Byte av thermal paste på gammal GPU - kan det vara en bra idé att lägga en klick på thermal pads?

Permalänk
Medlem

Byte av thermal paste på gammal GPU - kan det vara en bra idé att lägga en klick på thermal pads?

På en gammal GPU som r9 290 som aldrig har öppnats för något, skulle det vara bättre att lägga en liten klick kylpasta på padsen eller att bara använda dom som dom är? Jag tänkte om dom inte skulle få perfekt kontakt efteråt då dom är så gamla.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Digital fyndjägare

Skulle också behöva göra det på ett kort till en kompis men var köper man dessa? har kollat men hittar inte dessa strl. ??? behöver strl. allt från 0.75 mm till 2 mm tjocka...

TS: Tror det är bättre att köpa likadana storlek till ditt kort istället för att kladda runt..

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

Det finns ju att köpa överallt som inet/webhhallen/dustin/amazon/osv/osv.
Visst hitta tillskurna med exakt rätt mått är nog svårt men för det första så är det oftas inte alls viktigt, dvs lite större får oftas plats utan problem och tjockare trycks ihop (och delvis lite utåt).
Och för det andra det handlar ju inte om raketforskning heller hjärnkirurgi att klippa/skära till sig ett par pads i rätt storlek.

Dvs köp en/ett par thermalpads ark i olika tjocklek och klipp till.
https://www.prisjakt.nu/s/thermal-pads/
https://www.pricerunner.se/sp/thermal-pad.html

Lägga pasta på en thermal pad skulle jag nog inte göra.
Det finns en risk (troligen ganska liten dock!) att thermal padsen kan lösas upp om man tillför nåt annat "medel/kemikalier" heller det kan gå åt andra hållet och göra så padsen hårdnar och förlorar nästan all/all kylförmåga.
SÅ troligen mycket bättre och bara köra på dom gamla, eller ännu bättre köpa nya o klippa till.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Själv handlar jag det på ebay, dessa köpte jag senast, finns i olika tjocklekar med.

https://www.ebay.com/itm/114116041093?hash=item1a91d89985:g:8...

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Digital fyndjägare

Verkar inte ha funkat för denna, strlk. på tjockleken är viktig enligt denna video.
https://www.youtube.com/watch?v=NjGVcu42l30

Hittar inga 0.75 mm... men tack för länkarna.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

1mm borde väl fungera? 0.25mm är ju ingenting.... De trycks ju ändå ihop

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Jag har inga thermal pads men hade gärna bytt kylpastan. Det jag funderade på är huruvida jag kan återanvända dom eller ej. 8 år gamla.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem

Så länge de inte får sönder skall det väl fungera men om du ändå öppnar så borde du ersätta pads också

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

om de fortfarande är hela går de återanvända för evigt typ.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Nja dom torkar ut med tiden/värmen men hur fort det går det beror ju givetvis på vilka material/kemikalier som använts samt till viss del även storlek/tjocklek.

Ett exempel var på i alla fall ett par olika modeller i billigare mellansegmentet av Yamaha´s förstärkare runt 2005 om jag minns rätt år.
Då väldigt många av dom började att slå ifrån slutstegen som om dom var överhettade och det blev sakta värre o värre dvs slog ifrån tidigare i o tidigare.

Anledningen var Thermalpads/silpads till mosfets/eller vad dom nu använde som började att torka ut och därmed lede mindre värme.
Men även att dom började att leda mer o mer ström igenom kylflänsen vilket dom skulle isolera ifrån (vilket inte alla pads gör!) vilket i sig gjorde att mycket mer ström gick igenom några av komponenterna med mycket mer värme till följd.
Och förstärkaren bröt då det blev för varmt för att skydda sig själv från att släppa ut the magic smoke så skydds kretsen gjorde ett jävligt bra jobb.

Givetvis så köpte ju jag en sådan förstärkare som var ett år gammal på utförsäljning ca en mån innan dom första rapporterna om detta började läcka ut och min började krångla efter ganska exakt ett år.
Fick den lagad och sen funkade den i åratal.

Pads till grafikkort har för mig verkat helt ok efter en hel del år och det har blivit en hel del grafikkort som skruvats isär.
Troligen håller dom rätt bra kvalitet.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!