Hjälp med att välja distro

Permalänk
Medlem

Hjälp med att välja distro

Hej!
Var runt 10 år sedan jag testade Linux som OS och skulle behöva lite hjälp att hitta en distro som kan passa mitt nuvarande behov av alla varianter som nu verkar finnas. Är inbiten användare av Windows så look and feel får gärna vara så nära som möjligt, och med låg instegströskel. Detta gäller särskilt för mina barn (10 och 12) som ska intuitivt kunna hantera gränssnittet.

Jag vill göra följande med en äldre pc:

  1. Ha som en media PC kopplad till TV för att köra streaming av Netflix, YouTube, HBO Max och Disney+.<br> Detta är jag helt nöjd med att köra via Firefox, men stöd för dedikerade appar med enkel installation kanske är ett plus.

  2. Använda som dedikerad spelserver med Steam som klient. Först ut är Valheim.

Observera att jag inte kommer att använda PC:n för gaming.

Spec på PC är: i5-7500 / 16Gb DDR4 RAM@2400 MHz/ 500 Gb SSD.

Säkerhet, stabilitet och lätt att hålla uppdaterat är krav. Så även bra brandvägg och antivirus måste finnas tillgängligt att installera.

Tacksam för tips och delade erfarenheter!

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om Linux Mint. Tror det är det närmaste man kan komma till windows experience, men ändå få den det som är bra med linux

Permalänk
Medlem

Håller med @martengooz. Linux Mint är den väg man "ska" gå när man vill börja använda Linux igen eller för första gången.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Härligt! Har kollat lite på Mint nu och det verkar vara en bra Linuxstart, är bara att testa!
Nu ska jag bara välja Cinnamon desktop, MATE, eller XFCE...

Tack för stödet @martengooz och @Airikr!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icka_78:

Härligt! Har kollat lite på Mint nu och det verkar vara en bra Linuxstart, är bara att testa!
Nu ska jag bara välja Cinnamon desktop, MATE, eller XFCE...

Tack för stödet @martengooz och @Airikr!

Jag skulle kört på Cinnamon för den bästa upplevelsen!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem

Vill man ha mest likt Windows är nog KDE att föredra anser jag. Tyvärr finns inte vad jag vet KDE till Linux Mint. Det bästa är ju att testa olika distrar utan att installera och avgöra själv viket DE som passar en. Mitt förslag är att testa KDE Neon. Det bygger på Ubuntu fast använder KDE som DE. Finns även Kubuntu. I Debian väljer du vid installationen vilket DE du vill installera. Det finns många valmöjligheter

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icka_78:

Säkerhet, stabilitet och lätt att hålla uppdaterat är krav. Så även bra brandvägg och antivirus måste finnas tillgängligt att installera.

Brandvägg är standard i Linux Mint, men du måste aktivera den:
https://topnewreview.com/using-the-mint-firewall/

Antivirus ingår inte, men det behöver du inte heller.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberNerd:

Antivirus ingår inte, men det behöver du inte heller.

Precis. Till skillnad från Windows, är inte Linux lika populärt och utbrett och därmed finns det inte många sabotageprogram till systemet. I korthet (som du skrev): man behöver inget antivirus när man har Linux. Men om man verkligen, verkligen vill ha ett antivirus-program till Linux, så är ClamAV "det enda rätta".

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Med dina krav hade jag nog gått på Gnome som DE och en upstream-distro från en av de stora aktörerna.
Gnome är överlägset den mest välpolerade DEn och har valt enkelhet före den klassiska vägen i Linux: anpassning.

Vill man dessutom ha enklare uppdateringsvägar och bättre grundstabilitet tycker jag att de större distributionerna Ubuntu och Fedora är det bästa valet och oftast enklast att hoppa rakt in i utan större erfarenhet sedan tidigare.

Permalänk
Medlem

Ja, Ubuntu hade jag nog också gått på istället för Mint som är lite mer av hobby-ploj än någon riktig tungvikt eller något som används "i branchen". Fedora är fint (hallå, Linus Torvalds använder det! ) men löser inte "plug and play" som du är ute efter, så då finns nog bara Ubuntu kvar om du skall ha det top-of-the-line.

Det faktum att Netflix själva testar enbart sina prylar på Ubuntu säger ju en del.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem
Skrivet av LicKeN:

Med dina krav hade jag nog gått på Gnome som DE och en upstream-distro från en av de stora aktörerna.
Gnome är överlägset den mest välpolerade DEn och har valt enkelhet före den klassiska vägen i Linux: anpassning.

Vill man dessutom ha enklare uppdateringsvägar och bättre grundstabilitet tycker jag att de större distributionerna Ubuntu och Fedora är det bästa valet och oftast enklast att hoppa rakt in i utan större erfarenhet sedan tidigare.

Detta! Vill man ha en lite mer windowskänsla på skrivbordet så kan jag tilläggsrekommendera dash to panel, det var någon annan här på forumet som rekommenderade det insticket, och har kört det på alla mina maskiner sedan dess

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Precis. Till skillnad från Windows, är inte Linux lika populärt och utbrett och därmed finns det inte många sabotageprogram till systemet. I korthet (som du skrev): man behöver inget antivirus när man har Linux. Men om man verkligen, verkligen vill ha ett antivirus-program till Linux, så är ClamAV "det enda rätta".

ClamAV är motorn som fungerar för att scanna filer man matar den med.
Vill man ha bra signaturlista däremot måste man köpa det av någon. Den lista som är gratis är allt annat än bra och ClamAV är främst riktad till attachments i mail och är rätt kass på att upptäcka många sorters payload.

Däremot är malware inte ett lika stort problem på Linux desktop-sammanhang iaf som på Windows som du beskriver.
Men ransomware och cryptominers är inte ovanliga heller, men de bundlas inte vanligtvis på samma sätt och sprids heller inte lika enkelt.

Permalänk
Skrivet av Airikr:

Precis. Till skillnad från Windows, är inte Linux lika populärt och utbrett och därmed finns det inte många sabotageprogram till systemet.

Det är inte bara en fråga om systemens utbredning utan också om systemdesign: Det är generellt sett svårare att få fotfäste på andra system än på Windows, och det är generellt sett svårare att få systemprivilegier även om du skulle lyckas lura användaren att exekvera något.

Permalänk
Skrivet av Eazy:

Vill man ha mest likt Windows är nog KDE att föredra anser jag. Tyvärr finns inte vad jag vet KDE till Linux Mint. Det bästa är ju att testa olika distrar utan att installera och avgöra själv viket DE som passar en. Mitt förslag är att testa KDE Neon. Det bygger på Ubuntu fast använder KDE som DE. Finns även Kubuntu. I Debian väljer du vid installationen vilket DE du vill installera. Det finns många valmöjligheter

Vad gör KDE så bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icka_78:

Härligt! Har kollat lite på Mint nu och det verkar vara en bra Linuxstart, är bara att testa!
Nu ska jag bara välja Cinnamon desktop, MATE, eller XFCE...

Tack för stödet @martengooz och @Airikr!

Har du testat ännu, isf vad valde du och blev du nöjd?

(tänkte först skriva några tips, men ser att tråden är en dryg vecka gammal)

Edit:

Skrivet av KroesusSork:

Ja, Ubuntu hade jag nog också gått på istället för Mint som är lite mer av hobby-ploj än någon riktig tungvikt eller något som används "i branchen". Fedora är fint (hallå, Linus Torvalds använder det! ) men löser inte "plug and play" som du är ute efter, så då finns nog bara Ubuntu kvar om du skall ha det top-of-the-line.

Det faktum att Netflix själva testar enbart sina prylar på Ubuntu säger ju en del.

Huvudskälet till att många företag supportar Ubuntu i första hand är nog mer demografiskt än tekniskt. Ubuntu är den mest populära disten, så att säkerställa att något funkar med Ubuntu är det som gör att mjukvaran når flest potentiella kunder. Ett annat skäl är närheten mellan Ubuntu och den långa rad av populära distar som bygger på Ubuntu, bland annat Mint. Om en mjukvara eller procedur fungerar på Ubuntu så är det 95%+ chans att den fungerar out of the box i distar som ligger nedströms Ubuntu (t.ex. Mint).

Jag brukar dock rekommendera Ubuntu till nybörjare av ett annat skäl, som också är enbart en konsekvens av Ubuntus spridning: om man googlar på ett problem, så är chansen mycket större att man träffar rätt inom rimlig tid om man söker lösningar för Ubuntu, än för någon annan dist. MEN det är väldigt stor chans att en lösning för Ubuntu fungerar lika bra för Linux Mint. Så får man problem med Mint, och inte hittar en lösning direkt om man googlar på "[problemet] Linux Mint", så kan man testa "[problemet] Ubuntu" (tips till TS och andra).

Dock eftersom TS specifikt efterfrågar likhet med MS Windows, så är vanliga Ubuntu kanske mindre lämpligt, då de valt att utveckla gränssnittet åt ett lite annat håll. Xubuntu / Kubuntu / Mint (alla varianter) är nog bättre val då, i linje med många av tipsen i tråden.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vad gör KDE så bättre?

Var skrev jag att det var bättre?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

I din sits skulle jag på Linux Mint.
Allt fungerar fint out of the box, bygger ju på ubuntus LTSC releaser så uppstår det problem och du behöver googla så är det bara googla på ubuntu.

Jah har kört en hel del olika distros både i jobbet och privat och jag är väldigt nöjd med mint. Ypperligt alternativ till Windows.

Ser egentligen ingen anledning att köra windows idag om det inte vore för spel och vissa program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Har du testat ännu, isf vad valde du och blev du nöjd?

(tänkte först skriva några tips, men ser att tråden är en dryg vecka gammal)

Edit:

Huvudskälet till att många företag supportar Ubuntu i första hand är nog mer demografiskt än tekniskt. Ubuntu är den mest populära disten, så att säkerställa att något funkar med Ubuntu är det som gör att mjukvaran når flest potentiella kunder. Ett annat skäl är närheten mellan Ubuntu och den långa rad av populära distar som bygger på Ubuntu, bland annat Mint. Om en mjukvara eller procedur fungerar på Ubuntu så är det 95%+ chans att den fungerar out of the box i distar som ligger nedströms Ubuntu (t.ex. Mint).

Jag brukar dock rekommendera Ubuntu till nybörjare av ett annat skäl, som också är enbart en konsekvens av Ubuntus spridning: om man googlar på ett problem, så är chansen mycket större att man träffar rätt inom rimlig tid om man söker lösningar för Ubuntu, än för någon annan dist. MEN det är väldigt stor chans att en lösning för Ubuntu fungerar lika bra för Linux Mint. Så får man problem med Mint, och inte hittar en lösning direkt om man googlar på "[problemet] Linux Mint", så kan man testa "[problemet] Ubuntu" (tips till TS och andra).

Dock eftersom TS specifikt efterfrågar likhet med MS Windows, så är vanliga Ubuntu kanske mindre lämpligt, då de valt att utveckla gränssnittet åt ett lite annat håll. Xubuntu / Kubuntu / Mint (alla varianter) är nog bättre val då, i linje med många av tipsen i tråden.

Tja... verkligheten efter semestern kom emellan Så nej, jag har inte testat något än, men jag har bestämt mig för Mint Cinnamon. Ser ut att funka för både mig och barnen.

Skrivet av SuperNova:

I din sits skulle jag på Linux Mint.
Allt fungerar fint out of the box, bygger ju på ubuntus LTSC releaser så uppstår det problem och du behöver googla så är det bara googla på ubuntu.

Jah har kört en hel del olika distros både i jobbet och privat och jag är väldigt nöjd med mint. Ypperligt alternativ till Windows.

Ser egentligen ingen anledning att köra windows idag om det inte vore för spel och vissa program.

Tack för delad erfarenhet. Som du nämner är just LTS och basen i Ubuntu något som jag kände mig positiv till. Även att Mints"app store" tydligen ska vara en av de bättre upplevelserna.