocketpaket.

Jag använder knappt blocket längre, men av vad jag ser har de eliminerat 99% av (säljar) bedrägerierna. För även om ett konto blir kapat behövs bankid för att sätta upp en ny annons för det mesta.

Ett tag kunde man se att varannan annons i kategorin elektronik var mobiler, grafikkort, konsol eller liknande i "nyskick" för halva priset och skapat av konton aktiva från den dagen.

Däremot kan man fortfarande skapa konto och skriva chatt som köpare genom bara sms verifiering

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eismannen:

Kan man se det på något sätt när någon hör av sig?
Eller är ett telltale sign att de t.ex inte accepterar köpförfrågan på det normala sättet som man ska göra.

Det är en liten blå ikon vid säljaren namn som indikerar att personen verifierat sig med Bankid

Permalänk
Medlem

Jag råkade ut för något liknande igår när jag la upp en annons på en gitarr på Blocket.

En snubbe skrev och ville ha bilder så jag skickade bilder på varenda detalj och berättade om delar jag bytt osv.
Sen frågar han om han kan ringa mig och jag säger såklart att det går bra, precis efteråt så skriver han att han ringer imorgon men att han betalar nu och en stund senare får jag ett SMS från "blocket" att han betalat - Jag blev lite irriterad för jag tyckte inte att vi var "klar" men jag inser samtidigt att det står ingenstans i chatten att han faktiskt har köpt gitarren.. Läser SMS och ser att det innehåller en länk till en väldigt suspekt sida så jag raderar bara SMS och chatten samt anmäler till Blocket.

Jag förstår scamannonser där personen säljer något men vad var egentligen planen med att "köpa" min gitarr?

Det är första gången någonsin jag annonserar på Blocket och använder "köpskydd" - Endast PGA att en snubbe var orolig att jag skulle blåsa honom på Facebook Marketplace.. Lite ironiskt att jag lägger ut gitarren där och blir direkt utsatt för sånt här

Ska bara bemöda mig att svara personer som identifierat sig med Bank-ID från och med nu.

Visa signatur

AMD64 Venice 3200+ @ 2640 Mhz | Asus A8N-E | Msi Geforce 6600 @ 355/1196 Mhz | 2x512 3200 kingston 2.0-2-2-6-T1 @ 200Mhz | 80 gb maxtor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton89:

Jag råkade ut för något liknande igår när jag la upp en annons på en gitarr på Blocket.

En snubbe skrev och ville ha bilder så jag skickade bilder på varenda detalj och berättade om delar jag bytt osv.
Sen frågar han om han kan ringa mig och jag säger såklart att det går bra, precis efteråt så skriver han att han ringer imorgon men att han betalar nu och en stund senare får jag ett SMS från "blocket" att han betalat - Jag blev lite irriterad för jag tyckte inte att vi var "klar" men jag inser samtidigt att det står ingenstans i chatten att han faktiskt har köpt gitarren.. Läser SMS och ser att det innehåller en länk till en väldigt suspekt sida så jag raderar bara SMS och chatten samt anmäler till Blocket.

Jag förstår scamannonser där personen säljer något men vad var egentligen planen med att "köpa" min gitarr?

Det är första gången någonsin jag annonserar på Blocket och använder "köpskydd" - Endast PGA att en snubbe var orolig att jag skulle blåsa honom på Facebook Marketplace.. Lite ironiskt att jag lägger ut gitarren där och blir direkt utsatt för sånt här

Ska bara bemöda mig att svara personer som identifierat sig med Bank-ID från och med nu.

Scammersen sorterar på nyaste annonser antar jag, så får man scam chatt (som säljare) brukar det vara ganska direkt.

Det är phishing de försöker med. De vill att du ska skriva in ditt bankkod eller kanske identifiera med bankid eller annat liknande. Mest troligen bankkortuppgifter, men kan vara blandat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Scammersen sorterar på nyaste annonser antar jag, så får man scam chatt (som säljare) brukar det vara ganska direkt.

Det är phishing de försöker med. De vill att du ska skriva in ditt bankkod eller kanske identifiera med bankid eller annat liknande. Mest troligen bankkortuppgifter, men kan vara blandat.

Det låter rimligt att det var något sånt dom skulle försöka med. Jag tycker att det känns långsökt eftersom att det står i chatmeddelandet att ALLT kommer att ske i chatten och ingenting via SMS, e-post eller liknande men antagligen går folk på det ändå.

Visa signatur

AMD64 Venice 3200+ @ 2640 Mhz | Asus A8N-E | Msi Geforce 6600 @ 355/1196 Mhz | 2x512 3200 kingston 2.0-2-2-6-T1 @ 200Mhz | 80 gb maxtor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton89:

Det låter rimligt att det var något sånt dom skulle försöka med. Jag tycker att det känns långsökt eftersom att det står i chatmeddelandet att ALLT kommer att ske i chatten och ingenting via SMS, e-post eller liknande men antagligen går folk på det ändå.

Blocket har ju behövt uppdatera många gånger de senaste åren och förtydliga och foolproofa systemet, så ja som du säger tänker man väl att ingen bör gå på det nu. Men men

Permalänk
Medlem

Har sålt flera grafikkort på blocket nyligen, alla med blocketpaket. Fugnerar hur bra som helst så länge man håller sig på blockets tjänst. Sekunden de ber om mer information så är det scam