Orange screen of death - Win10 ny dator

Permalänk
Medlem

Orange screen of death - Win10 ny dator

Byggt min första dator (spec längst ner), allt funkar och har flashat bios till senaste versionen (1603).

Har skapat en USB-skivavbild för Windows 10 med Microsoft Media Creation Tool, men får orange screen of death varje gång. Sedan får jag rensa hdd via bios och försöka igen. Har försökt formatera om USB med FAT32, NFTS och exFAT och sedan skapat usb-installationsmedia, men inget funkar. Har testat med två olika USB, ett på 16 och ett på 32 GB.

Vill helst undvika att köpa Windows på USB eftersom jag har en oanvänd produktnyckel för Win 10 PRO.

Alla tips emottages tacksamt!

ASUS TUF GAMING B660-PLUS WIFI D4
Intel Core i5 12600K 3.7 GHz 20MB
GeForce RTX™ 3070 VENTUS 2X OC
2 x Kingston NV1 1TB M.2 NVMe
Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18
Corsair RM750X 750W v2
Cooler Master Hyper 212 Black Edition LGA 1700
Fractal Design Define 7 Compact

Permalänk
Avstängd

En sak du kan testa är att koppla in minnet i en annan USB-port. Tidigare i alla fall så var det ju inte ovanligt att det bara funkade på en viss port, sen ett tag var det bara USB 2-portar för 3-portarna krävde drivrutiner och så, men på ett nytt moderkort borde det inte vara något problem förstås.

Hade jag varit du hade jag nog testat med Windows 11 i senaste version också.

Permalänk
Medlem

När EXAKT får du OSOD? Eller får du det vid olika tillfällen?
Är det direkt när du kopplat in USB, kommit en bit av installationen eller efter att du installerat klart och Windows startar?

Testa att bara köra med den ena ramstickan. Funkar det inte, testa med den andra.

Har du tillgång till iGPU? (gpu i processorn och bildanslutning på moderkortet)
I så fall kan du testa med att plocka ur grafikkortet och bara köra iGPU. Installera Windows. Bootar sedan Windows så kan du då byta tillbaka till grafikkortet igen och se om det fungerar.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

En sak du kan testa är att koppla in minnet i en annan USB-port.

Tack Snajk!
Testat alla tre USB-varianterna: 2.0, 3.0 och 3.1. Samma problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

När EXAKT får du OSOD?

Tack ELF!

När jag bootar från USB. Windowsloggan blinkar till, sedan står en markör i övre vänstra hörnet och blinkar. Efter 10 sekunder till så kommer OSOD.

Jag valde processorn för att slippa köpa grafikkort (gjorde det ändå till slut), men ska testa dina tips!

Permalänk
Medlem

Håll inte på med att formatera usb stickan, rensa den helt ink ta bort eventuella partitioner, testa sen med MCT igen.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Testa att köra en Linux live på usb:n. Om den också kraschar så bör du ju kunna dra slutsatsen att det är något hårdvara i datorn.

Överklockar du minnet? Sänk det till 3200 isåfall. Det är inte säkert att processorn klarar 3600...

Noterade minnet