Webbutvecklingsdagbok (Webbutveckling, 120 hp)
Hej! Jag hoppas det är okej att jag har en "dagbok för webbutveckling" i en och samma tråd så jag inte klottrar ner hela underforumet!
Tanken med "dagboken" är att dela med mig av olika tankar, framsteg, och frågor inom webbutveckling. Eventuellt kan vilka som helst få ge mig kodutmaningar baserat på utifrån hur mycket de tolkar att jag har bemästrat hittills. Jag citerar då med kodlösningsförslag som återkoppling kan ges till!
Dag 1 av 759 (Kurser: Datateknik GR (A), Webbutveckling I, 7,5 hp & Datateknik GR (A), Introduktion till programmering i JavaScript, 7,5 hp)
Idag är första dagen av det tvååriga programmet Webbutveckling, 120 hp, som jag går på distans. Egentligen börjar utbildningen först nu den 29:e augusti 2022, men jag tänkte börja lite tidigare så att jag lär mig de mest fundamentala bitarna inom webbutveckling.
Första dagen bjuder inte på så mycket mer än att komma igång med VSCode, läromedlen och lite grundläggande HTML och CSS (se bilderna nedan).
Jag har två olika HTML-filer:
1) Första är min "sandlåda" med egen kod och eventuella kodprojekt.
2) Andra är all HTML-kod från läromedlen inom HTML & CSS så att jag kan göra alla uppgifter där.
En sak jag har upptäckt med läromedlen är att ena boken är från 2011 (HTML & CSS) och andra från 2014 (JS). JS-koden som visas använder då "var" flitigt vilket jag förstått ej rekommenderas längre eftersom det kan bugga pga. något med "scope"?
Tyvärr är programansvariga på semester fortfarande för att jag skall få svar på varför så gamla läromedel används till något så snabbutvecklande som webbutveckling.
Just nu håller jag på att gå igenom den grundläggande HTML-strukturen (alla taggar). Läromedlet (Jon Duckett, 2011) är indelat i tre delar: HTML, CSS & Övningar.
I min "sandlåda" provade jag att centrera en div (med bakgrundsfärg för att se hur stor/liten den blev) och efter googling gick det. Men det är inte riktigt så jag vill lära mig! Och jag förstår inte helt (ännu) varför CSS-lösningen i ".container1" fungerar!
Vi ses imorgon!
Mvh,
WKL.