27" 1440p extraskärm, VA eller inte?

Permalänk
Medlem

27" 1440p extraskärm, VA eller inte?

Skulle vilja ha en 27" extraskärm över min nuvarande 34" ultrawide, men funderar lite på vad man ska välja. Den ska vara iaf 1440p och över 100hz för att vara någotsånär lika min nuvarande.

Frågan är om man ska köpa en VA eller IPS? Min nuvarande är ju VA och ja, det är inte jättekul alltid när man spelar snabba spel även om jag blivit van och inte tänker på det så mycket. Men den andra skärmen kommer ju endast agera extraskärm och kommer aldrig spela på den (skulle jag tro?)

Ska man verkligen lägga ut mer pengar på en IPS eller klarar man sig gott på en VA?
Tanken är ju att om något/några år byta ut min ultrawide mot en OLED variant.

Edit: har ni några tips på bra budgetskärmar så länka gärna!

Permalänk
Medlem

Hur ska den extra den extra skärmen placeras?

Största orosmomentet med VA skulle i detta fallet vara bektrakningsvinklarna vilket är som värst i en ovanifrån/underifrån vy, dessa paneler är ämande att betraktas rakt framifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZimpanX:

Hur ska den extra den extra skärmen placeras?

Största orosmomentet med VA skulle i detta fallet vara bektrakningsvinklarna vilket är som värst i en ovanifrån/underifrån vy, dessa paneler är ämande att betraktas rakt framifrån.

Den ska placeras centrerat över min ultrawide, men tanken är ju att tilta den nedåt mot mig så man inte behöver tumma på betraktningsvinklarna, men värt att tänka på absolut!
Elgiganten hade en fin IPS för 2222kr häromdagen, jag lade den i kundvagnen och sen glömde bort det... Sen var den slut

Permalänk
Medlem
Skrivet av CusmaR:

Elgiganten hade en fin IPS för 2222kr häromdagen, jag lade den i kundvagnen och sen glömde bort det... Sen var den slut

Du kan få denna IPS, HP X27q där just nu för 2790kr, stödjer VESA montering för att kunna fästas på en arm. (Finns en outlet variant också för 2511kr om du vågar chansa på det)