Workstation för rendering i Blender och liknande program

Permalänk
Medlem

Workstation för rendering i Blender och liknande program

Hej,

Är på jakt efter en workstation för att rendera ut saker i Blender och typ Sketchup. Den ska stå och tugga under helger osv. Budget ca 25k.

Rätta mig om jag har fel, men renderingen är inte CPU bundet - jag kan med fördel satsa helt GPU ?

T.ex.
RTX3090 - ca 14k
AMD Ryzen 9 5950X - 6k
PSU 750W - 2k
Moderkort - 3k
Hårddisk/Chassi/Kylning etc. 5k

Permalänk
Medlem

Oavsett så har du fördel av mycket och snabbt RAM, men det har du inte angivit i listan än.
Med den budgeten hade jag också valt en 5950X. Även om renderingen är GPU-tung så är det fortfarande mycket runt omkring som behöver CPU.

Permalänk
Medlem

Bra CPU behövs som sagt för mycket, tex när GPU minnet tar slut för rendering. Minst 64Gb DDR4 minne för 5950x på 3kSEK eller 4kSEK för DDR5 om du kan vänta in AM5 plattformen med 7950x som ska presenteras snart. Rek PSU för 3090 är 750W för att spela lite då och då, ska du rendera över helgen, välj minst 850W på en bra PSU.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Det går även att hyra arbetsstationer i amazons moln: http://www.cgchannel.com/2021/04/aws-launches-amazon-nimble-s...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

Hej,

Är på jakt efter en workstation för att rendera ut saker i Blender och typ Sketchup. Den ska stå och tugga under helger osv. Budget ca 25k.

Rätta mig om jag har fel, men renderingen är inte CPU bundet - jag kan med fördel satsa helt GPU ?

T.ex.
RTX3090 - ca 14k
AMD Ryzen 9 5950X - 6k
PSU 750W - 2k
Moderkort - 3k
Hårddisk/Chassi/Kylning etc. 5k

Hej, Blender användare på 20+ ärs erfarenhet här helt sen NaN (Not A Number):

Skulle gå upp till 850w på nätagg.
32-64 GB för normal använding.
CPU används mkt. till Karaktäranimation, isär riggning då beräkning av skelett vinklar och limits använder jättemycket CPU.
Det är viktig att inte snåla till det på bottenkortet då smidig hantering av minne och kommunikation mellan CPU / RAM och GPU är viktigt, dessutom blir datorn stekhet så bra kylning och komponenter som tål minst 105c är viktigt för dig som ska arbeta seriöst med långa tunga renderingar. Jag tar driftstabilitet över hastighet vilken som helst dag i veckan.

Minneshastighet påverkar Blenders "realtime" miljö direkt, så ju snabbare minne ju bättre, jag överklockade mitt minne på min lite äldre version av din processor och "realtime" redigeringen ökade med minst 25 procent.

Blender är dessutom inte HELT 100 optimerat på alla områden, t.ex. vissa plugins och videoredigerings effekter är begränsat till single/få trådar så det lär du märka snabbt, då är det bättre att använda DaVinci Resolve (finns gratis version för privat användning med några små begränsningar) som har bättre optimering för t.ex. nvidia kort.

Större minne behövs bara vid fluid / vattensimulation, så 32-64 GB räcker väl och länge.
Jag kan också rekommendera att köpa till en Wacom Pro S ritplatta för Blenders Skissfunktion och när du texturerar och använder sculpt mode, den är tryckkänslig och Blender har 100 procentig stöd för detta i allt vad du gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Hej, Blender användare på 20+ ärs erfarenhet här helt sen NaN (Not A Number):

Skulle gå upp till 850w på nätagg.
32-64 GB för normal använding.
CPU används mkt. till Karaktäranimation, isär riggning då beräkning av skelett vinklar och limits använder jättemycket CPU.
Det är viktig att inte snåla till det på bottenkortet då smidig hantering av minne och kommunikation mellan CPU / RAM och GPU är viktigt, dessutom blir datorn stekhet så bra kylning och komponenter som tål minst 105c är viktigt för dig som ska arbeta seriöst med långa tunga renderingar. Jag tar driftstabilitet över hastighet vilken som helst dag i veckan.

Minneshastighet påverkar Blenders "realtime" miljö direkt, så ju snabbare minne ju bättre, jag överklockade mitt minne på min lite äldre version av din processor och "realtime" redigeringen ökade med minst 25 procent.

Blender är dessutom inte HELT 100 optimerat på alla områden, t.ex. vissa plugins och videoredigerings effekter är begränsat till single/få trådar så det lär du märka snabbt, då är det bättre att använda DaVinci Resolve (finns gratis version för privat användning med några små begränsningar) som har bättre optimering för t.ex. nvidia kort.

Större minne behövs bara vid fluid / vattensimulation, så 32-64 GB räcker väl och länge.
Jag kan också rekommendera att köpa till en Wacom Pro S ritplatta för Blenders Skissfunktion och när du texturerar och använder sculpt mode, den är tryckkänslig och Blender har 100 procentig stöd för detta i allt vad du gör.

Tack. Jag kör på en PSU på minst 850W. Får bli en lite biffigare CPU i AMDs nya serie tänker jag, någon tung kylare för processor och bra chassifläktar. Jag får öka budgeten lite helt enkelt, trodde inte det var så tungt på precis alla komponenter !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

Tack. Jag kör på en PSU på minst 850W. Får bli en lite biffigare CPU i AMDs nya serie tänker jag, någon tung kylare för processor och bra chassifläktar. Jag får öka budgeten lite helt enkelt, trodde inte det var så tungt på precis alla komponenter !

Japp, ska själv uppdatera från min AMD 1950x trogna tjänare till nog 7x serien, 3090 kortet är utmärkt och klarar det mesta in real-time, men processorn är hårt belastad när jag kör på "arbete" och inte renderingar. Med arbete menar jag när jag modellerar och riggar karaktärer, det har alltid varit Blenders stora CPU flaskhals i alla år. Med 3090 kan du köra "flybys/flyovers" med hur många karaktärer som helst det går glidande och helt perfekt, men straks du kör en animation på bara en karaktär bland hundratals, så kan du se att det börjar lagga, det är för att CPU'n står för det arbetet och ska då uppdatera GPU'n med de nya data, då händer inte allt på GPU'n ensamt längre, och då blir det sur flaskhals direkt.