Permalänk
Medlem

Kylare åt fel håll

Tjo. Köpte ny kylare i helgen och monterade den igår. När jag skulle sätta dit fläkten upptäckte jag att jag monterad kylaren åt fel håll dvs fläkten drar luften genom kylaren istället för att blåsa på den. Tror ni detta påverkar tempen något? Att texten är upp och ner gör mig inget. Kollar inte in så noga i burken. Dock vill jag ju att den ska prestera så bra som möjligt även på låga varvtal. Kylaren i fråga är en Be Quiet! Dark Rock Slim med en 120 mm fläkt. I vila ligger den på ca 55 grader med fläkten på ca 500 rpm. Spelar jag går den upp i ca 90 grader med fläkten på max (1500 rpm). Dock håller den frekvensen på prollen över stock ( ca 4,3 GHz). Är en 5800X. Har inte pillat med volt etc.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Beror på fläkten, många fläktar är bättre på att trycka luft än att suga den. Är din fläkt så betyder det att du för högre luftflöde om fläkten trycker luft igenom kylaren, alltså svalare. Kan även påverka livslängd på lager beroende på typ osv.

Vet inte hur stor skillnad detta gör i praktiken, du kommer nog långt även om det inte är optimalt.

Ett sätt är att sätta dit ytterligare en fläkt på låga varv som trycker luft igenom kylaren. Push-pull lösning kan ge lägre ljud och bättre kylning. Buntband är en bra fästmetod om du inte tänker titta på det ofta

Permalänk
Medlem

Låter varmt. Men är det inte väldigt enkelt att flytta på fläkten till andra sidan?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Hur kylaren i sig sitter monterad spelar nog ingen roll. Och om fläkten blåser eller suger spelar nog heller ingen roll. Bara den drar luften åt rätt håll.
Har du luftintag i fronten på lådan så vill du att fläkten ska flytta luften genom kylaren och vidare mot utblåset. Vilken sida fläkten sitter på spelar alltså mindre roll, så länge den inte motarbetar det naturliga luftflödet i burken.
Det är enkelt att vända på fläkten, eller sätta den på andra sidan för att se om det blir någon förändring.
Kylarens kontakt med CPUn är nog viktigare än fläktens placering. Är du inte nöjd med temperaturerna kan du pröva att montera om kylaren med ny kylpasta, utifall ditt första försök resulterade i dålig kontakt.
Får du samma resultat även efter ommontering är det kanske som så helt enkelt att kylaren inte klarar att kyla mer än vad den redan gör.
Då kanske du ska kika på luftflödet över lag i datorn.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

5800X är designad att gå upp till 90 grader. Min gör det också men då får jag ut en högre frekvens, tror den klockar upp till 4850MHz. Med det sagt så tror jag du får bättre flöde i burken om du monterar den korrekt. Är det inte bara att flippa fläkten?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | NZXT Kraken X53 | Gigabyte X570 Aorus Elite | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3600MHz | Gigabyte RTX 3080 Gaming OC | WD Blue SN550 1TB | Gigabyte P750GM | NZXT H510 | Acer Predator X34 ||| Lenovo Legion 5 Pro IAH7H | Apple iPad Pro 12.9"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Tror ni detta påverkar tempen något?

Ja.

Fläkten kommer ta största delen av inluften där det är minst motstånd, d.v.s. suga in luft längs kanterna istället för genom flänsarna, men svårt att säga hur mycket sämre det blir jämfört med att köra den på rätt håll som den är konstruerad för.

Det är väl inte så jättejobbigt att vända kylaren rätt, bara två skruvar...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ja.

Fläkten kommer ta största delen av inluften där det är minst motstånd, d.v.s. suga in luft längs kanterna istället för genom flänsarna, men svårt att säga hur mycket sämre det blir jämfört med att köra den på rätt håll som den är konstruerad för.

Jo, men kan väl vara värt att nämna att samma lär ju ske i rätt stor omfattning även i push
Men håller generellt med att tornkylare oftast brukar funka bättre i push!
Och som nämnts bör den följa flödet i resten av chassit. (dvs normalt sett front till bak)

90 grader låter varmt, även om jag hört 5800X ska vara rätt svårkyld. Kanske värt att kolla UEFI för att se om det är nån överklockning påslagen?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Så länge flödet går från fronten av chassit till baksidan av chassit så spelar det ingen roll om din fläkt drar luft genom kylaren, eller trycker luft genom kylaren.

Men eftersom du nu menar att kylaren är åt fel håll, så antar jag att fläkten nu sitter på vänster sida och trycker luften genom kylaren åt höger? Annars är det väl bara att du byter sida på fläkten? Den går ju att flytta på till andra sidan om det skulle vara så Vilket håll texten är på kylflänsen spelar väl inte direkt någon roll i det här fallet då kylaren är så liten. Större kylare kan vara icke-symmetriska och vara upphöjda i ena sidan för att komma över RAM.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Oj. Många svar här Visst skulle kunna vända på både fläkt och kylare men är av naturen lite lat så hade hoppats slippa det. Men kanske värt ändå. 5800X är en över lag varm prolle men hade väl hoppats på lite bättre temperatur ändå. Nu snurrar chassifläktarna runt 500-800 varv så ganska lågt flöde. Är ett Lian Li PC-O11 Air Mini så luften som dras in i fronten kanske hinner smita ut innan det når cpu-kylaren.

@Matherat Har aldrig sett min gå över 4,5 i turbo. Så kanske fått ett lite sämre exemplar. Men det duger för mig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Annars är det väl bara att du byter sida på fläkten? Den går ju att flytta på till andra sidan om det skulle vara så

Det är ju det som inte går eftersom spåret man hakar fast fläktens clips på inte är centrerat på kylaren, så det går bara att sätta medföljande fläkt på ena sidan. Märkligt att flera kommenterar utan att ens bry sig om att kolla hur den ser ut på den punkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det är ju det som inte går eftersom spåret man hakar fast fläktens clips på inte är centrerat på kylaren, så det går bara att sätta medföljande fläkt på ena sidan. Märkligt att flera kommenterar utan att ens bry sig om att kolla hur den ser ut på den punkten.

Finns klipps för två fläktar så borde inte vara något problem att bara byta sida.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Finns klipps för två fläktar så borde inte vara något problem att bara byta sida.

Är det olika mått på clipsen då? Det ser ut som att det kanske skulle gå att sätta en normal 120 mm-fläkt där ramen inte har någon offset på fästet, men den som medföljer är ju inte normal...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det är ju det som inte går eftersom spåret man hakar fast fläktens clips på inte är centrerat på kylaren, så det går bara att sätta medföljande fläkt på ena sidan. Märkligt att flera kommenterar utan att ens bry sig om att kolla hur den ser ut på den punkten.

Vad menar du? Du kan köra kylaren med Push+Pull dvs två fläktar. Det är fyra clips där två är annorlunda för den kortare sidan.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Vad menar du? Du kan köra kylaren med Push+Pull dvs två fläktar. Det är fyra clips där två är annorlunda för den kortare sidan.

https://youtu.be/7DizSF6wq5M?t=161

Se där ja, kass manual då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Är det olika mått på clipsen då? Det ser ut som att det kanske skulle gå att sätta en normal 120 mm-fläkt där ramen inte har någon offset på fästet, men den som medföljer är ju inte normal...

Tog bara ett par. Kollade aldrig om det var olika. Men de passade så hade väl tur för en gångs skull

Frågan blir ju nu om samma fläkt funkar åt båda hållen eller om det ska vara en annan modell om man kör två fläktar (den som drar kanske ska vara annan?)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

Beror på fläkten, många fläktar är bättre på att trycka luft än att suga den. Är din fläkt så betyder det att du för högre luftflöde om fläkten trycker luft igenom kylaren, alltså svalare. Kan även påverka livslängd på lager beroende på typ osv.

Vet inte hur stor skillnad detta gör i praktiken, du kommer nog långt även om det inte är optimalt.

Ett sätt är att sätta dit ytterligare en fläkt på låga varv som trycker luft igenom kylaren. Push-pull lösning kan ge lägre ljud och bättre kylning. Buntband är en bra fästmetod om du inte tänker titta på det ofta

Eller så blir det så kul att när man kör push/pull får man rena jetmotorljudet. Har själv upplevt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Frågan blir ju nu om samma fläkt funkar åt båda hållen eller om det ska vara en annan modell om man kör två fläktar (den som drar kanske ska vara annan?)

Kylaren är byggd för standardfläktar på båda sidor, så du behöver inte köpa en ny sorts fläkt bara för att vända/flytta den från pull till push
Se bara till att välja rätt fästanordning, och sätt fläkten på rätt sida (den sida av CPU-kylaren som är närmast fronten) så den trycker genom luften mot baksidan av chassit...
Och då förstås i rätt riktning också (Fläktramen ska ligga an mot cpu-kylaren)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Eller så blir det så kul att när man kör push/pull får man rena jetmotorljudet. Har själv upplevt det.

I de lägena kan det nog vara värt att testa minska/höja hastigheten på ena fläkten litegrann. kanske bara är nån resonans som du kan komma runt.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.