Hej, Blender användare på 20+ ärs erfarenhet här helt sen NaN (Not A Number):
Skulle gå upp till 850w på nätagg.
32-64 GB för normal använding.
CPU används mkt. till Karaktäranimation, isär riggning då beräkning av skelett vinklar och limits använder jättemycket CPU.
Det är viktig att inte snåla till det på bottenkortet då smidig hantering av minne och kommunikation mellan CPU / RAM och GPU är viktigt, dessutom blir datorn stekhet så bra kylning och komponenter som tål minst 105c är viktigt för dig som ska arbeta seriöst med långa tunga renderingar. Jag tar driftstabilitet över hastighet vilken som helst dag i veckan.
Minneshastighet påverkar Blenders "realtime" miljö direkt, så ju snabbare minne ju bättre, jag överklockade mitt minne på min lite äldre version av din processor och "realtime" redigeringen ökade med minst 25 procent.
Blender är dessutom inte HELT 100 optimerat på alla områden, t.ex. vissa plugins och videoredigerings effekter är begränsat till single/få trådar så det lär du märka snabbt, då är det bättre att använda DaVinci Resolve (finns gratis version för privat användning med några små begränsningar) som har bättre optimering för t.ex. nvidia kort.
Större minne behövs bara vid fluid / vattensimulation, så 32-64 GB räcker väl och länge.
Jag kan också rekommendera att köpa till en Wacom Pro S ritplatta för Blenders Skissfunktion och när du texturerar och använder sculpt mode, den är tryckkänslig och Blender har 100 procentig stöd för detta i allt vad du gör.