Hårdvara möter guldfisk i glasklart kombinationschassi

Permalänk
Melding Plague

Hårdvara möter guldfisk i glasklart kombinationschassi

Tillverkaren Metalfish gör varje dag till en spännande upplevelse, genom att kombinera akvarium och datorchassi. En produkt ingen visste behövdes.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nej bara nej, vatten och el på det stackars fiskar som ska vara instängda i den lilla lilla lådan

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Skrivet av KorvMos:

Nej bara nej, vatten och el på det stackars fiskar som ska vara instängda i den lilla lilla lådan

Är det såhär elektriska ålar blir till?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Prefekt, nu kan du köpa hösten senaste cpu och gpu och ha middagen klar medans du spelar!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Risken beroende på hårdvaran som kommer att användas är att vattentemperaturen i akvariet stiger så pass att det blir olidligt för fiskarna.

Permalänk
Moderator
Moderator

Detta tar alla gånger vattenkylningsparanoian ett steg längre. Spännande!

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
DingDongerMcDongface

Blir så sugen på att skaffa akvarium igen. Fast kanske inte i kombination med datorhårdvara, då.

Permalänk
Medlem

Haha! Många putslustigheter inbakade i texten. Kul artikel!

Visa signatur

XPS 15 9529 | i7-12700H | RTX 3050 Ti | 32 GB DDR4 | SK Hynix 1 TB | Dell U2719DC
"Computers are like bicycles for our minds."

Permalänk
Medlem

Med tanke på nästa genarations grafikkort och processorer så kommer man att behöva "kyla" akvariet för att inte fiskarna ska bli kokta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

Nej bara nej, vatten och el på det stackars fiskar som ska vara instängda i den lilla lilla lådan

Skrivet av bosteed:

Risken beroende på hårdvaran som kommer att användas är att vattentemperaturen i akvariet stiger så pass att det blir olidligt för fiskarna.

Ja, det där känns som det stora problemet. Både för litet och risk att det blir varmt.

I så fall är ju typ detta mer sunt:

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Är ju på tok för litet för i princip all fisk som finns till försäljning. Djurplågeri

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Keeper of Traditions

Inte för att vara en party pooper, men det känns som att fiskarna kommer drivas till vansinne av konstant surrande, fläktljud och vibrationer...

Rejäl tumme ner till denna lådan.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Tänker en liten kyl där man kan förvara kylda drycker. Sen älskar jag ju rostat bröd, så en brödrost kanske?

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk

Jag sitter och funderar på fler dumma förslag att kombinera sitt datorchassi med men det enda jag kommer på är bättre sätt att använda detta chassi som t.ex terriarium utan behov av värmemattor, popcornskål där popcornen inte blir kalla eller kanske displaycase for nördiga prylar (som förhoppningsvis tål lite värme).

Permalänk
Medlem

Alltså... nej.

Men tänk om det vore en reservoar för vattenkylning istället? Sen så kunde man sätta ett lager med akvarium runt. Man skulle kunna skippa fiskarna, men tänk er lite växter, och kanske nån liten modellfisk med. Det kunde ju bli ett lite roligt sätt att få in en ordentligt stor reservoar

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Vattenkylning med akvariepump kanske blir populärt igen.

Permalänk
Medlem

Klar risk för djurplågeri som vissa redan nämnt. Så liten vattenvolym ger stora temperaturskiftningar över tid dessutom. Som säkring för vattentemp skulle man då även behöva ha kylning som ser till att vattnet inte kan bli för varmt. De flesta alvariefiskar gillar ju 24-27 grader om jag minns rätt.

MEN! Varför inte artificiella fiskar i så fall?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Äh kombinera ihop datorn med vattensängen så är kylningen löst också

Permalänk
Expertgissare

Stoppa i några elektriska ålar så har man en livs levande UPS ifall strömmen skulle gå, eller om man behöver få lite extra kräm när fps'en dippar

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Kul grej men lär inte uppfylla våra krav på minst 40 liter vatten. Kravet med minst en täckt sida gör ju att det inte blir så läckert heller.
Men det finns säkert AI fiskar som sedan filmar allt som händer i rummet med direkt lagring i en serverhall i China.

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk
Medlem

Smart med vattenkylning, men dåligt för fisken om vattnet börjar koka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bosteed:

Risken beroende på hårdvaran som kommer att användas är att vattentemperaturen i akvariet stiger så pass att det blir olidligt för fiskarna.

Skrivet av Vinolik:

Är ju på tok för litet för i princip all fisk som finns till försäljning. Djurplågeri

Jepp, helt korrekt. Byggde och hade egna akvarier en gång i tiden med brokaborrar (ciklider) och det är noga med både utrymme och vattentemperatur och det där är definitivt på gränsen till vad man kan ha till 1-2 firrar, även om de nu råkar vara små fiskar. Fattar inte hur man håller temperaturen runt max 25 grader i det sammanhanget...

Sedan är det inte guldfisk på bilden utan någon form av Tetra Guldfisk kan ha förhållandevis låga temperaturer, medans tetror bör ha max 25 grader.

Kan @Nyhet avlägsna detta exempel på djurplågeri tack...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Antar att ni alla är veganer. Själv tycker jag det är jättesnyggt!

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Vinolik:

Är ju på tok för litet för i princip all fisk som finns till försäljning. Djurplågeri

Jag kan inte heller komma på någon sort som vore lämplig. Populärt med få liter är väl kampfiskar, men där är det väl åtminstone 20 liter som rekommenderas. Även lättskötta nybörjarvarianter som neontetror och guppy som jag hade som barn (under akvarieintresserad förälders uppsikt) ska ju gärna ha typ 50 liter om jag inte minns fel, åtminstone om man har mer än typ 2.

Spontant är det nog mer skämt än något annat

Skrivet av Dunder:

Inte för att vara en party pooper, men det känns som att fiskarna kommer drivas till vansinne av konstant surrande, fläktljud och vibrationer...

Rejäl tumme ner till denna lådan.

Jag undrar om fiskar verkligen hör typ fläktljud? Jag har för mig att de främst hör lågfrekventa ljud, så vibrationer skulle defintivt vara en grej, men lite osäker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Jag undrar om fiskar verkligen hör typ fläktljud? Jag har för mig att de främst hör lågfrekventa ljud, så vibrationer skulle defintivt vara en grej, men lite osäker.

Jo definitivt. Vibrationer känns då de fortplantas i vattnet bättre än i luft pga densiteten. Absolut risk för skadliga såna...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengtt:

Antar att ni alla är veganer. Själv tycker jag det är jättesnyggt!

Kan inte svara för någon annan, men nej.

Dock har jag den i mitt tycke rimliga åsikten att om man ska ha djur (vilket jag inte är principiell motståndare till) så får man faktiskt ta hand om dem på ett bra sätt.

Och rent estetiskt så ser väl chassit rätt bra ut, jag är dock inte klar över hur man nyttjar det på ett vettigt sätt. Det känns som gjort för att det ska bli djurplågeri av det hela.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Smart med vattenkylning, men dåligt för fisken om vattnet börjar koka.

4090 enters the room: "Barn, middagen är klar!"

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Homdax:

Jo definitivt. Vibrationer känns då de fortplantas i vattnet bättre än i luft pga densiteten. Absolut risk för skadliga såna...

Då får man nöja sig med att ha växter och fina stenar i sitt chassiakvarium Kanske en och annan motoriserad plastfisk!

Permalänk
Medlem

Alltså, någon kom på den här idén, presenterade den och de tyckte det lät bra!? Hoppas det blir håret förbud på denna i vettiga delar att världen.

Permalänk
Medlem

Ett verkligt typexempel på djurplågeri och okunskap. tyvärr

@Wittwang, detta är djurplågeri! Något flera redan påtalat.

Om någon införskaffar cassit och senare får problem, så kan denna rikta om och säga att swec fick upp personens ögon på chassit.

Med orden "Jag trodde det var okey!"

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!