Det verkar gå scam mail nu om att man är reggad på RuneScape så ville bara varna för att trycka på länken.

Permalänk
Inaktiv

Det verkar gå scam mail nu om att man är reggad på RuneScape så ville bara varna för att trycka på länken.

Jag tryckte givetvis inte på länken, men jag höll muspekaren över för att se om den skulle gå till Runescape sidan eller inte, men istället kom en annan länk upp så jag ville bara förvarna alla att om ni får liknande mail så klicka inte!

Källa: https://i.imgur.com/4CFFSQR.png

Permalänk
Medlem

Det är faktiskt en legit länk, fick ett exakt likadant mail när jag registrerade mig för några dagar sen. Bluehornet är en enterprise email provider som håller koll på klickstatistik osv som runescape använder säkert sig av, som sen redirectar till faktiska valideringen. Antingen kan du bara klicka på länken så får de analytics om dig, eller så kopierar du bara länken och pastar in i webbläsaren själv.

Dock verkar bluehornet vara ur business just nu, men det kanske är nåt legacy system som fortfarande kör.**

EDIT: Bluehornet verkar ha blivit Mapp (https://mapp.com/), men använder sig fortfarande av bluehornet.com addressen

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martengooz:

Det är faktiskt en legit länk, fick ett exakt likadant mail när jag registrerade mig för några dagar sen. Bluehornet är en enterprise email provider som håller koll på klickstatistik osv som runescape använder säkert sig av, som sen redirectar till faktiska valideringen. Antingen kan du bara klicka på länken så får de analytics om dig, eller så kopierar du bara länken och pastar in i webbläsaren själv.

Dock verkar bluehornet vara ur business just nu, men det kanske är nåt legacy system som fortfarande kör.**

EDIT: Bluehornet verkar ha blivit Mapp (https://mapp.com/), men använder sig fortfarande av bluehornet.com addressen

Men jag har ju inte reggat mig... varför använder någon annan min mail är frågan då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon341792:

Men jag har ju inte reggat mig... varför använder någon annan min mail är frågan då.

Det är en bra fråga som jag inte kan svara på. Men är övertygad om att det mailet är från Jagex iaf.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martengooz:

Det är en bra fråga som jag inte kan svara på. Men är övertygad om att det mailet är från Jagex iaf.

Jag gick till biblioteket och tog bort kontot med länken, den ändres till secure.runescape då.... förhoppningsvis var det någon som skrev fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martengooz:

Det är en bra fråga som jag inte kan svara på. Men är övertygad om att det mailet är från Jagex iaf.

Jag kan inte heller minnas att jag har gjort ett konto där förut, men jag har fått samma mail och supporten bekräftade att det var legit.
Vi spelade Tibia istället på den tiden.

Jag förstår fortfarande inte hur det har hänt.

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F | CPU: Intel i9 9900K @ 5,0 GHz | GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti | RAM: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (4x8GB) DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | Hitachi Deskstar 500GB | OS: Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/4m66jq

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av markiiie:

Jag kan inte heller minnas att jag har gjort ett konto där förut, men jag har fått samma mail och supporten bekräftade att det var legit.
Vi spelade Tibia istället på den tiden.

Jag förstår fortfarande inte hur det har hänt.

Nu i dagarna har du fått mailet eller? Jag har tibia jag med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon341792:

Men jag har ju inte reggat mig... varför använder någon annan min mail är frågan då.

Väldigt många har inte koll på sin(a) epostadresser. Jag kan räkna allra minst sex olika personer runt om i världen som då och då anger min gmailadress så jag får mycket sånt där. Så, det sannolika är att personen inte använt din adress, bara angett den felaktigt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon341792:

Nu i dagarna har du fått mailet eller? Jag har tibia jag med.

Jag kollade igen och jag fick inte riktigt likadant mail som du ändå.
I mailet jag fick stod det att mailen för kontot hade blivit bytt från min egna till astalavista90@outlook.com.
Jag tyckte ändå det var lite spännande eftersom jag aldrig har spelat spelet, så jag tog det till supporten för att avsändaradressen ändå såg legit ut.
Supporten skrev att de inte skickar sådana mail och att om jag trycker på avsändaren i mailet så kommer jag se den faktiska avsändaradressen.

Så jag kollade i både mobil och på datorn men det ser för mig ut som att det är från domänen @a.runescape.com, vilken är legit som jag förstår det. Sedan finns det säkert sätt att lura dumma dödliga som mig med sånt här, men jag kunde bara se att det var från den adressen.

Detta var 2019 förresten, så inte direkt färskt.
Fick inte svar på fler frågor efter jag skickat mina screenshots så jag har bara inte brytt mig eftersom det inte direkt känns som att jag förlorade något.

Dold text
Dold text
Dold text
Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F | CPU: Intel i9 9900K @ 5,0 GHz | GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti | RAM: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (4x8GB) DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | Hitachi Deskstar 500GB | OS: Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/4m66jq

Permalänk
Avstängd

Man måste kolla headers för att vara säker. Många servrar tillåter att man skickar från en e-post som inte är ens egen.