Sony: "Blir Call of Duty Xbox-exklusivt följer spelarna efter"

Permalänk
Medlem
Skrivet av PHRA:

Sony var väl en utav de som startade detta med att vara exklusiva

Nej tid begränsad exklusiva spel har funnits väldigt länge och nästan alla första party spel har varit exklusiva liksom Nintendo existerar och alla deras spel är exklusiva.

Sony har helt enkelt varit bättre på att utveckla och satsa på rätt företag.

Några nya bra spelserier vi fick förra generation från Sony först party studio är Horizon Zero Dawn och Ghost of Tsushima.

Det som har hänt är att Microsoft köper stora etablerade tredje part studio och risken är att de gör spelen exklusiva exempel Starfield från Bethesda.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk

Playstation all stars var vad som fick mig att köpa en PS3 och Horizon Forbidden West en ps5 (4an minns jag inte, hittade väl bra pris på mest), så de kan behöva öppna upp för de spelen på microsofts plattformar så som de resonerar.

Permalänk
Skrivet av Smasher89:

Playstation all stars var vad som fick mig att köpa en PS3 och Horizon Forbidden West en ps5 (4an minns jag inte, hittade väl bra pris på mest), så de kan behöva öppna upp för de spelen på microsofts plattformar så som de resonerar.

De har redan släppt en del Playstation spel till PC.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Bara de inte drar tillbaka D4 i sista stund från PS5(vilket givetvis inte kommer att ske, vet inte när affären gått igenom?).
Men om det mirakulöst skulle hända blir jag grymt kränkt -.-
I övrigt är resten av deras studios rätt ointressanta för mig. Möjligt att Starfield kan bli något men av det senaste man såg så såg det ganska mediokert ut.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke_JKUR:

Tur att det är billigt med konsoler jämfört med PC. Bara köpa bägge

Ja verkligen, man får typ Xbox Series X, PS5 samt en Switch till priset av mid-tier gaming PC.

Permalänk

Sony = Hypocrite

Visa signatur

Roze +

Permalänk
Medlem
Skrivet av PHRA:

Sony var väl en utav de som startade detta med att vara exklusiva

Jaså?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bungie
En bra början till exklusivitet i konsol karriären. Men fullt förståeligt om man ska lyckas ta sig in.
Men så är det när två stora företag strider med varann. Båda gör både skit och bra.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Enligt Sony så ska bara Playstation få ha plattformssäljande titlar.

Skrivet av Ryssfemma:

Ska Sony ha något att säga i den frågan? Snacka om att kasta pil i en gummibåt.

Märkligt att så många här inte förstår skillnaden i att bygga upp en IP från mer eller mindre grunden (och göra den exklusiv) och att köpa en etablerad IP (och att göra den exklusiv och därmed stänga ut en del befintliga fans av IPn).

Det är ingen som har invändningar mot att MS håller Forza eller Halo (möjligen Mac användare i det fallet iofs, haha) tätt intill sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Jag tycker att Sony skulle köpa Rockstar, jäklar vilket liv det skulle bli

De ger de fan i, tar lång tid för deras spel att släppas på pc som det är.....

Permalänk
Medlem

CoD är inte något jag spelar men monopol är dock aldrig bra för marknaden, sen så förstår jag inte varför saker ska vara exklusiva till specifika platformer. Mer anledning till att ja inte spelar spelet, för kommer det inte på PC så skiter jag i att spela det oavsett vilket spel det är.

Visa signatur

ASRock X570 PG Velocita | AMD 5800X | Kingston 64GB CL16 3600 | AK620 w/ ROG STRIX XF 120
PowerColor Red Devil RX 6950 XT | Sound BlasterX AE-5 Plus | Enthoo Pro TG | D30 6x140mm | D30 2x120mm
BenQ PD3200Q | BenQ GW2480 | Sennheiser HD 560S | MOUNTAIN Everest Max | Roccat Kone XP

Permalänk
Medlem

För mig med PS5 (PS+ Extra) och XSX (GPU) ser jag bara fördelar med MS uppköp. Jag får fler spel ”gratis” i GPU vilket gör att Sony måste förbättra sin tjänst vilket ger mig fler spel även i PS+ Extra. Win-win för mig liksom.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamlingH:

sen så förstår jag inte varför saker ska vara exklusiva till specifika platformer.

Du kan inte ens gissa varför det är så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

De ger de fan i, tar lång tid för deras spel att släppas på pc som det är.....

Det håller jag med om. Microsoft skulle köpt upp Rockstar istället för Blizzard Activision. Och sen gjort GTA och RDR pc exklusivt istället, nog för att det aldrig skulle hända.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem

Släpp Spiderman till Xbox Gamepass.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

CoD lär bli exklusivt..till Gamepass.

MS skulle älska att ha Gamepass på Playstation och CoD skulle förmodligen tvinga Sony att tillåta det. Åh sen är ju matchen totalt över i det läget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Märkligt att så många här inte förstår skillnaden i att bygga upp en IP från mer eller mindre grunden (och göra den exklusiv) och att köpa en etablerad IP (och att göra den exklusiv och därmed stänga ut en del befintliga fans av IPn).

Det är ingen som har invändningar mot att MS håller Forza eller Halo (möjligen Mac användare i det fallet iofs, haha) tätt intill sig.

Microsoft släpper spelen till både PC och Xbox, så pass att de förlorar marknadsandelar på xboxsidan då många konsolspelare resonerar i att man inte behöver en xbox om man har en PC.
De Sony som har ansvar och visa lite ”good faith” i frågan. Inte nog med att de varit emot cross play mellan ps och xbox.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Microsoft släpper spelen till både PC och Xbox, så pass att de förlorar marknadsandelar på xboxsidan då många konsolspelare resonerar i att man inte behöver en xbox om man har en PC.

Ja för Microsoft har ju inga intressen inom plattformen PC...

Permalänk
Skrivet av SabiAnd:

CoD lär bli exklusivt..till Gamepass.

MS skulle älska att ha Gamepass på Playstation och CoD skulle förmodligen tvinga Sony att tillåta det. Åh sen är ju matchen totalt över i det läget.

Tror inte det händer, dem hade inte velat bli av med alla dem miljarderna spelet drar in på playstation, att lägga den på Gsme Pass är annan sak som dem troligen överväger, men då höjs nog även priset för prenumerationen, hade jag trott i alla fall.

Visa signatur

Roze +

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Det håller jag med om. Microsoft skulle köpt upp Rockstar istället för Blizzard Activision. Och sen gjort GTA och RDR pc exklusivt istället, nog för att det aldrig skulle hända.

Jag tror dock EA är ett grymmare uppköp för en konsol tillverkare en Activision/Blizzard.

Gamers som köper en konsol för tex Fifa/Madden är väldigt många ggr fler en tex COD. EA:s lisens bibliotek är gigantiskt.

Samtidigt som jag avskyr EA och av princip inte köper deras spel så vore de fin karma om de blir uppköpta själva efter alla onda uppköp de har gjort och alla fina studios de har förstört.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamaszucs:

Tror inte det händer, dem hade inte velat bli av med alla dem miljarderna spelet drar in på playstation, att lägga den på Gsme Pass är annan sak som dem troligen överväger, men då höjs nog även priset för prenumerationen, hade jag trott i alla fall.

Glömde bort att MS äger cod, brainfart i mitt resonemang där 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ja för Microsoft har ju inga intressen inom plattformen PC...

De tjänar inga licenskostnader på att spel är kompatibla med Windows, de gör man med konsoler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Du kan inte ens gissa varför det är så?

Jo allt handlar om pengar och ta marknadsdelar osv.. men som sagt kommer inte köpa en konsol för att spela ett specifikt spel iaf...

Visa signatur

ASRock X570 PG Velocita | AMD 5800X | Kingston 64GB CL16 3600 | AK620 w/ ROG STRIX XF 120
PowerColor Red Devil RX 6950 XT | Sound BlasterX AE-5 Plus | Enthoo Pro TG | D30 6x140mm | D30 2x120mm
BenQ PD3200Q | BenQ GW2480 | Sennheiser HD 560S | MOUNTAIN Everest Max | Roccat Kone XP

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamlingH:

Jo allt handlar om pengar och ta marknadsdelar osv.. men som sagt kommer inte köpa en konsol för att spela ett specifikt spel iaf...

Nej men för den som är i situationen att denne väljer mellan de 2 alternativen så kan det få vågskålen att tippa över.

Och vips så har man fångat in ännu en fisk i ekosystemet och pengar strömmar in från både höger och vänster.

Med det sagt så lär det ju ta evigheter innan just Activision affären kan räknas hem...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

De tjänar inga licenskostnader på att spel är kompatibla med Windows, de gör man med konsoler.

Nej men det är väldigt relevant att ditt OS val är just Windows och inte nått annat.